quote:
Oh, goede vraag

Je moet er inderdaad wat smaak aan geven. Ik doe het alsvolgt:
Nodig:
- 4-6 courgettes
- 2 uien
- bol knoflook
- olijfolie
- creme fraiche
- prvencaalse kruiden
- kippenbouillon
- witte wijn (ik vind chardonnay wel lekker hierbij, mag best een beetje kruidig zijn)
Ik verwarm wat olijfolie in een soeppan (niet te heet) en fruit de grof gesneden ui en de geplette en grof gehakte knoflook. Intussen schil en snijd ik de courgette in de lengte en dan in plakjes. Dat gaat bij de knoflook en ui, vuur gaat omhoog en ik voeg een eetlepel provencaalse kruiden toe (als je een potje gebruikt, anders die je een bouquet garni in de soep en doe je de kruiden er als laatst vers bij).
Even goed doorwarmen zodat de courgette alvast wat glazig wordt en dan afblussen met een flinke scheut wijn, glas of 2. Wijn nu laten inkoken. Dan kippenbouillon erbij tot de courgettes net onder staan. 15 minuutjes zachtjes laten koken met de deksel erop en pureren met de staafmixer. Potje creme fraiche erin en nog een beetje provencaalse kruiden. Als je de boel te dik vindt; beetje bouillon of water erbij, dan kruiden met zout en peper.
Als het goed is wordt de soep fluwelig zacht, anders meot je nog wat langer staafmixen

Ik maak op deze manier meteen genoeg voor een keer of 4-5 om in te vriezen. t te weinig courgettes te gebruiken. Juist die icm met de creme fraiche geven de fluwelige textuur.
Als je aardappel gebruikt wordt de soep wat steviger, maar minder subtiel. Ik vind dat zonde, gebruik liever wat meer courgette, nog gezond ook. Deze soep is zoals bijna alle soepen na een dag of uit de vriezer nog lekkerder.