boegschroef | donderdag 9 juni 2016 @ 11:39 |
Het is tijd voor een andere wagen voor mijn vriendin. De inmiddels 15 jaar oude Seat Arosa heeft zijn dienst gedaan en met 200K op de teller is deze gewoonweg op. (veel extra kosten om deze nog op de weg te houden. (koppeling versleten remmen versleten enz.) Nu komt de zoektocht naar een andere auto en dit lijkt moeilijker dan gedacht. De eisen zijn vrij eenvoudig: - zo klein mogelijk - snelweg waardig! (hiermee bedoel ik dat je makkelijk van Maastricht naar Amsterdam zou moeten kunnen rijden. ) Om als voorbeeld te pakken: De toyota IQ krijgt in verschillende reviews: Een smart heeft als minpunten: Dit is dus ook niet wat we zoeken. Zijn er kleine wagens die ook goed op de snelweg rijden zoals de arosa? review over de arosa:
| |
BaardaapAd | donderdag 9 juni 2016 @ 11:43 |
![]() Fiat 500 natuurlijk - en nee dan hoeft het niet een Abarth versie te zijn. Hoeft niet, mag wel. | |
eXplorer1 | donderdag 9 juni 2016 @ 11:53 |
een jongere Arosa/lupo misschien wat? als dat jullie beviel why not? | |
Karina | donderdag 9 juni 2016 @ 11:56 |
Volkswagen UP! misschien wat? Ik heb zelf een Lupo, beetje vergelijkbaar denk ik, en die rijdt prima op de snelweg. | |
Anthony9219 | donderdag 9 juni 2016 @ 12:03 |
Ik zou ook zeggen: Ga op zoek naar een Lupo. Heb er zelf ook 1 gehad, prima wagentje. Wel de 1.4 nemen, de 1.0 is niks ![]() | |
PierreTT | donderdag 9 juni 2016 @ 12:05 |
Ik zat inderdaad ook te denken aan de Up, of de Citigo/Mii ![]() | |
halfway | donderdag 9 juni 2016 @ 12:21 |
Waarom laat je je vriendin in een zelfmoordauto rijden? | |
MisterMaster | donderdag 9 juni 2016 @ 12:25 |
![]() | |
Ferrari_Tape | donderdag 9 juni 2016 @ 12:26 |
Klopt. Als het voor op de snelweg is, verbruikt een Polo zelfs minder.....en die is ook nog veiliger qua kreukelzone etc. | |
Rauw. | donderdag 9 juni 2016 @ 12:42 |
Ik raad je een Up! aan, maak tienduizenden snelwegkilometers per jaar in een Up! en er zijn enkel nog slijtageonderdelen vervangen in ruim 130.000km | |
ErkendFokker | donderdag 9 juni 2016 @ 12:54 |
106 is ook erg rustig op de snelweg, die heeft een goed onderstel. Heel kalm. Lupo is ook wel fijn. | |
eXplorer1 | donderdag 9 juni 2016 @ 12:58 |
Aahh Joh, als 2e autotje niks mis mee, voor mijn ex kocht ik ook gewoon een simpele my06 swiftje | |
boegschroef | donderdag 9 juni 2016 @ 14:25 |
Een up/mii is interessant alleen is de 2e hands markt best schaars voor deze wagens (in belgie). Een andere arosa of lupo is niet echt een optie omdat je dan altijd met een oude zit en dus binnen een korte tijd waarschijnlijk met dezelfde problemen zit. We geven nu liever het geld uit aan een nieuwere auto. De nieuwere polo's zijn eigenlijk alweer te groot. Zoeken/wachten op een goede UP of nieuw kan wel een optie zijn. | |
BigSmurf | donderdag 9 juni 2016 @ 14:47 |
Waarom is een Polo eigenlijk te groot? Is toch heerlijk om net even wat meer ruimte te hebben? En je praat over 10-15 euro p/m uit m'n hoofd wat het extra kost aan wegenbelasting (in NL, geen idee wat dat in België doet?). Ik heb vrij recent nog in zowel een UP! als Polo flink wat kilometers snelweg gemaakt (nieuwste modellen), en ik vond de Polo echt veel stiller en stabieler. Bovendien was het verbruik van de UP! echt om te janken op de snelweg, boven de 120 moet dat 60pk torretje voorin echt veel te hard werken, en bij elke invoegactie planken over de invoegstrook. Nee, ik zou het wel weten, lekker een trede hoger shoppen in het B-segment, desnoods 1-2 jaar ouder qua budget. | |
Woestijnvos | donderdag 9 juni 2016 @ 15:25 |
De nieuwe Skoda Citigo G-Tec. | |
boegschroef | donderdag 9 juni 2016 @ 15:36 |
Budget is het probleem niet, het liefst zet ik haar in een mini of bmw 1. Maar ze wil een zo klein mogelijke auto. Misschien toch eens kijken wat dat nu echt verschilt een up en polo. | |
qajariaq | donderdag 9 juni 2016 @ 15:38 |
Ik ben heel erg tevreden met mn Cuore. Nieuw gekocht en in 4 1/2 jaar ongeveer 140.000 km gereden zonder onverwachte kosten. Zit prima en rijd ook best wel lekker voor een kleine auto. Dit jaar al diverse langere tochten mee gemaakt, Vogezen, Jura en Luxemburg (vanuit kop-NH). Moet wel zeggen dat in bergachtig gebied het ding niets overhoudt voor het mooie maar ik ben erg tevreden met dit ding. Kleinere auto's zijn minder vaak betrokken bij aanrijdingen dan macho auto's, Daarnaast zijn hedendaagse auto's sowieso veiliger dan oudere auto's. Ook de kleintjes. | |
#ANONIEM | donderdag 9 juni 2016 @ 15:41 |
Een Twingo II staat op onderstel van ouder model Clio en rijdt prima op de snelweg wanneer je geen haast hebt. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 9 juni 2016 @ 15:55 |
Ik wilde juist een ouder model clio gaan voorstellen ![]() Die nieuwe clio's kun je nauwelijks nog kleine auto noemen helaas... | |
halfway | donderdag 9 juni 2016 @ 15:58 |
Oja? | |
qajariaq | donderdag 9 juni 2016 @ 16:05 |
Ja, ik ben blij met het ding. | |
Jaimy_Luca | donderdag 9 juni 2016 @ 16:39 |
Toyota Aygo. Ben er afgelopen december van Zwolle naar Heerlen mee gereden. ![]() | |
halfway | donderdag 9 juni 2016 @ 16:51 |
Ik ook http://www.anwb.nl/bestan(...)s/volvo_v40_2012.pdf http://www.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/DaihatsuCuore08.pdf | |
Legwieh | donderdag 9 juni 2016 @ 17:08 |
Ik zou toch eens met een IQ gaan rijden. Mijn vriendin rijdt er één en is erg tevreden. | |
qajariaq | donderdag 9 juni 2016 @ 17:23 |
Lezen is niet je sterkste kant. Ik had het over nieuwe kleine auto's en ouden grotere. Jij vergelijkt hier een reeds wat ouder type klein autootje met een relatief nieuwe van een merk wat zn hele bestaansrecht heeft door veiligheid. | |
Fer | donderdag 9 juni 2016 @ 17:30 |
Hyundai i10 en dan gewoon nieuw kopen. | |
halfway | donderdag 9 juni 2016 @ 18:49 |
Man man waar zijn de echte kerels gebleven. | |
Ivo1985 | donderdag 9 juni 2016 @ 19:59 |
Rijdt prima inderdaad, zo'n Aygo. Ik ben met die van mijn broer twee keer op en neer gereden van Amsterdam naar Antwerpen. Maar juist voor regelmatig snelwegverkeer zou ik deze en alle andere autootjes met een 1.0 driecilinder willen afraden. Bij invoegen moet je het gaspedaal wel heel diep intrappen en van 100 km/u naar 120 of 130km/u duurt een eeuwigheid. Voor veelvuldig snelweggebruik wil ik toch iets aanraden met een grotere motor. Minimaal een 1.2 viercilinder, of eventueel minder cilinders en cilinderinhoud als er een turbo op zit. Die 1.0 blokje zonder turbo zijn lekker vlot in de stad, maar voor op de snelweg hebben ze te weinig koppel om echt prettig te rijden. En juist op de snelweg heeft die extra cilinderinhoud vaak geen of nauwelijks negatieve invloed op het brandstofverbruik. | |
Hyperdude | donderdag 9 juni 2016 @ 20:11 |
Subaru BRZ/Toyoda GT86 Best klein. Vollgasfest. ![]() | |
Sounddragon | donderdag 9 juni 2016 @ 20:26 |
zet haar eens met haar bevallige billetjes in zo'n rollende krantentas en laat haar eens 200km snelweg doen, en laat haar daarna eens in een normale auto (à la Powlow ofzo) hetzelfde doen. | |
Kreator | donderdag 9 juni 2016 @ 20:29 |
Pcies. Ik ga een polo kopen. Niet omdat mjjn hart er sneller van gaat kloppen, maar omdat het nog een klein beetje auto is (en de diesel doet 1 op 24) | |
DieselTank | donderdag 9 juni 2016 @ 20:37 |
Ik heb gelest in een polo 3 cil diesel en van 100 naar 130 tegenwind moest je wel even geduld hebben ![]() ![]() Verder was het een super leuk karretje ![]() | |
Sounddragon | donderdag 9 juni 2016 @ 20:56 |
voor comfort moet je gewoon puur kijken naar de wielbasis; hoe langer die is, hoe comfortabeler het rijdt. Je kunt zo'n winkelwagentje natuurlijk ook op zachtere veren zetten en/of 4 gewassem grindtegels in de kofferbak gooien, maar zachtere vering is drama voor bochtenwerk en stabiliteit op hogere snelheid (Smart is echt een dweil op de snelweg), en van 100 kilo beton in de kofferbak wordt ie niet echt sneller met een litro-prutteltje in het vooronder. ![]() | |
Peter | donderdag 9 juni 2016 @ 21:04 |
ftfy En zijwind is idd wel iets waar een Smart gevoelig voor is, verder rijdt die m.i. prima als je incidenteel de snelweg neemt maar meer stadsverkeer trotseert. ![]() | |
vaduz | donderdag 9 juni 2016 @ 21:04 |
Importeer je er een uit Holland. Nieuwere auto heeft ook onderhoud nodig. Als de carosserie en het blok nog gewoon goed is, kun je best overwegen om groot onderhoud uit te voeren. Ik bedoel aan 2k kun je zo een beetje al het denkbare vervangen en voor dat geld heb je geen nieuwere wagen. | |
HansvanOchten | donderdag 9 juni 2016 @ 22:38 |
Als je per se een kleine auto wilt, volgens mij wordt de kia picanto wel genoemd als 1 van de betere a-segmenters, ook een Fiat 500 staat goed. Echter zoals genoemd, a segment auto's zijn vooral lekker in de stad. Als je 80% van je tijd daar rijdt is het geen probleem, maar als je dagelijks op de snelweg rijdt zou ik voor een dagje groter gaan. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:23 |
Daar rij ik momenteel ook in. Rijdt prima, verrassend veel ruimte binnen, maar je moet wel stevig je stuur vasthouden als het een beetje waait... | |
boegschroef | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:56 |
De hyundai vind ze niet zo mooi ![]() We gaan toch eens een stuk proefrijden in de volkswagen up. In Duitsland zijn er ook genoeg te vinden voor leuke prijzen. | |
PascalDutch | vrijdag 10 juni 2016 @ 09:58 |
Seat Ibiza ![]() | |
Metalfreak | vrijdag 10 juni 2016 @ 10:07 |
Bestaat er überhaupt een mooie auto in dat segment ![]() | |
frietenstamp | vrijdag 10 juni 2016 @ 10:17 |
Hoe lang is je vriendin? | |
halfway | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:15 |
Mooie auto's worden al decennia lang niet meer gemaakt. | |
Palomar | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:36 |
idd een Ibiza of een Polo oid rijdt aardig volwassen en is toch best compact. Dat die iets groter zijn dan een Lupo valt echt wel aan te wennen. Het is niet dat je opeens in een Volvo 740 stapt ![]() | |
ColeJ | zondag 12 juni 2016 @ 01:39 |
Exact dat dus! Aygo/107/C1 laten staan. Wat dacht je van een Suzuki Swift? Of wat goedkoper, een Suzuki Alto? Welk bouwjaar kijk je naar? Er werd hierboven ergens een 1.4 genoemd, mocht je kijken voor een VAG auto, laat dan de 1.4 16v staan. Een keertje googlen zegt wel waarom. | |
leolinedance | zondag 12 juni 2016 @ 01:41 |
Mercedes A-klasse Een van een jaar of 5 oud voor minder dan 10k. Rij je veilig, betrouwbaar en vrij comfortabel met een lage afschrijving. [ Bericht 79% gewijzigd door leolinedance op 12-06-2016 01:47:06 ] | |
ColeJ | zondag 12 juni 2016 @ 01:51 |
De A-klasse wel vanaf model 2012. Daarvoor is het net een pausmobiel | |
leolinedance | zondag 12 juni 2016 @ 01:58 |
Vergeleken met al die andere kleine gedrochten die in dit topic voorbij komen is model <2012 zelfs een beauty ![]() Model wat jij bedoelt heb je niet onder 18k, wat toch serieus geld is voor zo'n auto. |