abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163331200
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2016 01:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Lees anders de wiki nog maar even na, snap niet waarom je zo moeilijk zit te doen.
'enhancing lifestyle or the quality of life'

Uit jouw eigen link
pi_163331292
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 01:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zijn voorbeeld was niet stom, jouw reactie op zijn voorbeeld wel.
Nee, zijn reactie op mijn post dat het niet te maken zou hebben met de diepte ingaan ipv aan de oppervlakte te blijven, was juist stom.

Bij persoonlijke ontwikkeling draait het toch om de ontwikkeling van de persoon?

Volgens mij had de TS het meer over dit onderwerp zoals ik diezelf ook zie.
quote:
Ik doe helemaal niet moeilijk, maar ik snap met jouw achtergrond
Oké. Fijn.

En waar probeer je nu heen te gaan dan?

Over welke achtergrond heb je het?
quote:
dat je het ervaart als moeilijk doen. Ik weet idd wat je bedoelt ik ben het alleen niet met je eens.
Ik refereerde hiermee -ook- naar zijn beeld dat als je niet de hele dag door depressie je bed niet uit kunt komen, dat je dan -dus- minder zwaar depressief zou zijn.

Wat bedoel ik volgens jou dan? En met wat ben je het nou precies niet met me eens?

Met alles wat ik zeg? Met mijn dialoog met Droopie over wat die wekker betreft? Met mijn dialoog over dat wekker-gedoe en die dialoog over of je per se passief moet zijn om als depressieveling als zwaarder depressief bestempeld te mogen worden, maar bij actief en depressief juist -dus- niet zo erg zwaar depressief zijn?

[ Bericht 2% gewijzigd door magnetronkoffie op 27-06-2016 02:12:38 ]
pi_163331370
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 01:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

'enhancing lifestyle or the quality of life'

Uit jouw eigen link
Personal development may include the following activities:

improving self-awareness
improving self-knowledge
improving skills or learning new ones
building or renewing identity/self-esteem
developing strengths or talents
improving wealth[citation needed]
spiritual development
identifying or improving potential
building employability or (alternatively) human capital
enhancing lifestyle or the quality of life
improving health
fulfilling aspirations
initiating a life enterprise or (alternatively) personal autonomy
defining and executing personal development plans (PDPs)
improving social abilities

En hier alle andere punten uit mijn link (inclusief de dingen die jij (al dan niet selectief) hebt weggelaten).

En waarom kunnen deze punten mogelijk bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling?

Dat staat ook in mijn link, nml hierzo:
Personal development covers activities that improve awareness and identity, develop talents and potential, build human capital and facilitate employability, enhance quality of life and contribute to the realization of dreams and aspirations. Not limited to self-help, the concept involves formal and informal activities for developing others in roles such as teacher, guide, counselor, manager, life coach or mentor. When personal development takes place in the context of institutions, it refers to the methods, programs, tools, techniques, and assessment systems that support human development at the individual level in organizations.[1]

Dit is toch echt waar ik het over had toen ik het had over de diepte ingaan en Droopie was het hier niet mee eens.

Ik refereerde naar de diepte ingaan in verband met mensen die als oppervlakkig gezien (kunnen) worden.
  maandag 27 juni 2016 @ 02:51:59 #129
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_163331844
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 22:09 schreef DansNotreChute het volgende:
Ik vind zelfontwikkeling de grootste lulkoek die er is. Net als mensen die plotseling "het licht" hebben gezien.

Het enige wat ik wil in mijn leven is me niet slecht voelen.
Waarom vind je het 'lulkoek'? Je loopt hier met quotes te smijten maar je beargumenteerd niks.
Try to save myself but myself keeps slipping away
  maandag 27 juni 2016 @ 02:56:35 #130
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_163331881
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2016 01:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nee. Persoonlijke ontwikkeling heeft meer te maken met jezelf ontplooien. Of als het ware als persoon, als karakter, als individu, groeien en jezelf leren kennen, je mogelijkheden ontplooien.

Persoonlijke groei is eigenlijk dat je jezelf leert kennen en zodoende beter met jezelf om kunt gaan, jezelf beter snapt, weet dat je leuk vindt en wat niet (en waarom etc).

Elke dag je wekker zetten is geen persoonlijke ontwikkeling, maar eerder discipline.

[..]

Dat je jezelf structuur aanleert (dus op tijd naar bed, stabiel dag/nachtritme, etc), is eigenlijk iets anders dan persoonlijke ontwikkeling.

Volgens mij heb jij het de hele tijd over wat anders, vandaar dat ik steeds je posts niet goed kan plaatsen denk ik.

[..]

Ik refereerde met die kleine veranderingen naar de voorbeelden van Droopie.

Droopie ziet persoonlijke ontwikkeling als je huis keurig op orde houden, zoals je dat van huis uit hebt meegekregen.

Persoonlijke ontwikkeling is meer dat je je huis zo inricht, zoals het het beste bij je past en niet zoals je dat van een ander geleerd heeft (die ander doet dingen eerder op de ander z'n manier en niet op de jouwe).

Persoonlijke ontwikkeling speelt zich af in het hoofd, niet in het elke dag op tijd uitruimen van de vaatwasser.
Juist, dit dus. Dus boeken lezen als je niet into lezen bent. Angsten overwinnen en die in de ogen kijken. Zelfverzekerder worden, dingen vanuit jezelf starten als het niet nodig is voor school of werk, jezelf constant weer opnieuw uitvinden. Dat is wat zelfontwikkeling is, en helaas doen maar heel weinig mensen dit..
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_163332671
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 02:56 schreef Atmosphere72 het volgende:

[..]

Juist, dit dus. Dus boeken lezen als je niet into lezen bent. Angsten overwinnen en die in de ogen kijken. Zelfverzekerder worden, dingen vanuit jezelf starten als het niet nodig is voor school of werk, jezelf constant weer opnieuw uitvinden. Dat is wat zelfontwikkeling is, en helaas doen maar heel weinig mensen dit..
Dus tekenen terwijl je het niet leuk vind, reizen naar de natuur terwijl je een stadsmens bent?

Om een voorbeeld te geven?
Hell To The Liars
pi_163332714
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 06:33 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dus tekenen terwijl je het niet leuk vind, reizen naar de natuur terwijl je een stadsmens bent?

Denk dan eerder aan het delen van je tekeningen met anderen wanneer dat eng is wegens faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen etc.

Edit: daarnaast kan je jezelf natuurlijk ook ontwikkelen op een 'oppervlakkiger' niveau met het opdoen van kennis, vaardigheden etc. Maar perse iets moeten doen wat je niet leuk vindt is een aparte opvatting.

[ Bericht 13% gewijzigd door ElDinosaur op 27-06-2016 07:11:18 ]
pi_163332812
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 06:56 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Denk dan eerder aan het delen van je tekeningen met anderen wanneer dat eng is wegens faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen etc.

Edit: daarnaast kan je jezelf natuurlijk ook ontwikkelen op een 'oppervlakkiger' niveau met het opdoen van kennis, vaardigheden etc. Maar perse iets moeten doen wat je niet leuk vindt is een aparte opvatting.
Daarom, ik denk dat je daarom met persoonlijke ontwikkeling heel veel kanten op kan en dat er maar heel weinig (nieuwe) dingen zijn die het andere uitsluiten.
Hell To The Liars
  maandag 27 juni 2016 @ 08:18:22 #134
416020 K44S
The bearded man
pi_163333019
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 06:33 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nee. Niet tekenen terwijl je al WEET dat je het niet leuk vindt.

Meer: een gitaar lenen, gitaarles nemen (10 lessen) en dan in die 10 lessen er achter komen of je na die 10 lessen nog net zo gemotiveerd en enthousiast bent als de eerste 4 lessen om te weten of je gitaarspelen leuk vindt.

Zo heb ik het iig gedaan.
Dan weet je wat je kan op het gebied van dat instrument/interesse .
Vind je het niks aan? Dan stop je en doe je het volgende.
Vind je het leuk? Gefeliciteerd je hebt een nieuwe hobby.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_163333187
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 08:18 schreef K44S het volgende:

[..]

Nee. Niet tekenen terwijl je al WEET dat je het niet leuk vindt.

Meer: een gitaar lenen, gitaarles nemen (10 lessen) en dan in die 10 lessen er achter komen of je na die 10 lessen nog net zo gemotiveerd en enthousiast bent als de eerste 4 lessen om te weten of je gitaarspelen leuk vindt.

Zo heb ik het iig gedaan.
Dan weet je wat je kan op het gebied van dat instrument/interesse .
Vind je het niks aan? Dan stop je en doe je het volgende.
Vind je het leuk? Gefeliciteerd je hebt een nieuwe hobby.
Ik heb sinds 2 weken nieuwe hobbie, koffie van Nespresso.
Alleen dan ben ik zo enthousiast dat ik gelijk met 300 euro aan spullen thuiskom.

Ben trouwens ook aan het orienteren voor een opleiding sociaal psychologische basiskennis, wil de ervaring als client omzetten naar de andere kant als toekomstige hulpverlener,
maar wil eerst kijken of het iets voor mij is en wat ik aan mijn eigen kan verbeteren.

Maar nogmaals, schoonmaken en die andere dingen, vallen voor mij allemaal onder de noemer persoonlijke ontwikkeling.

Bij de schematherapie kregen we een keer de opdracht om van 317 activiteiten te laten weten wat we leuk vonden. Dat was wel inspirerend

[ Bericht 14% gewijzigd door Droopie op 27-06-2016 09:02:10 ]
Hell To The Liars
  maandag 27 juni 2016 @ 09:19:23 #136
416020 K44S
The bearded man
pi_163333517
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 08:46 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik heb sinds 2 weken nieuwe hobbie, koffie van Nespresso.
Alleen dan ben ik zo enthousiast dat ik gelijk met 300 euro aan spullen thuiskom.

Ben trouwens ook aan het orienteren voor een opleiding sociaal psychologische basiskennis, wil de ervaring als client omzetten naar de andere kant als toekomstige hulpverlener,
maar wil eerst kijken of het iets voor mij is en wat ik aan mijn eigen kan verbeteren.

Maar nogmaals, schoonmaken en die andere dingen, vallen voor mij allemaal onder de noemer persoonlijke ontwikkeling.

Bij de schematherapie kregen we een keer de opdracht om van 317 activiteiten te laten weten wat we leuk vonden. Dat was wel inspirerend
Enige reden tot "persoonlijke ontwikkeling" wat ik hierbij lees is: verantwoordelijkheid.
pi_163333582
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:19 schreef K44S het volgende:

[..]

Enige reden tot "persoonlijke ontwikkeling" wat ik hierbij lees is: verantwoordelijkheid.
1 reden is ook een reden :)
Met mijn geschiedenis is verantwoordelijkheid nemen voor mijzelf een belangerijke pijler.
Hell To The Liars
  maandag 27 juni 2016 @ 09:29:55 #138
416020 K44S
The bearded man
pi_163333646
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:25 schreef Droopie het volgende:

[..]

1 reden is ook een reden :)
Met mijn geschiedenis is verantwoordelijkheid nemen voor mijzelf een belangerijke pijler.
Let wel, deze ontwikkeling zal een limiet hebben. Een limiet die sneller op is dan ontwikkeling in bijv een instrument.
  maandag 27 juni 2016 @ 09:38:51 #139
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163333776
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:29 schreef K44S het volgende:

[..]

Let wel, deze ontwikkeling zal een limiet hebben. Een limiet die sneller op is dan ontwikkeling in bijv een instrument.
Dat maakt toch niet uit? Iedere (kleine) stap is er 1 :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 27 juni 2016 @ 09:48:01 #140
416020 K44S
The bearded man
pi_163333923
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:38 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat maakt toch niet uit? Iedere (kleine) stap is er 1 :).
Puur een waarschuwing ;)
pi_163335068
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:29 schreef K44S het volgende:

[..]

Klopt, op een gegeven moment is schoon schoon.
Maar het is een van de meerdere 'ontwikkelingen'
Hell To The Liars
pi_163336569
Om over na te denken: is het niet ironisch hoe zelfontwikkeling een door de samenleving opgelegd ideaal is?

Als je 'niets' doet, als het zoveel moeite kost om 'iets' te doen, is 'niets' doen dan niet wat je echt wil? Ik lees bijvoorbeeld reacties over gitaar leren spelen en dan denk ik: als je vind dat je dat moet doen, maar het kost je zoveel moeite, ben je dan wel eerlijk tegen jezelf, wil je het wel en waarom eigenlijk?
pi_163336898
quote:
12s.gif Op maandag 27 juni 2016 12:02 schreef Drieklank het volgende:
Om over na te denken: is het niet ironisch hoe zelfontwikkeling een door de samenleving opgelegd ideaal is?

Als je 'niets' doet, als het zoveel moeite kost om 'iets' te doen, is 'niets' doen dan niet wat je echt wil? Ik lees bijvoorbeeld reacties over gitaar leren spelen en dan denk ik: als je vind dat je dat moet doen, maar het kost je zoveel moeite, ben je dan wel eerlijk tegen jezelf, wil je het wel en waarom eigenlijk?
Ik moet hierbij ook denken aan de adviezen die op fok vaak gegeven worden zoals "je zit de hele dag thuis en hebt geen vrienden, maar baalt wel van deze situatie? Ga dan naar de sportschool/ga hobby doen/vrijwilligerswerk" enzo.

Dit is wat ik wel zie wat soort van een standaard-antwoord is (ik zal wel meteen eerlijk zeggen dat ik niet precies begrijp wat je met vetgedrukte bedoelde, vandaar ook dat ik het even vraag).

Ik denk trouwens niet dat je persoonlijke ontwikkeling kunt opleggen (in elk geval niet zomaar), maar dat de wil om jezelf te ontwikkelen uit jezelf moet komen (je moet gemotiveerd zijn hiervoor, want waar geen wil is is geen weg).

Zoiets?

Ben wel benieuwd wat je in te brengen hebt :).
pi_163337176
En misschien wel interessant voor dit topic: De piramide van Maslow.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

Hier staat ook uitgelegd dat dingen zoals goed kunnen slapen vallen onder het kopje "Lichamelijke behoeften" (punt 1)

quote:
Organische of lichamelijke behoeften, deze fysiologische behoeften houden verband met de homeostase van het organisme en het lichamelijk evenwicht. Hieronder vallen onder meer behoefte aan slaap, voedsel, drinken en het uitscheiden van ontlasting. Maslow classificeert hieronder ook seks en andere lichamelijke zaken zoals sport en comfort.
Bovenaan de piramide staat het kopje "zelfontplooiïng", wat volgens mij is waar TS meer op doelt.

Misschien dat dit de boel wat verduidelijkt en zo de dialoog wat beter op gang komt :).
  maandag 27 juni 2016 @ 12:38:47 #145
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163337298
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 09:48 schreef K44S het volgende:

[..]

Puur een waarschuwing ;)
Niks mis mee :).

Veen kleine stappen kunnen samen een grote stap opleveren :). Het is maar net wat je zelf wil.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163337967
quote:
5s.gif Op maandag 27 juni 2016 12:18 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik moet hierbij ook denken aan de adviezen die op fok vaak gegeven worden zoals "je zit de hele dag thuis en hebt geen vrienden, maar baalt wel van deze situatie? Ga dan naar de sportschool/ga hobby doen/vrijwilligerswerk" enzo.

Dit is wat ik wel zie wat soort van een standaard-antwoord is (ik zal wel meteen eerlijk zeggen dat ik niet precies begrijp wat je met vetgedrukte bedoelde, vandaar ook dat ik het even vraag).

Ik denk trouwens niet dat je persoonlijke ontwikkeling kunt opleggen (in elk geval niet zomaar), maar dat de wil om jezelf te ontwikkelen uit jezelf moet komen (je moet gemotiveerd zijn hiervoor, want waar geen wil is is geen weg).

Zoiets?

Ben wel benieuwd wat je in te brengen hebt :).
Wat ik bedoel te zeggen is: blijkbaar zijn er veel mensen die de gewoonte hebben om thuis te zitten en de hele avond televisie te kijken, of te gamen, of te browsen, of op de bank te hangen. Het feit dat ze dat doen, is bewijs van het feit dat dat is wat ze willen.

Vervolgens krijgen die mensen allerlei signalen uit hun omgeving, hetzij door de media, hetzij door wat ze op internet lezen, hetzij door vrienden of familie, dat de hele avond op de bank hangen, of gamen, of iets dergelijks niet oké is, dat ze 'iets' moeten gaan doen met hun leven, dat ze zichzelf moeten ontwikkelen, dat ze kansen laten liggen en van alles en nog wat missen. Kortom: op de bank hangen, gamen, televisie kijken enzovoorts zijn tijdsbestedingen die niet worden gewaardeerd/afgekeurd worden door de samenleving.

Dat leidt tot een identiteitscrisis, want je karakter, je voorkeuren, wie je bent en wat je graag doet, kortom je identiteit, wordt afgekeurd door je omgeving. Dat is een psychologisch destructieve spagaat: je houdt van alleen zijn, op de bank liggen en bier drinken, maar je omgeving zegt dat je maar beter op een teamsport moet gaan met je luie reet. Geen wonder dat je daar geen energie voor hebt, maar vervolgens ga je het jezelf kwalijk nemen dat je moeite hebt om jezelf te motiveren om te sporten, terwijl je nu eenmaal geen sportmens bent en daar is helemaal niets mis mee.

Evenzo zullen er mensen zijn die helemaal geen televisie kijken, of gamen, maar gitaar spelen en optreden met een band en toch afgekeurd worden door een omgeving van workaholics, die muziek maken zonde van de tijd vinden die je ook zou kunnen besteden aan het opbouwen van een eigen bedrijf. Zelfontwikkeling is in dit opzicht een door de samenleving opgelegd ideaal.

Dat terwijl zelfontwikkeling, zoals het woord zegt, iets is dat je voor jezelf bepaalt. Jij en jij alleen bepaalt zelf wie je bent, wat je wil, wat je doet, wat je belangrijk vindt in je leven, waar je nu staat en waar je naar toe gaat. En het is allemaal oké, wat het ook moge zijn. Wil je 70 uur per week werken? Prima. Een kort leven met seks, drugs, alcohol, een uitkering en zelfmoord op je dertigste? Ook prima. Tot je 40ste thuiswonen en de hele dag gamen? Prima.

Maar als je de hele avond zit te FOK!en en vervolgens denk je: ik had beter dit of dat kunnen doen, dan ben je niet lief voor jezelf. Je moet dan begrijpen dat je het blijkbaar leuker vindt om de hele avond te FOK!en dan dit of dat te doen en je dat jezelf dus niet kwalijk kan nemen.

Zo duidelijk?
pi_163338390
quote:
12s.gif Op maandag 27 juni 2016 13:05 schreef Drieklank het volgende:

Maar als je de hele avond zit te FOK!en en vervolgens denk je: ik had beter dit of dat kunnen doen, dan ben je niet lief voor jezelf. Je moet dan begrijpen dat je het blijkbaar leuker vindt om de hele avond te FOK!en dan dit of dat te doen en je dat jezelf dus niet kwalijk kan nemen.

Soms moet je jezelf dwingen om wat anders te gaan doen, of om uit je comfortzone te stappen. Als je bijvoorbeeld een 20 jarige maagd bent en je stapt uit je comfortzone door een meisje te regelen. Dat geeft dan een goed gevoel, een beter gevoel dan als je thuis World of Warcraft blijft spelen en niks verder komt en je kut voelt omdat je niks bereikt.

Het idee: "het is allemaal goed zoals het is" klinkt leuk en ietwat boeddhistisch maar ik geloof zelf veel meer in discipline en uit je comfortzone stappen.
pi_163338446
Ik denk ook dat je als mens doelen nodig hebt. De meeste mensen willen iets bereiken. Ik heb net mijn bachelor gehaald en ik voel me serieus depressief omdat ik op dit moment helemaal niets productiefs te doen heb (ook al mediteer ik en doe ik aan krachttraining nog voel ik me klote :') ).

Dus...voor mij werkt het in ieder geval zo dat ik werk/studie en sociale contacten nodig heb om me gelukkig te voelen (naast hobbies zoals fokken of muziek luisteren, sporten) en bovenal doelen om mezelf te motiveren om uit bed te komen en iets van mijn dag te maken.
pi_163347467
quote:
12s.gif Op maandag 27 juni 2016 13:05 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Wat ik bedoel te zeggen is: blijkbaar zijn er veel mensen die de gewoonte hebben om thuis te zitten en de hele avond televisie te kijken, of te gamen, of te browsen, of op de bank te hangen. Het feit dat ze dat doen, is bewijs van het feit dat dat is wat ze willen.
Nee, dat is alleen maar bewijs dat ze de hele dag thuis zitten (tot zover jij dat weet) en ergens gewoon niks doen.

Je weet niet waarom ze dit doen, je kunt je vast wel voorstellen dat je soms iets wilt doen, maar dat het is alsof de drempel -om- iets te doen, simpelweg te hoog is (en dit kan erg breed zijn wat oorzaken betreft).
quote:
Vervolgens krijgen die mensen allerlei signalen uit hun omgeving, hetzij door de media, hetzij door wat ze op internet lezen, hetzij door vrienden of familie, dat de hele avond op de bank hangen, of gamen, of iets dergelijks niet oké is, dat ze 'iets' moeten gaan doen met hun leven, dat ze zichzelf moeten ontwikkelen, dat ze kansen laten liggen en van alles en nog wat missen. Kortom: op de bank hangen, gamen, televisie kijken enzovoorts zijn tijdsbestedingen die niet worden gewaardeerd/afgekeurd worden door de samenleving.
Ik ervaar dit echt totaal niet zo. Integendeel zelfs, ik krijg juist de indruk dat je wordt doodgegooid om maar zoveel mogelijk mee te doen met al die social media. Uiteindelijk lijk je eerder hun slaaf te worden in plaats van dat je dingen doet omdat je dat -zelf- wilt.
quote:
Dat leidt tot een identiteitscrisis, want je karakter, je voorkeuren, wie je bent en wat je graag doet, kortom je identiteit, wordt afgekeurd door je omgeving. Dat is een psychologisch destructieve spagaat:
Hier raak je een enorm goed punt, maar niet op de manier waarop je die bedoelt.

Wat ik namelijk bijna mijn hele leven heb gemerkt, is dat mijn karakter, mijn voorkeuren, wie ik ben en wat ik graag doe, mijn identiteit, wordt afgekeurd door mijn omgeving, waaronder op fok.

En waarom? Waarom werd ik bijna de dood in gedreven hierdoor? Niemand wil me antwoord geven, maar iedereen lijkt het soms wel te weten.
Zelfs als ik intelligente mensen direct vragen hiernaar stel, wordt het zo snel mogelijk de doofpot ingestopt. Dus ja, een spagaat idd.

En ja, die is zo enorm destructief voor me geweest (en voor anderen zoals ik)...
quote:
je houdt van alleen zijn, op de bank liggen en bier drinken, maar je omgeving zegt dat je maar beter op een teamsport moet gaan met je luie reet. Geen wonder dat je daar geen energie voor hebt, maar vervolgens ga je het jezelf kwalijk nemen dat je moeite hebt om jezelf te motiveren om te sporten, terwijl je nu eenmaal geen sportmens bent en daar is helemaal niets mis mee.

Evenzo zullen er mensen zijn die helemaal geen televisie kijken, of gamen, maar gitaar spelen en optreden met een band en toch afgekeurd worden door een omgeving van workaholics, die muziek maken zonde van de tijd vinden die je ook zou kunnen besteden aan het opbouwen van een eigen bedrijf. Zelfontwikkeling is in dit opzicht een door de samenleving opgelegd ideaal.
Alles wat je zegt, klopt. Alleen vind ik je conclusie weer echt bagger.

Wat jij zegt, is dat er een ideaalbeeld is wat iedereen wordt opgelegd, maar dit is geen kwestie van zelfontwikkeling, maar van conformatie (doe mee met de kudde of we gaan je....(vul maar wat slechts in)). Conformeren kan zelfs gesteld worden als een soort tegenpool van zelfontwikkeling. In plaats van dat je jezelf ontwikkelt, ontwikkel je je als een drone binnenin de grote groep, als éénheidsworst of als gehakt.
quote:
Dat terwijl zelfontwikkeling, zoals het woord zegt, iets is dat je voor jezelf bepaalt. Jij en jij alleen bepaalt zelf wie je bent, wat je wil, wat je doet, wat je belangrijk vindt in je leven, waar je nu staat en waar je naar toe gaat. En het is allemaal oké, wat het ook moge zijn. Wil je 70 uur per week werken? Prima. Een kort leven met seks, drugs, alcohol, een uitkering en zelfmoord op je dertigste? Ook prima. Tot je 40ste thuiswonen en de hele dag gamen? Prima.

Zo duidelijk?
Mensen hebben nog veel meer motivaties om iets te doen dan alleen maar omdat ze iets leuk vinden.
quote:
9s.gif Op maandag 27 juni 2016 13:31 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk ook dat je als mens doelen nodig hebt. De meeste mensen willen iets bereiken.
Ik denk dat vetgedrukte helemaal klopt (hoeft natuurlijk niet continu, maar ontspannen is ook een doel etc).
quote:
Ik heb net mijn bachelor gehaald en ik voel me serieus depressief omdat ik op dit moment helemaal niets productiefs te doen heb (ook al mediteer ik en doe ik aan krachttraining nog voel ik me klote :') ).

Dus...voor mij werkt het in ieder geval zo dat ik werk/studie en sociale contacten nodig heb om me gelukkig te voelen (naast hobbies zoals fokken of muziek luisteren, sporten) en bovenal doelen om mezelf te motiveren om uit bed te komen en iets van mijn dag te maken.
Ik ben hier gelukkig wel overheen gegroeid, anders had ik echt niks meer om voor te leven gehad :')
pi_163352178
Wat de boer niet kent, eet hij niet. Denk dat dit voor mensen ook vaak wel geld.

Hardlopen wie ik? Echt niet.
Tot ik op zaterdagochtend in de buitenlucht stond en dacht he dit is best leuk.

Dat zullen meer mensen hebben, in combinatie met vele andere zaken.
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')