abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162824071
Wat een gaaf project/huis/tuin! Ik voel jullie energie als je zo alles vertelt. Heerlijk. Heel veel succes met het maken van jullie droomhuisje, ga zeker volgen.
pi_162825258
De tekst kwam me al bekend voor, maar bij de eerste foto was het zeker; wij hebben dit huis vorig jaar ook bezichtigd :). Erg leuk om dit te zien en heel veel succes met de verbouwing!
Het was voor ons trouwens niet per se de tuin die we als een obstakel zagen, we waren op zoek naar een aardig grondoppervlak ;).

(Ik kijk al lange tijd mee in dit forum onderdeel, maar kon m'n oude login gegevens niet meer vinden. Nieuwe account dus maar ;) )
pi_162829567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 20:49 schreef Dr_kiwi het volgende:
De tekst kwam me al bekend voor, maar bij de eerste foto was het zeker; wij hebben dit huis vorig jaar ook bezichtigd :). Erg leuk om dit te zien en heel veel succes met de verbouwing!
Het was voor ons trouwens niet per se de tuin die we als een obstakel zagen, we waren op zoek naar een aardig grondoppervlak ;).

(Ik kijk al lange tijd mee in dit forum onderdeel, maar kon m'n oude login gegevens niet meer vinden. Nieuwe account dus maar ;) )
waarom zijn jullie afgehaakt dan :p
  woensdag 8 juni 2016 @ 10:35:09 #29
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162836093
Mooi project dit zeg!

Je hebt nu alles mooi open liggen, denk je ook even aan ventilatie van de kelder en de vloer?
pi_162843465
Wat een tof huis, maar wat een enorm project! :o Wel erg leuk om mee te lezen.
  donderdag 9 juni 2016 @ 13:52:17 #31
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162864966
Stalen balken zitten inmiddels mooi in de menie en bestellingen voor (bouw)materiaal zijn besteld. :) Maare, iemand een idee waar je in vredesnaam klemzadels krijgt om vloerverwarmingsbuizen op Lewisplaten / zwaluwstaartplaten vast te klemmen? :?

Bedoel deze dingen, die van de website van Reppel zelf af komen:

Die heb ik namelijk liever dan dat ik alles met beugeltjes en zelftappers vast moet gaan leggen. :')
  Moderator donderdag 9 juni 2016 @ 20:32:47 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162873347
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 13:52 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Stalen balken zitten inmiddels mooi in de menie en bestellingen voor (bouw)materiaal zijn besteld. :) Maare, iemand een idee waar je in vredesnaam klemzadels krijgt om vloerverwarmingsbuizen op Lewisplaten / zwaluwstaartplaten vast te klemmen? :?

Bedoel deze dingen, die van de website van Reppel zelf af komen:
[ afbeelding ]

Die heb ik namelijk liever dan dat ik alles met beugeltjes en zelftappers vast moet gaan leggen. :')
Bedoel je zoiets ?

https://www.vloerverwarmi(...)agbeugels/informatie
pi_162873965
Wat een heerlijke tuin! Ben benieuwd naar het resultaat.

*ja, dit is een tvp*
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:02:05 #34
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162875734
quote:
Ja. :Y Al lijken deze betreffende rails wel erg 'dik' aan de onderkant; scheelt toch weer een paar millimetertjes in de hoogte van de vloer; want bovenop de vloerverwarmingsbuizen moet ook nog eens ruim 2 centimeter. Denk dat ik het vanwege de dikte toch met buiszadels ga doen, dan maar iets meer werk. :)
pi_162877454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 22:49 schreef flibber het volgende:

[..]

waarom zijn jullie afgehaakt dan :p
Oa staat & opbouw/indeling van het huis (wij zijn iets minder handig ;) ) en het lange moeten wachten voordat er een afspraak gepland kon worden voor bezichtiging (inmiddels ander huis in beeld).
Maar wil niet te erg offtopic gaan ;).

Ben iig erg benieuwd hoe het gaat worden; met genoeg handigheid en geduld gaat er echt wel iets heel moois tevoorschijn komen! Qua tips kan ik weinig bijdragen btw.
  Moderator zondag 12 juni 2016 @ 11:53:40 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162939285
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:02 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Ja. :Y Al lijken deze betreffende rails wel erg 'dik' aan de onderkant; scheelt toch weer een paar millimetertjes in de hoogte van de vloer; want bovenop de vloerverwarmingsbuizen moet ook nog eens ruim 2 centimeter. Denk dat ik het vanwege de dikte toch met buiszadels ga doen, dan maar iets meer werk. :)
Neem aan dat je na het aanbrengen van de vloerverwarmingslangen direct een cementdekvloer stort ? Vloerverwarmingslangen zijn behoorlijk kwetsbaar als je er nog langere tijd overheen gaat lopen :)
  zondag 12 juni 2016 @ 23:27:07 #37
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162963966
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Neem aan dat je na het aanbrengen van de vloerverwarmingslangen direct een cementdekvloer stort ? Vloerverwarmingslangen zijn behoorlijk kwetsbaar als je er nog langere tijd overheen gaat lopen :)
Uiteraard. Is ook de reden waarom ik er voor heb gekozen om beton te komen laten storten met zo'n cementwagen. :)
  maandag 13 juni 2016 @ 09:16:25 #38
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162968370
Even een paar rustige dagen want donderdag worden de bestellingen voor bouwmaterialen geleverd; kunnen we eventjes bijkomen en wat opruimen. Gisteren heb ik het gat van kelder naar kruipruimte alvast maar eens groter gemaakt

Van de restjes van de nieuwe vloerbalken (ik krijg lengtes van 420cm terwijl ik op enkele sommige stukken maar 350cm nodig heb) ga ik nog een frame/kader maken waar ik doorheen kan kruipen, het gat is 65 centimeter breed dus dat komt goed uit :) De grond onder de kruipruimte heb ik opgevuld met tegels die ik her en der uit de tuin verzameld heb zodat ik, mocht ik ooit nog de kruipruimte in moeten, ik niet door de zand hoef te banjeren.

Vriendin heeft zich de afgelopen dagen uitgeleefd op de keuken. Die wordt helemaal opgeschuurd en krijgt een nieuw kleurtje. De komende jaren gaan we het nog even doen met de bestaande keuken die nog prima functioneert. Ik ben zelf nogal een hobbykeukenprins dus wanneer er ooit een nieuwe keuken komt, dan wordt het ook een fancy state-of-the-art keuken met eilandje e.d.; maar daar hebben we vooralsnog even geen budget voor uitgetrokken. Enfin, vriendin heeft zich gisteren met het schuurapparaat uitgeleefd op de keukenkastjes en zag er op het eind van de dag uit als een stoffig spook. :D

Ik ben ondertussen bezig met alle oude vloerbalken en ondervloerplanken in stukken te zagen; donderdag wil ik de hele oprit en het grootste stuk van de garage (waar al het hout nu ligt) vrij hebben zodat de bouwmaterialen zo ver mogelijk in de garage gezet kunnen worden. De bedrijven die ze komen leveren brengen ze met een palletwagen zo ver als mogelijk door naar achteren en ik heb het liefst alles binnen (in de garage) staat in plaats van op de oprit/straat. :P De hele middag met de kettingzaag in de weer geweest (de blokken ben ik ondertussen op aan het stoken in mijn nieuwe vuurschaal van een meter doorsnee :D ). Af en toe even pauze nemen en een rondje in het bosje maken; waar elke paar minuten wel een kikker voor m'n voeten springt. ;)

Straks, als het droog is, ga ik de 2 nieuwe ventilatiegaten aanbrengen van kruipruimte naar oprit. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door StefDeStuntpiloot op 13-06-2016 09:40:01 ]
pi_162968764
Leuk topic om te volgen! :)
pi_162968812
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 09:16 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

De grond onder de kruipruimte heb ik opgevuld met tegels die ik her en der uit de tuin verzameld heb zodat ik, mocht ik ooit nog de kruipruimte in moeten, ik niet door de zand hoef te banjeren.

Misschien een idee om landbouwfolie over de kruipruimtebodem te leggen tegen Radon gas? Ik weet niet in welke provincie dit is en wat voor grondsoort je hebt, maar als het toch open ligt....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 13 juni 2016 @ 09:59:16 #41
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162969079
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien een idee om landbouwfolie over de kruipruimtebodem te leggen tegen Radon gas? Ik weet niet in welke provincie dit is en wat voor grondsoort je hebt, maar als het toch open ligt....
Interessant... heb het even opgezocht en had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. :o Heb een flinke rol met dikke plasticfolie liggen (anderhalve meter breed) die ik hier voor kan gebruiken; maar gaat dat niet van onderop condenseren als ik die hele bodem afdek? Ik heb met de 2 ventilatieroosters die ik straks ga aanbrengen in totaal 3 ventilatiepunten, zodat de boel juist lekker kan 'ademen'.

Het is in Limburg, overigens.
pi_162969240
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 09:59 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

Ik heb met de 2 ventilatieroosters die ik straks ga aanbrengen in totaal 3 ventilatiepunten, zodat de boel juist lekker kan 'ademen'.

Lijkt me ook wel effectief.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 13 juni 2016 @ 16:07:19 #43
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_162978138
Zojuist ook nog even met Reppel BV (fabrikant zwaluwplaten) gechat en nog eventjes ter bevestiging de draagkracht van de houten balken berekend. Dit heb ik reeds een tijdje terug door een kennis (constructeur) laten doen en dat was allemaal prima in orde; maar van het weekend een paar keer bezoek gehad dat toch wel twijfelde aan de draagkracht/stevigheid waardoor ik ook weer aan het twijfelen was geslagen. :'( Goede service overigens; live via de chat en kostenloos geholpen. :)

Reppel bevestigde dat de constructie die ik bedacht heb meer dan afdoende draagkracht zou moeten hebben (hebben het allemaal voor me nagerekend). Wellicht wel leuk voor andere users; het komt op het volgende neer:

Woonkamer is een L-vorm die dus voor ongeveer een derde onderkelderd is, ongeveer een ander derde een kruipruimte heeft en voor dat andere derde deel reeds beton is. Totaaloppervlak circa 37m², plattegrondje ziet er dan ongeveer zo uit:

In de kruipruimte komen 7 balken van 75x175mm met een h.o.h. afstand van 425mm. Op http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten/ontwerp hebben ze enkele voorbeelden uitgewerkt. Zo zouden houten balken van 76 × 177mm bij een h.o.h. afstand van 500mm en een overspanning van 3500mm al afdoende zijn voor een draagkracht van 2,13 kN/m² (= ongeveer 213kg/m²).

Spannender is het gedeelte boven de kelder. Doordat de stalen liggers vrij hoog liggen kunnen de balken die ik daar gebruik max 125mm hoog zijn (anders moet ik alles over de hele verdieping gaan verhogen :o ). Dit zijn uiteindelijk balken geworden van 75x125mm, die eveneens h.o.h. 425mm van elkaar af liggen. De grijze streep is het muurtje waar de stalen liggers in liggen, waar het gat van de kruipruimte ook in zit:

De stalen liggers ga ik sowieso nog extra ondersteunen/'stutten' met ieder 2 gemetselde pilaartjes. Niet echt omdat het noodzakelijk is, maar in het kader van liever het zekere voor het onzekere nemen. Bovendien kan ik daar naderhand fijn de schappen tussen gaan maken zodat het een fijne voorraadkelder wordt. :) De harten van de stalen liggers liggen respectievelijk 1300mm van de muren af. Ik krijg dus een overspanning van 1300mm met een h.o.h. maat van 425mm, daarbij zouden balken van 75x125mm meer dan afdoende moeten zijn. :)

Uiteindelijk zal er een lichtgewicht betonvloer op gestort worden (schuimbeton? Dat zal ik t.z.t. kortsluiten met de asfaltcentrale die zal komen storten) die 56mm hoog zal zijn. Komt neer op een kleine 2,5m³ beton die ik daar straks voor nodig heb. Zelfs in geval van het allerzwaarste beton (gewoon 'normaal' beton i.t.t. lichtgewicht of schuimbeton) zou dit neer komen op een slordige 5 ton aan soortelijk gewicht verspreid over het volledige oppervlak en zou de vloer dit volgens de berekeningen moeten kunnen houden. Maar het zal hoe dan ook een lichtere variant beton gaan worden. Er zijn zelfs al soorten schuimbeton van 600 kg/m³, schijnbaar. Maar nogmaals, over de samenstelling van het beton zal ik me door de asfaltcentrale nog eens goed laten informeren t.z.t.; lijkt mij dat ik uiteindelijk op een soort middenvariant uit zal komen. :)

Moraal van het verhaal: als je je tot in den treure weken- of zelfs maandenlang hebt zitten verdiepen in iets en dat ook al door iemand anders hebt laten uitrekenen/bevestigen, laat je dan niet gekmaken voor lui die jouw bevindingen totaal ongefundeerd in twijfel gaan trekken. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door StefDeStuntpiloot op 13-06-2016 16:22:15 ]
  maandag 20 juni 2016 @ 13:05:17 #44
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_163160763
Inmiddels weer een weekje verder en een stuk opgeschoten. :) Het was even afwachten geblazen begin vorige week want donderdag zouden meerdere bestellingen worden geleverd. Vriendin is flink aan de slag geweest in de tuin; er is inmiddels 1 (van de 8...) vijvers weg en de boel is weer flink uitgedund. Op sommige plekken staan echt tot 2 meter hoog brandnetels, distels en ander onkruid. Nu ziet het er op sommige stukken al behoorlijk goed uit:

De rotzooi die je rechts ziet is van de buren. Die hebben jarenlang al hun meuk daar kunnen opbergen omdat er toch niks van te zien was doordat er allemaal struiken stonden. Die schrokken zich helemaal een hoedje toen vriendinlief als een malle aan het uitdunnen was. Gelukkig hebben we de buren ook wakkergeschud en zijn die nu ook heel rigoureus in de tuin bezig; de container om alle rotzooi in te gooien staat al bij ze op de oprit. ^O^

Wat dieper de tuin in.

En nog dieper; schijnbaar heeft de vorige bewoner ook geitjes gehad. Dit hutje (waar werkende elektra in zit!) kwamen we dus pas tegen toen we wat dieper de tuin in konden. Er is ook een hele omheining waar verlengsnoeren en waterslangen langs af lopen. Best een pleuriswerk om af te breken, maar het begin is er. :)

Ook in de keuken wordt hard gewerkt. De keuken is niet onze smaak en was behoorlijk onderkomen. De vorige bewoner heeft overduidelijk zonder grondverf direct over de eiken kastjes heen proberen te verven en dat zag er niet uit. Koken is één van mijn hobbies, dus wanneer er ooit een nieuwe keuken komt, wordt dat ook echt een state-of-the-art superdeluxe keuken. Voorlopig ligt de prioriteit (en budget ;) ) daar echter niet en zullen we het de komende jaartjes nog even met deze keuken doen. Het behang is van de muren af, de gaatjes zijn opgevuld en de kastdeurtjes worden momenteel geschuurd, in de grondverf gezet, nog een keer geschuurd en gelakt. Vandaag kan ik de eerste kastdeurtjes weer er in zetten. :)

Ik ben ook maar eens aan de gang en meterkast begonnen. Allemaal kapotte draden, coax-, audio- en netwerkkabels en leidingen die nergens meer aangesloten zaten en/of als een bord spaghetti in elkaar gefrunnikt waren. :'( Ik heb het een beetje opgeschoond en ben met het openbreken van het plafond begonnen:

En toen was het donderdag en kwamen eindelijk alle bouwmaterialen. *O* Hiervoor had ik de hele garage al die tijd dus vrij gehouden (de hobbykamer en oprit liggen ook nog vol...):

Vooral het hout wou ik meteen binnen hebben vanwege dat rotweer van de afgelopen weken.

De dikke vloerbalken voor boven de kruipruimte meteen diezelfde avond nog in de menie gezet (reuzenlucifers! :D):

En afgelopen weekend dan eindelijk begonnen met het leggen van de balken. Komt nog best veel kapwerk bij kijken gezien er eerder kleinere balken in lagen. Hier zie je ook al het éérste gat voor ventilatie dat ik gekapt heb:

Hier mijn superingenieuze vlakkanaal. :D Aan beide kopse kanten afgedekt met insectenhor en dat met ducttape vastgeplakt zodat er niks door de roostertjes naar binnen kan komen:

En hier het eindresultaat: de roostertjes aan de buitenkant, langs de oprit:

Deze week ga ik dus gewoon verder met het er in leggen van de vloerbalken. In de kruipruimte hoef ik er nog maar 2. Daarna kan ik aan het gedeelte boven de kelder beginnen.

's Avonds, als we geen herrie meer mogen maken na tienen, natuurlijk ook fijn de rust pakken. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door StefDeStuntpiloot op 20-06-2016 16:11:44 ]
  maandag 20 juni 2016 @ 13:26:28 #45
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163161313
Wat gaan jullie goed zeg!

Ik vind dat van die insectenhor echt een geweldige oplossing. Zo simpel maar was er zelf nooit opgekomen.
Spoilers!
  maandag 27 juni 2016 @ 12:00:55 #46
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_163336536
Afgelopen week veel in de keuken bezig geweest. Het behang is nu van de muren af, de schimmelplekjes die achter het behang zaten zijn weggeschuurd, de vele (hele vele!) gaten in de muur zijn dichtgeplamuurd, en de kastjes, randen en plafondbalken zijn bijna allemaal geverfd. Keuken ziet er nu weer een stuk frisser uit. Gisteravond nog een foto gemaakt, zal er van de week nog eentje bij daglicht maken. ;) We zitten voor de keuken nu op nog geen 300 euro aan uitgaven dus we mogen niet klagen. :)

Ik ben ook nog in de kelder bezig geweest met de pilaartjes. Mijn eerste metselwerk ooit. ^O^ Zoals eerder gezegd, de pilaartjes wou ik nog eens onder de stalen liggers zetten voor extra stevigheid en betere verdeling voor de draagkracht. Tevens zal ik naderhand rekjes tussen deze pilaartjes gaan maken zodat de kelder een fijn voorraadhok wordt. Enfin, de pilaartjes zijn goed gelukt voor mijn eerste metselwerkje, al zeg ik het zelf. :)

Een kant alvast gevoegd; als het opgedroogd is zal ik het oppoetsen.

De pilaren zal ik volstorten met beton zodat het een massief geheel wordt. In het midden heb ik in de grond keilbouten verankerd, daar maak ik met boutjes en draadstaal een verlenging vandaan zodat het geheel ook bewapend is (de Gamma om de hoek had helaas geen metalen betonpluggen zonder keilbouten, vandaar dat ik het op deze manier doe...)

Het uitzicht van 'boven' (de woonkamer :D ). :) De dunnere vloerbalken voor boven de kelder waren strak in de menie gezet, die gaan er vanavond met een beetje geluk nog allemaal in. *O*
  maandag 27 juni 2016 @ 12:10:57 #47
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_163336712
Goed bezig! Vordert best aardig zo, wat een rotzooi die tuin :') Volgens mij wist oude bewoner bijna zelfs niet meer wat er allemaal in lag...
  maandag 27 juni 2016 @ 12:43:01 #48
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_163337406
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 12:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Goed bezig! Vordert best aardig zo, wat een rotzooi die tuin :') Volgens mij wist oude bewoner bijna zelfs niet meer wat er allemaal in lag...
Nop, en het is er ook echt onmogelijk om rigoureus een schep in de grond te rammen, overal liggen stroomkabels, waterslangen en leidingen. :'(
pi_163337605
netjes hoor, en voor een eerste keer metselen echt super gedaan :Y
pi_163343614
Keuken ziet er echt netjes uit, mooi landelijk (hou ik wel van), kan toch weer 5 a 10 jaar mee ;)

Metselwerk ook puik.

btw, klein tipje als metselwerk net paar mm tekort komt af balkeje is net te kort....

uitvulplaten en drukplaten.

http://www.bnvtools.nl/article.php?var_content=1591

http://www.bnvtools.nl/subcategory.php?var_key=90

zo'n koffertje assorti uitvulplaatjes kost geen ruk maar je zult blij zijn dat te hebben ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')