Best veel geldquote:Krijgt iedereen voortaan 2250 euro per maand, zonder daarvoor iets terug te hoeven doen? Om die vraag draait het vandaag in Zwitserland. Daar mogen zo'n vijf miljoen mensen in een referendum zeggen of ze voor of tegen "een onvoorwaardelijk basisloon" zijn voor iedere volwassene.
Ouders krijgen er per kind nog eens 560 euro bovenop. Dat de Zwitsers nu kunnen kiezen voor het basisinkomen zonder voorwaarden, is uniek.
100.000 handtekeningen
Om het tot een landelijk referendum te laten komen, moesten de initiatiefnemers 100.000 handtekeningen inleveren. Dat lukte het comité Basisinkomen Zwitserland in anderhalf jaar tijd.
Het idee achter het basisinkomen is dat iedereen een bepaald bedrag per maand krijgt om van te leven. Daar is geen tegenprestatie voor nodig. Een soort gratis geld.
Mensen die nu nog een uitkering krijgen, zijn dan minder tijd kwijt met het invullen van formulieren, zeggen voorstanders. Dat levert minder bureaucratische rompslomp op. Ook moet het makkelijker worden om er gedeeltelijk naast te werken of vrijwilligerswerk te doen.
Het invoeren van het basisinkomen betekent dat de Zwitserse overheid geen toeslagen en uitkeringen als de bijstand meer hoeft te betalen. Ook liggen de loonkosten voor werkgevers flink lager, doordat de eerste 2250 euro van het salaris al zijn betaald.
Het is volgens de initiatiefnemers dus niet zomaar geld over de balk smijten. Zij denken dat het basisinkomen zorgt voor een nieuwe en meer doelmatige inrichting van de bestaande, peperdure sociale zekerheid en pensioenstelsel.
De voorstanders noemen ook de opkomst van de automatisering. Robots nemen steeds meer werk over van mensen en het klassieke productiewerk behoort snel tot de verleden tijd, stellen zij. Het basisinkomen zou het beste antwoord zijn op de voortschrijdende technologie, omdat je dan qua inkomsten niet meer afhankelijk bent van een werkgever.
Volgens tegenstanders is het invoeren van een basisinkomen een te zware last voor Zwitserland. In totaal zou de maatregel 187 miljard euro per jaar kosten. De conservatieve regering adviseert daarom vandaag tegen te stemmen.
Rekensom voorstanders
De initiatiefnemers komen met een rekensom waarmee ze die 187 miljard euro denken te compenseren. Het uitbetalen van de sociale zekerheden door de overheid stopt. Dat levert volgens hen 55 miljard op. Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op. Nog eens 25 miljard wordt bespaard door minder bureaucratie.
In de peilingen lijkt de regeringscoalitie zijn zin te krijgen: slechts een op de vier Zwitsers is voor invoering van het plan.
Risico's durven nemen
Volgens Ralph Kundig, de voorzitter van de Zwitserse tak van het Basisinkomen Wereldnetwerk, is het niet zo dat mensen ineens massaal thuis gaan zitten niksen. "Het basisinkomen is juist een stimulans om te gaan werken."
Hij denkt dat veel meer mensen ondernemer worden, omdat ze meer risico durven nemen. "Ze hebben niet de angst hun baan te verliezen."
Het basisinkomen is een absoluut gevaar.
UVAM
UVAM, een mkb-organisatie uit de regio Wallis, is een van de partijen die oproept vandaag tegen te stemmen. "Geen brood zonder werk", vindt de organisatie.
Het basisinkomen is "een absoluut gevaar, omdat het een perfecte smoes is om niet te hoeven werken".
Kundig zegt dat over sociale hervormingen aanvankelijk wel vaker negatief geoordeeld werd. "Alle voordelen in de maatschappij, zoals je pensioen en het recht van vrouwen om te mogen stemmen, werden in eerste instantie gezien als een ramp voor de economie. Iedereen die tegen sociale vooruitgang is, zegt altijd dat het niet te betalen is. Dat zijn alleen maar praatjes."
De Zwitsers kunnen tot 17.00 uur stemmen. De eerste uitslagen worden om 16.00 uur verwacht. Veel mensen hebben namelijk al per brief gestemd.
http://nos.nl/artikel/210(...)ed-idee-of-niet.html
Ja dat snap ik allemaal :pquote:Op zondag 5 juni 2016 15:45 schreef Ryan3 het volgende:
Het gaat dus imho niet over je rijk rekenen, maar over een gegarandeerd basis bestaan.
Hier een leuk linkje van de hisotricus Bregman, die dit onderwerp paar jaar geleden, onder veel hoon van rechts uiteraard, uit het stof haalde. Ook halverwege jaren 80 was dit ineens een item bij bijvoorbeeld de voorlopers van Gr-L.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:44 schreef Yasmin23 het volgende:
Snel gedaan
[..]
Nee maar in mijn situatie zou ik mijzelf rijk rekenen.
Nou ja, daarover kun je dus debatteren of dat nu ook zo is in NL.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:45 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik allemaal :p
Maar dat heb je nu ook in Nederland.
Nou zonder kinderen kan je daar van leven toch hier?quote:Op zondag 5 juni 2016 15:47 schreef bladwijzer het volgende:
In Zwitserland zijn de kosten van levensonderhoud een stuk hoger dan hier. Ik denk dat 2250 euro ongeveer vergelijkbaar is met de helft in Nederland. Dan zou het hier om een goeie 1100 euro gaan.
Ja bijstand plus toeslagen?quote:Op zondag 5 juni 2016 15:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, daarover kun je dus debatteren of dat nu ook zo is in NL.
ja is te doen, komt overeen met het minimum loonquote:Op zondag 5 juni 2016 15:48 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou zonder kinderen kan je daar van leven toch hier?
Nee, dat heb je nu dus niet in Nederland.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:45 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik allemaal :p
Maar dat heb je nu ook in Nederland.
Nee, het minimumloon ligt hoger. Bruto zit dat op 1540 oid en netto komt dat op pakweg 1250 euro per maand (misschien iets meer).quote:Op zondag 5 juni 2016 15:49 schreef bladwijzer het volgende:
[..]
ja is te doen, komt overeen met het minimum loon
Klopt, daarbij moet je voor een bijstandsuitkering in de meeste gemeenten een tegenprestatie doen idv van verplicht vrijwilligerswerkquote:Op zondag 5 juni 2016 15:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, dat heb je nu dus niet in Nederland.
Bijstand is aan allerlei voorwaarden verbonden namelijk.
Wie voldoet er niet aan die voorwaarden dan? Waarschijnlijk mensen met een eigen vermogen en ondernemers?quote:Op zondag 5 juni 2016 15:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, dat heb je nu dus niet in Nederland.
Bijstand is aan allerlei voorwaarden verbonden namelijk.
Precies, eigenlijk voldoet iedereen met een eigen woning niet aan de voorwaarden, en iedereen met een eigen vermogen hoger dan zo'n 6000 euro (alleenstaande), waarbij ook de eigen auto als vermogen meetelt.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:51 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Wie voldoet er niet aan die voorwaarden dan? Waarschijnlijk mensen met een eigen vermogen en ondernemers?
Oke, ja dan is het er dus niet.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, eigenlijk voldoet iedereen met een eigen woning niet aan de voorwaarden, en iedereen met een eigen vermogen hoger dan zo'n 6000 euro (alleenstaande), waarbij ook de eigen auto als vermogen meetelt.
Verder voldoe je uiteraard ook niet aan de voorwaarden als je niet bereid bent of niet in staat bent om aan de voorwaarden te voldoen zoals de gevraagde tegenprestatie bijvoorbeeld.
De Bijstand is alles behalve onvoorwaardelijk.
Ik weet niet hoeveel het is.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je daar niet normaal van leven.
Idd en toeslagen zijn alleen voor mensen met kinderen maar alleenstaanden hebben geen toeslagen.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je daar niet normaal van leven.
Zorgtoeslag en huurtoeslag toch?quote:Op zondag 5 juni 2016 15:56 schreef bladwijzer het volgende:
[..]
Idd en toeslagen zijn alleen voor mensen met kinderen maar alleenstaanden hebben geen toeslagen.
Wel ontheffing van gemeentebelasting.
Niets mis met die voorwaarden natuurlijk.quote:Op zondag 5 juni 2016 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, eigenlijk voldoet iedereen met een eigen woning niet aan de voorwaarden, en iedereen met een eigen vermogen hoger dan zo'n 6000 euro (alleenstaande), waarbij ook de eigen auto als vermogen meetelt.
Voor mensen met een eigen woning zijn diverse oplossingen bedacht om hen toch in aanmerking te laten komen voor Bijstand overigens (soms via leenbijstand, soms via het "opeten" van de woning).
Verder voldoe je uiteraard ook niet aan de voorwaarden als je niet bereid bent of niet in staat bent om aan de voorwaarden te voldoen zoals de gevraagde tegenprestatie bijvoorbeeld.
http://www.swissinfo.ch/e(...)switzerland/42153620twitter:MIESLab twitterde op zondag 05-06-2016 om 15:57:16Intussen in Zwitserland >> uitslag referendum 21,5% voor, 78,5% tegen universeel basisinkomen. Bron: https://t.co/heyXkh3ArC reageer retweet
Behalve dat ze niet werken en niet eerlijk zijn.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:00 schreef Operc het volgende:
[..]
Niets mis met die voorwaarden natuurlijk.
Vind ik wel.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:00 schreef Operc het volgende:
[..]
Niets mis met die voorwaarden natuurlijk.
Wat is er niet eerlijk aan? En wat bedoel je met niet werken?quote:Op zondag 5 juni 2016 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Behalve dat ze niet werken en niet eerlijk zijn.
De regels van de bijstand kunnen ook behoorlijk isolerend en deactiverend werken. Zo mag je niet zomaar vrijwilligerswerk doen of bijvoorbeeld bij een vriend van je in zijn autogarage meeklussen.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vind ik wel.
Al vind ik ook dat je het beste kunt proberen om mensen op een goede manier te reintegreren naar werk, vanuit dat principe is de Bijstand ook "activerend" gemaakt, maar naar mijn mening op een verkeerde manier en vanuit verkeerde uitgangspunten.
De uitvoeringskosten worden altijd zwaar overschat. Druppel op een gloeiende plaat als je kijkt naar de totale uitgaven van de welvaartsstaat.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:13 schreef Nielsch het volgende:
Ben op zich wel benieuwd wat het scheelt aan uitvoeringskosten als je alle volwassenen een basisinkomen geeft en daarmee een oerwoud aan regeling kan afschaffen. Denk aan de kinderbijslag, de huurtoeslag, de zorgtoeslag, de kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, studiefinanciering, de bijstand, de WW, de Wajong, de WIA, allerlei aftrekposten (inclusief hypotheekrente aftrek) en vast nog wel wat posten die ik heb gemist.
Daar moet wel een schatting van de maken zijn. Is ergens te vinden hoeveel de overheid in een bepaald jaar heeft uitgegeven aan die posten? (even zonder stufi)quote:Op zondag 5 juni 2016 16:13 schreef Nielsch het volgende:
Ben op zich wel benieuwd wat het scheelt aan uitvoeringskosten als je alle volwassenen een basisinkomen geeft en daarmee een oerwoud aan regeling kan afschaffen. Denk aan de kinderbijslag, de huurtoeslag, de zorgtoeslag, de kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, studiefinanciering, de bijstand, de WW, de Wajong, de WIA, allerlei aftrekposten (inclusief hypotheekrente aftrek) en vast nog wel wat posten die ik heb gemist.
Het aantal politici en debatten kun je dan ook terugschroeven in het parlement. Parlementsleden kunnen er weer een baan naast nemen, net zoals EK-leden nu nog en voor 1967 ook gebruikelijk was in de TK en weer terug met hun voeten in de klei staan, zodat ze niet zo wereldvreemd meer overkomen ook.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:13 schreef Nielsch het volgende:
Nou, alleen al in het hele reintegratiecircus schijnt 6 miljard rond te gaan. Dat hele reintegratiecircus wordt ook zwaar overschat en is puur het rondpompen van het geld en baantjesverschaffing voor ambtenaren en malafide ondernemers wat mij betreft.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
De uitvoeringskosten worden altijd zwaar overschat. Druppel op een gloeiende plaat als je kijkt naar de totale uitgaven van de welvaartsstaat.
Ook om zogenaamd hoogopgeleiden aan het werk te houden hč.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, alleen al in het hele reintegratiecircus schijnt 6 miljard rond te gaan. Dat hele reintegratiecircus wordt ook zwaar overschat en is puur het rondpompen van het geld en baantjesverschaffing voor ambtenaren en malafide ondernemers wat mij betreft.
Al ben ik wel een voorstander van het reintegreren van langdurig werklozen, maar dan ben ik voorstander van maatwerk en niet van die generalistische methodes en werkverschaffing zoals het tegenwoordig is opgezet.
Ik vind iemands oude, gare kutauto in beslag nemen en hem (die persoon dus) even later ook nog op straat zetten, omdat hij/zij de rekeningen niet kan betalen, best dom. Ik heb het dan over de gevallen waarin iemand voorheen wel gewoon een baan had en door ongelukkige samenloop van omstandigheden in een neerwaartse spiraal is beland.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:03 schreef Yasmin23 het volgende:
Vind je huis of auto moeten verkopen wel hard eigenlijk?
Met een eigen huis en auto kun je wel degelijk bijstand krijgenquote:Op zondag 5 juni 2016 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Voor mensen met een eigen woning zijn diverse oplossingen bedacht om hen toch in aanmerking te laten komen voor Bijstand overigens (soms via leenbijstand, soms via het "opeten" van de woning).
Het werkt niet en het kan niet werken omdat er onvoldoende werkgevers zijn die voor 2000 euro per maand aan werk klaar hebben liggen. Het is niet eerlijk omdat de tegenprestatie ten koste gaat van normaal betaald werk, de steuntrekker er niets aan heeft en het de uitkeringsindustrie beloont voor zijn falen. Het is ook oneerlijk omdat op deze wijze de mensen die werk hebben de enigen zijn die profiteren van de reeds opgebouwde welvaart waar zij part noch deel aan hebben, en degenen die buiten de boot vallen in deze kunstmatig ruime arbeidsmarkt daar hun aandeel niet van krijgen.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Wat is er niet eerlijk aan? En wat bedoel je met niet werken?
Ik zeg dan ook niet dat je met een eigen huis en een auto geen Bijstand kunt krijgen.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:32 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Met een eigen huis en auto kun je wel degelijk bijstand krijgen. Je moet alleen wel het 'geluk' hebben dat je het huis nog niet zo lang hebt zodat je je hypotheek erop weg kunt strepen. Enige vervelende aan het aanvragen is dat je je hele financiële huishouden open en bloot bij de gemeente moet dumpen en de vrijstelling van gemeentebelastingen niet geldt bij een eigen huis.
Tegenprestatie verschilt overigens enorm per gemeente, ik heb bijvoorbeeld alleen een paar halve dagen een 'cursus' moeten volgen en dat was het eigenlijk. Al had ik sowieso het idee dat ze geen flauw idee hadden wat ze er aan het doen waren. Ongeacht je achtergrond of opleiding was de standaard vraag op het einde van die cursus bij iedereen 'lijkt post sorteren je wat?'
Mja, ik had nog het 'geluk' van een studieschuld die ook gewoon weggestreept wordt, dus ook niks moeten verkopen of een leenbijstand. Enige wat ik nu heb is dat ik een deel van de HRA moet terugbetalen omdat ik natuurlijk een lager inkomen had.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat je met een eigen huis en een auto geen Bijstand kunt krijgen.
Met een eigen huis wordt het echter wel lastig, veelal krijg je dan leenbijstand of moet je je eigen woning opeten.
Een eigen auto telt gewoon mee in je eigen vermogen (spaargeld + waardevolle bezittingen), voor een alleenstaande is die grens ongeveer 6000 euro. Dus heb je 3000 euro spaargeld en een auto met een dagwaarde van 3500 euro dan kun je het schudden.
En dan behoud je dat basisinkomen naast het inkomen uit je eigen bedrijf?quote:Op zondag 5 juni 2016 16:55 schreef juliusceasar het volgende:
In de jaren zeventig was er een experiment basisinkomen in Canada en dat zeer succesvol. De mensen stopten niet met werken en werden zelfs ondernemender.
In Canada kreeg je alleen dat basisinkomen als je anders onder de armoedegrens zat. Er zijn dus een aantal verschillende invullingen te bedenken. Maar in het Zwitserse model gaat het om universeel, dus iedereen, dus ook naast het inkomen uit arbeid/bedrijf.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:03 schreef Physsic het volgende:
[..]
En dan behoud je dat basisinkomen naast het inkomen uit je eigen bedrijf?
Waarom werd dat experiment dan niet doorgezet?quote:Op zondag 5 juni 2016 16:55 schreef juliusceasar het volgende:
In de jaren zeventig was er een experiment basisinkomen in Canada en dat zeer succesvol. De mensen stopten niet met werken en werden zelfs ondernemender.
Klopt idd, volgens mij wilde Utrecht bijvoorbeeld basis-inkomen light voor mensen die in de bijstand zitten instellen. Dat is ook weer iets andere invulling.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:20 schreef erodome het volgende:
[..]
In Canada kreeg je alleen dat basisinkomen als je anders onder de armoedegrens zat. Er zijn dus een aantal verschillende invullingen te bedenken. Maar in het Zwitserse model gaat het om universeel, dus iedereen, dus ook naast het inkomen uit arbeid/bedrijf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |