De discussies over het gedachtengoed van de RAF duren al tientallen jaren. Ze streden tegen het conservatisme en de macht van oud-nazi's in het moderne Duitsland. Het was de gewelddadige afrekening van een nieuwe generatie met het oude Duitsland. Daarna werd afgerekend met de facistische staat die een aantal RAF-leden had 'vermoord' of 'gijzelde'. De recente film Der Staat gegen Fritz Bauer geeft een aardig beeld van de tijd vlak voor de opkomst van de protestgeneratie.quote:Op donderdag 28 juli 2016 19:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom pleegden zij dan zoveel later nog deze overvallen? Zij hadden toch een soort gedachtengoed, hoe past dat daar dan in?
In het verleden hebben wel meer groeperingen de overstap gemaakt van terrorisme naar gewone criminele activiteiten.quote:Op donderdag 28 juli 2016 19:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom pleegden zij dan zoveel later nog deze overvallen? Zij hadden toch een soort gedachtengoed, hoe past dat daar dan in?
Ah zo. Komt ook overeen met die groepering in Italië denk ik die Aldo Moro ontvoerd en vermoord heeft. Ook extreemlinks, communistisch en uiteindelijk crimineel.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:03 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
De discussies over het gedachtengoed van de RAF duren al tientallen jaren. Ze streden tegen het conservatisme en de macht van oud-nazi's in het moderne Duitsland. Het was de gewelddadige afrekening van een nieuwe generatie met het oude Duitsland. Daarna werd afgerekend met de facistische staat die een aantal RAF-leden had 'vermoord' of 'gijzelde'. De recente film Der Staat gegen Fritz Bauer geeft een aardig beeld van de tijd vlak voor de opkomst van de protestgeneratie.
Anderen wijzen erop dat de intellectuele achtergrond van de eerste generatie erg mager was en die van de volgende generaties nog minder. Het waren vooral jongeren die het leven maar saai en burgerlijk vonden, op zoek waren naar avontuur en terechtkwamen in extremistisch linkse kringen tijdens een rumoerige tijd.
Op dit moment is men vooral bezig te overleven denk ik. Om dat illegaal te doen zal er veel geld voor nodig zijn, vooral omdat ik me afvraag of er nog iets over is van het oude geheime netwerk van safe houses van sympathisanten waar men vroeger op kon rekenen.
Toevallig net een verhaal over aangeklikt via Blendle. Ik weet nog als klein kind dat ik mijn moeder niet kon vinden en ik mijn vader vroeg of ze misschien ontvoerd was door de Rode Brigades. Als kleuter krijg je dat soort nieuws blijkbaar toch mee.quote:Op donderdag 28 juli 2016 21:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ah zo. Komt ook overeen met die groepering in Italië denk ik die Aldo Moro ontvoerd en vermoord heeft. Ook extreemlinks, communistisch en uiteindelijk crimineel.
quote:Op donderdag 28 juli 2016 22:14 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Toevallig net een verhaal over aangeklikt via Blendle. Ik weet nog als klein kind dat ik mijn moeder niet kon vinden en ik mijn vader vroeg of ze misschien ontvoerd was door de Rode Brigades. Als kleuter krijg je dat soort nieuws blijkbaar toch mee.
Ik ook, vandaar dat ik er aan moest denken. Ben sowieso gefascineerd en lees veel over de Italiaanse mafia en andere criminaliteit, vooral uit die periode.quote:Op donderdag 28 juli 2016 22:14 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Toevallig net een verhaal over aangeklikt via Blendle. Ik weet nog als klein kind dat ik mijn moeder niet kon vinden en ik mijn vader vroeg of ze misschien ontvoerd was door de Rode Brigades. Als kleuter krijg je dat soort nieuws blijkbaar toch mee.
Dat weet ik niet zeker. Maar niks wijst er meer op toch?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 02:22 schreef bamibij het volgende:
Hoe weet je zo zeker dat ze geen achterban meer hebben
dan denk ik meer aan Paul Moussault van het Rood Verzets Frontquote:Op dinsdag 27 juni 2017 17:49 schreef nixxx het volgende:
Zouden ze bij Rosenmöller of Duyvendak in een logeerkamertje zitten? For old comrades' sake.
juist -- Paul Moussault komt uit Groningenquote:Op dinsdag 27 juni 2017 18:24 schreef TargaFlorio het volgende:
Of in een oude leegstaande boerderij in noord-oost Groningen.
In die jaren waren er heel wat rode brigades actief. Action Directe was er ook een.quote:Op donderdag 28 juli 2016 21:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ah zo. Komt ook overeen met die groepering in Italië denk ik die Aldo Moro ontvoerd en vermoord heeft. Ook extreemlinks, communistisch en uiteindelijk crimineel.
Man, man, man...quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:48 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat soort groepen had je ook binnen de NSDAP, waarmee dit eerder linkse broedertwisten.zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |