Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieėn met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuļtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl . Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben zeker voornemens lid te worden. Bestuurslid wordt lastig wegens tijdsgebrek, maar wil ik niet bij voorbaat uitsluiten. (waarmee ik zeker niet zeg dat ik mezelf de meest geschikte kandidaat vind)
Op dinsdag 31 mei 2016 15:21 schreef bleyenburg het volgende: Ik ben zeker voornemens lid te worden. Bestuurslid wordt lastig wegens tijdsgebrek, maar wil ik niet bij voorbaat uitsluiten. (waarmee ik zeker niet zeg dat ik mezelf de meest geschikte kandidaat vind)
crowdfundactie bij FNC natuurlijk O nee, dat kan pas over twee jaar. Nou, dan bij GVE? Nee, die zijn veel te stroperig. Kom, laten we naar de enige echte KOM gaan. Die doen niet moeilijk. Passen hun rapportjes makkelijk aan.
Al was het 2e hypotheekrecht had ik er nog wel over na willen denken, maar helemaal geen bij een dergelijk lange looptijd, dan houdt het voor mij meteen op.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om dit zo te regelen? De bank kan het, dus waarom kan de stichting dan niet op genomen worden als hypotheekhouder.
reactie van GVE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Een vereniging van en voor crowdfund investeerders is een goed idee, maar je zult dan eerst moeten bekijken hoe je die investeerders gaat vinden. Sommigen lezen hier mee, maar heel veel waarschijnlijk ook niet. En je zult echt een significante hoeveelheid personen of geld moeten vertegenwoordigen om uberhaupt een serieuze gesprekspartner te worden. Als er problemen zijn bij een project, zul je ook wel moeten weten hoeveel deelnemers/geld jouw vereniging vertegenwoordigt bij eventuele discussies of onderhandelingen.
Ik sta helemaal achter het idee, maar voorzie wel wat lastige practische haken en ogen.
Zijn de kosten aftrekbaar als default of als gift?
De kosten zijn voor private personen niet aftrekbaar (winst van crowdfunding is ook niet belast). Wel als je via een BV investeert. Giften kunnen aftrekbaar zijn als we SBBI status aanvragen bij de belastingdienst. Of we daar voor in aanmerking komen weet ik niet zeker. Een gift is een vrijwillige bijdrage, dus contributie is dan niet aftrekbaar.
Is er iemand in staat is om een korte enquete te maken waarin we de interesse van een vereniging kunnen pijlen?
Mogelijke vragen? 1 wat is je foknaam 2 wil je lid worden 3 wil je bestuurder worden 4 heb je kwaliteiten die we kunnen misbruiken?? (website bouwen, juridisch, financieel)
[ Bericht 42% gewijzigd door Speekselklier op 31-05-2016 16:18:43 ]
Ok, ik zie 2 andere personen die overwegen in het bestuur te gaan, maar gebrek hebben aan tijd. Dat betekent dat ik op dit moment alleen de kar kan gaan trekken. Ik wacht nog af tot morgenmiddag, als niemand anders er hobby in heeft om het op te zetten, doe ik het alleen (vind ik eerlijk gezegd ook het makkelijkste). Ik zal dan een email mailinglist opzetten om belangstellenden te informeren met gelegenheid voor input en feedback.
Op dinsdag 31 mei 2016 17:09 schreef Benger het volgende: Ok, ik zie 2 andere personen die overwegen in het bestuur te gaan, maar gebrek hebben aan tijd. Dat betekent dat ik op dit moment alleen de kar kan gaan trekken. Ik wacht nog af tot morgenmiddag, als niemand anders er hobby in heeft om het op te zetten, doe ik het alleen (vind ik eerlijk gezegd ook het makkelijkste). Ik zal dan een email mailinglist opzetten om belangstellenden te informeren met gelegenheid voor input en feedback.
Het gaat mij een beetje te snel merk ik. Ik zie een belangenvereniging best zitten maar dan moet er wel goed over nagedacht worden. Wat het doel wordt en hoe deze te bereiken.
Het gaat nu over 1 nacht ijs.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Je hebt gelijk.die van 30 mei was die reclame jongen. Die codering van fundingcircle snap ik niet helemaal. Hij was inderdaad rond 9 mei afgeschreven en een paar weken ervoor per mail aangekondigd. Dus nu nog maar 5 projecten op FNC ik denk niet dat ik daar rouwig om ben FNC staat op hold tot de admin en communicatie beter geregeld is.
Op dinsdag 31 mei 2016 17:09 schreef Benger het volgende: Ok, ik zie 2 andere personen die overwegen in het bestuur te gaan, maar gebrek hebben aan tijd. Dat betekent dat ik op dit moment alleen de kar kan gaan trekken. Ik wacht nog af tot morgenmiddag, als niemand anders er hobby in heeft om het op te zetten, doe ik het alleen (vind ik eerlijk gezegd ook het makkelijkste). Ik zal dan een email mailinglist opzetten om belangstellenden te informeren met gelegenheid voor input en feedback.
Zou eens beginnen om met de oude voorzitter van de belangenvereniging contact op te nemen om te vragen hoe hun dat hadden aangepakt en waarom ze zijn opgeheven.