Ik heb hier zelf ook op georiënteerd. Wat ik er van begrepen heb is dat je voor het praktijk gedeelte van de RA ook echt audit werkzaamheden moet doen. CMAAS heeft bijvoorbeeld een 50/50 traject voor starters waar je dus je tijd verdeeld over CMAAS en audit, maar ik kan me voorstellen dat niet altijd voorkeur heeft voor hun. De werkzaamheden voor het praktijk gedeelte kun je vinden als je zoekt op: "nba informatiegids praktijkopleiding ra", deze staan dan in hoofdstuk 13.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 07:27 schreef wheresme het volgende:
Hi. Ik had een vraag omtrent de werkvelden van de big 4. Ik heb de ambitie om mijn RA te behalen. Echter heb ik finance en accounting gestudeerd en trekt finance mij wat meer. Maar de toegevoegde waarde van de RA lijkt mij zeer belangrijk.
Nu is dus mijn vraag, welke werkvelden buiten pure audit kan ik op om ook mijn RA te doen en wat toch het meeste grenst aan finance.
Ik weet dat kpmg een soort breed traineeship biedt maar ik wil toch het liefste werken bij EY of PWC.
Ik weet dat EY een richting FAAS heeft en PWC een richting CMAAS. ik meen dat dit wat meer finance gerelateerd is (accounting vraagstukken rondom finance onderwerpen zoals restructuring,IPO,financiering etc). Ik meen dat je hier RA kan doen maar ik weet niet of ze 1e jaars aannemen. Ook denk ik dat dit voornamelijk in Amsterdam is, echter wil ik in rotterdam of tilburg werken/studeren.
Ook hebben beide een richting transaction services maar hier kan je geloof ik geen RA doen.
Kan iemand hier meer over zeggen, misschien zelfs uit ervaring?
Je aanmelden via de websites van de kantoren waarbij je graag een werkstudentschap zou willen lopen. Als je je nu aanmeld, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor de periode vanaf 1 januari of 1 februari.quote:Op maandag 29 augustus 2016 14:47 schreef workhard12 het volgende:
Zojuist heb ik mijn bachelor fiscaal recht afgerond. Ik ambieer een werkstudentschap bij een big 4 kantoor. Dit zou ik dan willen combineren met mijn master fiscaal recht in Amsterdam. Heeft iemand tips
om dit voor elkaar te krijgen?
Zelf gedaan of wat dan ook?
Hieveel % van de masterstudenten nemen ze aan? En hoeveel % van de bachelorstudenten?quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 14:56 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Je aanmelden via de websites van de kantoren waarbij je graag een werkstudentschap zou willen lopen. Als je je nu aanmeld, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor de periode vanaf 1 januari of 1 februari.
Ik merk bij ons op kantoor dat de aanloop momenteel wel erg groot is trouwens, je wordt dus niet (meer) automatisch aangenomen als werkstudent.
Dat is natuurlijk geen exacte wetenschap.. Geen flauw idee dus.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 14:57 schreef workhard12 het volgende:
[..]
Hieveel % van de masterstudenten nemen ze aan? En hoeveel % van de bachelorstudenten?
De sfeer verschilt sowieso per kantoor maar ook per vestiging van het kantoor (en zelfs per afdeling). Valt dus in zijn algemeen niet zoveel van te zeggen.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 00:21 schreef Kartmans het volgende:
Iemand ervaringen met betrekking tot de sfeer bij PWC en KPMG in Rotterdam. Hoe zien jullie deze 2 bedrijven qua werkomgeving? Ik hoorde van wat mensen dat PWC wat informeler is en een relaxtere sfeer. Maar vraag mij af of dat echt zo is en of het niet verschilt per kantoor? Heb mij namelijk ingeschreven voor de business experience van KPMG, maar zie dat PWC op precies dezelfde data ook iets dergelijks heeft. KPMG al een uitnodiging ontvangen voor een gesprek, maar wil alvast wat extra info verzamelen, ook al weet ik dat het per persoon zal verschillen.
Vind het namelijk ook weer zo wat om voor beide aan te melden, en wellicht dan 1 te moeten afzeggen. Dit omdat het misschien een slechte indruk achterlaat voor later?
Assurance. Wil doorgaan voor RA volgend jaar, en dit via een big four bereiken lijkt me een goed traject. Denk dat ik mij dan inderdaad nog voor 1 of 2 andere reizen inschrijf. Niet meer, anders zit ik straks continu bij selectiedagen haha. Heb jij ervaring met zo'n reis?quote:Op vrijdag 2 september 2016 00:16 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
De sfeer verschilt sowieso per kantoor maar ook per vestiging van het kantoor (en zelfs per afdeling). Valt dus in zijn algemeen niet zoveel van te zeggen.
Je voor meerdere kantoren is prima, volstrekt logisch dat je je kansen een beetje spreid. Welke tak van sport ga je voor trouwens?
Nope, heb me helaas nooit voor zo'n reis aangemeld. Is wel een ideale ingang voor een werkstudentschap!quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:37 schreef Kartmans het volgende:
[..]
Assurance. Wil doorgaan voor RA volgend jaar, en dit via een big four bereiken lijkt me een goed traject. Denk dat ik mij dan inderdaad nog voor 1 of 2 andere reizen inschrijf. Niet meer, anders zit ik straks continu bij selectiedagen haha. Heb jij ervaring met zo'n reis?
Hoe werd jij er werkstudent?quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:17 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Nope, heb me helaas nooit voor zo'n reis aangemeld. Is wel een ideale ingang voor een werkstudentschap!
Gewoon aangemeld via de website, maar inderdaad wel een fulltime bestuursjaar van studentenvereniging, half jaar in het buitenland gestudeerd en een 8 gemiddeld.quote:Op zaterdag 3 september 2016 22:06 schreef workhard12 het volgende:
[..]
Hoe werd jij er werkstudent?
8 gemiddeld? Bestuursjaren?
quote:Op maandag 12 september 2016 20:26 schreef saulg het volgende:
Goedenavond,
ik ben een jongen die het duale accountancy traject in wil.
Achtergrondinfo
2007-2012: havo
2013: vwo MAW, NL, EN, GE
2014: international business
2015: hbo rechten P
2016: begonnen op universiteit
Ik wist na mijn havo nog niet echt wat ik wilde doen dus ben ik vwo gaan doen via het vavo. Alle vakken waarvoor ik me toen had ingeschreven gehaald. Aan het eind van dat jaar had ik wel een idee wat ik wilde doen, ingeschreven voor international business maar al vroeg bleek dat dat niet helemaal hetgeen is wat ik wilde doen omdat je geen echte vaardigheden aangeleerd krijgt.
Vervolgens hbo rechten gedaan en mijn P gehaald, omdat de arbeidsmarktperspectieven voor hbo rechten niet geweldig zijn heb ik me daarna ingeschreven voor het universitaire equivalent.
Het ding is echter dat de reguliere universiteit erg theoretisch is en daarnaast veel vakken bevat waar er geen praktische toepassing voor is. Ik begrijp dat een universiteit meer is dan een onderwijsinstelling en dat academische kennis op zich waarde heeft maar dat is simpelweg niet de reden waarvoor ik een opleiding volg. Zie een opleiding als een manier om toegang te verschaffen tot een sector die je interessant vind.
Een vriend van me vertelde me over het zogenaamde duale accountancy traject dat je zowel bij de Belastingdienst als private accountantskantoren mag volgen.
Het ding is echter dat ik een half vwo diploma heb. Een wo propedeuse heeft neem ik aan meer waarde dan een vwo diploma, maar wordt dat ook zo gezien of is een vwo-diploma een echte eis waardoor het beter is om gewoon de overige vwo-vakken te halen?
Tweede vraag is in hoeverre personen in deze situatie überhaupt in aanmerking komen aangezien ik geen achttien meer ben.
Bij voorbaat dank.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben sowieso toelaatbaar, heb dat gecheckt op de website van nijenrode. Het ding is dus in hoeverre de kantoren of de Belastingdienst dat accepteren.quote:Op dinsdag 13 september 2016 08:39 schreef Jaarsma93 het volgende:
Ik denk dat het belangrijkst is om contact te zoeken met Nyenrode in hoeverre hij toegelaten zou kunnen worden. Als hij gewoon kan starten met de bachelor kan hij gaan solliciteren bij kantoren/belastingdienst. Afhankelijk van de werkgever zal dit wel/geen probleem zijn. Ik weet (uit eigen ervaring) dat het geen probleem is als je begin twintig bent. Ben zelf begonnen bij de belastingdienst toen ik 20 was. Er was toen ook iemand die 22 was. Bij kantoren zullen ze wellicht anders reageren op je leeftijd maar bij de belastingdienst is alles in de twintig nog zeer jong haha. Mocht je bij belastingdienst willen informeren dan kan ik je wel in contact brengen met iemand van HR
Heb een pb gestuurd met contactinfo. Ophttps://werken.belastingdienst.nl/duale-opleiding-accountancy kan je ook nog wat info en filmpjes vinden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:55 schreef saulg het volgende:
[..]
Ben sowieso toelaatbaar, heb dat gecheckt op de website van nijenrode. Het ding is dus in hoeverre de kantoren of de Belastingdienst dat accepteren.
Wat heb je zelf gedaan voor je het traject van de belastingdienst in bent gegaan als ik vragen mag en wat heeft jou geholpen met aangenomen worden?
Wil zelf namelijk graag bij de Belastingdienst beginnen om uiteenlopende redenen, dus als je me in contact zou willen brengen met iemand van HR om na te gaan in hoeverre het mogelijk is om in te stromen met mijn profiel, wo propeudeuse en een aantal vakken op vwo niveau, dan zou ik dat erg waarderen.
Alles kan, juiste portie doorzettingsvermogen en geluk (wat je moet afdwingen) en voordat je het weet zit je opeens op een Dutch Desk ergens in een mooi land. Vaak gaat het via via, maar het kan ook zijn dat er vacatures vrijkomen. De mensen die ik ken die het hebben gedaan, zijn degene die dat via via gedaan hebben. Je komt bijv. in projecten collega's van andere landen tegen, soms zelfs van andere BU's en voordat je het weet kunnen jullie iets van elkaar leren. Indien hij geen Manager-up is, geeft hij dit weer aan bij zijn leidinggevende en voordat je het weet heb je goedkeuring van iedereen voor iets wat opeens je Business Case is geworden!quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:42 schreef Census het volgende:
Op career events krijg ik weleens te horen van recruiters e.d. dat het mogelijk is om in het buitenland te werken als fiscalist. Wat voor mogelijkheden heeft een Nederlander met Msc Fiscale eco om in het buitenland te eindigen? Ervaringen?
Hoezo afgezegd, wat schiet je daarmee op? Niet geschoten is altijd mis.quote:Op zondag 18 september 2016 22:00 schreef workhard12 het volgende:
Gesolliciteerd bij een big 4. Kwam er doorheen, dus assessment maken. Ook gehaald..
Maar toen kreeg ik een zenuwinzinking (Ben al afgewezen bij Deloittie). De weg is nu nog zo Lang dat ik heb afgezegd. Je moet immers weer op gesprek bij de recruiter en erna bij manager ofzo. Ik trek dat nirt meer. Last staan voor andere bedrijven. Het was "maar" voor werkstudent in Breda maar toch
Jup, in het laatste jaar zat ik feitelijk nog maar 1 audit te doen puur voor de uren. Zorg wel voor voldoende diversiteit in de opdrachten in periode daarvoor.quote:Op zaterdag 17 september 2016 08:55 schreef wheresme het volgende:
Heeft iemand ervaring met het volgen van een RA bij (hoofdelijk) niet de auditpraktijk? Zelf begonnen in de audit en bezig met theorie van RA in Amsterdam. Echter al die verslagen die je moet schrijven voor je praktijk hebben verplichte audituren. Ze houden je als het ware vast binnen de audit. Maar als je wilt switchen naar bijv TAS is dit dan mogelijk? Je hoeft immers maar 333 uur per jaar. dit zijn 8 weken...
Dus jij zegt als 4 van de 6 semesterverslagen hebt gedaan dan zou je ongeveer wel bij TAS kunnen werken? Want hoe zit het precies, je moet 333 audit uur per jaar, maar wel 1000 op assurance elk jaar toch? Want TAS valt buiten assurance, maar AAS weer niet.quote:Op zondag 18 september 2016 22:49 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Jup, in het laatste jaar zat ik feitelijk nog maar 1 audit te doen puur voor de uren. Zorg wel voor voldoende diversiteit in de opdrachten in periode daarvoor.
Ik heb geen idee wat TAS doet, maar als jij het kan rijmen binnen de definities van de NBA is het prima. Als je maar binnen EY iemand hebt die je uren wil aftekenen.quote:Op dinsdag 20 september 2016 16:35 schreef wheresme het volgende:
[..]
Dus jij zegt als 4 van de 6 semesterverslagen hebt gedaan dan zou je ongeveer wel bij TAS kunnen werken? Want hoe zit het precies, je moet 333 audit uur per jaar, maar wel 1000 op assurance elk jaar toch? Want TAS valt buiten assurance, maar AAS weer niet.
Ik zou het liefste over 1,5 jaar naar TAS gaan, dan heb ik ook 4/6 verslagen geschreven.
Zelf heb ik het idee dat ze dit niet zo snel doen..kan jij misschien input geven?
Ik heb er ook best veel moeite mee, net gestart (september). Heb het gevoel 0 vrije tijd meer te hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 12:53 schreef Gwniemand het volgende:
Iemand tips voor new hires, en daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen van de RA-opleiding met werkcombinatie. Ik heb best wel moeite om er een goede routine/balans in te vinden, dus ben wel benieuwd hoe jullie dat gecombineerd hebben.
quote:Op donderdag 13 oktober 2016 19:54 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik heb er ook best veel moeite mee, net gestart (september). Heb het gevoel 0 vrije tijd meer te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |