SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hierover gesproken, voor mijn netwerkkaart bestaat er volgens mij geen driver voor W10. Kan dat problemen opleveren? Ja, een aparte netwerkkaart, geen onboard. Je moet nog ouderwets zelf een driver downloaden alvorens je het netwerk kan gebruiken als je net de computer had gekocht of gebouwd.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 14:12 schreef mschol het volgende:
En die update van vanochtend heeft mijn installatie om zeep geholpen
Netwerkkaart doet het niet, herinstalltie van de driver haalt niks uit ("for this action is an interactive windows session required", of iets in die strekking)
F8 opties zijn niet te benaderen (via security+ updates - >advanced startup reboot now geklikt..)
Van de webpagina van Intel word ik niet veel wijzer.
https://downloadcenter.in(...)Gigabit-Ethernet-PHY
[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-07-2016 18:55:10 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zondag 24 juli 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb net de installer voor het upgraden gedraaid maar tot mijn verbazing meldde de installer dat ik onvoldoende schijfruimte heb terwijl er 21,1 GB vrij is en de voorwaarde 20 GB is.
Toegegeven, dat is erg krap maar het is genoeg. Het is bovendien tegenwoordig niet meer zo dat je harde schijf wordt gebruikt doordat het RAM-geheugen vol is. Zelfs met 8 GB is het een grote prestatie om dat voor elkaar te krijgen en je wil dat sowieso mijden als de pest.ik zou de w7 drivers proberen, op goed gelukSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Hierover gesproken, voor mijn netwerkkaart bestaat er volgens mij geen driver voor W10. Kan dat problemen opleveren? Ja, een aparte netwerkkaart, geen onboard. Je moet nog ouderwets zelf een driver downloaden alvorens je het netwerk kan gebruiken als je net de computer had gekocht of gebouwd.
Van de webpagina van Intel word ik niet veel wijzer.
https://downloadcenter.in(...)Gigabit-Ethernet-PHY
Dat haat ik altijd maar veel keuze heb ik niet. In het ergste geval is het weer direct 'downgraden' naar W7.quote:Op zondag 24 juli 2016 20:58 schreef mschol het volgende:
[..]
ik zou de w7 drivers proberen, op goed geluk
Probleem is dat de update settings (qua instelmogelijkheden) volledig gewijzigd zijn, jou instelling was vermoedelijk gewoon niet beschikbaar, tenzij je policy's instelt (maar als je dat doet zie je opeens "this setting is managed by you company" of iets in die orde) en dat levert nog meer gezeik op.quote:Op maandag 25 juli 2016 08:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Minpunten voor Microsoft!
Na het draaien van het update naar W10 programma heeft Microsoft zonder mijn toestemming hiervoor te vragen of het mede te delen de updatesetting gewijzigd naar automatisch downloade en installeren.
Ik had gisteravond WinDirStat gedraaid (dat duurt best lang) en 699 GB verplaatst van mijn harde schijf naar een externe schijf, ik stel het bepaald niet op prijs dat Windows dan ineens midden in de nacht automatisch gaat update en dat ik dat programma weer opnieuw mag draaien. Soms is Microsoft een ****bedrijf.
Ik kan er tot op zekere hoogte begrijp voor hebben als MS W7 moet bijwerken alvorens het W7 kan updaten naar W10 of iets dergelijks maar informeer de gebruiker, vraag expliciet zijn toestemming en blijf met je poten van de instellingen af.
Ja, die gedachte kwam bij mij ook op. Allicht stond het in de EULA waarmee je bij wijze van spreken je leven wegtekent zoals ik een ander het mooi in het Engels hoorde uitleggen (niet m.b.t. Windows maar in het algemeen).quote:Op maandag 25 juli 2016 08:40 schreef mschol het volgende:
Ik vermoed dat ze ergens in de overeenkomsten aangeven dat er instellingen gereset kunnen worden, en dan hebben ze al toestemming gevraagd..
Dat valt nog mee, nietwaar? Althans, ik vind het niet zo erg als ik het startmenu weer opnieuw moet instellen, het af en toe opruimen moet toch gebeuren en dat is een mooie gelegenheid om het eens te doen. Het startmenu is het meest functioneel als er enkel de programma's instaan die je veel laadt en bij de meeste mensen (bij mij nu ook) staan er ook veel programma's in die je al maandenlang niet hebt geladen.quote:van het weekend heb ik een zooi pc's op een domein overgezet en het voornaamste probleem was het startmenu dat niet goed van w8.1 werd overgezet en opnieuw moest worden ingesteld..
Voor de rest had ik 1 pc (van de 11 ofzo?) waar ik meer instellingen kwijt was (standaard printer o.a.)
het is een zakelijke omgeving en ze hadden in 8 een zooi icoontjes bijelkaar van de standaard programma's zeg maar.. snel weer teruggezet hoor, maar liever had hij gewoon elke keer netjes het menu van 8 geconverteerd..quote:Op maandag 25 juli 2016 08:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, die gedachte kwam bij mij ook op. Allicht stond het in de EULA waarmee je bij wijze van spreken je leven wegtekent zoals ik een ander het mooi in het Engels hoorde uitleggen (niet m.b.t. Windows maar in het algemeen).
Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen, mogelijk ga ik straks updaten naar W10. Ik heb nog 4-5 dagen dus ik kan nog eventjes wachten. Het eerste wat ik doe nadat ik W10 heb geïnstalleerd: het zoveel mogelijk in privacy-mode zetten, Cortana disablen, Windows wijsmaken dat ik dialup internet heb i.v.m. het automatisch updaten en die tool van MS downloaden waarmee ik bepaalde updates kan tegenhouden door ze te verbergen. En natuurlijk het 'Metro'-deel (die tegels) van het startmenu wat tweaken.
[..]
Dat valt nog mee, nietwaar? Althans, ik vind het niet zo erg als ik het startmenu weer opnieuw moet instellen, het af en toe opruimen moet toch gebeuren en dat is een mooie gelegenheid om het eens te doen. Het startmenu is het meest functioneel als er enkel de programma's instaan die je veel laadt en bij de meeste mensen (bij mij nu ook) staan er ook veel programma's in die je al maandenlang niet hebt geladen.
Zelf doe ik dat soort dingen altijd heel erg geleidelijk (ik heb te weinig geduld om dat in 1 keer voor alles te doen), wanneer ik een programma vanuit de folder start direct even een koppeling in het startmenu toevoegen in plaats van dat voor alle programma's in 1 keer te doen maar die luxe heb je natuurlijk niet als je dat voor bedrijfcomputers in orde moet maken.
http://www.windowscentral(...)elivery-optimizationquote:Op maandag 25 juli 2016 08:57 schreef mschol het volgende:
die dial-up trick heb ik eerder gehoord hier, maar hoe steekt dat precies in elkaar? ik kan mij niet herinneren dat ik een fysieke ethernet connectie als dialup kan instellen
Dat en DX12 trekken mij over de streep, plus het feit dat ik terug kan naar W7.quote:Op maandag 25 juli 2016 19:49 schreef 0906 het volgende:
Ik heb op de valreep onlangs Windows 10 geïnstalleerd, ten opzichte van Windows 7 wel een verbetering, pc start iets sneller op.
Geen idee aangezien ik W10 nog niet heb gebruikt maar ik ben er zeker van dat je die melding kan uitschakelen via een van de twee menuutjes. Google ernaar en je zou het moeten vinden, jij zal niet de eerste zijn die het opmerkt.quote:Ergernis is wel dat als ik aan het typen ben er soms een vertraging ontstaat en ik een bepaalde audiomelding krijg die ik nergens kan plaatsen. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt en hoe ik dat probleem kan oplossen?
ik zou je hdd loskoppelen, anders kan hij de bootloader van je hdd gaan gebruiken om op afhankelijk van te zijn, dat wil je liever niet denk ik (tenzij je een dual boot situatie wil creeeren)quote:Op maandag 25 juli 2016 09:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
http://www.windowscentral(...)elivery-optimization
Ik zie hier dat het enkel werkt voor Wi-Fi en niet voor ethernet.![]()
Met wat verder zoeken kwam ik tegen dat je het updaten van drivers kan uitschakelen via een zogenaamde "god mode". Dat is in ieder geval positief, de enige driver die ik wil updaten is die voor de grafische kaart, voor de rest volg ik graag het adagium dat je er vanaf moet blijven als het goed werkt.
Vraagje. Als ik nu W10 update op mijn mechanische harde schijf (yep, ik heb belachelijk lang gewacht om de prijs te laten zakken maar tussen nu en een half jaar ga ik er eindelijk een kopen, misschien dan maar wat eerder) hoe kan ik dan het beste straks een clean install van W10 doen naar een SSD zonder dat iets wordt gewijzigd op de harde schijf?
Ik kan natuurlijk de harde schijven loskoppelen maar dat zal vast niet nodig zijn.
Waar moet ik dan nog meer rekening mee houden? Ik denk vooral aan het register (allerlei programma's zijn nu op de mechanische schijf geïnstalleerd, blijft dat goed gaan met het OS op een andere schijf?).
Is het niet zo dat als je je hoofdschijf (in dit geval SSD) op de eerste SATA poort aansluit dat hij de overige schijf/schijven als secundair ziet?quote:Op maandag 25 juli 2016 20:40 schreef mschol het volgende:
[..]
ik zou je hdd loskoppelen, anders kan hij de bootloader van je hdd gaan gebruiken om op afhankelijk van te zijn, dat wil je liever niet denk ik (tenzij je een dual boot situatie wil creeeren)
Oké, dan doe ik dat wel.quote:Op maandag 25 juli 2016 20:40 schreef mschol het volgende:
[..]
ik zou je hdd loskoppelen, anders kan hij de bootloader van je hdd gaan gebruiken om op afhankelijk van te zijn, dat wil je liever niet denk ik (tenzij je een dual boot situatie wil creeeren)
Ik laat het dagelijks automatisch defragmenteren.quote:Op maandag 25 juli 2016 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inmiddels op 82% bij het installeren (zo ver zo goed), benieuwd of dat het nu normaal verder gaat of dat ik straks weer een paar procentpunt per uur krijg.
LOL
Ik wou eens kijken hoe het staat met de fragmentatie op mijn harde schijf, het was alweer een een paar maanden geleden dat ik dat grondig heb aangepakt maar normaal gesproken zou dat niet al te erg moeten zijn en ik had net gisteren veel grote videobestanden (699 GB) verplaatst die achter elkaar zouden moeten staan als gevolg van eerdere defragmentatiesessies (al heel erg lang niets binnen die folder gewijzigd) dus W10 zou meer dan genoeg ruimte moeten hebben om dat netjes te plaatsen.
Wat blijkt op het moment dat ik klik op de defragmentatietool? Dat een ander programma het gebruikt. Blijkbaar heeft het installatieprogramma van MS het zelf ingeschakeld, dat kan misschien verklaren waarom het laatste deel van de installatie (nu 84%) zo traag gaat? Prima natuurlijk als dat nodig is maar een beetje communicatie zou fijn zijn.
Dat begrijp ik maar tegenwoordig fragmenteert het niet meer zo sterk als dat ten tijde van XP het geval was, nu kom ik na een paar maanden op een paar procent uit en dat terwijl ik toch best wel intensief die harde schijf gebruikt met downloaden (gefragmenteerd!), installeren, verwijderen etc. en dit met doorgaans een lage vrije ruimte op de schijf (ik had die 699 GB over het hoofd gezienquote:Op maandag 25 juli 2016 22:47 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik laat het dagelijks automatisch defragmenteren.
Dat laatste weet ik.quote:Op maandag 25 juli 2016 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar tegenwoordig fragmenteert het niet meer zo sterk als dat ten tijde van XP het geval was, nu kom ik na een paar maanden op een paar procent uit en dat terwijl ik toch best wel intensief die harde schijf gebruikt met downloaden (gefragmenteerd!), installeren, verwijderen etc. en dit met doorgaans een lage vrije ruimte op de schijf (ik had die 699 GB over het hoofd gezien, leve WinDirStat).
Bij een SSD kan je trouwens beter niet defragmenteren, ik neem aan dat jij dat weet maar voor de zekerheid meld ik het maar even.
Nee, ik heb nog steeds geen SSD-schijf, ik overweeg om er binnenkort maar eens een te kopen. De enige reden dat ik wachtte was dat ik de prijs veel te hoog vond, ik besefte dat de prijs drastisch zou dalen en dat ik een hoop geld zou verspillen door vroeg in te stappen. Ik zou wel graag binnenkort W10 overzetten naar een SSD maar ik heb wel eerst wat meer informatie nodig, ik kan niet mijn mechanische schijf klonen naar een SSD, ik moet dus weten wat de gevolgen zijn m.b.t. de reeds geïnstalleerde programma's en drivers die nu op de mechanische schijf staan. Het is een lastig karweitje om de driver van de ethernetkaart online te vinden (altijd al lastig te vinden geweest maar de laatste jaren helemaal slecht ondersteund met dank aan het feit dat ethernet tegenwoordig gewoon onboard zit zoals het hoort) en ik heb daar wel backups van maar dat vinden is ook een vervelende klus dus ik heb graag eerst wat meer informatie.quote:Op maandag 25 juli 2016 22:52 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik.Heb jij ook net als ik een klassieke setup van een SSD als bootdrive met Windows en alle programma's, en je HDD als massa-opslag?
Veel te veel gedoe dat klonen, man. En er kan ook veel fout gaan. Zou gewoon een schone installatie doen. Met die update volgende week heb je een mooie gelegenheid.quote:Op maandag 25 juli 2016 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik heb nog steeds geen SSD-schijf, ik overweeg om er binnenkort maar eens een te kopen. De enige reden dat ik wachtte was dat ik de prijs veel te hoog vond, ik besefte dat de prijs drastisch zou dalen en dat ik een hoop geld zou verspillen door vroeg in te stappen. Ik zou wel graag binnenkort W10 overzetten naar een SSD maar ik heb wel eerst wat meer informatie nodig, ik kan niet mijn mechanische schijf klonen naar een SSD, ik moet dus weten wat de gevolgen zijn m.b.t. de reeds geïnstalleerde programma's en drivers die nu op de mechanische schijf staan. Het is een lastig karweitje om de driver van de ethernetkaart online te vinden (altijd al lastig te vinden geweest maar de laatste jaren helemaal slecht ondersteund met dank aan het feit dat ethernet tegenwoordig gewoon onboard zit zoals het hoort) en ik heb daar wel backups van maar dat vinden is ook een vervelende klus dus ik heb graag eerst wat meer informatie.
Als het te veel gedoe is dan kan ik net zo goed nog een maandje of 4 wachten totdat de nieuwe hardware lang genoeg uit is dat de price gouging voorbij is en ik de 490 en de Zen of een afgeprijsde Intel-CPU kan kopen.
Ja, maar is er een manier om Windows zelf op die SSD te zetten en de drivers en het register verder van de mechanische schijf te laten draaien of ga ik al die zooi opnieuw moeten installeren? Kan Windows ermee omgaan dat bepaalde zaken ineens ergens anders staan en via de oude versie dat traceren? Ik vrees van niet maar je weet het nooit. Ik heb genoeg verse installaties gedaan maar nooit op een andere schijf. Ik heb er weinig zin in om weer moeilijk te doen daarmee, het zou maar voor 4 maanden zijn. Bovendien, zo gauw ik een nieuwe computer heb dan gaat de SSD daar in en dan gebruik ik de huidige bak enkel in geval van nood.quote:Op maandag 25 juli 2016 23:05 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Veel te veel gedoe dat klonen, man. En er kan ook veel fout gaan. Zou gewoon een schone installatie doen. Met die update volgende week heb je een mooie gelegenheid.En een SSD hoeft echt niet groot te zijn. De mijne is 'maar' 128 GB, maar dat is zat als je hem alleen voor Windows en andere software gebruikt.
Neem wel een goeie, liefst met MLC en V-NAND.
Volgens mij kan dat wel, even zoeken zo. Mijn pizza komt zo aan.quote:Op maandag 25 juli 2016 23:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar is er een manier om Windows zelf op die SSD te zetten en de drivers en het register verder van de mechanische schijf te laten draaien of ga ik al die zooi opnieuw moeten installeren? Ik heb genoeg verse installaties gedaan maar nooit op een andere schijf.
Oh?quote:Op maandag 25 juli 2016 23:10 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat wel, even zoeken zo. Mijn pizza komt zo aan.
I know, te lui door dat warme weer hè.quote:Op maandag 25 juli 2016 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh?
Ik moet ook nog eten. Met dat warme weer komt het er niet zo van.
Eet smakelijk! Enneh, eet ook wat groenten.
windows 7+ doet defragmenteren op een vrij intelligente manier:quote:Op maandag 25 juli 2016 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij een SSD kan je trouwens beter niet defragmenteren, ik neem aan dat jij dat weet maar voor de zekerheid meld ik het maar even.
SSD's moet je trimmen. Maar dat doet Windows al automatisch met schijfonderhoud (datzelfde venster waar je ook je defragmentatie mee instelt). Volgens mij is TRIM standaard al in Windows 7 ingebouwd.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 01:55 schreef mschol het volgende:
[..]
windows 7+ doet defragmenteren op een vrij intelligente manier:
http://www.hanselman.com/(...)fragmentYourSSD.aspx
Dus ja er wordt wel eens iets gedefragmenteerd, maar over het algemeen moet je er gewoon niet meer aanzitten en windows zijn werk laten doen..
ik moet zeggen dat ik het op mijn mechanische schijven ook nooit meer handmatig uitvoer, de beetje winst die je vroeger ermee haalde valt nu in het niet van de snelheid van alle andere onderdelen, zelfs al is die mechanische schijf het traagste onderdeel van allemaal
klopt, maar fragmentatie blijft een probleem van het file system, daar veranderd trimmen niets aanquote:Op dinsdag 26 juli 2016 02:25 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
SSD's moet je trimmen. Maar dat doet Windows al automatisch met schijfonderhoud (datzelfde venster waar je ook je defragmentatie mee instelt). Volgens mij is TRIM standaard al in Windows 7 ingebouwd.
Ach ja, als je software maar op je SSD staat, dan hoeft die fragmentatie niet zo'n groot probleem te zijn.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 06:57 schreef mschol het volgende:
[..]
klopt, maar fragmentatie blijft een probleem van het file system, daar veranderd trimmen niets aan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |