abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163369791
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 15:35 schreef sjoemie1985 het volgende:

Ik zou het inderdaad niet heel fijn vinden als het zo dicht op elkaar zit.
Wat ik mij eigenlijk dan wel afvraag, hebben de JG ook weleens moslims bekeerd?
Dus zitten er ook ex-moslims bij de JG?
Mag ik even vragen waarom je dat niet heel fijn zou vinden?
  dinsdag 28 juni 2016 @ 16:20:12 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163370091
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 15:59 schreef C_elf het volgende:

[..]

Ja, dat is dus wat ik bedoelde. Ik som de, naar mijn gevoel, positieve zaken op die ik ervaar bij de JG die ik tot nu toe heb kunnen ontmoeten. Iets wat in dit topic amper wordt gedaan.
Maar wanneer ik dat dan doe worden deze, naar mijn gevoel, positieve zaken meteen ontkracht. En dat vind ik dus jammer omdat op deze manier mijn gevoel maar overbodig lijkt te zijn. Je kan ook gewoon blij voor me zijn dat ik die zaken als positief en ook belangrijk ervaar en deze gevonden lijk te hebben :)
Ik ben blij voor je maar ik vind het te ver gaan om zaken waar jij je goed bij voelt automatisch als "goed in het algemeen" te bestempelen. Moslimterroristen bijvoorbeeld hebben een goed gevoel bij het uitmoorden van ongelovigen. Ik kan daar niet achter staan.

Je had het ook over waarden en normen. Dat die zo geweldig zijn bij de JG. Hier wil ik ook vraagtekens bij plaatsen. Ik noem ze niet op, daar is genoeg over te vinden zowel hier op het forum als elders op het internet.

Nogmaals ik ben blij voor je dat je je er goed voelt. Prima. Maar als je stelligheden over normen en waarden gaat roepen dan kun je een bal verwachten.
pi_163370213
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:05 schreef C_elf het volgende:

[..]

Mag ik even vragen waarom je dat niet heel fijn zou vinden?
Wellicht het intimiderende er aan.
Maar gelukkig hebben beide dan hun diensten op een andere dag dus dat scheelt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_163370747
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ben blij voor je maar ik vind het te ver gaan om zaken waar jij je goed bij voelt automatisch als "goed in het algemeen" te bestempelen. Moslimterroristen bijvoorbeeld hebben een goed gevoel bij het uitmoorden van ongelovigen. Ik kan daar niet achter staan.

Je had het ook over waarden en normen. Dat die zo geweldig zijn bij de JG. Hier wil ik ook vraagtekens bij plaatsen. Ik noem ze niet op, daar is genoeg over te vinden zowel hier op het forum als elders op het internet.

Nogmaals ik ben blij voor je dat je je er goed voelt. Prima. Maar als je stelligheden over normen en waarden gaat roepen dan kun je een bal verwachten.
Ik had het vooral over JG die ik ken en hoe ik het persoonlijk ervaar. Niet zozeer over het goede in het algemeen ;) Ik vind je vergelijking met moslimterrorisme en uitmoorden wat te ver gaan, maar ik begrijp je reactie.
pi_163370875
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Wellicht het intimiderende er aan.
Maar gelukkig hebben beide dan hun diensten op een andere dag dus dat scheelt.
Persoonlijk vind ik het dan juist mooi dat dit kan. Dat beide religies naast elkaar kunnen leven zonder problemen. Ok, ze gaan het niet eens zijn, maar ze behandelen elkaar wel met respect. (veronderstel ik even, ik ken de situatie niet persoonlijk)
  dinsdag 28 juni 2016 @ 17:42:00 #206
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163371893
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:50 schreef C_elf het volgende:

[..]

Ik had het vooral over JG die ik ken en hoe ik het persoonlijk ervaar. Niet zozeer over het goede in het algemeen ;) Ik vind je vergelijking met moslimterrorisme en uitmoorden wat te ver gaan, maar ik begrijp je reactie.
Dat er fijne mensen bij de JG zitten geloof ik direct. Dat er rotzakken bij zitten ook. Mensen he? Moraal echter baseren op de bijbel is hier en daar ronduit verwerpelijk. Er staan een paar aardige in maar die zijn niet uniek voor de bijbel.
pi_163377038
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 15:35 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

vind het gewoon grappig dat 2 tegenstrijdigheden tegenover elkaar staan :)
wat bedoel jij met overal is een koninkrijkszaal?
Heb even gezocht maar kan zo geen kaart ontdekken waar die zalen zijn gevestigd.
Ik weet toevallig dus dat er 1 in almelo gevestigd is.
Waar er JG zijn zijn er in de buurt ook Koninkrijkzalen.
quote:
Ik zou het inderdaad niet heel fijn vinden als het zo dicht op elkaar zit.

Omdat je je geïntimideerd voelt door moslims. Why laat je je door hen zo voelen?
quote:
Wat ik mij eigenlijk dan wel afvraag, hebben de JG ook weleens moslims bekeerd?
Dus zitten er ook ex-moslims bij de JG?
Natuurlijk. Sterker nog, er zijn in de zandbaklanden ook JG. Alleen is dat geheim voor hun veiligheid. Er zijn bij de JG exes van alles.
pi_163377844
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 12:43 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als ik je zo hoor is het probleem dat je je leven laat draaien om 'de organisatie'. We dienen ze zeker te gehoorzamen, maar je moet ook leren herkennen waar de menselijke kant begint. Als je een kwartier met random iemand praat over Jehovah of wat Hem aangaat, kun je dat al boeken als 'Het nieuws bekend maken'. Je hoeft niet elke week naar de velddienst.

Maar ik merk steeds en steeds meer dat de mate van strengheid en druk per gemeente verschilt. Wat mij doet concluderen dat het deels om menselijke macht gaat. Als jij je daardoor laat.. Uhm wat.. Overrompelen, verleiden?.. dan zal je op den duur verder gaan staan van Jehovah wat dus tot woede enzo kan leiden en de gevolgen.
Ja er zijn verschillen per gemeente, sommigen zijn strenger dan anderen. En dat verschilt ook nog eens per land, zo zijn ze in Amerika wat strenger betreft kleding en het hebben van een baard bij mannen. Maar overal, waar je ook komt zul je echt minimaal zo'n 5 uur velddienst per maand moeten draaien voor een voorrecht in de gemeente, zoals het bedienen van het geluid of lopen met de microfoon.

Overigens is dit totaal niet waardoor ik geen JG meer ben.. dat heeft meer te maken met het verlies van geloof in de bijbel in het geheel. Mijn punt is dat deze regeltjes ervoor zorgen dat mensen (vooral dan de broeders) zich redelijk verplicht voelen tot elke week velddienst.

Sommigen hebben hier minder moeite mee dan anderen.. ik heb het iig nooit leuk gevonden.

Volgens mij geldt het voor vrouwen nu ook trouwens.. is het niet zo dat alleen de meer ervaren zusters bij die nieuwe zuilen mogen staan?
Alpha kenny one
pi_163377904
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 13:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Is dit omdat men dit uit Paulus' brieven meent te kunnen halen?
de WT library zegt het volgende:

Als Hoofd van de christelijke gemeente heeft Jezus „gaven in mensen gegeven” (Efeziërs 1:22; 4:7-13). Als Paulus de vereisten voor opzieners opsomt, heeft hij het over mannen (1 Timotheüs 3:1-7; Titus 1:5-9). Daarom worden de gemeenten van Jehovah’s Getuigen bediend door mannelijke opzieners of ouderlingen en door mannen die als dienaren in de bediening zijn aangesteld (Filippenzen 1:1, 2; 1 Timotheüs 3:8-10, 12). Alleen mannen mogen als herders in de christelijke gemeente dienen (1 Petrus 5:1-4). Maar zoals reeds opgemerkt, hebben vrouwen schitterende voorrechten van God ontvangen.
Alpha kenny one
  woensdag 29 juni 2016 @ 09:51:35 #210
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163385330
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:35 schreef falling_away het volgende:

[..]

de WT library zegt het volgende:

Als Hoofd van de christelijke gemeente heeft Jezus „gaven in mensen gegeven” (Efeziërs 1:22; 4:7-13). Als Paulus de vereisten voor opzieners opsomt, heeft hij het over mannen (1 Timotheüs 3:1-7; Titus 1:5-9). Daarom worden de gemeenten van Jehovah’s Getuigen bediend door mannelijke opzieners of ouderlingen en door mannen die als dienaren in de bediening zijn aangesteld (Filippenzen 1:1, 2; 1 Timotheüs 3:8-10, 12). Alleen mannen mogen als herders in de christelijke gemeente dienen (1 Petrus 5:1-4). Maar zoals reeds opgemerkt, hebben vrouwen schitterende voorrechten van God ontvangen.
Oh niet alleen bij JG hoor. Ik ben Chr Gereformeerd opgevoed en ook daar geen vrouwen op de kansel of in het ambt (ouderling of diaken). Vrouwen mogen alleen ja zeggen als ze voor het altaar staan (huwelijk) en de baby vasthouden tijdens het dopen.

En oh ja, zondagsschooljuf mogen ze ook zijn.

Ik weet niet of dat nog steeds zo is, ik kom er al jaren niet meer.
pi_163385333
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:32 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja er zijn verschillen per gemeente, sommigen zijn strenger dan anderen. En dat verschilt ook nog eens per land, zo zijn ze in Amerika wat strenger betreft kleding en het hebben van een baard bij mannen. Maar overal, waar je ook komt zul je echt minimaal zo'n 5 uur velddienst per maand moeten draaien voor een voorrecht in de gemeente, zoals het bedienen van het geluid of lopen met de microfoon.
Ja, als je perse voorrechten wil dan moet je er eerst iets voor doen. Geldt dat niet voor alles?
quote:
Overigens is dit totaal niet waardoor ik geen JG meer ben.. dat heeft meer te maken met het verlies van geloof in de bijbel in het geheel. Mijn punt is dat deze regeltjes ervoor zorgen dat mensen (vooral dan de broeders) zich redelijk verplicht voelen tot elke week velddienst.
Wat zal ik zeggen.. Als je geloof, of een onderdeel ervan, als verplichting ziet, waar sta je dan eigenlijk? Welke punt was het wat je toen dacht: en nu geloof ik echt niet?
quote:
Sommigen hebben hier minder moeite mee dan anderen.. ik heb het iig nooit leuk gevonden.
Ik ook vaak niet. Ik ga meer naar studenten of mee met de anderen naar hun studenten.
quote:
Volgens mij geldt het voor vrouwen nu ook trouwens.. is het niet zo dat alleen de meer ervaren zusters bij die nieuwe zuilen mogen staan?
Daar weet ik niets van. Is dat om hen aan te moedigen meer te doen of is iets uit de bijbel?
pi_163385347
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 09:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh niet alleen bij JG hoor. Ik ben Chr Gereformeerd opgevoed en ook daar geen vrouwen op de kansel of in het ambt (ouderling of diaken). Vrouwen mogen alleen ja zeggen als ze voor het altaar staan (huwelijk) en de baby vasthouden tijdens het dopen.

En oh ja, zondagsschooljuf mogen ze ook zijn.

Ik weet niet of dat nog steeds zo is, ik kom er al jaren niet meer.
Bij ons mogen vrouwen ook meepraten tijdens de vergaderingen.
  woensdag 29 juni 2016 @ 09:57:37 #213
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163385390
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 09:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Bij ons mogen vrouwen ook meepraten tijdens de vergaderingen.
Ik heb het over de "eredienst". Dat is dus na de votum/groet door de dominee aan het begin en vóór de zegen aan het einde van de dienst. Daarvoor en daarna mogen vrouwen eventueel wel even op de kansel/preekstpoel om iets mee te delen of zo.

Mogen vrouwen ouderling zijn bij JG? Bij andere protestantse kerken mogen ze dat overigens wel, en ook predikant zijn.
pi_163385537
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:02 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waar er JG zijn zijn er in de buurt ook Koninkrijkzalen.

[..]

Omdat je je geïntimideerd voelt door moslims. Why laat je je door hen zo voelen?

[..]

Natuurlijk. Sterker nog, er zijn in de zandbaklanden ook JG. Alleen is dat geheim voor hun veiligheid. Er zijn bij de JG exes van alles.
In mijn dorp is geen koninkrijkszaal gevestigd hoor, ik ga er vanuit dat elke provincie er zo'n beetje wel 1 heeft maar niet elk klein dorp of alle steden.

Om nu een moskee en een kerk tegen over elkaar te hebben is gewoon niet fijn vind ik, ze verkondigen gewoon ook niet het echte geloof, hun hebben meer met Mohamed etc dan met Jezus terwijl als je volgens goed in de koran gaat kijken komt de naam Jezus veel vaker er in voor en als je nog dieper gaat kijken zul je zien dat Jezus gewoon veel belangrijker is eigenlijk ook in die cultuur, maar dat wordt denk ik allemaal niet zo verkondigd.
En zij zien Jezus ook niet als zoon van God maar als een profeet, moslims zeggen ook duidelijk dat God geen zoon heeft. staat ook in duidelijke taal op de rots koepel in jeruzalem.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 29 juni 2016 @ 10:43:34 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163386056
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ze verkondigen gewoon ook niet het echte geloof
Want het echte geloof is exact jouw geloof nietwaar? ;)

Mja waar hebben we dat eerder gehoord?
pi_163386198
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Want het echte geloof is exact jouw geloof nietwaar? ;)

Mja waar hebben we dat eerder gehoord?
niet specifiek het geen ik allemaal geloof, maar wel het geloof in de Joods/ christelijke God zoals beschreven in de bijbel. De Joodse en de Christelijke God zijn 1 en de zelfde.
Romeinen 3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 29 juni 2016 @ 11:05:45 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163386443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

niet specifiek het geen ik allemaal geloof, maar wel het geloof in de Joods/ christelijke God zoals beschreven in de bijbel. De Joodse en de Christelijke God zijn 1 en de zelfde.
Fout!! JHWH is enig en ondeelbaar voor de joden.
quote:
Romeinen 3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.
Dat denken en geloven alleen christenen. het is overigens niet waar: ik ben een heiden en de christelijke god is niet mijn god.
pi_163386622
Ik heb toch ook niet over deelbaar etc?
Ik zich toch ook 1 en dezelfde ;) dus geen verschil.
God is God, alleen bestaat hij bij de christenen uit 3 personen
God de Vader
God de Zoon
God de Heilige Geest

Dus 1 God maar 3 personen.
In Jezus leefde God als mens op aarde.
En de Heilige Geest is als het ware onze verbinding met God, voor de momenten dat we het zelf even niet meer zien zitten zorgt de Heilige Geest voor kracht om door te gaan.
Met alleen lichaam en ziel kan een christen niks, je hebt de Heilige Geest nodig voor de connectie met God en om ook de bijbel beter te leren "verstaan" en onderscheid te maken tussen wat van God is en wat niet etc en nog veel meer.
I am a child of God
God is not dead.
pi_163387161
quote:
Om nu een moskee en een kerk tegen over elkaar te hebben is gewoon niet fijn vind ik, ze verkondigen gewoon ook niet het echte geloof, hun hebben meer met Mohamed etc dan met Jezus terwijl als je volgens goed in de koran gaat kijken komt de naam Jezus veel vaker er in voor en als je nog dieper gaat kijken zul je zien dat Jezus gewoon veel belangrijker is eigenlijk ook in die cultuur, maar dat wordt denk ik allemaal niet zo verkondigd.
Heb je daar een verklaring voor ?
quote:
En zij zien Jezus ook niet als zoon van God maar als een profeet, moslims zeggen ook duidelijk dat God geen zoon heeft. staat ook in duidelijke taal op de rots koepel in jeruzalem
En ze hebben nog gelijk ook. :)
pi_163387311
quote:

[..]

In mijn dorp is geen koninkrijkszaal gevestigd hoor, ik ga er vanuit dat elke provincie er zo'n beetje wel 1 heeft maar niet elk klein dorp of alle steden.
In de mijne ook niet. Wel in het stadje verderop. Maar ik bedoelde ook niet elke dorp of stad. Wel in de buurt.
quote:
En zij zien Jezus ook niet als zoon van God maar als een profeet, moslims zeggen ook duidelijk dat God geen zoon heeft. staat ook in duidelijke taal op de rots koepel in jeruzalem.
Wat maakt het uit wat ze geloven? Ze zitten in een andere gebouw. En hebben niets te maken met jou. Waarom zou je je dan aan hen moeten storen? (zolang ze je kerk niet bombarderen ;) )

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2016 11:52:41 ]
pi_163387336
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
God de Vader
God de Zoon
God de Heilige Geest

Het lijkt er bij jou niet door te dringen, is het niet ? Hoeveel keer heb ik je al laten weten dat het hier niet om 3 personen gaat, maar om drie aspecten ( netheru ) van een en dezelfde god. Jij doet aan polytheïsme !
Deze 3 aspecten heeft men pas in de 4e eeuw met veel ruzie uitgevonden. Net deze ruzie heeft een scheuring teweeg gebracht. Hieruit is later de Islam ontstaan.
pi_163387365
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 09:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb het over de "eredienst". Dat is dus na de votum/groet door de dominee aan het begin en vóór de zegen aan het einde van de dienst. Daarvoor en daarna mogen vrouwen eventueel wel even op de kansel/preekstpoel om iets mee te delen of zo.

Mogen vrouwen ouderling zijn bij JG? Bij andere protestantse kerken mogen ze dat overigens wel, en ook predikant zijn.
We hebben drie soorten vergaderingen. Alle drie hebben een onderdeel lees, vraag en antwoord. De vrouwen doen mee met antwoorden. Dat is allemaal tijdens. Niet voor of na. En nee, ze mogen geen ouderling worden.
pi_163387401
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Het lijkt er bij jou niet door te dringen, is het niet ? Hoeveel keer heb ik je al laten weten dat het hier niet om 3 personen gaat, maar om drie aspecten ( netheru ) van een en dezelfde god. Jij doet aan polytheïsme !
Deze 3 aspecten heeft men pas in de 4e eeuw met veel ruzie uitgevonden. Net deze ruzie heeft een scheuring teweeg gebracht. Hieruit is later de Islam ontstaan.
Is dat zo dat daaruit de Islam is ontstaan? Hoe?
  woensdag 29 juni 2016 @ 12:09:16 #224
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163387602
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
God de Vader
God de Zoon
God de Heilige Geest

Uitgesloten in het OT. JHWH is één en ondeelbaar. Het is zoals Aton beschrijft: neteru zijn géén personen maar manifestaties.

Toch delen in 3 personen? --> Blasfemie en ketterij. Je zou gestenigd moeten worden Sjoem!

"Gij zult géén ander goden voor mijn aangezicht hebben." Zegt JHWH. Dopen in de naam van de Vader, èn van de Zoon, èn van de Heilige Geest is óók volkomen fout, want hier worden 3 personen genoemd.
pi_163387800
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Is dat zo dat daaruit de Islam is ontstaan? Hoe?
Deze verketterde christenen zijn moeten vluchten tot buiten de greep van het Romeinse Rijk, waaronder Syrië en het Arabisch schiereiland. Deze hele geschiedenis kan je hier lezen:
http://cobra.canvas.be/cm(...)e-recensie/1.1256450
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')