Dan zouden er wel meer hard moeten hebben gereden, dit is gewoon 30 seconden sneller (of meer) op de beste klimmers in de Giro. Dan zou je in normale etappes ook wel lang mee moeten kunnen. Maar goed, hij is wel een talentje die al wat jaren in circuit zit. l'Avenir ook goed gepresteerdquote:Op zondag 22 mei 2016 17:56 schreef TheArt het volgende:
Het kan goed zijn dat de ritzege van Foliforov vooral te verklaren is vanwege de wind. Er stond in het begin een enorm sterke rugwind, vooral in het laatste deel. Die wind zou naar het einde toe wat zijn gaan liggen.
quote:Renner geeft met hulp wetenschap inzicht in zijn prestatie in de Giro
Kruijswijk laat zien waarom hij zevende werd
Anderhalve week geleden eindigde Steven Kruijswijk als zevende in de Giro d'Italia. Het was een bewogen Giro waarin hij tijd verloor in de eerste helft en tijd terugwon in de tweede. Nu laat hij zien hóe dat tot stand kwam: hij geeft openheid in zijn vermogensgegevens.
THIJS ZONNEVELD
Dit verhaal gaat niet over demarrages, bergtruien en etappezeges. En ook niet over ploegentactieken, valpartijen en afzien bij de beesten. Dit is een verhaal over getallen. Dat klinkt saai, maar dat is het niet.
Als je wielrennen ontdoet van tactieken en mentale spelletjes, dan blijft de basis over: hard trappen. De ene renner heeft een grotere motor dan de andere. Hoe groot? Dat kun je meten. Vrijwel het hele peloton rijdt tegenwoordig met een vermogensmeter, die bijhoudt hoeveel kracht een renner levert.
Bijna alle ploegen houden die gegevens voor zichzelf. Om concurrenten niet wijzer te maken of geen vervelende vragen te krijgen over al dan niet verklaarbare vermogenspieken. Steven Kruijswijk, de kopman van Lotto-Jumbo in de afgelopen Giro, maakt zijn vermogensgegevens wél publiek. Dat is een unicum: voor het eerst publiceert een klassementsrenner de vermogensgegevens van een grote ronde. Kruijswijk: ,,Mijn concurrenten hebben er niets aan. Dat ik niet zo explosief ben, zien ze ook wel op tv."
Kruijswijks Giro was op te delen in drie delen: in de eerste week verloor hij veel tijd. Daarna ging het roer om: hij probeerde een etappe te winnen door van ver aan te vallen. Een rit won hij niet, maar hij pakte wel tijd terug. In het laatste deel hoorde hij bij de beste klimmers en reed hij zichzelf alsnog in de top-10.
Het léék er dus op dat Kruijswijk in het laatste deel van de Giro harder reed dan in het begin. Maar uit zijn vermogensgegevens blijkt dat dat helemaal niet zo is.
De zes sleuteletappes van de Giro op een rijtje:
Etappe 4: Kruijswijk verliest tijd. Hij zit te ver van achteren wanneer Astana de koers in de fik steekt. Hij moet op klimmetje alles doen om groep bij te halen; hij rijdt 440 watt gedurende vijf minuten. Dat moet hij bekopen: hij blaast zichzelf op, lost en verliest acht minuten.
Kruijswijk: ,,Ik voelde me die dag goed, maar moest 30 seconden dichtrijden op een klimmetje terwijl ze vooraan volle bak reden. Dat lukte net niet."
Mathieu Heijboer, een van Kruijswijks trainers: ,,440 watt over vijf minuten is voor Steven een topprestatie. Deze vijfminutenwaarde reed hij eerder alleen in intervaltrainingen of prologen."
Etappe 5: Aankomst op Monte Abetone. Kruijswijk moet opnieuw passen, wordt 28ste en verliest anderhalve minuut op de favorieten.
Heijboer: ,,Steven reed 351 watt over 38 minuten. Op het steilste gedeelte haalde hij twintig minuten lang zelfs 367 watt. Dat is 5,8 watt per kilo. Zo'n vermogen had hij in vergelijkbare omstandigheden bijna nooit gehaald."
Kruijswijk: ,,Misschien dat ik iets minder vertrouwen had door die acht minuten die ik eerder had verloren. Hoe dan ook: ik kon niet mee toen de grote jongens aangingen."
Etappe 14: de lange tijdrit. Kruijswijk wordt vijfde. Hij rijdt een uur en twintig minuten lang 363 watt.
Heijboer: ,,Topprestatie, nooit eerder haalde Steven over zo'n lang tijdsbestek zo'n vermogen. Resultaat van topvorm, zelfvertrouwen en veel voorbereidend werk aan tijdritfiets en positie. In perspectief: in de Tour 2014 reed hij in een tijdrit van 54 km (met een vergelijkbaar aantal hoogtemeters) 350 watt gemiddeld."
Steven: ,,Ik verraste mezelf. Ik had nooit zo'n lange tijdrit gereden. Na 30 km had ik al vier renners ingehaald. Hieraan zie je dat ik een echte duurrenner ben. En het betaalde zich uit dat ik veel op de tijdritfiets getraind had."
Etappe 15: bergetappe naar Madonna di Campiglio. Op die klim trapt hij gedurende bijna 38 minuten 353 watt. Hij wordt er vijfde mee.
Heijboer: ,,Zijn wattage is vergelijkbaar met de klim naar Abetone in rit 4, maar met een heel ander resultaat: vijfde in plaats van 28ste."
Kruijswijk: ,,Het grote verschil is dat we verder in de Giro waren. Ik zag het aan de renners om me heen. Een paar zakten erdoorheen. Ik kreeg er moraal van dat we maar met een paar man overbleven om voor de ritzege te rijden."
Etappe 19: bergetappe naar Cervinia. Weer wordt Kruijswijk vijfde, maar zijn vermogenswaardes kelderen.
Heijboer: ,,De vermoeidheid heeft hier toegeslagen. Op de slotklim rijdt hij 315 watt gemiddeld over drie kwartier. De klim voerde naar 2000 meter, waardoor er door minder zuurstof in de lucht een remmend effect is."
Kruijswijk: ,,Het was zwaar, warm. Iedereen was op. Er werd nauwelijks aangevallen. Toen het tempo op de laatste klim omhoog ging, viel de groep uit elkaar. Het was harken naar de finish. Dan voel je dat je benen naar de kloten zijn. Dat lijkt me overigens wel menselijk na bijna drie weken."
Etappe 20: alles of niets voor Kruijswijk in de rit over de onverharde Colle delle Finistre - de hoogste berg van de Giro. Hij houdt stand in het klassement, maar verliest zijn bergtrui.
Heijboer: ,,Hij rijdt hier 346 watt over iets meer dan een uur. Op de slotklim in Sestrière rijdt hij over iets meer dan twintig minuten 327 watt."
Kruijswijk: ,,Ik gaf alles op Finestre voor de bergtrui. Het was een verschrikkelijk lange klim, met het laatste stuk op een zandpad - het liep voor geen meter. Het was stoempen en proberen snelheid te houden. Toen Fabio Aru op Sestrière demarreerde, was ik leeg."
Uit Kruijswijks cijfers over de Giro blijkt dat hij in topvorm was - hij haalde vermogenswaardes die hij zelden scoorde. Maar het was niet genoeg om in de eerste week met de besten mee te kunnen. Dat kwam pas na twee weken. De reden: Kruijswijk kon zijn niveau handhaven. De vergelijking tussen beklimmingen naar Abetone (rit 4) en Madonna di Campiglio (rit 15) is het meest frappant: Kruijswijk trapt vrijwel identieke waardes, maar de uitslag is heel anders: op Abetone kansloos gelost, op Madonna di Campiglio vijfde, vlak achter Contador. In de laatste dagen slaat de vermoeidheid toe, maar ook dat is niet te zien in zijn uitslagen: hij behoort tot de beste klimmers. Dat betekent dat zijn concurrenten - op een enkele uitzondering na - óók moe waren en ver bleven van hun beste vermogenswaardes.
Heijboer: ,,Deze Giro was een uitputtingsslag. Door het parcours en de manier van koersen van ploegen als Astana."
Kruijswijk: ,,Ik trainde voor de Giro vooral op lange beklimmingen en weinig op sprints. Dat zag je: in sprintjes om de bergpunten werd ik vaak geklopt, maar het gaat om de derde week. Dat is mijn kunstje: boven komen drijven als het heel lang heel zwaar is."
De getallen tonen aan: Kruijswijk verbeterde niet; hij verslechterde minder. ,,Ik reed niet harder, de rest reed op het eind gewoon iets minder hard."
twitter:thijszonneveld twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:15:29 Wat een klap deelt Kruijswijk vandaag uit. reageer retweet
twitter:rorysutherland1 twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:35:44 @thijszonneveld echt mooi reageer retweet
twitter:thijszonneveld twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:42:25 @rorysutherland1 Hahaha! Reed jij niet bij een concurrerende ploeg? reageer retweet
twitter:rorysutherland1 twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:45:52 @thijszonneveld maakt toch niet uit. Mag ik het niet mooi vinden dat en goeie vriend en prachtig koers rijd? reageer retweet
jah, roze koeken etenquote:Op zondag 22 mei 2016 18:09 schreef Evertjan het volgende:
als Jumbo slim is doen ze morgen gelijk de roze koeken in de aanbieding
kan wel maar dan niet voor het AK maar meer een vrije rol en gaan voor dagsuccesquote:Op zondag 22 mei 2016 17:46 schreef kibo het volgende:
Ploegleiding TLJ zou eens gek moeten doen en Xwijk ook voor de Tour op moeten stellen.
Deze jinx. Hoe lang is het geleden dat Belgie het EK won?quote:Op zondag 22 mei 2016 18:19 schreef Belgosome het volgende:
Kruiswijk geeft het roze niet meer weg, hoe lang is het geleden dat een Nederlander een grote ronde won?
Zoals Oranje bv dit EK gaat winnen ? oh wacht..quote:Op zondag 22 mei 2016 18:22 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Deze jinx. Hoe lang is het geleden dat Belgie het EK won?
quote:Op zondag 22 mei 2016 18:24 schreef THEFXR het volgende:
wil graag even afrekenen, met diegene die Nibali op zijn ballen waren aan het zuigen en kruiswijk het roze zagen verliezen?
quote:
Nee joh, laat hem gewoon lekker profiteren van deze vorm in Dauphiné/Suisse, daarna rustig aan doen en voorbereiden op de Vuelta. Die focus op de Tour altijd...quote:Op zondag 22 mei 2016 17:46 schreef kibo het volgende:
Ploegleiding TLJ zou eens gek moeten doen en Xwijk ook voor de Tour op moeten stellen.
Korter geleden dan dat een Belg er een won in ieder geval.quote:Op zondag 22 mei 2016 18:19 schreef Belgosome het volgende:
Kruiswijk geeft het roze niet meer weg, hoe lang is het geleden dat een Nederlander een grote ronde won?
Dat is nakaarten.quote:Op zondag 22 mei 2016 18:38 schreef TLC het volgende:
Moreno Hofland had ff op zijn tanden moeten bijten ipv afstappen, dan had ie zich tenminste nog een klein beetje nuttig kunnen maken voor de komende -vlakke- etappe's. Nu moet LJ het met een man minder doen. Ze hadden beter een ander mee kunnen nemen trouwens want die Hofland voegde totaal niks toe.
Inderdaad, "gewoon" net effe wat harder doorfietsen, toch jammer dat Hofland daar niet aan gedacht heeft.quote:Op zondag 22 mei 2016 18:38 schreef TLC het volgende:
Moreno Hofland had ff op zijn tanden moeten bijten ipv afstappen, dan had ie zich tenminste nog een klein beetje nuttig kunnen maken voor de komende -vlakke- etappe's. Nu moet LJ het met een man minder doen. Ze hadden beter een ander mee kunnen nemen trouwens want die Hofland voegde totaal niks toe.
twitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:36:34 Scarponi:"Bad week ahead for the Pink.He has only champions behind ready to attack him from early km" #giro reageer retweet
twitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:42:23 Scarponi:"Tackling all the riders will be hard for the pink with no team. We attack from the very beginning " #giro reageer retweet
twitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:57:36 Scarponi:"you have to expect a lot of attacks from the very beginning of any stage. 2' are not hard to be recuperated if u ride with Astana" reageer retweet
Gewoon nu afstappen om te sparen voor de Tour.quote:Op zondag 22 mei 2016 17:46 schreef kibo het volgende:
Ploegleiding TLJ zou eens gek moeten doen en Xwijk ook voor de Tour op moeten stellen.
Scarponi heeft net een brief ontvangen neem ik aan?quote:Op zondag 22 mei 2016 18:48 schreef Koffieplanter het volgende:twitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:36:34 Scarponi:"Bad week ahead for the Pink.He has only champions behind ready to attack him from early km" #giro reageer retweettwitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:42:23 Scarponi:"Tackling all the riders will be hard for the pink with no team. We attack from the very beginning " #giro reageer retweettwitter:albertocelani twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:57:36 Scarponi:"you have to expect a lot of attacks from the very beginning of any stage. 2' are not hard to be recuperated if u ride with Astana" reageer retweet
Die Heras-situatie werkte ook alleen maar omdat Heras Menchov kon lossen.. Dat is het allerbelangrijkste, zelfde geldt voor Contador vs Purito in de Vuelta toen.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:04 schreef Zwansen het volgende:
Er komen nog wel een aantal smerige etappes hoor. Als Movistar een springplank naar voren stuurt in etappe 16, 19 of 20 en Valverde of Amador demarreert op de voorlaatste klim dan gaat Kruijswijk het zwaar krijgen. Helemaal als hij op zo'n klim meerdere aanvallen moet pareren.
Ben bang voor zo'n Heras/Menchov-situatie waarbij Kruijswijk in een dal in zijn eentje moet vechten tegen 3 of 4 Astana's of Movistars.
Ze rijden 'm van de andere kant omhoogquote:Op zondag 22 mei 2016 18:59 schreef Koffieplanter het volgende:
Nibali is wel graag van de kamikaze op z'n tijd, het maakt hem volgens mij ook geen reet uit of hij 2e of 24e wordt wat dat betreft. Aangezien hij risico's moet gaan nemen, sluit ik niet uit dat hij donderdag naar Pinerolo in de befaamde tuin belandt. Dinsdag zo hij het al op de Paganella moeten doen, want dat slotklimmetje naar Andalo stelt geen niet veel voor.
Net als wij dacht LJ nooit dat Kruijswijk hier de grootste kanshebber op de eindzege zou zijn.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:11 schreef Tommeke het volgende:
Daar ben ik ook bang voor. Snap ook niet dat LottoNLDjumbo niet een Kelderman ofzo heeft meegenomen.
Dat gaat leuk worden met Valverdequote:Op zondag 22 mei 2016 18:01 schreef TheArt het volgende:
Zelfs bij andere ploegen zijn ze nu al voor Stevotwitter:thijszonneveld twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:15:29 Wat een klap deelt Kruijswijk vandaag uit. reageer retweettwitter:rorysutherland1 twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:35:44 @thijszonneveld echt mooi reageer retweettwitter:thijszonneveld twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:42:25 @rorysutherland1 Hahaha! Reed jij niet bij een concurrerende ploeg? reageer retweettwitter:rorysutherland1 twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:45:52 @thijszonneveld maakt toch niet uit. Mag ik het niet mooi vinden dat en goeie vriend en prachtig koers rijd? reageer retweet
Schande.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:19 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Ze rijden 'm van de andere kant omhoog
En dan nog, ze hebben met Roglic al één van de betere klimmers van de ploeg als knecht meegenomen. Verder heb je dan nog Gesink en Kelderman, maar die neem je mee als kopmannen naar de Giro, niet als knecht. LottoNL heeft nu eenmaal niet de ploeg om even in 2 grote rondes een sterke ploeg in de breedte op te stellen, 1 is al lastig.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Net als wij dacht LJ nooit dat Kruijswijk hier de grootste kanshebber op de eindzege zou zijn.
twitter:rorysutherland1 twitterde op zondag 22-05-2016 om 17:38:35 @daniellloyd1 not work, pleasure. Dolomites are rad. Except for Mr Biaggio #10 what a moron reageer retweet
Ik vind het vooral mooi hoe verrassend dit is, het begon met Dumoulinkoorts maar nu is het Kruijswijk die op een eindzege afkoerstquote:Op zondag 22 mei 2016 19:28 schreef Szura het volgende:
Kruijswijk
Wat een weekend, hopelijk is ie sterk genoeg om een serie aanvallen van Movistar en co te weerstaan
Eerst maar dinsdag en donderdag overleven...quote:Op zondag 22 mei 2016 19:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind het vooral mooi hoe verrassend dit is, het begon met Dumoulinkoorts maar nu is het Kruijswijk die op een eindzege afkoerst
Tuurlijk joh TDF kopman mee als knecht naar de Giroquote:Op zondag 22 mei 2016 19:11 schreef Tommeke het volgende:
Daar ben ik ook bang voor. Snap ook niet dat LottoNLDjumbo niet een Kelderman ofzo heeft meegenomen.
Vooral gevaarlijk als ie wordt aangevallen in een afdaling in de 19e of 20e rit en dan met 30 seconden tot een minuut achterstand aan de slotklim of zelfs de Colle del Lombarda moet beginnen zonder teamgenoten.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:34 schreef wimderon het volgende:
De beklimmingen en slotfases zijn niet het gevaar voor Kruijswijk. Als hij daar z'n eigen tempo kan rijden gaat hij nooit die voorsprong weggeven. Het wordt problematisch als hij na een eerste klim al zonder ploegmaats zit, er een kopgroep met bruggenhoofden vooruit zit en hij op willekeurige momenten aangevallen kan worden.
Die gaat daar toch falen. Naast Kruijswijk, Gesink en Kelderman hebben ze ook niet echt veel renners die er tot de slotklim bij zitten.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:42 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Tuurlijk joh TDF kopman mee als knecht naar de Giro
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |