Ik vind dit wel serieus heel interessant want ik heb een beetje moeite met op gewicht blijven en ik ben lang. Maar volgens mijn BMI ben ik gezond terwijl ik zelf dit toch eigenlijk niet meer gezond kan noemen..quote:Op zondag 22 mei 2016 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Doorgeslagen regelgeving van private partijen (VGZ, CZ etc.) die de hand op de knip willen houden en daarom dit soort achterlijke regeltjes hebben bedacht en handhaven.
Laat ik maar beginnen met dit punt van kritiek, de BMI is een zeer slechte maat. Niet mijn mening, een feit. De maat werd ooit ontwikkeld als simpele populatiemaat om populaties met elkaar te kunnen vergelijken. Bestaat er een verband tussen de BMI (gemiddelde en spreiding) en hoe oud mensen worden en hoe (on)gezond mensen zijn? Daarvoor is de BMI ontwikkeld. Waarom kozen ze voor deze simpele maat (lengte/{oppervlakte*oppervlakte))? Simpel, omdat ze geen rekenmachientjes hadden. Inmiddels heeft een wiskundige getracht om de maat te verbeteren, hier is hij ook in geslaagd maar dat wil niet zeggen dat zijn maat perfect is, het is wel minder slecht dan de BMI.
https://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html
Met wat zoeken kan je ook de onderbouwing van zijn formule vinden: in het kort komt het erop neer dat zijn formule een correctie bevat voor kleine en grote mensen waardoor de score hoger wordt voor kleine mensen en lager wordt voor grote mensen wat overeenkomt met hoe het vetpercentage verandert bij een verschil in lengte en dezelfde BMI. Zijn formule heeft de vorm: A + b/c^n met 2<n<3
Als je goed zoekt dan kan je het volledige artikel vinden waarin hij de formule toelicht (gepubliceerd). Het komt erop neer dat grotere mensen relatief meer massa hebben, aangezien het lichaam in drie dimensies toeneemt kan je niet stellen dat mensen die X keer zo groot zijn X*X keer zo zwaar moeten wegen, het blijkt dat ze wat meer zwaarder weegen dan X*X wanneer ze X keer zo groot zijn.
Dat klopt maar dat is niet het enige probleem met het gebruik van een verkeerde maat. Verzekeringsbedrijven rekenen hogere/lagere premies in functie van de BMI (in andere landen, vooralsnog). Voor het wel of niet in aanmerking komen voor een operatie wordt een strakke grens gehanteerd. In de woorden van de wiskundige die de nieuwe formule ontwikkelde: "Are these numbers "right"? No! -- for human beings are complicated, and any BMI formula will deliver just one number. No single number can be right, and indeed, the extreme reliance of today's medical and insurance establishments on a simple formula worries me a great deal. But perhaps this revised formula might reflect better than the standard one how the weights of healthy adults really depend on their heights. ... Obesity will be one of the biggest health issues worldwide of the 21st century. If great reliance is going to be placed on a single formula for assessing it, the justification of that formula deserves careful discussion. "quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat Bram probeert te zeggen is, dat als hij vanwege dat foute BMI van het voedingscentrum van 102 naar 95 probeert af te vallen, en dan vervolgens gaat jojoën, hij een veel groter probleem heeft, want dan weegt hij op een gegeven moment 112 kg, en dat is ook volgens de geavanceerde BMI-calculator teveel, terwijl die 102 voor iemand van 1.97 lang uiteraard geen ongezond gewicht is (maar volgens het voedingscentrum wel).
Als je te snel afvalt of te lang achter elkaar afvalt dan ga je jojoën ja, niets aan te doen. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om netto af te vallen (een denkfout die veel mensen maken, die slaan door in het ene extreme (onvermijdelijk zwaarder worden dan wat je woog door het jojoën) of het andere extreme (ik kan het jojoën voor 100% vermijden)) maar enig gejojo hoort erbij, het is niet te voorkomen. Homeostase en zo.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:20 schreef matthijst het volgende:
Hij gaat er standaard vanuit dat mensen gaan jojo-en...
Ik veronderstel dat jij met chubby bedoelt dat iemand een bierbuik heeft. Dat is niet waar, mensen die die lengte hebben kunnen 102 kg. wegen en geen bierbuik hebben, ik ken iemand voor wie dat geldt. Zie ook het eerdere verhaal (door een ander hier geplaatst) over een lang iemand die ondervoed leek op het moment dat hij volgens de oude BMI-formule een gezond gewicht had. Het probleem ligt hier mogelijk bij jouw perceptie van 102 kg. , omdat dat voor een normaal mens extreem zwaar is heb jij moeite om je voor te stellen dat voor een lang iemand een redelijk normaal gewicht is. Je zit wel tegen de bovengrens van het gezonde gewicht aan maar je hebt dan geen bierbuik.quote:102 en 1,97 is wel chubby
Het is nogal overdreven om dat achter een inlog te stoppen.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:59 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik kwam net op een website met een BMI calculator van NHG/TNO
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/3623
Maar toen bleek dat je daarvoor moet inloggen als huisarts ofzo.
quote:Op dinsdag 24 mei 2016 14:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik veronderstel dat jij met chubby bedoelt dat iemand een bierbuik heeft. Dat is niet waar, mensen die die lengte hebben kunnen 102 kg. wegen en geen bierbuik hebben, ik ken iemand voor wie dat geldt.
Dat zou best wel eens kunnen kloppen.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 16:20 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
Maar de gemiddelde man heeft gewoon een bierbuik.
Tenminste, wel als ik om me heen kijk.
Meer eten. Huidige eetpatroon + 200kcal. Telkens als je niet meer aankomt 200kcal erbij tellen.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 17:47 schreef Gia het volgende:
Komt vandaag mijn jongste zoon: Mam, ik wil eigenlijk aankomen, ik ben zo mager.
Tja, de een is te dik, de ander te mager.
Iemand tips voor een 21-jarige jongen? Hij eet veel, ook 's avonds. Alleen geen ontbijt.
Snap dat dat wel het belangrijkste is wat hij zou moeten veranderen. Hij heeft 's morgens geen zin in eten.
Is chocoladevla met slagroom een optie?
Nee, blijf ik wel vanaf, hoor.
Nee, eigenlijk geen idee, maar ik wil er toch op reageren.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 17:47 schreef Gia het volgende:
Komt vandaag mijn jongste zoon: Mam, ik wil eigenlijk aankomen, ik ben zo mager.
Iemand tips voor een 21-jarige jongen? Hij eet veel, ook 's avonds. Alleen geen ontbijt.
Snap dat dat wel het belangrijkste is wat hij zou moeten veranderen. Hij heeft 's morgens geen zin in eten.
Is chocoladevla met slagroom een optie?
Nee, blijf ik wel vanaf, hoor.
Gewoon gezond eten en eten naar hoeveel trek je hebt en veel sporten. Hij komt vanzelf wel aan in de komende 10-20 jaar, als hij goed eet en voldoende sport dan bouwt hij wat spiermassa op. Dan heb je weinig vet maar ben je niet meer zo iel dankzij de spieren.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 17:47 schreef Gia het volgende:
Iemand tips voor een 21-jarige jongen?
Ik heb 's ochtends ook een slechte trek. Ik start met een bak kwark met zaden en een banaan, tegen de tijd dat ik dat op heb kan ik 2 of 3 boterhammen eten.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 18:12 schreef Physsic het volgende:
Ik kon trouwens 's morgens ook nooit een hap door mijn keel krijgen.![]()
Dat vind je slechte trek?quote:Op dinsdag 24 mei 2016 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb 's ochtends ook een slechte trek. Ik start met een bak kwark met zaden en een banaan, tegen de tijd dat ik dat op heb kan ik 2 of 3 boterhammen eten.
Kwestie van gewenning. Op de middelbare school at ik 's ochtends nooit. Nu kan ik niet zonder 4 boterhammen, 3 eieren, half liter water en een banaan, wat mijn ontbijt is sinds 2010.quote:
Tja, sporten. Dat zei ik ook al tegen hem, maar dat is niet zijn ding. Een echte gamer. Hij gamet wel staande, dat dan weer wel. Doet ook de opleiding game development.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 18:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk geen idee, maar ik wil er toch op reageren.
Misschien helpt zoiets?
http://www.almhof.nl/onze(...)ghurt-stracciatella/
Of zoiets?
https://www.bodystore.nl/(...)-zonder-sporten.html
Die laatste link heb ik even snel gevonden, omdat ik zat te denken dat je zoon misschien ook kan kiezen om zijn spiermassa te vergroten. Ik weet natuurlijk niet wat precies de reden is dat je zoon wil aankomen, maar als hij wat meer 'body' wil, dan zou sporten misschien ook een idee zijn. Dat ligt natuurlijk helemaal aan zijn voorkeur. Anders zijn proteineshakes -zonder daar veel bij te sporten- misschien ook een oplossing.
Bij sporten moet hij misschien wel ook een vriend vinden die mee wil fitnessen, want in je eentje lijkt me dat zo saai, haha.
[Het schijnt wel 'verslavend' te zijn zodra je merkt dat je lichaam begint te veranderen :p]
500 tot 1000! Poeh, nee, dat krijg ik ook niet weg. En ik heb wel body! Ietwat teveel.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gewoon gezond eten en eten naar hoeveel trek je hebt en veel sporten. Hij komt vanzelf wel aan in de komende 10-20 jaar, als hij goed eet en voldoende sport dan bouwt hij wat spiermassa op. Dan heb je weinig vet maar ben je niet meer zo iel dankzij de spieren.
En ja, ontbijten is een goed idee. Je hoeft niet veel te eten maar 500-1000 kcal bij het ontbijt lijkt me wel verstandig.
Nah ik zou dat niet doen. Je komt dan grotendeels alleen in vet aan, wat voor een zeer lelijk lichaam zorgt. Kan je beter mager blijven tenzij ondergewicht natuurlijk. Misschien zijn broer vragen of ie hem wil overtuigen?quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, sporten. Dat zei ik ook al tegen hem, maar dat is niet zijn ding. Een echte gamer. Hij gamet wel staande, dat dan weer wel. Doet ook de opleiding game development.
Gaat hem inderdaad om wat meer body. Door zijn smalle postuur, lijkt hij ook veel jonger.
Ik zal die proteïne shakes eens gaan halen voor hem. Misschien dat dat wat helpt.
Onze oudste is dan weer de sportman pur sang. Zwemmen en zwemles geven, drie keer per week sportschool, elke dag hardlopen. Gaat op het strand werken van de zomer. Studeert fysiotherapie.
Wat een verschil. Zowel qua uiterlijk, fysiek en karakter zijn ze heel verschillend.
Juist, grote kans dat dit een probleem is die tussen haar oren zit.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 18:32 schreef LievePoetin het volgende:
En over 2 jaar weegt ze weer 115 kg...omdat ze niet beseft hoe de verhouding ligt tussen bewegen en vreten. Zo simpel is het in 99 procent van de gevallen, uitzonderingen zoals mensen met medicijn gebruik daargelaten. Denk dat ze beter naar een goeie psychiater had kunnen gaan ipv de Mac.
Misschien moet zijn broer hem gewoon meesleuren! Wekelijks wat quality time met je broer.quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:26 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Nah ik zou dat niet doen. Je komt dan grotendeels alleen in vet aan, wat voor een zeer lelijk lichaam zorgt. Kan je beter mager blijven tenzij ondergewicht natuurlijk. Misschien zijn broer vragen of ie hem wil overtuigen?
Dit werd nogal uit het verband gerukt, dat maakt niet uit hoor. Ik doe lang over mijn ontbijt. Die kwark heb ik nodig om de rest gemakkelijk te eten. Dus ja, ik heb 's ochtends een slechte trek, het duurt alleen al minstens 10 minuten voordat ik die bak magere kwark op (met banaan en zaden goed voor maximaal 400-500 kcal.) heb en dan ben ik verzadigd. Ik weet dat als ik niet nog 2 boterhammen eet dat ik dan later in de ochtend een 'honger' krijg. Bovendien verbruik ik wat meer dan velen van jullie (ik zit aan de bovenkant van wat een normaal mens verbruikt, ik eet dan ook best stevig en ik heb geen overgewicht). Het zal jullie wellicht niet ontgaan zijn dat ik een man ben? Zoek eens op wat het gemiddelde verbruik is van mannen en vrouwen, het scheelt 1000 kcal. per dag. Dat komt o.a. doordat mannen gemiddeld genomen langer zijn en doordat ze normaal gesproken gespierder zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:12 schreef Gia het volgende:
[..]
500 tot 1000! Poeh, nee, dat krijg ik ook niet weg. En ik heb wel body! Ietwat teveel.
Mwah, ik ken een paar mensen die extreem mager zijn gebleven in hun vroege twintiger jaren terwijl ze heel erg iel gebouwd zijn. Niet ieder van hen heeft daar een probleem mee (soms is het zelfs handig) maar ik kan me voorstellen dat als je al een slapjanus bent en je ook nog eens zo iel bent dat je dan graag wat meer massa krijgt, desnoods van vet.quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:32 schreef down_in_it het volgende:
[..]
Juist, grote kans dat dit een probleem is die tussen haar oren zit.
Lekker! Eet jij 3 complete eiëren? Dat zou wel eens wat te veel kunnen zijn, niet omwille van het cholesterolverhaal maar omwille van andere risico's die zijn geassociëerd met het eten van veel eiëren. Je moet heel erg voorzichtig zijn met dat soort correlaties en onderzoekjes maar zelf houd ik het maar bij 1 ei en incidenteel 2 eiëren. Ik eet geen vlees dus ik durf het wel aan om aan de hoge kant te zitten met eiëren gezien de gezondheidswinst van een vleesloze voeding.quote:Op woensdag 25 mei 2016 00:51 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Kwestie van gewenning. Op de middelbare school at ik 's ochtends nooit. Nu kan ik niet zonder 4 boterhammen, 3 eieren, half liter water en een banaan, wat mijn ontbijt is sinds 2010.
Het een sluit het ander niet uit hoor, ik game ook graag (met periodes van heel erg veel gamen en periodes van helemaal niet gamen, alles of nietsquote:Op woensdag 25 mei 2016 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, sporten. Dat zei ik ook al tegen hem, maar dat is niet zijn ding. Een echte gamer. Hij gamet wel staande, dat dan weer wel. Doet ook de opleiding game development.
Gaat hem inderdaad om wat meer body. Door zijn smalle postuur, lijkt hij ook veel jonger.
Ik zal die proteïne shakes eens gaan halen voor hem. Misschien dat dat wat helpt.
Ik heb de uitzending gisteren gezien (waar we het eerder over hadden). Het ging over dat de hoeveelheid suiker in fruitsappen gelijk is aan de hoeveel suiker in frisdranken. Vooral bijv. appelsap heeft extreem veel suiker.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |