abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 mei 2016 @ 09:36:33 #26
248821 Rauw.
op je bord.
pi_162454822
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:58 schreef halfway het volgende:
Ik wil stoppen met verjaardagen vieren en bezoeken, het verplichte daarvan staat mij niet aan. Naar een verjaardag na een drukke werkdag van een familieleden die je al jaren niet moet en daar dan een beetje schijnheilig gaan zitten doen.
Of je eigen verjaardag dat mensen menen te moeten komen en na een uurtje toch weer weg zijn, nee ik kap ermee.
Wie heeft hier ervaring mee?
Gewoon stoppen met gaan, dan stoppen ze ook met komen.

Althans, zo is het bij mij gegaan.
De enige die ik nog bezoek voor mijn verjaardag is mijn moeder, verder zou het mij worst zijn wat mensen er van vinden, heb mijn tijd niet over voor dergelijke onzin.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_162455262
Ik ga alleen naar de verjaardagen van vrienden en familieleden waar ik een klik mee heb. Verschrikkelijk om in een kringetje te zitten met mensen waar je geen intellectuele verbinding mee hebt, met een schaaltje kaasblokjes in het midden met gesprekken over de nieuwe schutting van de buren van persoon X. :') Zelf hou ik nooit verjaardag, ik heb het geluk dat mijn verjaardag altijd met een festival valt, dus gaan we daar heen met een vriendengroep.
pi_162455369
Stuur een kaartje. 5 euro erin en klaar! :P
  dinsdag 24 mei 2016 @ 10:12:16 #29
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_162455429
Ik vier al jaren geen verjaardagen meer. Die van mezelf voor de laatste keer dertig jaar geleden ofzo. Vrienden denk ik wel altijd aan, al vieren de meesten het ook niet echt. Vind kleine verjaardagsborrels wel erg gezellig. Familie woont te ver weg.
Zie het probleem niet zo.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_162519044
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:03 schreef Bananenpap het volgende:
Ik ga alleen naar de verjaardagen van vrienden en familieleden waar ik een klik mee heb. Verschrikkelijk om in een kringetje te zitten met mensen waar je geen intellectuele verbinding mee hebt, met een schaaltje kaasblokjes in het midden met gesprekken over de nieuwe schutting van de buren van persoon X. :') Zelf hou ik nooit verjaardag, ik heb het geluk dat mijn verjaardag altijd met een festival valt, dus gaan we daar heen met een vriendengroep.
Of dat de groenteboer naar een ander dorp is verhuisd.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 26 mei 2016 @ 16:44:54 #31
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162519445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 09:23 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Je eigen verjaardag hoef je niet te vieren en als je bang bent dat mensen op je stoep staan, is het een prima moment om even ergens onder te duiken waar je het wel leuk hebt. Misschien wel even handig om vooraf te melden dat je besloten hebt het niet meer te willen vieren, voor mensen denken dat je hen persoonlijk mijdt of ergens in een greppel ligt ofzo.

Dat jij niet zo aan jouw verjaardag hecht of de familieleden die dan bij anderen over de vloer komen is één ding, maar hoe de jarige dat ervaart is weer iets anders. Ik zou er een beetje mee oppassen om maar niet meer te komen, omdat jij het kut vindt. Voor sommige mensen is het dusdanig belangrijk om iedereen even bij elkaar te hebben, dat hen dat uurtje ontzeggen misschien wel enorm kwetsend is. Moet je de jarige niet, dan is dat misschien niet zo een probleem. Maar indien je de jarige wel mag en laat zien dat je zoiets niet voor hen over hebt, dan kun je misschien omgekeerd ook minder tot niets verwachten op een ander moment dat weer belangrijk voor jou is.
Moraal van het verhaal: Praat met elkaar, waarom enzo en kijk of er een mouw aan te passen valt. Bijvoorbeeld door op een ander tijdstip af te spreken, zodat je de meute ontloopt maar toch de heuglijke gebeurtenis met de jarige kan vieren. Ofzo.
ja precies, ts moet gewoon doen wat andere mensen willen, tegen zijn zin in, ja prima advies!
  donderdag 26 mei 2016 @ 17:14:55 #32
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_162520278
Ik ben er ook een lang geleden mee gestopt. Althans, de verjaardagen waar je naartoe gaat vanuit een of ander moreel plichtsgevoel. Daar doe ik niet meer aan. Leuke verjaardagen waar ik zelf echt graag naartoe wil wel. Maar ik ga me niet meer in kringen begeven waar ik liever niet wil zijn.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_162522371
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 17:14 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik ben er ook een lang geleden mee gestopt. Althans, de verjaardagen waar je naartoe gaat vanuit een of ander moreel plichtsgevoel. Daar doe ik niet meer aan. Leuke verjaardagen waar ik zelf echt graag naartoe wil wel. Maar ik ga me niet meer in kringen begeven waar ik liever niet wil zijn.
Dit idd.

Ik ben in de loop van de jaren (vooral de laatste) steeds meer omgegaan met mensen waar ik ook echt zelf mee om -wil- gaan. Geen moment spijt van gehad, ik spendeer mijn tijd en aandacht liever aan mensen die wat mij betreft gewoon echt de moeite waard zijn (en waar ik op dat moment ook gewoon even zin in heb :P ).

Voor jezelf kiezen _O_
pi_162529911
Ik ga ook niet meer naar verjaardagen van familie, al die krijsende neefjes en nichtjes, en dan gaar vreten de hele dag, en dan met koppijn na huis verlost van alle huismoeders. Ben sowieso contact met familie een beetje aan stoppen. Ik heb totaal niks met hun, en zie er de reden ook niet van in om dan maar steeds af te spreken. Ik ben ook amper met ze opgegroeid.

Verjaarden van vrienden ga ik nog wel heen,.
pi_162530291
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 07:39 schreef Ouder1 het volgende:
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je een familie hebt die verjaardagen als heilig ziet, je het verjaardag bezoek ook als een verplichting beschouwd.

De enige oplossing die een beetje werkt is je er rustig van distantiëren. Plotsklaps helemaal niet meer gaan en je eigen verjaardag niet meer vieren zal ws tot spanningen in je familie leiden. Afbouwen is dan beter. Begin met de verjaardagen die je het ergste vindt; als men er naar vraagt kan je redenen opgeven als 'te moe', 'te druk', 'moest bijkomen van drukke week' en 'oeps, sorry, vergeten'.
Je eigen verjaardag is eigenlijk heel simpel; houd geen feest. Nodig niemand uit. Uiteraard zullen een aantal mensen je gaan vragen wanneer je het viert en dan zeg je dat je geen feest geeft maar als ze willen komen dan zijn ze welkom. Plan het dan zo dat ze verspreid over 1 of 2 weken komen en ze niet allemaal tegelijk hebt (anders hebben zij toch dat 'feest' idee). Geen gebak, geen hapjes en geen knabbels. Ik geef het dan 2 jaar en dan blijft alleen de hardcore groep over (bv je ouders, broer/zus).
Dit zijn echt geweldige tips. Als je een fijn sociaal leven wilt hebben, moet je heel veel liegen en ten koste van alles voorkomen dat je je eigen mening uit en/of voor jezelf opkomt.

:{
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_162530682
Ik heb vorig jaar voor het eerst sinds járen mijn verjaardag weer gevierd en ik vond het héérlijk.
Ik had er wel een goede reden voor, maar ik ben héél blij dat ik het gedaan heb en al mijn broer en
zussen, 8 stuks waren er, nu zijn het er nog 7, maar misschien dat ik het dit jaar wel wéér doe.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 00:45:30 #37
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_162531093
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 00:18 schreef FANN het volgende:
Ik heb vorig jaar voor het eerst sinds járen mijn verjaardag weer gevierd en ik vond het héérlijk.
Ik had er wel een goede reden voor, maar ik ben héél blij dat ik het gedaan heb en al mijn broer en
zussen, 8 stuks waren er, nu zijn het er nog 7, maar misschien dat ik het dit jaar wel wéér doe.
Lekker pittig. Hou ik van. (8>
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_162531816
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 00:45 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Lekker pittig. Hou ik van. (8>
Nou ik hoop niet dat ik na deze verjaardag weer een broer of zus moet missen hoor.
pi_162532446
quote:
15s.gif Op donderdag 26 mei 2016 16:44 schreef fs180 het volgende:

[..]

ja precies, ts moet gewoon doen wat andere mensen willen, tegen zijn zin in, ja prima advies!
Volgens mij raad ik aan om een middenweg te zoeken, maar goed. Doe dan maar lekker egocentrisch, zolang je maar niet jankt over de gevolgen..
pi_162533284
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 23:59 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit zijn echt geweldige tips. Als je een fijn sociaal leven wilt hebben, moet je heel veel liegen en ten koste van alles voorkomen dat je je eigen mening uit en/of voor jezelf opkomt.

:{
Dat noemen ze 'een leugentje om bestwil'.

Waar komt toch dat idee vandaan dat het altijd het beste is om keihard, recht voor de raap, te zeggen waar het op staat? Geen notie dat je dan onnodig mensen kwetst? In sommige families zijn verjaardagen nu eenmaal 'heilig'. Niet gaan omdat je 'geen zin hebt' is dan een afwijzing van de persoon die zijn/haar verjaardag viert. Daar hoef je het natuurlijk helemaal niet mee eens te zijn (jou gaat het alleen om zo'n viering die je niet aanstaat) maar zo wordt het door zo'n familie dan wel ervaren. Is dat dan wat je bereiken wilt? Dat je mensen kwetst? Want dan blijf jij tenminste zo 'lekker eerlijk'?

Ik vind dat nogal egoïstisch, narcistisch zelfs.
pi_162533407
Ik heb het idee dat mensen het enorm ''hip'' vinden om een hekel aan verjaardagen te hebben :')
pi_162533606
Sowieso naar dat soort gelegenheden gaan omdat het zo hoort vind ik persoonlijk onzin.

Ik ga al sinds dat ik 15 ben niet naar mijn tante/half zussen/ half broer omdat het daar gewoon verschrikkelijk saai is.

Verjaardagen van vrienden ga ik overigens wel ALS ik zin heb, maar als ik niet ga dan bel ik wel altijd netjes om even gezellig te babbelen ze te feliciteren en ze dan een fijne dag te wensen (gewoon omdat het ook fijn is voor hen dat ze weten dat je aan ze denkt).

Overigens houdt ik er niet echt zo van om in het middelpunt te staan, dus vier ik ALS ik mijn verjaardag al vier het echt met een klein en select groepje. Dat bestaat dan meestal uit mijn vriendin als ik die op dat moment heb, en een paar goeie vrienden.
Waz met jou!
pi_162533672
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 09:30 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat noemen ze 'een leugentje om bestwil'.

Waar komt toch dat idee vandaan dat het altijd het beste is om keihard, recht voor de raap, te zeggen waar het op staat? Geen notie dat je dan onnodig mensen kwetst? In sommige families zijn verjaardagen nu eenmaal 'heilig'. Niet gaan omdat je 'geen zin hebt' is dan een afwijzing van de persoon die zijn/haar verjaardag viert. Daar hoef je het natuurlijk helemaal niet mee eens te zijn (jou gaat het alleen om zo'n viering die je niet aanstaat) maar zo wordt het door zo'n familie dan wel ervaren. Is dat dan wat je bereiken wilt? Dat je mensen kwetst? Want dan blijf jij tenminste zo 'lekker eerlijk'?

Ik vind dat nogal egoïstisch, narcistisch zelfs.
Ik denk dat wat jij zegt, maar ook wat de persoon zegt waar jij op reageert goeie punten zijn.

Het een sluit de ander niet uit, ik ben zelf ook best wel recht door zee en eerlijk (soms te eerlijk) maar weet net zoals jij ook soms een 'leugentje voor bestwil' te vertellen omdat sommige mensen het niet aan kunnen of omdat het niet zo geaccepteerd wordt.
Waz met jou!
  vrijdag 27 mei 2016 @ 09:59:17 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162533774
Ik ben altijd op vakantie op mijn verjaardag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162534591
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 09:38 schreef FANN het volgende:
Ik heb het idee dat mensen het enorm ''hip'' vinden om een hekel aan verjaardagen te hebben :')
En ik denk dat het aan het ver-individualiseren van de maatschappij ligt. Alles draait om het 'ik' en verbinding is alleen goed zo lang het winst voor het 'ik' oplevert.
Het in familiekring vieren van verjaardagen is een vorm van 'verbinding' die ten faveure is van de 'groep'; de familie. Die familie kies je niet op basis van de winst die het het 'ik' oplevert zoals je een vriendenkring kiest omdat je jezelf in die periode van je leven prettig voelt bij die mensen met als gemene deler meningen, levenswijze of interesses. Die familie heb je zonder daarvoor gekozen te hebben. Vroeger, toen de groep nog van belang was, was je familie je basis, je haven en je thuisfront waar je altijd op terug kon vallen en die je zelf ook opving. In een individualistische maatschappij wordt je niet opgevangen en vang je niet op en dus heeft de familie ook geen waarde meer.

Best bitter om dat te moeten constateren. :{
  vrijdag 27 mei 2016 @ 11:05:11 #46
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162535000
Dat afbouwen werkt prima, zeker als je het ondersteunt met zeuren over verjaardagen. *)
1 + 1 = blauw
pi_162535080
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik denk dat het aan het ver-individualiseren van de maatschappij ligt. Alles draait om het 'ik' en verbinding is alleen goed zo lang het winst voor het 'ik' oplevert.
Het in familiekring vieren van verjaardagen is een vorm van 'verbinding' die ten faveure is van de 'groep'; de familie. Die familie kies je niet op basis van de winst die het het 'ik' oplevert zoals je een vriendenkring kiest omdat je jezelf in die periode van je leven prettig voelt bij die mensen met als gemene deler meningen, levenswijze of interesses. Die familie heb je zonder daarvoor gekozen te hebben. Vroeger, toen de groep nog van belang was, was je familie je basis, je haven en je thuisfront waar je altijd op terug kon vallen en die je zelf ook opving. In een individualistische maatschappij wordt je niet opgevangen en vang je niet op en dus heeft de familie ook geen waarde meer.

Nou vooral dat eerste ja. Het geen zin-argument klinkt zo egocentrisch en lui, al heb je natuurlijk wel verschillende gradaties in geen zin hebben en de oorzaken daarvoor..
Bloedband zegt me niet zoveel, maar als ik zie hoe moeilijk het is voor iemand om niet meer even iets samen te kunnen vieren dan vind ik dat zo jammer. Natuurlijk, het kan soms gewoon echt niet en er gebeurt genoeg gemene shit enzo. Ik ga ook niet meer bij iedereen langs, maar dan snappen ze wel waarom het niet op zo een moment is en zorg ik voor een ander moment waarop ik wel duidelijk maak dat het geen luiheid is..
  vrijdag 27 mei 2016 @ 11:12:57 #48
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_162535162
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vier m'n eigen verjaardag al 15 jaar niet meer en ook komend weekend gaat het lekker zonder feest aan me voorbij. Moeder en zussen (en schoonfamilie) vragen elk jaar nog of ik het vier en elk jaar is het antwoord 'nee'.
Ik ga wel bij vrienden en directe familie op verjaardag als ze het vieren, maar ik heb er zelf geen enkele behoefte aan om er iets aan te doen. Ik zie m'n moeder en m'n zussen meerdere malen per maand, 1 avond in een kringetje zitten met koffie en gebak maakt die band echt niet beter.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_162535310
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:58 schreef halfway het volgende:

Ik wil stoppen met verjaardagen vieren en bezoeken, het verplichte daarvan staat mij niet aan. Naar een verjaardag na een drukke werkdag van een familieleden die je al jaren niet moet en daar dan een beetje schijnheilig gaan zitten doen. Of je eigen verjaardag dat mensen menen te moeten komen en na een uurtje toch weer weg zijn, nee ik kap ermee.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ow ja. Zat. Niemand miste mij en ik miste niemand. Maar goed. Van mij werd bij elk bezoek verwacht dat ik gratis family tech support ging leveren. Toen ze dat ook op begrafenissen gingen doen hield ik op met sociaal doen.

Dat sociale gedoe is weer wat beter geworden toen mijn vrouw iedereen flink duidelijk maakte dat ik niet naar verjaardagen ga om gratis family tech suport te leveren.

Niet dat ik er nu ook nog echt zin in heb, maar ach, anders zie ik ze toch amper.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_162538015
Je moet jezelf te rade gaan wat voor band je nu met je familie hebt en welke band je met hen wilt in de toekomst. Als het je niets boeit en ook geen waarde hecht aan familie, dan zou ik maar wegblijven en je tijd doorbrengen met je vrienden en vriendin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')