abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:23:35 #1
416020 K44S
The bearded man
pi_162323960
Beste allen.

Ik ben inmiddels 25 jaar oud en het is inmiddels lang en breed tijd op eens op mezelf te gaan.
Momenteel werk via een soort uitzendbureau voor een bepaald project (wellicht is dit interessant).

Het salaris is eerlijk gezegd niet om naar huis te schrijven, maar ... ik heb werk (dat is ook goud waard tegenwoordig).

Vooralsnog blijft een appartement (iets in die zin wat betreft huissoort) in mijn hoofd hangen.

Nu is mijn vraag: Is dit verstandig?
Ik krijg per week uitbetaald en ik verdien zo'n 8,67 +-.
Uiteraard is dit voor mijn leeftijd alles behalve veel, maar zoals hier boven beschreven: Ik heb werk.

Natuurlijk ben ik rustig aan het rond kijken naar een andere, betere betaalde, baan aan het kijken.

Ik sta al ingeschreven bij een bepaalde huurinstantie, maar uiteraard heb ik hier weinig kans van slagen omdat ik vrij weinig binnen hark.

Hebben jullie tips om al wat te oriënteren en kennis op te doen wat wetgeving etc.

Groetjes.

K44S
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_162324078
Hoe lang duurt dat project? Heb je zekerheid komende 12 maanden? Werk je full time?

Huren kan altijd, maar budget en locatie zullen bepalen wat er mogelijk is. Denk je aan een kamer in een gedeeld huis of echt een appartement?
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:29:48 #3
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_162324112
Minimumloon vanaf 23 jaar is ¤8,80 bruto.
Ik mag dus aannemen dat die ¤8,67 netto is? Dat is rond de ¤1750 per maand bruto, oftewel zo'n ¤23000 per jaar inclusief vakantietoeslag. Dat is helemaal niet absurd laag hoor.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_162324136
Kom je niet gewoon in aanmerking voor sociale huur?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:31:50 #5
416020 K44S
The bearded man
pi_162324156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:28 schreef Tim86 het volgende:
Hoe lang duurt dat project? Heb je zekerheid komende 12 maanden? Werk je full time?

Huren kan altijd, maar budget en locatie zullen bepalen wat er mogelijk is. Denk je aan een kamer in een gedeeld huis of echt een appartement?
Hoe lang de partijen bij elkaar blijven is mij niet duidelijk, de 2e partij kan de stekker er zo uittrekken.

Ik werk in Almere, woon in Huizen, maar zou het geen probleem vinden om buiten Huizen wat te vinden.
En budget is moeilijk in te schatten, ik werk +- 30/34 uur in de week en ik kom dus op gemiddeld .... 1100/1200 in de maand.

Het liefst iets voor mezelf of samen met iemand (studenten kamer zou alleen schelen wat vrijheid betreft... ik ben christelijk opgevoed... dus een dame meenemen is een lastig verhaal).
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:40:56 #6
416020 K44S
The bearded man
pi_162324357
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Minimumloon vanaf 23 jaar is ¤8,80 bruto.
Ik mag dus aannemen dat die ¤8,67 netto is? Dat is rond de ¤1750 per maand bruto, oftewel zo'n ¤23000 per jaar inclusief vakantietoeslag. Dat is helemaal niet absurd laag hoor.
Net ff gecheckt: 8,85 :).

Alsnog is het alles behalve een vetpot (zoals ik al zeg: Ik ben allang blij met een baan en daar gaat het ook niet om... al is het relevant voor de huurmogelijkheden).

Als ik een auto wil kopen, dan willen jullie uiteraard het aantal km's per -tijd- weten.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:30 schreef Ticootje het volgende:
Kom je niet gewoon in aanmerking voor sociale huur?
Geen idee, ik ben echt een leek als het gaat om huren en wetten, geld etc.
Vandaar dat ik hier ben om tips te vragen.
pi_162324820
Niet goed gelezen :')
  donderdag 19 mei 2016 @ 15:05:53 #8
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_162324868
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:31 schreef K44S het volgende:

[..]

Hoe lang de partijen bij elkaar blijven is mij niet duidelijk, de 2e partij kan de stekker er zo uittrekken.

Ik werk in Almere, woon in Huizen, maar zou het geen probleem vinden om buiten Huizen wat te vinden.
En budget is moeilijk in te schatten, ik werk +- 30/34 uur in de week en ik kom dus op gemiddeld .... 1100/1200 in de maand.

Het liefst iets voor mezelf of samen met iemand (studenten kamer zou alleen schelen wat vrijheid betreft... ik ben christelijk opgevoed... dus een dame meenemen is een lastig verhaal).
1100 / 1200 netto per maand zorgt ervoor dat je in elk geval valt onder de categorie "sociale huurders" in plaats van de vrije sector. Immers, een hoop verhuurders willen een inkomen zien dat zo'n 3,5 - 5 keer je maandelijkse huurlasten zijn en de vrije sector begint vanaf ¤ 710.

Binnen de sociale huursector is het moeilijk om aan een woning te komen, zolang je nog geen wachttijd/inschrijftijd hebt opgebouwd. In veel gevallen krijgen mensen met urgentie of een lange inschrijfduur voorrang, waardoor ik het daar niet op zou proberen. Wellicht is het een optie te kijken voor studentenstudio's of woningen waar je in elk geval huurtoeslag krijgt?

Indien je 600/700 euro huur zou betalen en daarnaast nog 200 - 300 euro huurtoeslag krijgt, wordt het misschien haalbaar. Een vetpot is het niet, dat onderschrijf je eerder, maar dan kun je op jezelf wonen in een klein studio'tje met eigen sanitair.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_162325167
quote:
15s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

1100 / 1200 netto per maand zorgt ervoor dat je in elk geval valt onder de categorie "sociale huurders" in plaats van de vrije sector. Immers, een hoop verhuurders willen een inkomen zien dat zo'n 3,5 - 5 keer je maandelijkse huurlasten zijn en de vrije sector begint vanaf ¤ 710.

Binnen de sociale huursector is het moeilijk om aan een woning te komen, zolang je nog geen wachttijd/inschrijftijd hebt opgebouwd. In veel gevallen krijgen mensen met urgentie of een lange inschrijfduur voorrang, waardoor ik het daar niet op zou proberen. Wellicht is het een optie te kijken voor studentenstudio's of woningen waar je in elk geval huurtoeslag krijgt?

Indien je 600/700 euro huur zou betalen en daarnaast nog 200 - 300 euro huurtoeslag krijgt, wordt het misschien haalbaar. Een vetpot is het niet, dat onderschrijf je eerder, maar dan kun je op jezelf wonen in een klein studio'tje met eigen sanitair.
Ik ken iemand die bijstand krijgt, een kind van 2 heeft en in een huurhuis zit, niet hoeft te profiteren van de voedselbank, gewoon goed kan eten en genoeg geld overhoud om bv een netflix+hbo abonnement te hebben.

Nee het is geen vetpot, maar als je het slim aanpakt is er een hoop mogelijk.
  donderdag 19 mei 2016 @ 15:27:48 #10
416020 K44S
The bearded man
pi_162325460
quote:

[..]

Thx voor de tips en het duidelijke verhaal. Ik ga op onderzoek uit.
pi_162326030
Als je ingeschreven staat bij een wbv als woning zoekende zou ik gewoon gaan reageren op woningen. Dan krijg je een aardig idee op welke positie je staat en je kan dan km wat voor reden ineens op 1 staan. Laat je dus niet afschrikken als mensen zeggen dat je minimaal 10 jaar ingeschreven moet staan om überhaupt voor een huis in aanmerking te komen. Gewoon reageren.
pi_162326212
Antikraak
  donderdag 19 mei 2016 @ 16:12:36 #13
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_162326479
Even een tip: in Hilversum kom je makkelijk aan een woning (staat er ook bekend om). Overigens prima aansluiting naar Almere tenminste als je werkt dichtbij een trein station. Overigens ook een prima verbinding naar de grote steden.
pi_162326492
minimumloon is wel karig
pi_162328317
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:23 schreef K44S het volgende:
Beste allen.

Ik ben inmiddels 25 jaar oud en het is inmiddels lang en breed tijd op eens op mezelf te gaan.
Momenteel werk via een soort uitzendbureau voor een bepaald project (wellicht is dit interessant).
Als het nog geen tijd voor je is, is het nog geen tijd. Aan de ene kant is het goed om zsm het huis uit te gaan, maar aan de andere kant is ook goed om zo lang als mogelijk te sparen (zeker als je financiële situatie nog niet geweldig is, zoals je omschrijft). Qua baan maakt het allemaal niks uit. Vaste contracten betekenen niks meer.

Het begint allemaal bij verantwoordelijkheid nemen, dus je kan altijd met je ouders aan tafel zitten en de administratie doornemen en jouw bijdrage bespreken incl toekomstplannen. Qua huurwoning wordt het lastig, tenzij je de vrije sector ingaat maar dan dok je 'vrij veel'.
  donderdag 19 mei 2016 @ 18:30:51 #16
416020 K44S
The bearded man
pi_162329918
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:51 schreef Najieto het volgende:
Als je ingeschreven staat bij een wbv als woning zoekende zou ik gewoon gaan reageren op woningen. Dan krijg je een aardig idee op welke positie je staat en je kan dan km wat voor reden ineens op 1 staan. Laat je dus niet afschrikken als mensen zeggen dat je minimaal 10 jaar ingeschreven moet staan om überhaupt voor een huis in aanmerking te komen. Gewoon reageren.
Oke top :). Ga ik doen.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 16:12 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Even een tip: in Hilversum kom je makkelijk aan een woning (staat er ook bekend om). Overigens prima aansluiting naar Almere tenminste als je werkt dichtbij een trein station. Overigens ook een prima verbinding naar de grote steden.
Oke! Thx voor de tip. Klopt, Hilversum is erg centraal gelegen.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 17:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Als het nog geen tijd voor je is, is het nog geen tijd. Aan de ene kant is het goed om zsm het huis uit te gaan, maar aan de andere kant is ook goed om zo lang als mogelijk te sparen (zeker als je financiële situatie nog niet geweldig is, zoals je omschrijft). Qua baan maakt het allemaal niks uit. Vaste contracten betekenen niks meer.

Het begint allemaal bij verantwoordelijkheid nemen, dus je kan altijd met je ouders aan tafel zitten en de administratie doornemen en jouw bijdrage bespreken incl toekomstplannen. Qua huurwoning wordt het lastig, tenzij je de vrije sector ingaat maar dan dok je 'vrij veel'.
Tijd kan je maken, andere baan kan je zoeken etc etc. Een huis is geen vrouw waar je van weet dat je daar het beste op kan wachten.

Dit dus

Ik ben christelijk opgevoed en ik vind het tijd om iig te kijken naar wat er geregeld moet worden etc. Dat het nou over een jaar pas zou kunnen... prima... maar dat ik niet later achter kom dat dit en dat en zus nog geregeld moet worden.
  Moderator donderdag 19 mei 2016 @ 19:16:10 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_162331078
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 18:30 schreef K44S het volgende:

[..]

[..]

[..]

Tijd kan je maken, andere baan kan je zoeken etc etc. Een huis is geen vrouw waar je van weet dat je daar het beste op kan wachten.

Dit dus

Ik ben christelijk opgevoed en ik vind het tijd om iig te kijken naar wat er geregeld moet worden etc. Dat het nou over een jaar pas zou kunnen... prima... maar dat ik niet later achter kom dat dit en dat en zus nog geregeld moet worden.
Wat een topinstelling heb jij! Inhoudelijk kan ik je niet echt verder helpen ben ik bang, maar ik vond dat ik dit even moest zeggen :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_162335108
1100-1200 euro is geen vetpot, maar als je een appartementje kunt vinden waar je recht hebt op huurtoeslag, met een kale huur van 500-600 euro dan is het allemaal nog redelijk te doen.

Geld voor een autootje zit er denk ik niet in. Zelfs het goedkoopste autootje waar je weinig mee rijdt kost al snel 200 euro per maand aan belasting, verzekering, brandstof, onderhoud en afschrijving. Op jouw budget is dat veel geld.

Maar even rekenen:

Inkomsten: 1100 euro salaris en 80 euro zorgtoeslag =1180 euro

Huur: 600 euro - 280 euro huurtoeslag = 320 euro
Gas/water/licht: 75 euro
TV/internet/mobiel: 60 euro
Lokale lasten: 40 euro
Zorgkosten: 100 euro
Boodschappen: 150 euro
Kleding, kapper, cadeautjes: 100 euro
Verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid) 15 euro
Overige uitgaven (inventaris, uitstapje, uitgaan) 100 euro

Reiskosten woon-werk (Hilversum-Almere 4 dagen per week inclusief altijd voordeel abonnement) 205 euro

Totaal uitgaven: 1165 euro.

Als je je aan bovenstaande houdt is het dus allemaal net te doen, maar heel veel geld voor extraatjes of om te sparen voor onverwachte kosten heb je niet. Behalve dan je vakantiegeld wat
netto ongeveer 800-900 euro per jaar zal zijn.

Voor wat betreft het vinden van een woning: Via woningnet kun je op zoek naar een sociale huurwoning, waar ook huurtoeslag voor te krijgen is. Daarnaast worden er ook via verschillende websites vaak particuliere huurwoningen aangeboden. Als dit officiële zelfstandige woningen zijn, kun je hiervoor ook huurtoeslag krijgen. Wanneer je echter een (deel van een) etage huurt in een gezinswoning die niet officieel gesplitst is in appartementen, kun je geen huurtoeslag krijgen voor de woning en dan is het in jouw geval al snel te duur.
Particuliere verhuurders stellen ook vaak eisen aan het minimuminkomen van jou als huurder, de verhuurders van sociale woningen hanteren in principe geen eisen voor het minimuminkomen.

En wees niet bang voor uitspraken als 'je moet jarenlang ingeschreven staan bij woningnet voor je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning'. Hier in het Gooi worden namelijk ook vaak (kleinere) appartementen aan jongeren verhuurd via een lotingsysteem. Zo kan je in theorie al een dag na je inschrijving een woning weten te bemachtigen, maar als je pech hebt kan het natuurlijk ook op deze manier nog erg lang duren voor je een woning vindt. Hou dus rekening met nog lang wachten, maar denk zeker niet dat je kansloos bent.
pi_162336203
Huurwoning met recht op huurtoeslag moet kunnen. Mocht het dan toch nog voorkomen dat je een tijdje geen werk hebt dan kan je daarop terugvallen.

Auto ga je (denk ik) niet redden, dat wordt dan te duur.
  donderdag 19 mei 2016 @ 21:57:45 #20
416020 K44S
The bearded man
pi_162336462
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 19:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat een topinstelling heb jij! Inhoudelijk kan ik je niet echt verder helpen ben ik bang, maar ik vond dat ik dit even moest zeggen :)
Dankje :).

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 21:15 schreef Ivo1985 het volgende:
1100-1200 euro is geen vetpot, maar als je een appartementje kunt vinden waar je recht hebt op huurtoeslag, met een kale huur van 500-600 euro dan is het allemaal nog redelijk te doen.

Geld voor een autootje zit er denk ik niet in. Zelfs het goedkoopste autootje waar je weinig mee rijdt kost al snel 200 euro per maand aan belasting, verzekering, brandstof, onderhoud en afschrijving. Op jouw budget is dat veel geld.

Maar even rekenen:

Inkomsten: 1100 euro salaris en 80 euro zorgtoeslag =1180 euro

Huur: 600 euro - 280 euro huurtoeslag = 320 euro
Gas/water/licht: 75 euro
TV/internet/mobiel: 60 euro
Lokale lasten: 40 euro
Zorgkosten: 100 euro
Boodschappen: 150 euro
Kleding, kapper, cadeautjes: 100 euro
Verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid) 15 euro
Overige uitgaven (inventaris, uitstapje, uitgaan) 100 euro

Reiskosten woon-werk (Hilversum-Almere 4 dagen per week inclusief altijd voordeel abonnement) 205 euro

Totaal uitgaven: 1165 euro.

Als je je aan bovenstaande houdt is het dus allemaal net te doen, maar heel veel geld voor extraatjes of om te sparen voor onverwachte kosten heb je niet. Behalve dan je vakantiegeld wat
netto ongeveer 800-900 euro per jaar zal zijn.

Voor wat betreft het vinden van een woning: Via woningnet kun je op zoek naar een sociale huurwoning, waar ook huurtoeslag voor te krijgen is. Daarnaast worden er ook via verschillende websites vaak particuliere huurwoningen aangeboden. Als dit officiële zelfstandige woningen zijn, kun je hiervoor ook huurtoeslag krijgen. Wanneer je echter een (deel van een) etage huurt in een gezinswoning die niet officieel gesplitst is in appartementen, kun je geen huurtoeslag krijgen voor de woning en dan is het in jouw geval al snel te duur.
Particuliere verhuurders stellen ook vaak eisen aan het minimuminkomen van jou als huurder, de verhuurders van sociale woningen hanteren in principe geen eisen voor het minimuminkomen.

En wees niet bang voor uitspraken als 'je moet jarenlang ingeschreven staan bij woningnet voor je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning'. Hier in het Gooi worden namelijk ook vaak (kleinere) appartementen aan jongeren verhuurd via een lotingsysteem. Zo kan je in theorie al een dag na je inschrijving een woning weten te bemachtigen, maar als je pech hebt kan het natuurlijk ook op deze manier nog erg lang duren voor je een woning vindt. Hou dus rekening met nog lang wachten, maar denk zeker niet dat je kansloos bent.
Top advies. En een oud heb ik niet nodig (als ik in Huizen of Hilversum wat heb... .blijft dat rond de 20 km buiten m'n huidige werkgever.. dus dan is mijn ov "gratis"
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 21:50 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Huurwoning met recht op huurtoeslag moet kunnen. Mocht het dan toch nog voorkomen dat je een tijdje geen werk hebt dan kan je daarop terugvallen.

Auto ga je (denk ik) niet redden, dat wordt dan te duur.
pi_162338027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 18:30 schreef K44S het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dit dus

Ik zou niet weten wat je denkt te moeten regelen. Ja grip hebben op je vaste lasten. Gewoon alles in Excel bijhouden. Het meeste moet je pas doen wanneer je daadwerkelijk gaat verhuizen, maar je zou bijvoorbeeld al op zoek kunnen gaan (oriënteren) naar energieleverancier en internet of langs de bouwmarkt gaan om te kijken naar klusspullen. Een huurwoning ga je niet volledig verbouwen, maar een likje verf lijkt mij toch wel het minimale (afhankelijk van waar je terecht komt). Niet dat je nu al weet wat je moet kopen, maar je zal misschien een paar vragen hebben over iets mbt klussen waarvan je nu al enthousiast wordt?
Ik neem aan dat je al een mobiel abonnement hebt en een zorgverzekeraar, incl zorgtoeslag? Zorg dat je iig de vrije eigen risico neemt van 500 euro, tenzij je gezondheidsproblemen hebt natuurlijk. Op belastingdienst.nl of toeslagen.nl kan je misschien al zoeken naar huurtoeslag.
Drinkwater kan pas na/tijdens verhuizing, gemeentelijke belastingen ook. En overige verzekeringen? Iig een aansprakelijkheidsverzekering. De rest is minder boeiend.
Maar al deze zaken worden ook duidelijk wanneer je ouders je over hun uitgavepatroon vertellen. :)
  donderdag 19 mei 2016 @ 22:40:15 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162338132
Zorg in ieder geval dat je je inschrijft bij een sociale verhuurder, liever vandaag dan morgen.
Het kan echter wel zijn dat een woningstichting in een woonplaats waar je geen sociale of economische binding mee hebt je geen huis gaat verhuren.
Dus iig inschrijven in de regio waar je woont en de regio waar je werkt.

Zeker als je niet de vooruitzichten hebt dat je op je 25ste al boven de norm voor sociale huur zit, zou iedereen dat gewoon direct moeten doen als hij/zij 18 wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 19 mei 2016 @ 23:00:00 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_162338904
1303 euro bruto (34u pm) is incl vakantie van 8% nog net geen 17000 bruto. Dus wel huurtoeslag mogelijk. Je moet dan een zelfstandige woonruimte hebben met max huur van 710 euro. Moet je doorgaans wel ingeschreven zijn.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_162377332
quote:

[..]

Vanaf dit jaar is er de nieuwe woningwet. TS kan met zijn jaarinkomen een sociale huurwoning huren tot een kale huurprijs van 586,68 per maand als die in aanmerking wil komen voor huurtoeslag. Als hij een duurdere woning gaat huren krijgt hij geen huurtoeslag omdat de huurprijs niet passend is bij zijn inkomen.

Mensen met een laag inkomen die al een duurdere woning huren houden hun toeslag wel omdat ze voor ingang van die nieuwe wet ze al in de woning woonden. Maar als iemand die nu bijvoorbeeld in een woning van 600 euro per maand woont wil verhuizen dan zal hij/zij dus een goedkopere woning moeten zoeken om weer toeslag te kunnen krijgen.

Voor sommige mensen is het wel een domper. Ik ken mensen die in een woning wonen die op sloopnominatie staat, ze zouden tijdelijk in een wisselwoning komen en daarna naar de nieuwbouw wat op de plek van hun huidige woning komt. Dit gaat nu niet meer gebeuren gezien de huurprijs van de nieuwbouwwoningen niet passend is bij hun inkomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alieda-R op 21-05-2016 13:12:39 ]
  Moderator zaterdag 21 mei 2016 @ 14:09:43 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_162378298
Que? Waarom ken ik die wet niet :o
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_162380474
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 14:09 schreef Renesite het volgende:
Que? Waarom ken ik die wet niet :o
Die wet is in januari ingegaan.

Op de sites van bijna alle woningcorporaties staan schema's waarin precies te zien is hoe het nu zit qua inkomen en huur.

zondag 22 mei 2016 @ 08:38:45 #27
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_162397309
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 15:59 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Die wet is in januari ingegaan.

Op de sites van bijna alle woningcorporaties staan schema's waarin precies te zien is hoe het nu zit qua inkomen en huur.

[ afbeelding ]
Ik dacht dat het inhield dat je die woningen niet meer toegewezen kreeg, in principe niet of je wel of geen huurtoeslag meer krijgt.
pi_162397350
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:38 schreef Royco1 het volgende:

[..]

Ik dacht dat het inhield dat je die woningen niet meer toegewezen kreeg, in principe niet of je wel of geen huurtoeslag meer krijgt.
Woningcorporaties zullen te dure woningen niet meer toewijzen maar sommige particuliere verhuurders doen het nog wel.
  zondag 22 mei 2016 @ 08:56:49 #29
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_162397405
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:47 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Woningcorporaties zullen te dure woningen niet meer toewijzen maar sommige particuliere verhuurders doen het nog wel.
Ja klopt, maar dan krijg je toch ook nog gewoon de toeslag?
Of gaan ze het nu in dit land de laagste inkomensgroepen helemaal praktisch onmogelijk maken.
pi_162397605
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:56 schreef Royco1 het volgende:

[..]

Ja klopt, maar dan krijg je toch ook nog gewoon de toeslag?
Of gaan ze het nu in dit land de laagste inkomensgroepen helemaal praktisch onmogelijk maken.
Dan wel. Maar als iemand met een bijstandsuitkering een woning van 600 tot 700 euro per maand gaat huren houdt hij/zij geen geld over als de andere vaste lasten zijn betaald want aan toeslag zit ook een maximum, vandaar dat voor de sociale verhuur die nieuwe wet in is gegaan, is om te voorkomen dat mensen in de problemen komen.
pi_162397735
Wat ik zo "grappig" vind; ik moet dus een woning huren tussen de 586 tot 710 euro. Maar als ik een hypotheek wil dan mag ik maximaal 470 euro per maand betalen (bruto).

Begint vrij irritant te worden dat ge-bemoei van de overheid.
  zondag 22 mei 2016 @ 09:56:23 #32
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_162397871
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:43 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Wat ik zo "grappig" vind; ik moet dus een woning huren tussen de 586 tot 710 euro. Maar als ik een hypotheek wil dan mag ik maximaal 470 euro per maand betalen (bruto).

Huurt dekt dan ook meer dan allee de financieringskosten van de woning.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  zondag 22 mei 2016 @ 10:32:38 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162398490
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:43 schreef LilDutchPrincess het volgende:

Klopt, op die manier heb je nog geld over voor zaken die je als huurder niet betaald en als koper wel.
125 euro onderhoud (of vve)
50 euro waterschapsbelasting
20 euro ozb
25 euro verzekeringen

met 470 euro hypotheek zullen je uiteindelijke woonlasten dik 700 euro zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 22-05-2016 13:30:30 ]
Tot nooit .......
  zondag 22 mei 2016 @ 13:27:02 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162403081
[quote]1s.gif Op zondag 22 mei 2016 10:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

[ Bericht 37% gewijzigd door Speekselklier op 22-05-2016 13:28:50 (dubbel) ]
Tot nooit .......
pi_162403914
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:27 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dan wel. Maar als iemand met een bijstandsuitkering een woning van 600 tot 700 euro per maand gaat huren houdt hij/zij geen geld over als de andere vaste lasten zijn betaald want aan toeslag zit ook een maximum, vandaar dat voor de sociale verhuur die nieuwe wet in is gegaan, is om te voorkomen dat mensen in de problemen komen.
Maar de woningbouw hier verhuurt geen woningen onder de ¤700.- p.m. Dan is huren voor mensen met een laag inkomen hier dus onmogelijk.
pi_162404568
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar de woningbouw hier verhuurt geen woningen onder de ¤700.- p.m. Dan is huren voor mensen met een laag inkomen hier dus onmogelijk.
Dan kunnen ze daar inderdaad niet van de woningbouw een woning huren. Hier wordt het ook steeds lastiger. Ik betaal nu 400 euro voor een 2 onder 1 kap gezinswoning. Woon hier nu 2 jaar maar waarschijnlijk zal als ik hier weg ga de volgende huurder ongeveer 600 euro moeten betalen. Vele woningbouwverenigingen gooien tegenwoordig de huurprijs fors omhoog. Bij mijn moeder in de straat woont sinds kort iemand die 650 euro per maand voor een kleine hoekwoning betaald terwijl de vorige bewoners 380 betaalden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alieda-R op 22-05-2016 16:45:19 ]
  zondag 22 mei 2016 @ 14:30:28 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162404929
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ehm.... jawel?!
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_162405365
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:20 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dan kunnen ze daar inderdaad niet van de woningbouw een woning huren. Hier wordt het ook steeds lastiger. Ik betaal nu 400 euro voor een 2 onder 1 kap gezinswoning. Woon hier nu 2 jaar maar waarschijnlijk zal als ik hier weg gaan de volgende huurder ongeveer 600 euro moeten betalen. Vele woningbouwverenigingen gooien tegenwoordig de huurprijs fors omhoog. Bij mijn moeder in de straat woont sinds kort iemand die 650 euro per maand voor een kleine hoekwoning betaald terwijl de vorige bewoners 380 betaalden.
Ik weet niet waar je woont, maar 600 voor een 2-onder-1 kap vind ik nog steeds spotgoedkoop.
pi_162405496
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:20 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dan kunnen ze daar inderdaad niet van de woningbouw een woning huren. Hier wordt het ook steeds lastiger. Ik betaal nu 400 euro voor een 2 onder 1 kap gezinswoning. Woon hier nu 2 jaar maar waarschijnlijk zal als ik hier weg gaan de volgende huurder ongeveer 600 euro moeten betalen. Vele woningbouwverenigingen gooien tegenwoordig de huurprijs fors omhoog. Bij mijn moeder in de straat woont sinds kort iemand die 650 euro per maand voor een kleine hoekwoning betaald terwijl de vorige bewoners 380 betaalden.
Dat is wel super goedkoop. Hier betaal je voor een doorsnee appartement in een hoogbouwflat (slechte buurt) al ¤700.- excl. servicekosten.
  zondag 22 mei 2016 @ 15:03:45 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162405793
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is wel super goedkoop. Hier betaal je voor een doorsnee appartement in een hoogbouwflat (slechte buurt) al ¤700.- excl. servicekosten.
Gelukkig heb je al een eengezinswoning voor ¤ 585.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 22 mei 2016 @ 15:46:29 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162406883
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 15:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gelukkig heb je al een eengezinswoning voor ¤ 585.
huren en als je zelf wilt later alsnog kopen.
eventueel zelfs met terugkoopgarantie.

het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn..
Tot nooit .......
  zondag 22 mei 2016 @ 16:19:54 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162407663
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 15:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

huren en als je zelf wilt later alsnog kopen.
eventueel zelfs met terugkoopgarantie.

het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn..
Het is gewoon bij en lokale sociale verhuurder, weinig spannends aan dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_162408383
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:45 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je woont, maar 600 voor een 2-onder-1 kap vind ik nog steeds spotgoedkoop.
Westerlee (gemeente Oldambt), hier is 600 euro voor een oude jaren 50 woning veel. Ik betaal nu 400 maar in meerdere omliggende dorpen is het minder dan 400 voor een zelfde soort woning. Voor mijn vorige woning betaalde ik 188 euro kale huur per maand, maar dat was een kleine benedenwoning met 1 slaapkamer, wel met grote tuin.
pi_162410457
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 16:44 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Westerlee (gemeente Oldambt), hier is 600 euro voor een oude jaren 50 woning veel. Ik betaal nu 400 maar in meerdere omliggende dorpen is het minder dan 400 voor een zelfde soort woning. Voor mijn vorige woning betaalde ik 188 euro kale huur per maand, maar dat was een kleine benedenwoning met 1 slaapkamer, wel met grote tuin.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat de lonen bij jou niet de helft zijn van die in de randstad, dus 400 euro voor een tweekapper is niet echt een gangbare norm.
pi_162411667
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 17:41 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ik ga er gemakshalve vanuit dat de lonen bij jou niet de helft zijn van die in de randstad, dus 400 euro voor een tweekapper is niet echt een gangbare norm.
Ik heb geen idee hoe hoog in de randstad de lonen liggen. Ik zit helaas sinds februari thuis maar werkte voorheen bij Philips in de fabriek en had een bruto uurloon van net iets meer dan 10 euro per uur in 2 ploegendienst.
  zondag 22 mei 2016 @ 18:30:03 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162411847
De prijzen van de huurwoningen hangen wel enigszins samen met die van koopwoningen, ik ga er niet vanuit dat de WOZ van jouw tweekapper ook maar in de buurt komt van de WOZ van een gelijkwaardige woning in Barneveld, Haarlem of Den Haag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_162411993
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
De prijzen van de huurwoningen hangen wel enigszins samen met die van koopwoningen, ik ga er niet vanuit dat de WOZ van jouw tweekapper ook maar in de buurt komt van de WOZ van een gelijkwaardige woning in Barneveld, Haarlem of Den Haag.
Heb geen idee wat de waarde is, ik weet alleen dat woningen van hetzelfde type in Finsterwolde voor 130.000 te koop aangeboden worden. Aantal woningen zijn door de woningbouw de verkoop in gegaan daar.
  zondag 22 mei 2016 @ 19:02:09 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162412528
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 18:36 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Heb geen idee wat de waarde is, ik weet alleen dat woningen van hetzelfde type in Finsterwolde voor 130.000 te koop aangeboden worden. Aantal woningen zijn door de woningbouw de verkoop in gegaan daar.
Dat staat waarschijnlijk op je aanslag gemeentelijke belastingen.

Maar goed, een tweekapper met oprit kost in de genoemde plaatsen minimaal de helft meer, maar in de meeste gevallen zal het zelfs het dubbele zijn.
Al even afgezien van het feit dat sociale verhuurders amper tweekappers hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 22 mei 2016 @ 19:04:36 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162412594
Al met al heeft het allemaal weinig meer met de vraag van TS te maken, want hij zal niet in Noord-Oost Groningen willen zitten.
Er rest hem dus weinig anders dan zich zsm bij de lokale sociale verhuurder in te schrijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_162414347
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat staat waarschijnlijk op je aanslag gemeentelijke belastingen.

Maar goed, een tweekapper met oprit kost in de genoemde plaatsen minimaal de helft meer, maar in de meeste gevallen zal het zelfs het dubbele zijn.
Al even afgezien van het feit dat sociale verhuurders amper tweekappers hebben.
Veel 2/1 kapwoningen zijn er inderdaad niet meer in de sociale verhuur. Hier in de straat nog 6 woningen en nog in 3 andere straten een aantal. Er waren veel meer maar die zijn veelal een jaar of 10 geleden gesloopt en vervangen door nieuwbouw rijtjeswoningen.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 08:20:37 #51
416020 K44S
The bearded man
pi_162453918
Thx voor alle advies :). Ik ga met kennissen/vrienden sparren Hoe zij dit hebben aangepakt. De een ging het makkelijker af dan de ander.

Maar wellicht dat ik rond september een huis feest kam geven.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 08:44:32 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162454158
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:20 schreef K44S het volgende:
Thx voor alle advies :). Ik ga met kennissen/vrienden sparren Hoe zij dit hebben aangepakt. De een ging het makkelijker af dan de ander.

Maar wellicht dat ik rond september een huis feest kam geven.
Heb je je nou al ingeschreven bij een (of meerdere) sociale verhuurders?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:02:24 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_162456546
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:04 schreef Leandra het volgende:
Al met al heeft het allemaal weinig meer met de vraag van TS te maken, want hij zal niet in Noord-Oost Groningen willen zitten.
Er rest hem dus weinig anders dan zich zsm bij de lokale sociale verhuurder in te schrijven.
moet ie wel 8 jaar wachten , de vluchtelingen gaan voor overal
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:04:53 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162456590
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En als hij zich niet inschrijft dan hoeft hij geen 8 jaar te wachten?

Verder is het nonsens, want er worden nog gewoon woningen aan ingeschrevenen verhuurd, dus dit soort xenofoob geleuter hoeft ook niet nog een keer hier te worden gepost.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_162458787
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Jij bent er zo 1 die op elke verjaardag verteld dat vakantiegeld extra belast wordt :O

Er zijn zat plekken waar je binnen een aantal maanden in een fatsoenlijk huurhuis kunt zitten. Mja, als je er geen moeite voor doet en er voor het gemak vanuit gaat dat je 8 jaar ingeschreven moet zijn en dan pas gaat reageren op huizen, dan tsja, maak je het er zelf naar.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 13:00:45 #56
323876 michaelmoore
pi_162459841
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 12:25 schreef Najieto het volgende:

[..]

Jij bent er zo 1 die op elke verjaardag verteld dat vakantiegeld extra belast wordt :O
nee ik vertel dat de belasting bijzondere beloningen hoger is en dus de aftrek HRA lager
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 24 mei 2016 @ 13:33:39 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162460636
Okay, het is nu wel klaar!
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 24 mei 2016 @ 17:07:38 #58
323876 michaelmoore
pi_162466862
-knip: Off-topic-

[ Bericht 97% gewijzigd door Leandra op 24-05-2016 17:11:48 ]
  dinsdag 24 mei 2016 @ 19:34:30 #59
416020 K44S
The bearded man
pi_162470368
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Heb je je nou al ingeschreven bij een (of meerdere) sociale verhuurders?
Nog niet, ik werk vrij veel en heb ook andere dingen te doen. Maar, komende week sowieso kijken.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 19:45:29 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162470692
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:34 schreef K44S het volgende:

[..]

Nog niet, ik werk vrij veel en heb ook andere dingen te doen. Maar, komende week sowieso kijken.
Kans van 9 op 10 dat je dat gewoon via internet kunt doen, dat kon 7 jaar geleden in mijn toenmalige woonplaats iig al wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 24 mei 2016 @ 19:52:18 #61
416020 K44S
The bearded man
pi_162470901
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kans van 9 op 10 dat je dat gewoon via internet kunt doen, dat kon 7 jaar geleden in mijn toenmalige woonplaats iig al wel.
Ga ik dus deze week nog achteraan :)
  dinsdag 24 mei 2016 @ 19:53:45 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162470949
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:52 schreef K44S het volgende:

[..]

Ga ik dus deze week nog achteraan :)
^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 6 juli 2016 @ 12:57:22 #63
416020 K44S
The bearded man
pi_163555861
Het duurde even, maar ik heb eindelijk alle schizzle geregeld. Nu nog een interessante woning en wat geluk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')