draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 11:53 |
In mijn woning zat een heel oud plafond met stro. Aangezien ik tevens spotjes wilde installeren heb ik dit verwijderd. Nu wil ik graag het plafond weer opbouwen, maar lees ik veel over het rachelwerk. Mijn vraag is, moet ik perse het rachelwel (houten latjes) haaks op de balken plaatsen of kan ik de plafondplaten direct op de houten balken monteren zonder eerst de haakse houten latjes? Wat voegen deze latjes toe? [ Bericht 20% gewijzigd door draadstalig op 18-05-2016 19:52:24 ] | |
Puala | woensdag 18 mei 2016 @ 11:55 |
Die zorgen dat je platen niet doorzakken, dus ja dat is nodig ![]() | |
goed_volk | woensdag 18 mei 2016 @ 12:01 |
Wat voor soort plafondplaten ga je gebruiken? Tenzij je iets bijzonders gebruikt, zijn rachels we een must. Ook om je balklaag uit te vlakken. | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 12:03 |
Tja gewoon de ´goedkope´ platen. Verder niets bijzonders. Het is dus met name om: 1. Uitvlakken 2. Doorzakken van de platen. Opzich geen onbelangrijke zaken ![]() | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 12:23 |
Voor plafondgips (9,5): Om de 30 cm rachelen (22x50), en de plaatranden mee laten lopen met de rachels, om onderlinge verschuiving tegen te gaan bij het opvullen en/of uitvlakken. Ga je er nog isolatie tussen stoppen? | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 12:37 |
Ahhh goeie teksten... Plafondgips moet het dus zijn. Wat bedoel je precies met plaatranden mee laten lopen met de rachels? Plaatrand op de rachel zetten? Dan moet ik bijvoorbeeld gipsplaten van 60 (+/-) cm hebben? Isolatie was wel de bedoeling. Ik dacht aan dit: https://www.praxis.nl/bou(...)x-60-x-12-cm/5256209 Nog tips? | |
Puala | woensdag 18 mei 2016 @ 12:41 |
Ik zou kijken waar je je isolatie goedkoper kan halen ![]() | |
Nightquest777 | woensdag 18 mei 2016 @ 12:55 |
Rachels haaks op de balken, om de 30 cm. Vervolgens de platen er in de lengterichting tegenaan. Zorg dat je rachel precies in het midden tussen twee platen komt. Let dus op dat de eerste rachel vanaf de muur iets dichterbij moet omdat de eerste gipsplaat tegen de muur aan komt. de volgende gipsplaten beginnen halverwege een rachel.![]() ![]() | |
mister_white | woensdag 18 mei 2016 @ 13:03 |
Er is nog 1 argument om te rachelen: je 'ontkoppelt' op die manier de balklaag van je plafond en dan heb je ook minder kans op scheurvorming op het moment dat je op de verdiepingsvloer loopt. | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 13:15 |
Zie de post van Nightquest777, die foto's geven dat goed aan. Gipsplaten zijn vrijwel altijd 60cm breed, vandaar. zit er nog een verdieping boven of is dat het dak? Bij een verdiepingvloer kun je beter steenwol gebruiken, die isoleren ook geluid. Anders is het standaard glaswol ook goed. Alles boven 2,5 Rd is goed. Meer is beter, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 13:16 |
Nog tips? Ik heb deze ook gevonden. Met mijn 70m2 komt dit toch al gauw op zo'n ¤385 euro neer. Dan moeten de latjes er nog bij. Liefst koop ik dit bij de bouwmarkt, maar wellicht is online een betere optie. Wat is jullie ervaring qua prijs? Bouwmarkt of online? | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 13:18 |
Het gaat om de bovenste verdieping. En wat betreft mijn portemonnee; laten we zeggen dat ik een krap budget heb, maar hier in de nabije toekomst <5 jaar geen spijt van wil krijgen. | |
RoofingBurner | woensdag 18 mei 2016 @ 13:20 |
Altijd haaks op de rachels gipsen, da's veel sterker, makkelijker en mooier. Wel gaas gebruiken op de naden. | |
Puala | woensdag 18 mei 2016 @ 13:21 |
Ik ben bij de isolatiehal (brabant) geweest en ik was voor mijn woonkamer (8 cm tegen de muren, 2x12 boven t plafond) dat bedrag nog niet eens kwijt. En latjes, leuk, ga naar de lokale houthandel. Scheelde mij per latje ¤0,80. Tikt hard aan met een woonkamer van 7bij4 ![]() | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 13:23 |
Kan ik mij voorstellen. het is niet zo dat je over drie jaar nog eens isolatie ertussen kan frotten. Ik ben ook bezig met klussen, en op dit moment is mijn budget ook niet oneindig, maar op dingen die een nu-of-nooit klus zijn (zoals isolatie) heb ik wel voorrang gegeven. | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 13:33 |
Ja dat is wellicht verstandig. Toch blijft 't isolatiemateriaal by far het duurste als ik het zo zie.. Helemaal eens hoor. Je kan inderdaad niet na een aantal jaren dat nog even toch wel toevoegen ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door draadstalig op 18-05-2016 19:53:50 ] | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 13:36 |
De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen. | |
Puala | woensdag 18 mei 2016 @ 13:36 |
Ja tot je niet helemaal recht gaat, dan is echt met je regels mee heel k*t. Dwars op je latten is echt veel makkelijker. | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 13:39 |
Het is mij zelfs gelukt. (geen twee linkerhanden, maar ook geen überklusser), en mocht het een beetje afwijken, dan kun je de rachels altijd nog verplaatsen. --edit-- Ik heb nog even foto's teruggekeken, en ik heb de rachels tegelijk met de gipsplaten gezet. Dus 60 van de plaatrand een rachel (midden) en daartussen op 30. Daarna meteen het gips erop. en dan de volgende. Het was voor een keuken, dus ik heb ook een dampfolie ertussen zitten. [ Bericht 17% gewijzigd door Ridocar op 18-05-2016 13:51:55 ] | |
draadstalig | woensdag 18 mei 2016 @ 13:58 |
Ik zie overigens ook veel mensen die per 60cm een lat plaatsen. Is dit verstandig? Lijkt me echt minder sterk of is dat ook een optie? | |
Ridocar | woensdag 18 mei 2016 @ 14:01 |
Niet verstandig, zeker op de lange termijn ga je het zien. | |
Puala | woensdag 18 mei 2016 @ 14:31 |
Nou dan ben ik dus blijkbaar geen klusser.. ![]() | |
_VoiD_ | woensdag 18 mei 2016 @ 14:35 |
de luieklussermethode is om, of je nu parallel of haaks op de rachels werkt, het plafond niet te stucen maar een beetje de naden aan te smeren en hopen dat dat voldoende is. Als je je platen haaks zet, moet je de naden een aantal mm open zetten en eerst goed volzetten met gips zodat er een prop boven de plaat ontstaat. Daarna gaastape en heel het plafond afstucen. Door de vorm van de platen zul je anders de naden altijd blijven zien (geen afgeschuinde kanten). Als je het zo doet, gaat het altijd goed. Bij platen evenwijdig aan de rachels kun je dus nooit een prop krijgen, omdat daar hout zit. | |
bouwboertje | woensdag 18 mei 2016 @ 14:47 |
oh ja... als je je afvraagt welke maat die raggels moeten hebben.... Zorg ervoor dat ze iig 16mm dik zijn. Liefst 20. Waarom ? Omdat je dan eventuele electra leidingen nog tussen je gipsplaten plafond en de balken door kunt krijgen..... Daar ben je later blij mee. zelf rachel ik meestal met 20x70 latten. in mm's overigens :-) Het geeft je wat meer marge als je ergens net ff wat scheef loopt bij het bevestigen van de gipsplaten en je zit niet overal exact op het randje met je schroeven. Ik weet dat je op een budget zit maar je wilt ergens toch ook wel dat je met je uitgegeven geld een net en fatsoenlijk resultaat krijgt. | |
derLudolf | woensdag 18 mei 2016 @ 15:07 |
Hout bij de bouwmarkt is vaak behoorlijk duur. Ga naar iets als Bouwcenter of BNM bouwmaterialen. 48*22 betaalde ik iets van 42 cent de meter voor ![]() | |
blomke | woensdag 18 mei 2016 @ 16:02 |
Ik heb tamelijk goede ervaring met de Hornbach. Voor twee slaapkamers daar steenwolisolatie gehaald, kwam op iets van ¤6/m². Glaswol is erg vervelend prikkend spul in je ogen en op je huid. Verder heb ik toen voor het eerst - tot volle tevredenheid - met metal studs gewerkt, die zijn er ook voor plafondsystemen, al denk ik dat het dan ten koste gaat van de plafondhoogte. | |
Nightquest777 | woensdag 18 mei 2016 @ 16:10 |
Ik snap echt niet dat mensen gipsplaten haaks op de raggels willen plaatsen. Het is sowieso niet sterker; je komt nooit aan het eind van een gipsplaat precies op een raggel uit, dus je krijgt overstekend gips. Gips is zo fragiel als maar kan, dus dat wil je echt niet. Als je gewoon je raggels tijdens het monteren uit elkaar houdt met een plankje die (bijna) net zo breed is als de gipsplaat kom je overal netjes halverwege een raggel uit en is de gipsplaat overal netjes ondersteund. | |
flibber | woensdag 18 mei 2016 @ 20:33 |
gewoon 4x ak en fatsoenlijk uitraggelen. snap niet dat mensen besparen op dergelijke zaken. | |
blomke | woensdag 18 mei 2016 @ 22:32 |
Is AK niet bestemd voor wanden? | |
flibber | donderdag 19 mei 2016 @ 07:25 |
Ja. Ik snap "plafondplaten" niet zo. dan heb je een dune 9,5 mm plaat met een ronde hoek. die kun je niet mooi verwerken, je ziet naden of het gaat scheuren. AK-platen zijn 12,5 mm, net wat steviger. de AK (afgeronde kanten) zijn dus op de randen 2 a 3 mm dunner. Hier past dus perfect een 5cm gaasband in. dit aansmeren met gipsplaatvuller (zakjes halen bij bouwhandel). schuren en met finishtop glad strijken, nog keer licht schuren. nog keer overzetten en dan laatse keer korrel 180 schuren. dan is je plafond een geheel. en rachelwerk moet je niet nemen voor plafond. gewoon metal stud. laser erin, u profielen aan de muren en dan knal je dat spul er zo in. voor wanden vind ik metal stud (75 mm) het net niet. blijft beetje wankel zelfs met hechthout. als je wandjes maakt dan beter 5x7 houtskelet. | |
blomke | donderdag 19 mei 2016 @ 09:47 |
Bedankt! Je raadt dus altijd de 12,5 mm dikke AK platen aan, zowel voor wanden als voor plafonds? | |
flibber | donderdag 19 mei 2016 @ 18:38 |
ja, steviger en makkelijker te verwerken. voor wanden mits niet hoger dan 260 kun je 2xak nemen. plafond 4xak of je met 2xak nemen en er zelf schuine kanten aan de kopse kanten maken. 2xak en 4xak zijn wel iets duurder namelijk. | |
blomke | vrijdag 20 mei 2016 @ 09:01 |
Wederom: bedankt. | |
Gieliovd | vrijdag 20 mei 2016 @ 18:29 |
Super klusser ![]() | |
draadstalig | dinsdag 7 juni 2016 @ 09:10 |
Nog even een brandende vraag... Hoe ga ik om met een verschil van (schrik niet) 10 cm tussen de balken..? Hoe vul ik dat gat op zeg maar.. | |
bbtb77 | dinsdag 7 juni 2016 @ 09:28 |
Mooiste is een strook multiplex tegen de balken te zetten (paralel). Dan haaks daarop de rachels. Iets meer werk is het gebruik van vlaggetjes (korte stukjes hout die naar beneden wijzen). Daar zet je dan waterpas weer een rachel tegen en dan haaks daarop de rest van de rachels. | |
_VoiD_ | donderdag 9 juni 2016 @ 12:36 |
Plafondplaten van 9,5 mm dik zijn ook bedoeld om volledig af te stucen. Dus niet enkel de naden. Door de platen iets uit elkaar te leggen en haaks op de rachels te zetten krijg je een vrije ruimte boven de naad (in plaats van houten rachels als je parallel legt). De naad vul je op met gips, waarbij je nog een paddestoel boven de plaat drukt.Daarna gaasband over de naden, en het volledige plafond afstucen. Je zou ook de 4AK kunnen pakken natuurlijk, maar voor plafondplaten moet je bovengaande methodiek aanhouden. | |
blomke | donderdag 9 juni 2016 @ 12:45 |
Bedankt voor de uitleg! | |
flibber | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:21 |
dus dan pak je plafondplaten. moet je gaasband zetten. naden dicht maken dan voorstrijken dan stuccen. dat terwijl je als je 4x a5 neemt alleen de naden hoeft te doen en je direct kan spuiten/spacken. als je geld over hebt zou dat idd wel een optie zijn. |