Is AK niet bestemd voor wanden?quote:Op woensdag 18 mei 2016 20:33 schreef flibber het volgende:
gewoon 4x ak en fatsoenlijk uitraggelen.
snap niet dat mensen besparen op dergelijke zaken.
Ja.quote:
Bedankt! Je raadt dus altijd de 12,5 mm dikke AK platen aan, zowel voor wanden als voor plafonds?quote:Op donderdag 19 mei 2016 07:25 schreef flibber het volgende:
Ja.
Ik snap "plafondplaten" niet zo.
dan heb je een dune 9,5 mm plaat met een ronde hoek.
die kun je niet mooi verwerken, je ziet naden of het gaat scheuren.
AK-platen zijn 12,5 mm, net wat steviger. de AK (afgeronde kanten) zijn dus op de randen 2 a 3 mm dunner. Hier past dus perfect een 5cm gaasband in. dit aansmeren met gipsplaatvuller (zakjes halen bij bouwhandel). schuren en met finishtop glad strijken, nog keer licht schuren. nog keer overzetten en dan laatse keer korrel 180 schuren.
dan is je plafond een geheel.
en rachelwerk moet je niet nemen voor plafond. gewoon metal stud. laser erin, u profielen aan de muren en dan knal je dat spul er zo in.
voor wanden vind ik metal stud (75 mm) het net niet. blijft beetje wankel zelfs met hechthout.
als je wandjes maakt dan beter 5x7 houtskelet.
ja, steviger en makkelijker te verwerken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt! Je raadt dus altijd de 12,5 mm dikke AK platen aan, zowel voor wanden als voor plafonds?
Wederom: bedankt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 18:38 schreef flibber het volgende:
ja, steviger en makkelijker te verwerken.
voor wanden mits niet hoger dan 260 kun je 2xak nemen.
plafond 4xak of je met 2xak nemen en er zelf schuine kanten aan de kopse kanten maken.
2xak en 4xak zijn wel iets duurder namelijk.
Super klusserquote:Op woensdag 18 mei 2016 14:31 schreef Puala het volgende:
[..]
Nou dan ben ik dus blijkbaar geen klusser..
Mooiste is een strook multiplex tegen de balken te zetten (paralel). Dan haaks daarop de rachels. Iets meer werk is het gebruik van vlaggetjes (korte stukjes hout die naar beneden wijzen). Daar zet je dan waterpas weer een rachel tegen en dan haaks daarop de rest van de rachels.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 09:10 schreef draadstalig het volgende:
Nog even een brandende vraag...
Hoe ga ik om met een verschil van (schrik niet) 10 cm tussen de balken..? Hoe vul ik dat gat op zeg maar..
Plafondplaten van 9,5 mm dik zijn ook bedoeld om volledig af te stucen. Dus niet enkel de naden. Door de platen iets uit elkaar te leggen en haaks op de rachels te zetten krijg je een vrije ruimte boven de naad (in plaats van houten rachels als je parallel legt). De naad vul je op met gips, waarbij je nog een paddestoel boven de plaat drukt.Daarna gaasband over de naden, en het volledige plafond afstucen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 07:25 schreef flibber het volgende:
[..]
Ja.
Ik snap "plafondplaten" niet zo.
dan heb je een dune 9,5 mm plaat met een ronde hoek.
die kun je niet mooi verwerken, je ziet naden of het gaat scheuren.
AK-platen zijn 12,5 mm, net wat steviger. de AK (afgeronde kanten) zijn dus op de randen 2 a 3 mm dunner. Hier past dus perfect een 5cm gaasband in. dit aansmeren met gipsplaatvuller (zakjes halen bij bouwhandel). schuren en met finishtop glad strijken, nog keer licht schuren. nog keer overzetten en dan laatse keer korrel 180 schuren.
dan is je plafond een geheel.
en rachelwerk moet je niet nemen voor plafond. gewoon metal stud. laser erin, u profielen aan de muren en dan knal je dat spul er zo in.
voor wanden vind ik metal stud (75 mm) het net niet. blijft beetje wankel zelfs met hechthout.
als je wandjes maakt dan beter 5x7 houtskelet.
Bedankt voor de uitleg!quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:36 schreef _VoiD_ het volgende:
Plafondplaten van 9,5 mm dik zijn ook bedoeld om volledig af te stucen. Dus niet enkel de naden. Door de platen iets uit elkaar te leggen en haaks op de rachels te zetten krijg je een vrije ruimte boven de naad (in plaats van houten rachels als je parallel legt). De naad vul je op met gips, waarbij je nog een paddestoel boven de plaat drukt.Daarna gaasband over de naden, en het volledige plafond afstucen.
dus dan pak je plafondplaten. moet je gaasband zetten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:36 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Plafondplaten van 9,5 mm dik zijn ook bedoeld om volledig af te stucen. Dus niet enkel de naden. Door de platen iets uit elkaar te leggen en haaks op de rachels te zetten krijg je een vrije ruimte boven de naad (in plaats van houten rachels als je parallel legt). De naad vul je op met gips, waarbij je nog een paddestoel boven de plaat drukt.Daarna gaasband over de naden, en het volledige plafond afstucen.
Je zou ook de 4AK kunnen pakken natuurlijk, maar voor plafondplaten moet je bovengaande methodiek aanhouden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |