abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162290691
In mijn woning zat een heel oud plafond met stro. Aangezien ik tevens spotjes wilde installeren heb ik dit verwijderd. Nu wil ik graag het plafond weer opbouwen, maar lees ik veel over het rachelwerk.

Mijn vraag is, moet ik perse het rachelwel (houten latjes) haaks op de balken plaatsen of kan ik de plafondplaten direct op de houten balken monteren zonder eerst de haakse houten latjes? Wat voegen deze latjes toe?

[ Bericht 20% gewijzigd door draadstalig op 18-05-2016 19:52:24 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_162290750
Die zorgen dat je platen niet doorzakken, dus ja dat is nodig :Y
  woensdag 18 mei 2016 @ 12:01:18 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_162290880
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 11:53 schreef draadstalig het volgende:
of kan ik de plafondplaten
Wat voor soort plafondplaten ga je gebruiken?
Tenzij je iets bijzonders gebruikt, zijn rachels we een must. Ook om je balklaag uit te vlakken.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_162290953
Tja gewoon de ´goedkope´ platen. Verder niets bijzonders. Het is dus met name om:
1. Uitvlakken
2. Doorzakken van de platen.

Opzich geen onbelangrijke zaken :)
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_162291365
Voor plafondgips (9,5): Om de 30 cm rachelen (22x50), en de plaatranden mee laten lopen met de rachels, om onderlinge verschuiving tegen te gaan bij het opvullen en/of uitvlakken.

Ga je er nog isolatie tussen stoppen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_162291648
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2016 12:23 schreef Ridocar het volgende:
Voor plafondgips (9,5): Om de 30 cm rachelen (22x50), en de plaatranden mee laten lopen met de rachels, om onderlinge verschuiving tegen te gaan bij het opvullen en/of uitvlakken.

Ga je er nog isolatie tussen stoppen?
Ahhh goeie teksten...

Plafondgips moet het dus zijn. Wat bedoel je precies met plaatranden mee laten lopen met de rachels? Plaatrand op de rachel zetten? Dan moet ik bijvoorbeeld gipsplaten van 60 (+/-) cm hebben?

Isolatie was wel de bedoeling. Ik dacht aan dit:

https://www.praxis.nl/bou(...)x-60-x-12-cm/5256209

Nog tips?
pi_162291738
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 12:37 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Ahhh goeie teksten...

Plafondgips moet het dus zijn. Wat bedoel je precies met plaatranden mee laten lopen met de rachels? Plaatrand op de rachel zetten? Dan moet ik bijvoorbeeld gipsplaten van 60 (+/-) cm hebben?

Nog tips?
Ik zou kijken waar je je isolatie goedkoper kan halen :Y
  woensdag 18 mei 2016 @ 12:55:29 #8
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_162292039
Rachels haaks op de balken, om de 30 cm. Vervolgens de platen er in de lengterichting tegenaan. Zorg dat je rachel precies in het midden tussen twee platen komt. Let dus op dat de eerste rachel vanaf de muur iets dichterbij moet omdat de eerste gipsplaat tegen de muur aan komt. de volgende gipsplaten beginnen halverwege een rachel.

Chaos is a ladder.
pi_162292248
Er is nog 1 argument om te rachelen: je 'ontkoppelt' op die manier de balklaag van je plafond en dan heb je ook minder kans op scheurvorming op het moment dat je op de verdiepingsvloer loopt.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_162292533
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 12:37 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Ahhh goeie teksten...

Zie de post van Nightquest777, die foto's geven dat goed aan. Gipsplaten zijn vrijwel altijd 60cm breed, vandaar.
quote:

Nog tips?
zit er nog een verdieping boven of is dat het dak? Bij een verdiepingvloer kun je beter steenwol gebruiken, die isoleren ook geluid. Anders is het standaard glaswol ook goed. Alles boven 2,5 Rd is goed. Meer is beter, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
pi_162292573
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 12:41 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik zou kijken waar je je isolatie goedkoper kan halen :Y
Nog tips? Ik heb deze ook gevonden.
Met mijn 70m2 komt dit toch al gauw op zo'n ¤385 euro neer. Dan moeten de latjes er nog bij. Liefst koop ik dit bij de bouwmarkt, maar wellicht is online een betere optie.

Wat is jullie ervaring qua prijs? Bouwmarkt of online?
pi_162292604
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:15 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zie de post van Nightquest777, die foto's geven dat goed aan. Gipsplaten zijn vrijwel altijd 60cm breed, vandaar.

[..]

zit er nog een verdieping boven of is dat het dak? Bij een verdiepingvloer kun je beter steenwol gebruiken, die isoleren ook geluid. Anders is het standaard glaswol ook goed. Alles boven 2,5 Rd is goed. Meer is beter, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
Het gaat om de bovenste verdieping. En wat betreft mijn portemonnee; laten we zeggen dat ik een krap budget heb, maar hier in de nabije toekomst <5 jaar geen spijt van wil krijgen.
pi_162292652
Altijd haaks op de rachels gipsen, da's veel sterker, makkelijker en mooier. Wel gaas gebruiken op de naden.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_162292675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:16 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Nog tips? Ik heb deze ook gevonden.
Met mijn 70m2 komt dit toch al gauw op zo'n ¤385 euro neer. Dan moeten de latjes er nog bij. Liefst koop ik dit bij de bouwmarkt, maar wellicht is online een betere optie.

Wat is jullie ervaring qua prijs? Bouwmarkt of online?
Ik ben bij de isolatiehal (brabant) geweest en ik was voor mijn woonkamer (8 cm tegen de muren, 2x12 boven t plafond) dat bedrag nog niet eens kwijt.

En latjes, leuk, ga naar de lokale houthandel. Scheelde mij per latje ¤0,80. Tikt hard aan met een woonkamer van 7bij4 ;)
pi_162292725
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:18 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Het gaat om de bovenste verdieping. En wat betreft mijn portemonnee; laten we zeggen dat ik een krap budget heb, maar hier in de nabije toekomst <5 jaar geen spijt van wil krijgen.
Kan ik mij voorstellen. het is niet zo dat je over drie jaar nog eens isolatie ertussen kan frotten. Ik ben ook bezig met klussen, en op dit moment is mijn budget ook niet oneindig, maar op dingen die een nu-of-nooit klus zijn (zoals isolatie) heb ik wel voorrang gegeven.
pi_162292968
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:21 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik ben bij de isolatiehal (brabant) geweest en ik was voor mijn woonkamer (8 cm tegen de muren, 2x12 boven t plafond) dat bedrag nog niet eens kwijt.

En latjes, leuk, ga naar de lokale houthandel. Scheelde mij per latje ¤0,80. Tikt hard aan met een woonkamer van 7bij4 ;)
Ja dat is wellicht verstandig. Toch blijft 't isolatiemateriaal by far het duurste als ik het zo zie..

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:23 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Kan ik mij voorstellen. het is niet zo dat je over drie jaar nog eens isolatie ertussen kan frotten. Ik ben ook bezig met klussen, en op dit moment is mijn budget ook niet oneindig, maar op dingen die een nu-of-nooit klus zijn (zoals isolatie) heb ik wel voorrang gegeven.
Helemaal eens hoor. Je kan inderdaad niet na een aantal jaren dat nog even toch wel toevoegen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door draadstalig op 18-05-2016 19:53:50 ]
pi_162293038
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:20 schreef RoofingBurner het volgende:
Altijd haaks op de rachels gipsen, da's veel sterker, makkelijker en mooier. Wel gaas gebruiken op de naden.
De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen.
pi_162293053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen.
Ja tot je niet helemaal recht gaat, dan is echt met je regels mee heel k*t. Dwars op je latten is echt veel makkelijker.
pi_162293125
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Puala het volgende:

[..]

Ja tot je niet helemaal recht gaat, dan is echt met je regels mee heel k*t. Dwars op je latten is echt veel makkelijker.
Het is mij zelfs gelukt. (geen twee linkerhanden, maar ook geen überklusser), en mocht het een beetje afwijken, dan kun je de rachels altijd nog verplaatsen.

--edit--
Ik heb nog even foto's teruggekeken, en ik heb de rachels tegelijk met de gipsplaten gezet. Dus 60 van de plaatrand een rachel (midden) en daartussen op 30. Daarna meteen het gips erop. en dan de volgende. Het was voor een keuken, dus ik heb ook een dampfolie ertussen zitten.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ridocar op 18-05-2016 13:51:55 ]
pi_162293529
Ik zie overigens ook veel mensen die per 60cm een lat plaatsen. Is dit verstandig? Lijkt me echt minder sterk of is dat ook een optie?
pi_162293592
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:58 schreef draadstalig het volgende:
Ik zie overigens ook veel mensen die per 60cm een lat plaatsen. Is dit verstandig? Lijkt me echt minder sterk of is dat ook een optie?
Niet verstandig, zeker op de lange termijn ga je het zien.
pi_162294293
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Het is mij zelfs gelukt. (geen twee linkerhanden, maar ook geen überklusser), en mocht het een beetje afwijken, dan kun je de rachels altijd nog verplaatsen.

--edit--
Ik heb nog even foto's teruggekeken, en ik heb de rachels tegelijk met de gipsplaten gezet. Dus 60 van de plaatrand een rachel (midden) en daartussen op 30. Daarna meteen het gips erop. en dan de volgende. Het was voor een keuken, dus ik heb ook een dampfolie ertussen zitten.
Nou dan ben ik dus blijkbaar geen klusser.. -O-
pi_162294404
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

de luieklussermethode is om, of je nu parallel of haaks op de rachels werkt, het plafond niet te stucen maar een beetje de naden aan te smeren en hopen dat dat voldoende is.

Als je je platen haaks zet, moet je de naden een aantal mm open zetten en eerst goed volzetten met gips zodat er een prop boven de plaat ontstaat. Daarna gaastape en heel het plafond afstucen. Door de vorm van de platen zul je anders de naden altijd blijven zien (geen afgeschuinde kanten). Als je het zo doet, gaat het altijd goed.

Bij platen evenwijdig aan de rachels kun je dus nooit een prop krijgen, omdat daar hout zit.
  woensdag 18 mei 2016 @ 14:47:30 #24
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162294735
oh ja... als je je afvraagt welke maat die raggels moeten hebben....

Zorg ervoor dat ze iig 16mm dik zijn. Liefst 20.

Waarom ?

Omdat je dan eventuele electra leidingen nog tussen je gipsplaten plafond en de balken door kunt krijgen..... Daar ben je later blij mee.

zelf rachel ik meestal met 20x70 latten. in mm's overigens :-) Het geeft je wat meer marge als je ergens net ff wat scheef loopt bij het bevestigen van de gipsplaten en je zit niet overal exact op het randje met je schroeven.

Ik weet dat je op een budget zit maar je wilt ergens toch ook wel dat je met je uitgegeven geld een net en fatsoenlijk resultaat krijgt.
  Moderator woensdag 18 mei 2016 @ 15:07:33 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162295234
Hout bij de bouwmarkt is vaak behoorlijk duur. Ga naar iets als Bouwcenter of BNM bouwmaterialen.

48*22 betaalde ik iets van 42 cent de meter voor :) De bouwmarkt vraagt sowieso meer als 50 cent
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')