Wat voor soort plafondplaten ga je gebruiken?quote:
Ahhh goeie teksten...quote:Op woensdag 18 mei 2016 12:23 schreef Ridocar het volgende:
Voor plafondgips (9,5): Om de 30 cm rachelen (22x50), en de plaatranden mee laten lopen met de rachels, om onderlinge verschuiving tegen te gaan bij het opvullen en/of uitvlakken.
Ga je er nog isolatie tussen stoppen?
Ik zou kijken waar je je isolatie goedkoper kan halenquote:Op woensdag 18 mei 2016 12:37 schreef draadstalig het volgende:
[..]
Ahhh goeie teksten...
Plafondgips moet het dus zijn. Wat bedoel je precies met plaatranden mee laten lopen met de rachels? Plaatrand op de rachel zetten? Dan moet ik bijvoorbeeld gipsplaten van 60 (+/-) cm hebben?
Isolatie was wel de bedoeling. Ik dacht aan dit:
https://www.praxis.nl/bou(...)x-60-x-12-cm/5256209
Nog tips?
Zie de post van Nightquest777, die foto's geven dat goed aan. Gipsplaten zijn vrijwel altijd 60cm breed, vandaar.quote:Op woensdag 18 mei 2016 12:37 schreef draadstalig het volgende:
[..]
Ahhh goeie teksten...
Plafondgips moet het dus zijn. Wat bedoel je precies met plaatranden mee laten lopen met de rachels? Plaatrand op de rachel zetten? Dan moet ik bijvoorbeeld gipsplaten van 60 (+/-) cm hebben?
zit er nog een verdieping boven of is dat het dak? Bij een verdiepingvloer kun je beter steenwol gebruiken, die isoleren ook geluid. Anders is het standaard glaswol ook goed. Alles boven 2,5 Rd is goed. Meer is beter, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.quote:Isolatie was wel de bedoeling. Ik dacht aan dit:
https://www.praxis.nl/bou(...)x-60-x-12-cm/5256209
Nog tips?
Nog tips? Ik heb deze ook gevonden.quote:Op woensdag 18 mei 2016 12:41 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou kijken waar je je isolatie goedkoper kan halen
Het gaat om de bovenste verdieping. En wat betreft mijn portemonnee; laten we zeggen dat ik een krap budget heb, maar hier in de nabije toekomst <5 jaar geen spijt van wil krijgen.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zie de post van Nightquest777, die foto's geven dat goed aan. Gipsplaten zijn vrijwel altijd 60cm breed, vandaar.
[..]
zit er nog een verdieping boven of is dat het dak? Bij een verdiepingvloer kun je beter steenwol gebruiken, die isoleren ook geluid. Anders is het standaard glaswol ook goed. Alles boven 2,5 Rd is goed. Meer is beter, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
Ik ben bij de isolatiehal (brabant) geweest en ik was voor mijn woonkamer (8 cm tegen de muren, 2x12 boven t plafond) dat bedrag nog niet eens kwijt.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:16 schreef draadstalig het volgende:
[..]
Nog tips? Ik heb deze ook gevonden.
Met mijn 70m2 komt dit toch al gauw op zo'n ¤385 euro neer. Dan moeten de latjes er nog bij. Liefst koop ik dit bij de bouwmarkt, maar wellicht is online een betere optie.
Wat is jullie ervaring qua prijs? Bouwmarkt of online?
Kan ik mij voorstellen. het is niet zo dat je over drie jaar nog eens isolatie ertussen kan frotten. Ik ben ook bezig met klussen, en op dit moment is mijn budget ook niet oneindig, maar op dingen die een nu-of-nooit klus zijn (zoals isolatie) heb ik wel voorrang gegeven.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:18 schreef draadstalig het volgende:
[..]
Het gaat om de bovenste verdieping. En wat betreft mijn portemonnee; laten we zeggen dat ik een krap budget heb, maar hier in de nabije toekomst <5 jaar geen spijt van wil krijgen.
Ja dat is wellicht verstandig. Toch blijft 't isolatiemateriaal by far het duurste als ik het zo zie..quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik ben bij de isolatiehal (brabant) geweest en ik was voor mijn woonkamer (8 cm tegen de muren, 2x12 boven t plafond) dat bedrag nog niet eens kwijt.
En latjes, leuk, ga naar de lokale houthandel. Scheelde mij per latje ¤0,80. Tikt hard aan met een woonkamer van 7bij4
Helemaal eens hoor. Je kan inderdaad niet na een aantal jaren dat nog even toch wel toevoegenquote:Op woensdag 18 mei 2016 13:23 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kan ik mij voorstellen. het is niet zo dat je over drie jaar nog eens isolatie ertussen kan frotten. Ik ben ook bezig met klussen, en op dit moment is mijn budget ook niet oneindig, maar op dingen die een nu-of-nooit klus zijn (zoals isolatie) heb ik wel voorrang gegeven.
De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:20 schreef RoofingBurner het volgende:
Altijd haaks op de rachels gipsen, da's veel sterker, makkelijker en mooier. Wel gaas gebruiken op de naden.
Ja tot je niet helemaal recht gaat, dan is echt met je regels mee heel k*t. Dwars op je latten is echt veel makkelijker.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen.
Het is mij zelfs gelukt. (geen twee linkerhanden, maar ook geen überklusser), en mocht het een beetje afwijken, dan kun je de rachels altijd nog verplaatsen.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Puala het volgende:
[..]
Ja tot je niet helemaal recht gaat, dan is echt met je regels mee heel k*t. Dwars op je latten is echt veel makkelijker.
Niet verstandig, zeker op de lange termijn ga je het zien.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:58 schreef draadstalig het volgende:
Ik zie overigens ook veel mensen die per 60cm een lat plaatsen. Is dit verstandig? Lijkt me echt minder sterk of is dat ook een optie?
Nou dan ben ik dus blijkbaar geen klusser..quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is mij zelfs gelukt. (geen twee linkerhanden, maar ook geen überklusser), en mocht het een beetje afwijken, dan kun je de rachels altijd nog verplaatsen.
--edit--
Ik heb nog even foto's teruggekeken, en ik heb de rachels tegelijk met de gipsplaten gezet. Dus 60 van de plaatrand een rachel (midden) en daartussen op 30. Daarna meteen het gips erop. en dan de volgende. Het was voor een keuken, dus ik heb ook een dampfolie ertussen zitten.
de luieklussermethode is om, of je nu parallel of haaks op de rachels werkt, het plafond niet te stucen maar een beetje de naden aan te smeren en hopen dat dat voldoende is.quote:Op woensdag 18 mei 2016 13:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De luieklussermethode, natuurlijk is het makkelijker, je hoeft niet eens rekening te houden met de tussenafstanden van de rachels. Maar de naden krijgen speling en het is moeilijker af te werken. Dat gaastape (overigens voor wandplaten) gaat het echt niet opvangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |