In die zin kan je dan inderdaad flink besparen op je begrafenis en je eigen verjaardag en zo .. Er komt toch niemand.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 18:01 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Soms willen ouders wel een uitvaartverzekering voor hun kinderen afsluiten. Rationeel gezien is het economisch niet echt interessant voor deezer.
Dat vind ik nu ook. We kunnen met zijn allen ook doordraven. Op zaterdagavond.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 18:06 schreef DoubleDip het volgende:
Beetje vroeg om het hier over te hebben op zich
Enkel wat betreft je studie heb je nu even niks in eigen hand meer en is het afwachten... De rest van je problemen kun je nog wel aanpakken. Sterker nog, die zou je nu juist moeten aanpakken, nu er de tijd voor is.quote:
quote:De grote vraag is: waarom neemt faalangst onder de huidige generatie zo toe?
Volgens sommige deskundigen heeft het te maken met de manier waarop we in de huidige maatschappij over onszelf denken: de samenleving is maakbaar en je bent volledig verantwoordelijk voor je eigen daden en dus indirect voor je eigen geluk.
Het paradoxale gevolg van het streven naar eigen ontplooiing is een enorme toename van de onderlinge concurrentie. Door de economische crisis, die begon in 2008, is die concurrentie nog dwingender geworden. Ook voor hoogopgeleiden liggen de banen niet meer voor het oprapen: excellent zijn is niet meer een plezierig extraatje maar een must. Voor de crisiskinderen is de meritocratie uitgelopen op een ware ratrace.
De angst om het verkeerd te doen is daardoor enorm toegenomen. Als je niet bereikt wat je wilt, is het je eigen stomme schuld en ben jíj de loser. Eva herkent dit. 'Ik hoor zo vaak om me heen: "Als je iets écht wil, dan gaat het je lukken." Daardoor begin ik steeds vaker te denken dat het mijn schuld is dat ik nog geen baan heb. Kennelijk doe ik iets fout - ík heb gefaald.'
EVELYN PRINSEN IS OPRICHTER van het digitale platform quarterlife quest en ze coacht jongeren die het gevoel hebben dat ze het leven niet aankunnen. Veel problemen komen volgens haar voort uit keuzestress. 'Je hebt wel een studie achter de rug, maar een stabiel loopbaanpad is er vaak nog niet. Dit geeft een bepaalde druk om de juiste beslissingen te nemen. Daarnaast bestaat er een authenticiteitscultuur. Je moet er iets van maken en je moet bijzonder zijn. Gemiddeld is niet meer genoeg.'
In de jaren negentig zijn veel jongeren opgevoed onder het motto 'alles kan en ik kan alles', weet GZ-psycholoog Hermanja Hage-Kok, die een praktijk heeft waar veel studenten komen. Als je volwassen wordt, merk je opeens dat niet the sky the limit is, maar dat jijzelf de limit bent. Je kunt dus níet alles. Als je dan ook nog eens volwassen wordt in de periode na 2000, waarin de ene crisis volgt op de andere, kom je tot de conclusie dat echt niet alles kan, het ligt niet meer alleen aan jezelf, maar ook aan externe factoren. Bij veel twintigers van nu heeft zowel het opgroeien in het laatste decennium van de vorige eeuw als de crisis waar we daarna in belandden voor een lage frustratietolerantie gezorgd: als het niet gaat zoals ze willen, raken ze snel gefrustreerd, omdat ze eraan gewend waren dat alles kon en mogelijk was.'
Faalangst is van alle tijden, meent Hage-Kok, maar er zijn in de huidige maatschappij zeker factoren die voor een toename zorgen. 'De huidige maatschappij hecht erg aan succes. Daarnaast heerst er momenteel een maximize-cultuur: niet alleen is alles maakbaar, we moeten ook "alles eruit halen wat erin zit". Als je verwachting is dat je elke dag groots en meeslepend zult leven, is het gedoemd om steeds tegen te vallen. De lat ligt simpelweg te hoog.'
KLOPT DAT WEL? Als kind kreeg ik inderdaad van huis uit mee dat ik alles kon bereiken wat ik wilde. Toch had ik nog geen besef van de zogenaamde succescultuur. De economische crisis was nog lang niet in beeld. Integendeel, er was geld in overvloed en de mogelijkheden leken onbeperkt. Ik was gewoon bang dat ik waardeloos was, dat ik gedoemd was om te mislukken. Ik durfde de verantwoordelijkheden die bij een volwassen leven komen kijken niet te dragen. Dat zie je nu ook terug bij de faalangstige studenten en young professionals.
[....]
Opmerkelijk genoeg zien sommigen toch ook een positieve kant aan faalangst. Quarterlife-coach Evelyn Prinsen heeft veel cliënten die net als Lotte beschikken over een uitzonderlijk talent en juist daarom faalangstig zijn. 'Objectief gezien zijn deze mensen succesvol, alleen voelen ze het zelf nog niet. Onder negatieve overtuigingen zit vaak iets heel sterks. Deze cliënten zijn enorm ambitieus. Als je minder ambitie hebt staat er ook minder op het spel. Dat is op zichzelf iets heel moois, alleen wil je de scherpe randjes er vanaf halen.' Het eerste doel dat Prinsen in haar praktijk voor ogen heeft is haar cliënten ondanks bijtende onzekerheid toch dingen laten aangaan.
Want? De zin 'gemiddeld is niet meer genoeg' vat het mooi samen. Niet dat ik nu kansloos ben met een hbo-papiertje, maar in de huidige maatschappij kan het simpelweg niet goed genoeg. Bij mijn vader op het werk moet iedereen ineens een hbo-studie hebben en zelfs mensen die daar ver boven zitten worden ontslagen omdat ze falen voor een nieuw geïntroduceerde test terwijl ze al jaren het werk goed doen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 22:44 schreef Dimachaerus het volgende:
Het zou beter voor je zijn als je dat soort artikelen niet zou lezen.
Maar jij bent toch helemaal niet gemiddeld?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 22:51 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Want? De zin 'gemiddeld is niet meer genoeg' vat het mooi samen. Niet dat ik nu kansloos ben met een hbo-papiertje, maar in de huidige maatschappij kan het simpelweg niet goed genoeg. Bij mijn vader op het werk moet iedereen ineens een hbo-studie hebben en zelfs mensen die daar ver boven zitten worden ontslagen omdat ze falen voor een nieuw geïntroduceerde test terwijl ze al jaren het werk goed doen.
En anderzijds: die faalangst kan dus ook betekenen dat je wél 'goed' bent maar daardoor juist onzeker over jezelf bent.
Als ik officieel nog niks heb wel hé. Ieder diploma is even veel waard, het gaat om de persoon erachter.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:07 schreef Kamina het volgende:
[..]
Maar jij bent toch helemaal niet gemiddeld?
Het ging ook niet echt om je diploma. Maar meer om het sociale gedeelte enzo.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Als ik officieel nog niks heb wel hé. Ieder diploma is even veel waard, het gaat om de persoon erachter.
Dat is niet waar. Ze kijken ook naar de cijfers en studieduur.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Als ik officieel nog niks heb wel hé. Ieder diploma is even veel waard, het gaat om de persoon erachter.
Okay.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Jij bent met of zonder papiertje alles behalve gemiddeld.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Ik had het ook al lang ergens gelezen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat was toch al lang bekend... bij mij wel iig.
Je hebt dus ooit met een meisje gedated en haar kunnen versieren. Waarom heb je op dit moment dan zoveel moeite om alleen al contact te leggen met andere mensen? Wat is er veranderd?quote:
Goede vraag. Toen zat ik ook niet eens zo heel positief in mijn vel hoor dus waarom 't de afgelopen twee jaar al niet lukt online is best verwonderlijk. Je zou zeggen, 2 jaar energie steken in die apps/sites en nagenoeg geen dates hoort ergens niet te kloppen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:41 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Je hebt dus ooit met een meisje gedated en haar kunnen versieren. Waarom heb je op dit moment dan zoveel moeite om alleen al contact te leggen met andere mensen? Wat is er veranderd?
Als je tegen die vrouwen net zo praat als tegen de mensen hier is het wel logisch waarom het niet lukt hequote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:54 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Goede vraag. Toen zat ik ook niet eens zo heel positief in mijn vel hoor dus waarom 't de afgelopen twee jaar al niet lukt online is best verwonderlijk. Je zou zeggen, 2 jaar energie steken in die apps/sites en nagenoeg geen dates hoort ergens niet te kloppen.
Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat degene die je quote niet bedoelde dat je hoger dan gemiddeld zou zijn eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Diploma's zijn je toegangsbewijs, niet hoeveel plezier je beleven gaat.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 23:17 schreef Deezertje het volgende:
[..]
What Makes You ‘Click’ With Someone Else?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 16:19 schreef Deezertje het volgende:
Van http://www.opkijken.nl/wi(...)eperking/wat-is-ass/
Herken ik:
Mensen met ASS hebben moeite met plannen of een taak uitvoeren. Als het niet precies duidelijk is wat de opdracht is, raken ze gedesinteresseerd en verliezen ze de concentratie.
Als je iemand met ASS een opdracht geeft, maak dan stap voor stap duidelijk wat hij moet doen. Dat geeft structuur en zo kan hij heel goed de opdracht uitvoeren.
Iemand met autisme heeft specifieke interesses en soms stereotiep gedrag. Ze hebben veel moeite met het afwijken van bepaalde gewoontes en patronen. Ze houden over het algemeen van het verzamelen van feiten en weetjes. Bijvoorbeeld over treinen, fototoestellen of molens.
Mensen met het Aspergersyndroom zijn normaal tot hoogbegaafd. Ze hebben een goede taalontwikkeling, maar ze nemen taal vaak letterlijk. Spreekwoorden en gezegden, humor en ironie kunnen ze niet direct begrijpen. Dit moet eerst uitgelegd worden.
Mensen met Asperger zijn daardoor vaak eerlijk en direct.
Daarnaast hebben ze een aantal specifieke kenmerken:
Problemen met sociale interactie en een [b]opvallend beperkt repertoir van interesses en activiteiten.[/b]
Moeite om relaties aan te gaan.
Moeite om spontaan te reageren op plezier,[b] of het delen van belevenissen.[/b]
[b]Speciale hobby’s en een beperkt interessegebied.
[/b][u][b]Regels en afspraken kunnen star worden gehandhaafd.[/b][/u]
Onbekende situaties leveren stress op. Ze zijn altijd op hun hoede of ze gaan [b]‘de clown’ [/b]uithangen, om niet te hoeven voldoen aan de ‘normale’ omgangsvormen.
Zie hier de opdrachten van deze week. Dat waren allemaal 'doe maar wat je wilt' opdrachten. Alles is dus geoorloofd zou je denken, maar zul je net zien dat het onderwerp niét goed is en dus blijkt dat alles ook weer niet 100% te zijn...
Interessant. Ik denk dat iemand met ASS zich eerder bezig houdt met feitelijke communicatie. An sich is dat niet erg, maar het is erg beperkt en iemand die alleen over dat soort zaken communiceert is lastig om een klik mee te voelen. Je weet niet wat er echt in de persoon omgaat en wie je voor je hebt.quote:Op zondag 15 mei 2016 09:06 schreef Koral het volgende:
[..]
What Makes You ‘Click’ With Someone Else?
The content of a conversation is less important than how personal and emotional it is. You can’t put your finger on it. You may not have anything in common. On paper it might seem you’d never be friends. But you just… “click.”
How does that work? Personally, I’m not one for flighty explanations like simpatico, serendipity, or soulmates.
The Magic of Instant Connections:
Allowing yourself to be vulnerable helps the other person to trust you, precisely because you are putting yourself at emotional, psychological, or physical risk. Other people tend to react by being more open and vulnerable themselves. The fact that both of you are letting down your guard helps to lay the groundwork for a faster, closer personal connection. When you both make yourselves vulnerable from the outset and are candid in revealing who you are and how you think and feel, you create an environment that fosters the kind of openness that can lead to an instant connection — a click.
Vulnerability is also the element of clicking you have the most control over and can therefore use to improve how often and how deeply you connect with others.
There’s a heirarchy of vulnerability in the types of communication we have, each one being more open and more likely to lead to a solid connection:
Phatic: These statements have no emotional content: “How are you?”
Factual: These share information, maybe personal information, but no strong opinions or emotions are involved: “I live in New York.”
Evaluative: These statements show opinions, but they’re not core beliefs:“That movie was really funny.”
Gut-level: Here’s where it heats up. The first three are thought-oriented. Gut-level communication is emotionally based. It’s personal, says something deeper about who you are and is focused on feelings: “I’m sad that you’re not here.”
Peak: The most emotionally vulnerable level. Peak statements share your innermost feelings. “…feelings that are deeply revealing and carry the most risk in terms how the other person will respond.” These statements are rare, even with people we are very close to: “I guess at heart I’m terrified I’m going to lose you.”
The authors spell it out clearly: “We can help to create magical connections simply by elevating the language we use from the phatic to the peak level.”
http://time.com/3343755/what-makes-you-click-with-someone-else/
Ik denk dat de mensen die succesvol contact maken bovenstaande wel herkennen. Ten minste ik wel. In het artikel staat oa ook een link naar vragen welke je kunt gebruiken om een niveau te stijgen.
Als je het mij vraagt is dit wel zo'n beetje de essentie van contact maken en dus aansluiting krijgen. Ik zie alleen niet in hoe jij met je ASS dat zonder hulp voor elkaar gaat krijgen?
Bij factual and evaluative krijg je waarschijnlijk al afstand omdat je door je ass voor ons rare conclusies maakt af en toe. Gut level en peak is ook niet waarschijnlijk gezien je moeite met spontaniteit en het delen van belevenissen. Laatstaan het interesse tonen aan anderen.
En dan laat ik beperkte interesses maar even buiten beschouwing omdat daar misschien nog wel matchen te vinden zijn?
Dus Deezertje, oprechte vraag? Wat denk je zelf dat er nodig is zodat jij die niveaus in gesprekken opbouwen (en dus een klik te maken met iemand) ook beheerst?
Uit ervaring kan ik spreken dat dit klopt. Het is heel lastig om ze op een emotioneel niveau te leren kennen (ze zijn een lege put), maar ze tonen wel affectie op hun eigen manier, soms kan dat wel scheef gaan. Je kunt ze daarom ook als een rust ervaren, als je zelf heel erg gestresst bent.quote:Op zondag 15 mei 2016 09:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Interessant. Ik denk dat iemand met ASS zich eerder bezig houdt met feitelijke communicatie. An sich is dat niet erg, maar het is erg beperkt en iemand die alleen over dat soort zaken communiceert is lastig om een klik mee te voelen. Je weet niet wat er echt in de persoon omgaat en wie je voor je hebt.
Nee, Pinksteren is niks.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:20 schreef MMunkun het volgende:
En wat ga je doen vandaag, Deezertje? Probeer je nog onder de mensen te komen?
Soms kan het ook verkeerd gaan, als iedereen in je groepje gestresst is en jij niet en ze dat raar vinden want iedereen is zo druk en jij voelt blijkbaar niet aan dat er veel op het spel staat. Ik denk dan meteen: ach, de wereld vergaat nietquote:Op zondag 15 mei 2016 10:35 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik spreken dat dit klopt. Het is heel lastig om ze op een emotioneel niveau te leren kennen (ze zijn een lege put), maar ze tonen wel affectie op hun eigen manier, soms kan dat wel scheef gaan. Je kunt ze daarom ook als een rust ervaren, als je zelf heel erg gestresst bent.
Dat zeg ik niet. Ik vind Pinksteren niks, van die loze dagen. Leuk als je een gezin hebt en de bouwmarkt wilt afstruinen..quote:Op zondag 15 mei 2016 10:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er is altijd wel wat te doen met Pinksteren.
Je kunt jezelf ook in je eentje ontwikkelen, zoals door romans, Plato te lezen of door een extra taal te leren of begin een blog over jezelf.quote:
Ga naar een meubelboulevard en maak daar foto's van de menigte. Dan kan je daar een artikel over schrijven en dan heb je ook weer je opdracht af.quote:
'De wereld vergaat niet, maar ik zit wel al 57 topics lang in kringetjes rond te lopen en te piekeren.'quote:Op zondag 15 mei 2016 10:41 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Soms kan het ook verkeerd gaan, als iedereen in je groepje gestresst is en jij niet en ze dat raar vinden want iedereen is zo druk en jij voelt blijkbaar niet aan dat er veel op het spel staat. Ik denk dan meteen: ach, de wereld vergaat nietVoor sommige mensen lijkt werk wel 't belangrijkst op de wereld..
Ik wil al heel lang een extra taal leren.. maar welke? Russisch, Zweeds, Italiaans of Spaans?quote:Op zondag 15 mei 2016 10:42 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je kunt jezelf ook in je eentje ontwikkelen, zoals romans, filosofie te lezen of door een extra taal te leren of begin een blog over jezelf.
Ik heb al wat ingeleverd, deadline is nu al verstrekenquote:Op zondag 15 mei 2016 10:42 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ga naar een meubelboulevard en maak daar foto's van de menigte. Dan kan je daar een artikel over schrijven en dan heb je ook weer je opdracht af.
Je moet ook nadat het rustiger is geworden, bekennen dat je ASS hebt. Zo word je natuurlijk nooit geaccepteerd.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:41 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Soms kan het ook verkeerd gaan, als iedereen in je groepje gestresst is en jij niet en ze dat raar vinden want iedereen is zo druk en jij voelt blijkbaar niet aan dat er veel op het spel staat. Ik denk dan meteen: ach, de wereld vergaat nietVoor sommige mensen lijkt werk wel 't belangrijkst op de wereld..
Gezien je interesse weet je wel dat er vergelijkingssites bestaan? Springest bijvoorbeeld?quote:Op zondag 15 mei 2016 10:44 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Ik wil al heel lang een extra taal leren.. maar welke? Russisch, Zweeds, Italiaans of Spaans?En hoe dan? Zoveel mogelijkheden, sites, apps, boeken, cursussen. Welke is goed? Ik heb denk ik meer aan zo'n LOI/NHA cursus maar ja dan moet je veel dokken zonder dat je weet of het wat is.
Nou ja op één of andere manier kan je of: gewoon geen druk (aan)voelen of gewoon heel relaxed zijn toch? Ik moest een project hoofdredacteur spelen en mijn teamgenoten vonden dat ik niet zo'n goede was met regie uit handen geven etc., harde deadlinesquote:Op zondag 15 mei 2016 10:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je moet ook nadat het rustiger is geworden, bekennen dat je ASS hebt. Zo word je natuurlijk nooit geaccepteerd.
Of de literatuur opzoeken die ze op een universiteit gebruiken.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Gezien je interesse weet je wel dat er vergelijkingssites bestaan? Springest bijvoorbeeld?
Zeker. Maar ik doel meer op: hoe meer keuzes, des te lastiger. Engelse Methodes zijn vaak 't best maar dan leer je eigenlijk twee talen.. Engels en Russisch bijvoorbeeldquote:Op zondag 15 mei 2016 10:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Gezien je interesse weet je wel dat er vergelijkingssites bestaan? Springest bijvoorbeeld?
Dat zijn boeken in die taal vaak, daar heb je niks aan als je de taal niet machtig bent en geen lessen hebt. Soort volksuniversiteit/avondcursus.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:47 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Of de literatuur opzoeken die ze op een universiteit gebruiken.
Gebruik dan eerst een app, of kijk op FutureLearn.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:48 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Zeker. Maar ik doel meer op: hoe meer keuzes, des te lastiger. Engelse Methodes zijn vaak 't best maar dan leer je eigenlijk twee talen.. Engels en Russisch bijvoorbeeld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |