Hier de volledige ranking van Europese landen:quote:10 mei 2016 - Nederland behoort niet langer tot de kopgroep in Europa als het gaat om LHBTI-rechten. Dat constateert het COC bij het verschijnen van de Rainbow Europe Map van ILGA-Europe op dinsdag 10 mei. Ons land zakt van de zevende naar de tiende plaats in de ranglijst van de Europese LHBTI-koepelorganisatie, achter landen als Malta, België en het Verenigd Koninkrijk.
“We behoren nog wel tot de voorhoede, maar niet meer tot de kopgroep in Europa. Dat is een teleurstellende uitkomst voor een land dat traditioneel voorop loopt bij LHBTI-acceptatie”, reageert COC-voorzitter Tanja Ineke. “We roepen de regering op om de sprint naar de eerste plaats in te zetten.”
COC Nederland en ILGA-Europe spreken woensdag met minister Jet Bussemaker (Emancipatie) over de Rainbow Europe Map. Het COC zal daar voorstellen doen om samen met het kabinet de inhaalslag te maken.
De achterstand van Nederland wordt vooral verklaard door het feit dat ons land nauwelijks expliciete wettelijke bescherming biedt aan transgenders en mensen met een intersekseconditie. Anders dan bijvoorbeeld Zweden, Portugal en Malta kent Nederland ook geen expliciet grondwettelijk verbod op LHBTI-discriminatie.
Het COC zal minister Bussemaker daarom woensdag voorstellen om een expliciet verbod op LHBTI-discriminatie toe te voegen aan artikel 1 van de Grondwet. Nu verbiedt dat artikel discriminatie wegens godsdienst wél expliciet, maar LHBTI-discriminatie niet.
Ook wil het COC dat er een wettelijk verbod komt op transgenderdiscriminatie in de Algemene wet gelijke behandeling. Minister Plasterk (BZK) zegde het COC daarvoor al in 2013 steun toe, maar kwam nog niet met een wetsvoorstel. Landen als Zweden, Malta en het Verenigd Koninkrijk kennen wel wettelijke bescherming tegen transgenderdiscriminatie. Verder pleit het COC voor emancipatiebeleid voor mensen met een intersekseconditie om discriminatie van deze groep te bestrijden.
Bron: http://www.coc.nl/interna(...)-lhbt-rechten-europa
Dan lijkt het me dat we juist voorlopen. Onze huidige grondwet, die bescherming biedt aan álle vormen van discriminatie, lijkt me prima in staat transgenders te beschermen. Daarmee worden LHBTI's ook beschermd, het is in nederland natuurlijk ook zo dat je een homo niet mag discrimineren. Laatst hebben we zo die stagiair gehad bijvoorbeeld.quote:De achterstand van Nederland wordt vooral verklaard door het feit dat ons land nauwelijks expliciete wettelijke bescherming biedt aan transgenders en mensen met een intersekseconditie. Anders dan bijvoorbeeld Zweden, Portugal en Malta kent Nederland ook geen expliciet grondwettelijk verbod op LHBTI-discriminatie.
Overigens wordt seksuele gerichtheid wel gewoon genoemd in de algemene wet gelijke behandeling. In tegenstelling tot godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht wordt het echter niet in de grondwet genoemd.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 14:48 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan lijkt het me dat we juist voorlopen. Onze huidige grondwet, die bescherming biedt aan álle vormen van discriminatie, lijkt me prima in staat transgenders te beschermen. Daarmee worden LHBTI's ook beschermd, het is in nederland natuurlijk ook zo dat je een homo niet mag discrimineren. Laatst hebben we zo die stagiair gehad bijvoorbeeld.
Echter is het natuurlijk, daar we gelijkheid voorstaan, niet zo dat LHBTI's een unieke positie in de wet zouden moeten innemen, dat ze expliciet genoemd worden. Er zijn immers zoveel minderheden in Nederland en die vallen allemaal onder het algemene artikel. Gelijk aan de rest van Nederland dus, die ook allemaal niet gediscrimineerd mogen worden om wat voor reden dan ook, zonder dat dat expliciet benoemd wordt.
"intersekseconditie"quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:05 schreef MrvanTrapZ het volgende:
Die afkorting is flink gegroeid.. Waar staat de I voor in LHBTI?
Hermafrodieten. Maar die extra h zal wel niet zo lekker bekken.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:05 schreef MrvanTrapZ het volgende:
Die afkorting is flink gegroeid.. Waar staat de I voor in LHBTI?
Het lijkt mij juist beter de expliciete benoeming van alle groepjes te schrappen. Het is voor het functioneren van de wet onnodig om de groepjes specifiek te benoemen.quote:Het COC zal minister Bussemaker daarom woensdag voorstellen om een expliciet verbod op LHBTI-discriminatie toe te voegen aan artikel 1 van de Grondwet. Nu verbiedt dat artikel discriminatie wegens godsdienst wél expliciet, maar LHBTI-discriminatie niet.
Iedereen gelijk betekent idd niet de ene meer beschermen dan de ander.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het lijkt mij juist beter de expliciete benoeming van alle groepjes te schrappen.
Vraag me af of er ook een reden is waarom het niet in de grondwet wordt genoemd.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 14:55 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Overigens wordt seksuele gerichtheid wel gewoon genoemd in de algemene wet gelijke behandeling. In tegenstelling tot godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht wordt het echter niet in de grondwet genoemd.
De grondwet is veel ouder en lastiger te wijzigen dan een normale wet.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:16 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Vraag me af of er ook een reden is waarom het niet in de grondwet wordt genoemd.
Je wil alle vormen van lobby afschaffen ja?quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:18 schreef Kowloon het volgende:
Het lijkt mij overigens een slecht idee om op basis van ranglijsten het politieke debat te gaan voeren. Dat werkt politieke tunnelvisie op pressiegroepen die dergelijke ranglijsten onderhouden in de hand waardoor onderwerpen die hun marketing minder goed op orde hebben, maar ook belangrijk zijn, buiten de politieke agenda vallen.
Ik krijg gewoon jeuk vind dit soort ranglijsten. Marketing wordt in een jasje van objectief onderzoek gegoten, dat vind ik een manier van communiceren die ik liever zou vermijden.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:20 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je wil alle vormen van lobby afschaffen ja?
Omdat al die letters nog niet bestonden toen die grondwet gemaakt werd, vermoed ik.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:16 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Vraag me af of er ook een reden is waarom het niet in de grondwet wordt genoemd.
De methodologie is volledig transparant en inzichtelijk, zoals er veel vaker door de politiek gebruik gemaakt wordt van onderzoek door lobbyisten. Alleen in het geval van de homolobby vind jij het altijd ineens een probleem en bij alle andere lobbyisten niet, wat ik bij jou als onderdeel van de doelgroep een merkwaardige vorm van zelfhaat vind.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik krijg gewoon jeuk vind dit soort ranglijsten. Marketing wordt in een jasje van objectief onderzoek gegoten, dat vind ik een manier van communiceren die ik liever zou vermijden.
Dat is natuurlijk totaal niet wat hij zegt. Beleid voeren en politiek bedrijven op basis van lijstjes lijkt me gek. Dat is wat anders dan lobbyen afschaffen. Het is het goed recht van de COC om op te komen voor de belangen van hun aanhang. Dat is een goede zaak. Laten we dat alleen wel op basis van gedegen argumenten doen en niet zo'n lijstje gebruiken.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:20 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je wil alle vormen van lobby afschaffen ja?
Er was vorige maand anders ook behoorlijk wat gezeik over de manier waarop Nederland nu niet meer het fietsvriendelijkst is volgens een van die lobbyonderzoeken. Die mensen zullen vast ook allemaal wel homohaters zijn geweest.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:38 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De methodologie is volledig transparant en inzichtelijk, zoals er veel vaker door de politiek gebruik gemaakt wordt van onderzoek door lobbyisten. Alleen in het geval van de homolobby vind jij het altijd ineens een probleem en bij alle andere lobbyisten niet, wat ik bij jou als onderdeel van de doelgroep een merkwaardige vorm van zelfhaat vind.
Als je met een onderzoek kan aantonen dat je binnen Europa feitelijk aantoonbaar op bepaalde gebieden achterloopt op andere landen, dan is dat natuurlijk een prima onderdeel van je argumentatie. Vervolgens kan een politicus prima beoordelen of hij/zij daar iets mee wil doen.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk totaal niet wat hij zegt. Beleid voeren en politiek bedrijven op basis van lijstjes lijkt me gek. Dat is wat anders dan lobbyen afschaffen. Het is het goed recht van de COC om op te komen voor de belangen van hun aanhang. Dat is een goede zaak. Laten we dat alleen wel op basis van gedegen argumenten doen en niet zo'n lijstje gebruiken.
Wat je nu zegt is niet relevant, dat punt was persoonlijk aan Kowloon gericht die ik al jaren in het POL-café spreek en daarin op dergelijke uitspraken betrap.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er was vorige maand anders ook behoorlijk wat gezeik over de manier waarop Nederland nu niet meer het fietsvriendelijkst is volgens een van die lobbyonderzoeken. Die mensen zullen vast ook allemaal wel homohaters zijn geweest.
ok.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 15:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is niet relevant, dat punt was persoonlijk aan Kowloon gericht die ik al jaren in het POL-café spreek en daarin op dergelijke uitspraken betrap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |