Was je niet benieuwd hoe je er aan toe was? Dan kun je zelf wel een beetje indenken hoe lang je hertel ongeveer gaat duren en wat er precies voor nodig is etc.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:25 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik heb mijn wond zelf nooit gezien, (en daar had ik ook geen behoefte aan) maar als ik de beschrijving zo hoor die mijn vrouw gaf, was de mijne wel een stuk groter, ja.
Onderhuidse wond lijkt me wel een risico trouwens. Bij mij is het mooi van binnen uit dichtgegroeid.
Succesquote:Op woensdag 23 januari 2019 17:53 schreef Vluchteling het volgende:
Ik heb dus morgen de operatie. Maak me geen zorgen over de operatie zelf. Maar over het herstel lees ik alleen maar horror verhalen. Daar maak ik me ontzettend druk om. Ik wil na de operatie zsm weer aan het werk.
Dank jequote:Op woensdag 23 januari 2019 18:06 schreef GerritDeSlak het volgende:
[..]
Succesik vond het reuze mee vallen. De operatie was snel achter de rug en de pijn valt ook heel erg mee. Nu herstellen.
En tot nu toe gaat het allemaal erg goed. Voldoende verschonen en het moet allemaal wel goed komen lijkt me!
Maar ik ga het mee maken.
De operatie zelf valt in ieder geval heel erg mee en de volgende dag zie je wel hoe groot de wond is en aan de hand daarvan kun je wel een beetje inschatten hoe veel tijd je nodig gaat hebben om te herstellen.
Ik mocht zelf kiezen of ik een open wond wilde of laten spoelen met Fenol en een kleinere wond met een klein beetje meer kans op dat het terug komt! Dus misschien iets om ook voor te stellen.
Ook laat ik mijn billen permanent ontharen waardoor in de toekomst dit minder snel weer zou kunnen gebeuren.
Misschien is dat dus ook goed om na de tijd te doen.
In ieder geval succes gewenst en ik zou me niet te veel zorgen maken. Dat deed ik ook en uiteindelijk was het nergens voor nodig!
Ik heb vroeger IPL-behandelingen uitgevoerd en kan je vertellen dat er wat dit betreft geen nadelen aanzitten, hoorquote:Op woensdag 23 januari 2019 18:20 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Dank je
Ik word binnenkort 30 en volgens mijn chirurg krijgen mensen ouder dan 30 bijna nooit meer nieuwe. Weet niet of bij mij permanent ontharen nodig is. Maar als er geen nadelen zijn aan permanent ontharen, waarom niet.
Waarom is het lastiger voor blond en rood haar? Omdat die kleuren niet genoeg energie absorberen?quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:54 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik heb vroeger IPL-behandelingen uitgevoerd en kan je vertellen dat er wat dit betreft geen nadelen aanzitten, hoor. Je moet alleen een praktijk vinden die bij mannen de bilnaad onthaart (doen ze niet allemaal) maar dan is het een prima optie (is wel lastiger als je blonde of rode bilharen hebt). Wij kregen ook regelmatig mannen op advies van hun arts.
Wat voor werk doe je, trouwens? Is het een zittend beroep? Want ik zou veel dingen doen, maar niet het overhaasten om weer aan het werk te gaan. Het open knappen of slechtere herstel van de wond zou ik helemaal niet op zitten te wachten, namelijkquote:Op woensdag 23 januari 2019 17:53 schreef Vluchteling het volgende:
Ik heb dus morgen de operatie. Maak me geen zorgen over de operatie zelf. Maar over het herstel lees ik alleen maar horror verhalen. Daar maak ik me ontzettend druk om. Ik wil na de operatie zsm weer aan het werk.
Nou nee.. Ik ben niet zo van de operatiewonden bekijken, en zeker niet als het behoorlijk open ligt..quote:Op woensdag 23 januari 2019 17:57 schreef GerritDeSlak het volgende:
[..]
Was je niet benieuwd hoe je er aan toe was? Dan kun je zelf wel een beetje indenken hoe lang je hertel ongeveer gaat duren en wat er precies voor nodig is etc.
Ik was zelf aardig benieuwd hoe het er uit zag haha!
Succes! Het is bij mij in elk geval erg goed gegaan. Aan het werk gaan zou lastig kunnen zijn, omdat je de wond enorm goed schoon moet houden. Na elk WC-bezoek moet je hem grondig (ik 10 minuten) uitspoelen en bij mijn werk was er daarvoor geen mogelijkheid. De Arbo-arts wilde wel dat ik dat met een fles deed, maar dat heb ik pertinent geweigerd, omdat dat nu niet echt een vervanging kan zijn van 10 minuten de douche erop.quote:Op woensdag 23 januari 2019 17:53 schreef Vluchteling het volgende:
Ja 8 uur per dag zittenquote:Op woensdag 23 januari 2019 18:57 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Wat voor werk doe je, trouwens? Is het een zittend beroep? Want ik zou veel dingen doen, maar niet het overhaasten om weer aan het werk te gaan. Het open knappen of slechtere herstel van de wond zou ik helemaal niet op zitten te wachten, namelijk.
Ook bij een kleine boodschap?quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:57 schreef qltel het volgende:
[..]
Nou nee.. Ik ben niet zo van de operatiewonden bekijken, en zeker niet als het behoorlijk open ligt..
[..]
Succes! Het is bij mij in elk geval erg goed gegaan. Aan het werk gaan zou lastig kunnen zijn, omdat je de wond enorm goed schoon moet houden. Na elk WC-bezoek moet je hem grondig (ik 10 minuten) uitspoelen en bij mijn werk was er daarvoor geen mogelijkheid. De Arbo-arts wilde wel dat ik dat met een fles deed, maar dat heb ik pertinent geweigerd, omdat dat nu niet echt een vervanging kan zijn van 10 minuten de douche erop.
Nee, dan niet..quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:59 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ook bij een kleine boodschap?
Ja, het gaat bij IPL en zulks om pigmentatie. Donkere haren absorberen meer warmte (denk aan een zwarte vs. witte auto qua warmteabsorptie etc.). Ze geleiden de energie dus beter. Want de straling moet wel naar het haarzakje komen. Er zijn tegenwoordig wel diode lasers en de Soprano ICE (krijgt goede reviews!) maar met beiden heb ik geen ervaring. Mocht je blond/rood haar hebben dan zou ik wel eens gaan kijken naar de diode lasers (let wel op loze beloftes van vele reguliere IPL-praktijken dat 'ook blond en rood haar' kan, want dat is dus niet zo). Maar diode werkt deels met radiofrequentie dus zou wel degelijk beter moeten werken,quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:57 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Waarom is het lastiger voor blond en rood haar? Omdat die kleuren niet genoeg energie absorberen?
Hmm, ja dat is wel een risicofactor. Ik zou dus echt niet te snel willen met evt. extra risico's van dien.quote:
Oh, als je die kleine boodschap zittend doet, zou ik het wel doen. Je wilt echt geen bacteriën in die wond.quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:59 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ook bij een kleine boodschap?
Ik had een kleine sinus die ze op de polikliniek gespoeld hebben met fenol. Was na een paar weken dicht en geen last meer gehad. Ik onthaar om de zoveel tijd met ontharingscreme.. Heb nagedacht over permanente ontharing maar heb nog niet zo'n trek in 10 van die behandelingen.. Hoop nu gewoon dat het niet meer terug komt.quote:Op woensdag 23 januari 2019 17:24 schreef GerritDeSlak het volgende:
Mijn wond is trouwens schoon gespoeld met Fenol. Ik weet niet of iemand dit ook kent?
Oke dat lijkt me een raar verhaal van je chirurg. Haren groeien toch altijd gewoon door?quote:Op woensdag 23 januari 2019 18:20 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Dank je
Ik word binnenkort 30 en volgens mijn chirurg krijgen mensen ouder dan 30 bijna nooit meer nieuwe. Weet niet of bij mij permanent ontharen nodig is. Maar als er geen nadelen zijn aan permanent ontharen, waarom niet.
Dat zal misschien een beetje hetzelfde zijn als ik heb nu. Maandag moet ik naar de wondpoli voor controle. Dus dan zie ik het wel. Maar ik ga ook wel uit van een week of 6 voor het een beetje hersteld is.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:06 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Ik had een kleine sinus die ze op de polikliniek gespoeld hebben met fenol. Was na een paar weken dicht en geen last meer gehad. Ik onthaar om de zoveel tijd met ontharingscreme.. Heb nagedacht over permanente ontharing maar heb nog niet zo'n trek in 10 van die behandelingen.. Hoop nu gewoon dat het niet meer terug komt.
Ik heb ook 10x10cm gaasjes aangeschaft. Dank je voor de tip.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:04 schreef Ace1 het volgende:
Ik werk in het ziekenhuis en heb gewoon 10x10cm gaasjes meegenomen. Maar die kun je vast bij de apotheek ook kopen. Daar droogde ik mee af en legde ik in m'n onderbroek.
Oh jeetje, dat is niet fijn dat er zo'n complicatie bij gekomen is. En een ontsteking door niet genoeg rusten... ik ben geen arts, maar dat klinkt niet heel logisch in mijn oren. Ik weet nog dat ze bij mij na de eerste twee operaties zeiden dat ik alles mocht en dat was achteraf gezien niet zo'n strak plan.quote:Op woensdag 30 januari 2019 22:06 schreef GerritDeSlak het volgende:
Even weer een update:
Ik had gisteren (8 dagen na de operatie) een afspraak bij de wondpoli en daar was ik blij om. Mijn linker bil was keihard en deed aardig pijn. Bleek dus dat de wond ontstoken was geraakt (blijkbaar doordat ik te weinig heb gerust)|:( en ik dus niet naar huis mocht voor dit van binnen schoon was gemaakt.
Er was een tekort aan bedden en de OK was bezet waardoor de chirurg even snel langs moest komen om terplekke tussendoor zonder verdoving het weer even snel open te snijden en met een katheter de boel weer schoon te spoelen.
Ik ben blij dat het niet open gesneden hoefde te worden en ik hoop dus dat het deze keer niet weer gaat ontsteken.
Om thuis te kunnen spoelen heb ik spuiten en katheters mee gekregen om de komende week zelf te spoelen en daarna zou het weer goed moeten kunnen helen.
Nu dus toch echt maar even rustig aan doen en hopen op het beste
Ik moet met mijn billen omhoog liggen zodat er geen druk op de wond komt te staan waardoor de wond gaat irriteren. Als je pijn hebt stuurt je lichaam witte bloedcellen naar de plaats van de pijn om die wond te genezen of om een bacterie te bestrijden. Als er een holte is waar deze witte bloedcellen op kunnen hopen en er een verzwakt immuunsysteem is door een grote wond dan kunnen de witte bloedcellen daar sterven en ophopen doordat er meer naar die beginnende ontsteking gestuurd worden. En zo krijg je een abces. Dat is me gisteren uitgelegd door de thuiszorg die ik toch maar heb aangevraagdquote:Op zaterdag 2 februari 2019 22:16 schreef Aspergermeisje het volgende:
[..]
Oh jeetje, dat is niet fijn dat er zo'n complicatie bij gekomen is. En een ontsteking door niet genoeg rusten... ik ben geen arts, maar dat klinkt niet heel logisch in mijn oren. Ik weet nog dat ze bij mij na de eerste twee operaties zeiden dat ik alles mocht en dat was achteraf gezien niet zo'n strak plan.Dus voldoende rust houden is wel belangrijk voor het herstel, maar ik hoop dat ze wel alle sinus meegepakt hebben dan bij de operatie. Goed in de gaten houden hoor, en anders toch om thuiszorg vragen. Wanneer moet je nu weer terug naar de wondpoli?
Fijn dat bij jou het ontharen zo goed werkt. Liever dat dan weer een sinus oplopen inderdaadquote:Op zaterdag 2 februari 2019 22:23 schreef Aspergermeisje het volgende:
Bij mij hebben ze het de eerste twee keer ook met fenol gespoeld ja. Ik had toen ook drie gaatjes, maar vijf dagen later was dat uitgescheurd tot één gat.Weten ze nog steeds niet hoe dat kan; chirurg had het nog nooit gezien.
Van dat geen gevoel hebben in het operatiegebied was ik ja. Nu 2 jaar later nog steeds verminderd gevoel, maar ik heb wel het idee dat het nog steeds verbetert! Vorig jaar september zei de chirurg dat ik geen verbetering meer moest verwachten, maar toen was er echt nog een plek waar ik niks voelde en nu voel ik wel overal weer wat, alleen verminderd. Laatst voelde ik de rand van mijn t-shirt zitten! Dat was een hele rare ervaring.![]()
Qua ontharing laat ik het eens per zes weken waxen. Dat is me aangeraden door de thuiszorg. Ik ben op consult geweest voor een laserbehandeling, maar dat kon niet vanwege de lichte kleur en donsachtige haartjes. Is ook een raadsel waarom ik dit probleem überhaupt had, maargoed. Dat waxen kan me echt gestolen worden; ik vind het vreselijk. Maar het werkt tot nu toe, dus ik blijf het netjes doen.
Geen idee of dat normaal is. Ik zou zelf hebben gebeld. Ik ben al weer 2 keer terug gegaan omdat ik het niet vertrouwde.quote:Op maandag 4 februari 2019 10:13 schreef Vluchteling het volgende:
Het is inmiddels anderhalve week sinds mijn operatie. Van pijn en ongemak is er nauwelijks sprake geweest, daar ben ik in ieder geval blij om. Wondje is ook relatief klein. Volgens mij 4 cm hoog en 2 cm diep.
Echter valt het mij de laatste paar dagen op dat er iets wat ik het beste kan beschrijven als witte slijm zich opbouwt in de wond. Ik heb geen idee wat dat kan zijn. Kan dat een infectie zijn? Doet een infectie altijd pijn? Want ik voel eigenlijk geen pijn.
Heb 7 feb weer afspraak ter controle, maar twijfel of ik niet eerder langs moet gaan.
Mijn wond ziet er nog uit zoals net na de operatie. Nog geen verbetering dus. Maar echt 0 pijn.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 12:06 schreef GerritDeSlak het volgende:
[..]
Geen idee of dat normaal is. Ik zou zelf hebben gebeld. Ik ben al weer 2 keer terug gegaan omdat ik het niet vertrouwde.
De eerste keer was het ontstoken. Mijn bil was keihard, de wond was rood en het was aardig pijnlijk. Gisteren ben ik weer heen gegaan omdat onder mijn wond nu weer een nieuwe ontsteking vormt
Ik ben aardig ontstekingsgevoelig wat heel goed de reden kan zijn dat dit zo slecht geneest en steeds opnieuw gaat ontsteken.
Ook mijn volgende afspraak staat gepland op 7 feb. Dan gaan ze kijken of de nieuwe ontsteking weg trekt of dat het open gesneden moet worden. Ik hoop dus op het beste.
Hoe gaat het met jouw wond Vluchteling?
Het is ook nog maar pas geleden natuurlijk. Dus veel verbetering kan er nog niet zichtbaar zijn lijkt me. Maar als je geen pijn hebt zal het vast goed zijn toch! Dat betekent in elk geval dat er geen ontsteking optreed.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 13:49 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Mijn wond ziet er nog uit zoals net na de operatie. Nog geen verbetering dus. Maar echt 0 pijn.
Het is inderdaad niet heel erg bevorderlijk voor je spiermassa nee. Dat ervaar ik nu ook. De eerste week raakte het ontstoken waardoor ik koorts kreeg en ik ook amper kon eten. Hierdoor ben ik aardig wat gewicht kwijt geraakt.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 19:09 schreef topdeck het volgende:
toen ik dat had moest ik een operatie doen waardoor ik wekenlang was uitgeschakeld in bed. Al m'n spiermassa was verdwenen omdat ik nauwelijks at. Dat was zo'n tien jaar terug. Er is nog een kleine wond/sneetje te zien maar valt niet echt op. Het is altijd wel stressen dat het niet terug komt, aangezien ik zo dom was om niet te ontharen het eerste jaar na mn operatie![]()
![]()
.
Ik spoel het 2x per dag met een douchekop zoals geadviseerd door de chirurg. Jij?quote:Op dinsdag 5 februari 2019 23:17 schreef GerritDeSlak het volgende:
[..]
Het is ook nog maar pas geleden natuurlijk. Dus veel verbetering kan er nog niet zichtbaar zijn lijkt me. Maar als je geen pijn hebt zal het vast goed zijn toch! Dat betekent in elk geval dat er geen ontsteking optreed.
Hoe vaak spoel je de wond op een dag? En spoel je alleen met de douchekop of ook met een katheter van binnenuit?
Oke dat valt mee. Ik spoel het wat vaker (3a 4 keer per dag) omdat mijn wond open moet blijven zodat er met een slangetje van binnen gespoeld kan worden.quote:Op woensdag 6 februari 2019 15:47 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ik spoel het 2x per dag met een douchekop zoals geadviseerd door de chirurg. Jij?
quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:44 schreef GerritDeSlak het volgende:
[..]
Oke dat valt mee. Ik spoel het wat vaker (3a 4 keer per dag) omdat mijn wond open moet blijven zodat er met een slangetje van binnen gespoeld kan worden.
Vandaag om 15:00 uur heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en dan word bepaald of de wond goed geneest of dat de nieuwe ontsteking onder de wond open gesneden moet worden
Hoe bedoel je dat in dit verband, ‘reken je niet rijk’?quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:13 schreef Bugno2 het volgende:
Oh, mijn sinus werd gediagnosticeerd toen ik 36 was, dus reken je niet rijk.
Het lijkt alsof mensen hier denken dat je vanaf 30 veilig bent, that's all.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat in dit verband, ‘reken je niet rijk’?
Ja, ik zie het nu.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:20 schreef Bugno2 het volgende:
[..]
Het lijkt alsof mensen hier denken dat je vanaf 30 veilig bent, that's all.
Bij Schouten? Heb hier 1,5 week ook de operatie ondergaan na er 10 jaar mee rondgelopen te hebben. Drie wondjes zijn er overgebleven die ik dagelijks 1 keer open moet prikken. Van de onderste 2 geen last, de bovenste die op de plek zit waar de zwelling van de cyste zat is een ramp. Hij groeit goed dicht, maar wel zit er een dikke rode gezwollen rand omheen. Volgens de arts geen abces, maar gewoon zwak weefsel. Doet pijn als weetnietwat. Kan er soms wel van janken. In de nacht schiet er ook vaak kramp in.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:12 schreef Bugno2 het volgende:
Hallo, ik kreeg eind december last van zwelling. Na al het lezen over de kwaal en de behandeling (waaronder deze reeks), ben ik vol gegaan voor laserbehndeling. Gelukkig kon ik heel snel terecht in Lelystad. Na behandeling kon ik vrij snel alles weer, wondjes zijn 4 weken open gebleven en na dicht gaan 0 last.
Waar ik mij vooral over verbaasd heb, is dat ik met een duidelijk abces via de reguliere route moest wachten op behandeling tot het erger ging ontsteken, terwijl de laserbehandeling wel al kon. Erg blij mee, was zo veel minder invasief. Dus voor mensen die nu met de diagnose te maken krijgen zal ik zeker aanraden te bekijken of SiLac mogelijk is. Ze doen het ook in Dordrecht dacht ik.
Krijg je ook hulp van een wondverpleegkundige? Bij mijn vriend kwam er elke dag eentje langs (had hij aangevraagd) omdat hij zelf niet makkelijk kon spoelen. Maar dan heb je dus we iemand die elke avond er even goed naar kan kijken en ook inzicht heeft in evt. ontstekingen en hoe de heling gaat. Misschien een optie?quote:Op dinsdag 5 november 2019 22:58 schreef eduardboon het volgende:
[..]
Bij Schouten? Heb hier 1,5 week ook de operatie ondergaan na er 10 jaar mee rondgelopen te hebben. Drie wondjes zijn er overgebleven die ik dagelijks 1 keer open moet prikken. Van de onderste 2 geen last, de bovenste die op de plek zit waar de zwelling van de cyste zat is een ramp. Hij groeit goed dicht, maar wel zit er een dikke rode gezwollen rand omheen. Volgens de arts geen abces, maar gewoon zwak weefsel. Doet pijn als weetnietwat. Kan er soms wel van janken. In de nacht schiet er ook vaak kramp in.
De middelste wond begint nu ook te jeuken deze week, net of er een haartje inzit zeg maar. Ben als de dood dat de cyste terugkomt want ik wil niet snijden en loopt met 3 weken vrij nu al risico op ontslag, dus echt lekker is dit allemaal niet.
Maar: hoop dat het binnenkort voorbij is! Vrijdag op gesprek en hopelijk mogen de wondjes dan dichtgroeien.
Had jij ook dat je wondvocht naar afgefikte vis stonk? Mijn slaapkamer is precies zo’n vieze viszaak nu door de liters vocht die ik verlies.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |