abonnement Unibet Coolblue
pi_162094353
Het is opzich een kloppend kruispunt maar te verwarrend. Zeker aangezien er nu al twee pagina's over zijn. Niet handig gedaan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_162099867
Fietser heeft zonder enige twijfel voorrang.
In de praktijk lijkt iedereen maar wat aan te kloten en komt het er op neer dat afslaand verkeer meestal voor wordt gelaten c.q. voorrang neemt op rechtdoorgaand verkeer.
Als beroepschauffeur stop ik vrijwel altijd in deze situaties, vaak tot verbazing van de fietsers en voetgangers die me voor gek lijken te verklaren.

Toevallig is er hier in de buurt de volgende situatie, die wellicht illustreert en duidelijk maakt dat de haaientanden op een fietspad, zoals al eerder gesteld, alleen gelden voor het kruisende verkeer.
https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=nl
Het bord geeft duidelijk aan dat afslaand verkeer voorrang dient te verlenen aan het rechtdoorgaand verkeer op het fietspad en overstekende voetgangers.

Voor wat betreft de 5 meter regel:
Tijdens een van de nascholingsmodules voor de code 95 heb ik specifiek naar dit onderwerp gevraagd.
De instructeur gaf aan zelf uit te gaan van 10 meter in plaats van de bekende 5 meter, juist omdat het een grijs gebied betreft.

In het voorbeeld in de OP lijkt de afstand tussen de rijbaan en het fietspad groter dan 5 meter, maar mijn ervaring is dat streetview toch altijd een iets vertekend beeld van de werkelijkheid weergeeft.
Ik heb zelf de ervaring dat de meeste situaties in de praktijk krapper zijn dan wanneer bekeken in streetview en heb me zodoende al een aantal keer in de nesten gewerkt met m'n touringcar, maar dat is weer iets heel anders :P

[ Bericht 0% gewijzigd door AeroxV8 op 12-05-2016 21:58:25 ]
pi_162100080
Als je gaat nadenken over waarom die haaientanden daar zijn neer gezet dan was het volgens mij toch echt de bedoeling dat fietsers daar gewoon voorrang geven. Ook aan het afslaande verkeer. Ik zou daar met de auto ervan uit gaan dat ik voorrang heb.

Anders hadden ze gewoon geen haaientanden moeten neerzetten. Dan had ik het nog gezien als van rechts heeft voorrang. .
Do what you love, love what you do!
pi_162100277
Wie bedenkt überhaupt zo'n inrichting?

Eigenlijk zou dan toch, als je met de auto van links komt, er een bord moeten staan


"Geldt alleen voor fietspad (auto's van rechts hebben wel voorrang!)"

Dat zou al duidelijk moeten maken dat je als planner iets verkeerd aan het doen bent.
pi_162100451
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:07 schreef Igen het volgende:
Wie bedenkt überhaupt zo'n inrichting?

Eigenlijk zou dan toch, als je met de auto van links komt, er een bord moeten staan

[ afbeelding ]
"Geldt alleen voor fietspad (auto's van rechts hebben wel voorrang!)"

Dat zou al duidelijk moeten maken dat je als planner iets verkeerd aan het doen bent.
En dan kan iemand dat onderbord niet lezen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_162100579
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:02 schreef kree het volgende:
Als je gaat nadenken over waarom die haaientanden daar zijn neer gezet dan was het volgens mij toch echt de bedoeling dat fietsers daar gewoon voorrang geven. Ook aan het afslaande verkeer. Ik zou daar met de auto ervan uit gaan dat ik voorrang heb.

Anders hadden ze gewoon geen haaientanden moeten neerzetten. Dan had ik het nog gezien als van rechts heeft voorrang. .
Als ze geen haaientanden neerzetten wordt het een gelijkwaardige kruising en dient het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de van rechts komende fietsers voor te laten gaan...
Dat zou ook een lekker zooitje worden :P
pi_162100660
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:14 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Als ze geen haaientanden neerzetten wordt het een gelijkwaardige kruising en dient het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de van rechts komende fietsers voor te laten gaan...
Dat zou ook een lekker zooitje worden :P
Als je dat niet wil dan moet je gewoon van een van beide wegen een voorrangsweg maken, ook voor auto's onderling.
pi_162100733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je dat niet wil dan moet je gewoon van een van beide wegen een voorrangsweg maken, ook voor auto's onderling.
Dan ontkom je niet aan het aanbrengen van haaientanden, voorrangswegen zonder haaientanden op de kruisende wegen uit de voorrang bestaan, voor zover ik weet, niet.
pi_162100768
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:14 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Als ze geen haaientanden neerzetten wordt het een gelijkwaardige kruising en dient het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de van rechts komende fietsers voor te laten gaan...
Dat zou ook een lekker zooitje worden :P
Ja uiteraard maar bedoel bij wijze van spreken. In dit geval is het sowieso handig (en daarom staan die haaientanden er) dat fietsers voorrang geven ook aan de afslaande auto's. Als je bv met een busje rijd dan heb je een tijdje een blinde hoek tov het fietspad. En als er dan een student die te laat is voor zijn les aan komt scheuren dan mis je hem en zit ie in je zijkant.

Dat zou anders zijn als de fietsstrook gelijk naast de rijbaan ligt want dan heb je hem eerder in de gaten via je spiegel als je af wil slaan.
Do what you love, love what you do!
pi_162100813
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:18 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Dan ontkom je niet aan het aanbrengen van haaientanden, voorrangswegen zonder haaientanden op de kruisende wegen uit de voorrang bestaan, voor zover ik weet, niet.
Als de afslaande auto ook haaietanden voor z'n neus heeft dan let die misschien ook wat beter op.

Ipv. blind rechtsaf te slaan terwijl de fietser ondanks de haaietanden daar misschien voorrang heeft omdat het fietspad tussen de 5 a 10 meter van de rijbaan af ligt en het juridisch nog niet afgebakend is of het dan dezelfde kruising is of niet en of het dus alsnog 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' is of niet.
pi_162100855
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:19 schreef kree het volgende:

[..]

Ja uiteraard maar bedoel bij wijze van spreken. In dit geval is het sowieso handig (en daarom staan die haaientanden er) dat fietsers voorrang geven ook aan de afslaande auto's. Als je bv met een busje rijd dan heb je een tijdje een blinde hoek tov het fietspad. En als er dan een student die te laat is voor zijn les aan komt scheuren dan mis je hem en zit ie in je zijkant.

Dat zou anders zijn als de fietsstrook gelijk naast de rijbaan ligt want dan heb je hem eerder in de gaten via je spiegel als je af wil slaan.
Hoe zeer je ook gelijk hebt met het oog op de situatie in de praktijk; daar zijn de verkeersregels nou eenmaal voor uitgevonden.
En je mag toch verwachten dat iemand die in het bezit is van een rijbewijs op de hoogte is van deze regels..
pi_162100900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:21 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Hoe zeer je ook gelijk hebt met het oog op de situatie in de praktijk; daar zijn de verkeersregels nou eenmaal voor uitgevonden.
En je mag toch verwachten dat iemand die in het bezit is van een rijbewijs op de hoogte is van deze regels..
Volgens die site die hier ergens verlinkt is, is er nog geen jurisprudentie over situaties met tussen de 5 en 10 meter afstand tussen rijbaan en fietspad. En dat is volgens mij precies waar hier sprake van is.
pi_162101016
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens die site die hier ergens verlinkt is, is er nog geen jurisprudentie over situaties met tussen de 5 en 10 meter afstand tussen rijbaan en fietspad. En dat is volgens mij precies waar hier sprake van is.
En dat op zich is natuurlijk ook al compleet debiel, stel gewoon dat alles binnen 10 meter tot dezelfde weg behoort, net zoals mijn instructeur ook al aangaf, en je bent van dat gezeur af.
Maar dan begint het gedonder weer bij kruisingen waarbij het fietspad volgens de automobilist 10,5 meter naast de rijbaan ligt en heb je hetzelfde geleuter.
Dit soort situaties blijven in de praktijk, hoe duidelijk de theorie ook is, altijd lastig.
pi_162101186
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:25 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

En dat op zich is natuurlijk ook al compleet debiel, stel gewoon dat alles binnen 10 meter tot dezelfde weg behoort, net zoals mijn instructeur ook al aangaf, en je bent van dat gezeur af.
Maar dan begint het gedonder weer bij kruisingen waarbij het fietspad volgens de automobilist 10,5 meter naast de rijbaan ligt en heb je hetzelfde geleuter.
Dit soort situaties blijven in de praktijk, hoe duidelijk de theorie ook is, altijd lastig.
En dus vind ik dat een slimme ontwerper het dan anders zou moeten ontwerpen, zodat het wel duidelijk (in de praktijk) is.
pi_162101343
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:29 schreef Igen het volgende:

[..]

En dus vind ik dat een slimme ontwerper het dan anders zou moeten ontwerpen, zodat het wel duidelijk (in de praktijk) is.
Daar moet dan wel ruimte voor zijn.
Als men bij het ontwerpen en aanleggen rekening moet houden met het gebrekkige inzicht van de weggebruiker kun je je denk ik beter afvragen of er bij diezelfde weggebruiker niet iets dient te veranderen.
pi_162101499
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:33 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Daar moet dan wel ruimte voor zijn.
Als men bij het ontwerpen en aanleggen rekening moet houden met het gebrekkige inzicht van de weggebruiker kun je je denk ik beter afvragen of er bij diezelfde weggebruiker niet iets dient te veranderen.
Met gebrekkig inzicht heeft het niks te maken. Als verkeersdeelnemer kun je natuurlijk niet bij elke kruising gaan nameten of de afstand nou eerder 5 meter of 10 meter is. En dus moet je geen weg aanleggen waarbij die twijfel ontstaat en al naar gelang van hoe je het bekijkt de voorrangssituatie anders is.
pi_162101674
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Met gebrekkig inzicht heeft het niks te maken. Als verkeersdeelnemer kun je natuurlijk niet bij elke kruising gaan nameten of de afstand nou eerder 5 meter of 10 meter is. En dus moet je geen weg aanleggen waarbij die twijfel ontstaat en al naar gelang van hoe je het bekijkt de voorrangssituatie anders is.
Correct en dus is de eerste simpele maatregel het vergroten van de afstand van 5 naar 10 meter, daar voorkom je al een hoop gedoe mee.
10 meter lijkt misschien een grote afstand, maar het zorgt er wel voor dat wanneer je met je auto, bus of vrachtauto de weg op draait het fietspad alweer iets makkelijker is te overzien, voor zover je niet al op de hoogte was van wat er zich eventueel naast je bevindt.
pi_162101740
Overigens vind ik persoonlijk dat het niet kennen van de juiste betekenis van haaientanden wel degelijk getuigd van een beperkt inzicht, maar dat terzijde.
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 21:55:24 #94
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162102223
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:44 schreef AeroxV8 het volgende:
Overigens vind ik persoonlijk dat het niet kennen van de juiste betekenis van haaientanden wel degelijk getuigd van een beperkt inzicht, maar dat terzijde.
Hoeveel mensen zijn er niet die denken dat invoegend verkeer voorrang heeft? Of die denken dat je knipperlicht betekent dat je voorrang moet krijgen?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:02:01 #95
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162102542
dat er dus ook maar drie vier mensen op fok zitten die dit snappen en de rest maar blaat, fok :')
pi_162102545
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:55 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zijn er niet die denken dat invoegend verkeer voorrang heeft? Of die denken dat je knipperlicht betekent dat je voorrang moet krijgen?
Ja, daar heb je helaas gelijk in.
Maar die discussie hoort eerder thuis is het irritatie topic dan hier :)
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:03:58 #97
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162102636
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 11:40 schreef butz0rs het volgende:

[..]

De auto slaat af op de kruising met de hallenweg, rijdt een paar meter, komt bij de kruising met het fietspad en heeft voorrang.
op het moment dat je de weg oprijd is de fietser er al, inc voorrang
pi_162102686
quote:
15s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:02 schreef fs180 het volgende:
dat er dus ook maar drie mensen op fok zitten die dit snappen en de rest maar blaat, fok :')
Ik vraag me af in hoeverre je het die mensen echt kwalijk kunt nemen.
Na het behalen van je rijbewijs ben je min of meer vrij om de regels te interpreten zoals jij dat wilt.
Zeker in de situatie waarmee dit topic begon is het in de praktijk nou eenmaal zo dat nagenoeg altijd het afslaande verkeer voorrang krijgt c.q. neemt op rechtdoorgaand verkeer.
Op die manier creëer je een bepaalde gewoonte bij de weggebruiker en die krijg je er moeilijk uit.
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:35:02 #99
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_162104220
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:

(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 22:37:09 #100
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162104335
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef mstx het volgende:
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:
[ afbeelding ]
(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Deze rotonde is niet volgens richtlijnen aangelegd. Bij rotondes moet de tussenafstand 5 meter zijn.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')