Hoi Serinde,quote:Op woensdag 18 mei 2016 19:48 schreef Serinde het volgende:
1. Je geeft aan zelf het duale traject te hebben gevolgd. Hoe ver ben je nu; ben je tevreden met je huidige positie? en in welke verhouding sta je tot je klasgenoten die destijds voor public hebben gekozen?
Ik ben zeker tevreden. Als accountant in opleiding wordt al best wat van me verwacht in mijn huidige positie. Lees: meepraten over kwaliteit binnen de controle, verbetertraject over effectiever en efficiënter werken meedraaien, zelfstandig een groot onderzoek trekken, klankbord voor collega-controlemedewerkers zijn. Ik heb geen contact met mensen bij wie ik op het HBO de opleiding gevolgd heb dus daar kan ik je geen antwoord op geven.
2. Welke mogelijkheden krijg je intern van de bd om de vrije tijd goed vorm te geven? stel dat je 'gewoon wilt werken' met een andere afdeling of bijv. tegelijk met je master Ac een master fiscaal richt begint?
Tijdens de interne opleiding worden vrije dagen ingeroosterd. Als je initiatief neemt kun je ongetwijfeld met andere mensen eens meelopen maar dat is afhankelijk van je eigen inzet en op welk kantoor je komt (capaciteit die daar aanwezig is bijvoorbeeld). Dit soort dingen zou je voor/tijdens de eerste stage aan kunnen kaarten bij je mentor.
Tegelijk master AC en fiscaal recht is niet te doen. Veel mensen doen fr na de post master RA via de UvA, wordt op veel kantoren ook gestimuleerd begreep ik van een collega die net klaar is.
3. Hoezo heb je zelf destijds voor de Bd gekozen en heb je hier nu achteraf gezien spijt van?
Ik heb hiervoor bij een accountantskantoor gewerkt, alleen dan in de samenstelpraktijk. Ik heb gekozen voor de BD om niet meer de declaratiedruk te hebben. Ik verwachtte zonder die druk een beter gevoel te hebben bij keuzes die je maakt om dingen wel of niet verder uit te pluizen, tot nu toe komt dat uit. Daarnaast spreekt het maatschappelijk belang me aan, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn om mezelf te ontwikkelen. Ik heb geen seconde spijt gehad en zit nu op de juiste plek. Ik sluit niet uit dat ik ooit de controle uit ga en me bijvoorbeeld meer op vaktechniek ga richten of misschien zelfs in het bedrijfsleven terecht komt, maar zéker niet op korte termijn.
4. Enkele grote Eye-openers die je nu bekend zijn waar je eerst niet van wist? Dat als je dit had geweten je niet voor de bd had gekozen.
Geen. Ik had de kueuze weer gemaakt. stel jezelf echter wel in op het feit dat je voor een grote organisatie gaat werken waar communicatie nog wel eens te wensen over laat en waar de dooddoener dat we politiek gestuurd worden, helaas soms een gefrustreerd gevoel oproept. Daarnaast verandert er op dit moment veel. En dat is voor de zittende mensen vaak moeilijk, zeker voor de groep die zorgt voor de hoge gemiddelde leeftijd maar wel 30 tot 40 jaar ervaring heeft!
5. Meeste mensen gaan bij de big4 na een jaar of 5 weg na industry. Welke kansen heb je bij de bd als je daar instroomt met duaal accountancy (intern hoog aangeschreven gok ik) en je blijft daar heel erg lang (15+jaar bijv)
de "kans" vind ik een rare term. Het ligt namelijk voor het grootste deel aan jezelf dus het is lastig daar nu iets van te zeggen. Als je na de interne opleiding op een regio geplaatst wordt en je doet geen rare dingen, is de kans dat je tot je pensioen kunt blijven best groot. De kans dat je dat doet kan ik voor jou niet inschatten. In het verleden zijn veel mensen na afronding van de opleiding vertrokken o.a. vanwege het feit dat het salaris achterbleef. Daar is het beleid op aangepast en de uitstroom zou nu lager zijn. Er werken nu nog wel dualen van de lichting 2001 bij de bd maar ik kan geen inschatting van percentages maken.
Bedragen kloppen volgens mij wel. Hoe reëel is het om bij een accountantskantoor binnen vijf jaar 5k bruto te verdienen? Ik heb zo'n idee dat de verschillen in salarissen niet zo denderend zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2016 20:54 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik hoorde van iemand die bij PwC werkt dat het ongeveer 3000 was en BD is 2600.
Maar weet niet wat de eerdere werkervaring van die persoon was.
BD staat wel aardig vast.
Ik zou zelf voor de Belastingdienst gaan, maar dat is vanuit het fiscale perspectief. Weet natuurlijk niet wat de verschillen zijn als je Accountancy doet. Je kan natuurlijk ook eerst naar de Big4 en dat als opstapje gebruiken voor de overheid.
Die 2600 is pas na afronding van het interne traject (en dan nog afgerond naar boven). Tijdens de opleiding is dat aanzienlijk minder. Daar staat wel tegenover dat je, bij succesvol doorlopen van de interne opleiding en daarna het behalen van de RA titel, niet meer hoeft te solliciteren op een functie als accountant (groepsfunctie I) maar de garantie hebt. Bij de accountantskantoren is het minder zeker dat je hoger in de boom mag klimmen, ook als je studie goed gaat.quote:Op woensdag 18 mei 2016 20:54 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik hoorde van iemand die bij PwC werkt dat het ongeveer 3000 was en BD is 2600.
Maar weet niet wat de eerdere werkervaring van die persoon was.
BD staat wel aardig vast.
quote:Op woensdag 18 mei 2016 21:33 schreef woooohaa het volgende:
TS is een gelukszoeker die niets heeft te zoeken bij de BIG4 en al helemaal niets bij de top 20 kantoren in NL waar je wel direct moet presteren. Het is prima te focussen op opleiding, zeker in het begin. Maar geloof mij, je slaagt echt alleen als je tijdens je werk je kop boven het maaiveld uitsteekt en overeind blijft in vooral ook een commercieel spel. Hoe goed presteer je als je onder druk komt te staan van je eigen klanten (ipv een teleurgestelde partner van de big 4 die je beschermt)?? Daarom is een MKB-kantoor een veel betere leerschool, maar niet voor jou. Toen je zelf ook al aan gaf dat je een nederig persoon bent, zal het uiteindelijk afhangen van het feit of je daadwerkelijk teams kunt aansturen om verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
Ik zou zeggen, ga naar de Belastingdienst en leef je nederige, doch ambitieuze leven. Mogelijk scoor je een keer die 5K per maand bruto, maar ik hoop dat je op die leeftijd al door hebt dat het verschil tussen genoeg en veel geld je niet harder doet laten lopen. Op zoek naar geluk dus, dat brengt je uiteindelijk ook in geld het hoogste salaris.
Nogmaals, blijf weg uit de boze snelle wereld en ga kijken of je binnen de beschermende overheid wel iemand kunt worden. Ik kijk uit naar je brief waarbij je een controle aankondigt bij één van m'n klanten.
Ik heb de beide kampen gezien. Ik had mijn groei niet kunnen realiseren zonder m'n (met name commerciële en harde) leerschool eerst bij een MKB-kantoor.quote:
Het belangrijkste is dat je veel kunt leren en jezelf een beetje tt professional kunt inwerken. Ik denk dat een big4 geen goede plek is. Te weinig ruimte om echt te leren, veel uren maken, harde cultuur en weinig balans werk/privé. De overheid is wellicht wat saai maar biedt wel ruimte, vrije tijd en als je wilt kun je je dus wel ontplooien.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 21:42 schreef Serinde het volgende:
[..]
Binnen de BD zijn veel mogelijkheden (mits je zelf initiatief neemt). RA als leidinggevende zijn er bij ons in de regio niet volgens mij (de plaatsvervangend directeur is een uitzondering, maar voor je zo ver bent .....)
Ik heb zelf het duale traject gevolgd. Het traject verandert nog wel eens in de tijd. Voor de groepen die nu lopen zijn sommige dingen als heel anders dan bij ons destijds (bijvoorbeeld omvang en inrichting stageperioden).
Heb je een VWO of HBO achtergrond? Ik heb de HBO-variant gedaan. Vanwege de herkenbaarheid van mijn traject ga ik er hier niet op in (PM maar als je op dat gebied vragen hebt). Ik heb dus geen persoonlijke ervaring met de overgang van VWO naar duaal en het volgen van de bachelor op Nyenrode. Maar wel met het traject op zich. De bureaucratie e.d. daar zul je inderdaad misschien aan moeten wennen. Maar die zelfde bureaucratie zorgt in sommige perioden voor teveel studieverlof wat dan weer als extra vrije dagen voelt. Gewoon "omdat een bepaald rooster altijd zo ingericht wordt".
Voor de financiën of als je een lease auto wilt,kun je beter voor een public kiezen. Maar wanneer je houdt van studeren, een schoolse omgeving nog niet moe bent, interesse hebt in fiscale zaken en vrije tijd (hip: balans werk/studie/privé) belangrijk vindt, dan zit je bij ons zeker niet verkeerd.
Overigens kun je tot februari zonder financiële consequenties stoppen als dat niet veranderd is.
Ik denk dat je een vertekend beeld hebt van de Big4. Natuurlijk zijn er mensen die het niet trekken en een mooi klaagverhaal houden, maar elke situatie is anders en iedereen is verschillend. Er is bijv. een verschil tussen een functie binnen de M&A en Omzetbelasting, ook ander type mensen heb ik ervaren. Gewoon kijken in welke omgeving het goed klikt, en of je het werk leuk vindt. Tip is de partner te vriend houden. Krijg je vaak meer leuk werk, en minder gedoe met uren schrijven. Ligt helemaal aan jezelf wat je van je werk maakt denk ik dan.quote:Op woensdag 18 mei 2016 22:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat je veel kunt leren en jezelf een beetje tt professional kunt inwerken. Ik denk dat een big4 geen goede plek is. Te weinig ruimte om echt te leren, veel uren maken, harde cultuur en weinig balans werk/privé. De overheid is wellicht wat saai maar biedt wel ruimte, vrije tijd en als je wilt kun je je dus wel ontplooien.
Ik zou nooit, never ooit bij de big4 gaan werken. Dat zijn bedrijven die verbranden zoveel jonge professionals dat het niet leuk meer is. Die ene die het wel maakt heeft het goed, de rest doet kutklussen in een kutomgeving. Dan krijg je een paar honderd euro meer, maar met werkweken van 60+ uur ben je daar snel mee klaar...
Sowieso snap ik niet waarom iemand accountant wil worden trouwens... Op het moment dat de financiele jongens nodig zijn trek ik me meestal terug uit projecten. Is het leuke er wel vanaf. Pff, als je het hebt over een visieloos, machinaal en saai beroep dan weet ik het wel... Maargoed, er zijn mensen die het echt trekken... al kan ik het me niet voorstellen. Daarnaast gaan juist dit soort beroepen snel weggeautomatiseerd worden.
P.S. Ik werk zelf voor een multinational, ook een commerciele club, geen kinderachtig gedoe. Ik ben verre van een ambtenarentype...
En je quote mij want.....?quote:Op woensdag 18 mei 2016 22:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat je veel kunt leren en jezelf een beetje tt professional kunt inwerken. Ik denk dat een big4 geen goede plek is. Te weinig ruimte om echt te leren, veel uren maken, harde cultuur en weinig balans werk/privé. De overheid is wellicht wat saai maar biedt wel ruimte, vrije tijd en als je wilt kun je je dus wel ontplooien.
Ik zou nooit, never ooit bij de big4 gaan werken. Dat zijn bedrijven die verbranden zoveel jonge professionals dat het niet leuk meer is. Die ene die het wel maakt heeft het goed, de rest doet kutklussen in een kutomgeving. Dan krijg je een paar honderd euro meer, maar met werkweken van 60+ uur ben je daar snel mee klaar...
Sowieso snap ik niet waarom iemand accountant wil worden trouwens... Op het moment dat de financiele jongens nodig zijn trek ik me meestal terug uit projecten. Is het leuke er wel vanaf. Pff, als je het hebt over een visieloos, machinaal en saai beroep dan weet ik het wel... Maargoed, er zijn mensen die het echt trekken... al kan ik het me niet voorstellen. Daarnaast gaan juist dit soort beroepen snel weggeautomatiseerd worden.
P.S. Ik werk zelf voor een multinational, ook een commerciele club, geen kinderachtig gedoe. Ik ben verre van een ambtenarentype...
Mbt automatisering is dat ook al op fiscaal vlak merkbaar. Simpele aangiftes ed gaan allemaal al via India. Hbo'ers merken dat steeds vaker. De adviespraktijk heeft daar weinig last van.quote:Op woensdag 18 mei 2016 22:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dank voor je reactie.. denk ik? Ik ga hier niet op in.quote:Op woensdag 18 mei 2016 21:33 schreef woooohaa het volgende:
TS is een gelukszoeker die niets heeft te zoeken bij de BIG4 en al helemaal niets bij de top 20 kantoren in NL waar je wel direct moet presteren. Het is prima te focussen op opleiding, zeker in het begin. Maar geloof mij, je slaagt echt alleen als je tijdens je werk je kop boven het maaiveld uitsteekt en overeind blijft in vooral ook een commercieel spel. Hoe goed presteer je als je onder druk komt te staan van je eigen klanten (ipv een teleurgestelde partner van de big 4 die je beschermt)?? Daarom is een MKB-kantoor een veel betere leerschool, maar niet voor jou. Toen je zelf ook al aan gaf dat je een nederig persoon bent, zal het uiteindelijk afhangen van het feit of je daadwerkelijk teams kunt aansturen om verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
Ik zou zeggen, ga naar de Belastingdienst en leef je nederige, doch ambitieuze leven. Mogelijk scoor je een keer die 5K per maand bruto, maar ik hoop dat je op die leeftijd al door hebt dat het verschil tussen genoeg en veel geld je niet harder doet laten lopen. Op zoek naar geluk dus, dat brengt je uiteindelijk ook in geld het hoogste salaris.
Nogmaals, blijf weg uit de boze snelle wereld en ga kijken of je binnen de beschermende overheid wel iemand kunt worden. Ik kijk uit naar je brief waarbij je een controle aankondigt bij één van m'n klanten.
Dankjewel; het was inderdaad best pittig en langdradig.quote:Op woensdag 18 mei 2016 23:00 schreef Travel. het volgende:
Wel knap dat je door de selectie van de BD heen bent gekomen. Ik ben bij 7 van de 8 grootste fiscale kantoren op gesprek geweest, maar de BD lijkt onmogelijk. Niet dat ik nu weg zou willen waar ik nu zit, maar vond het opvallend gezien de beperkte markt.
Waar heb je voor gekozen?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:14 schreef registeraccountant het volgende:
Allen,
Bedankt voor jullie input en informatieve reacties. Ik weet voldoende! Topic kan op slot:)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |