Nee ik heb geen autisme. Hoezo datquote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:29 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Is ook zo. Heeft wel weer als nadeel dat de ontvanger de boodschap kan missen. Ben je toevallig ook gediagnosticeerd met? Ik ben zelf het type die zo genuanceerd mogelijk probeert over te komen door alle facetten van mijn standpunt te benoemen. Althans online. Is ook makkelijker omdat ik alles wat ik typ meerdere malen kan teruglezen
[..]
Ja. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo zie ik het ook wel. Blijft natuurlijk een gradatieverhaal.
quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:45 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Nee ik heb geen autisme. Hoezo dat?
Dat zijn allemaal hele mooie eigenschappen en ik geloof (nog steeds) wel dat je die eigenschappen relatief veel bij autisten zal tegenkomen, maar dan nog zijn er ook mensen zonder ASS die al deze eigenschappen bezitten en komt het label toch vooral vanwege de mindere eigenschappen om de hoek kijken...quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Crap, had een hele lange reactie getikt (meerdere posts ook), 1 verkeerde beweging *aaaand it's gone!![]()
*
Deze doe ik wel nog even, want de makkelijkste:
[..]
Andere voordelen zijn o.a.
-Eerlijk, open en direct zijn.
-Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
-Ook eerlijker durven zijn ondanks sociale druk.
-Kunnen zeer trouw zijn.
-Minder vatbaar voor groupthink.
-Meer geneigd zich heel erg in 1 of enkele onderwerpen te verdiepen en hebben meer de neiging diep over bepaalde onderwerpen na te denken.
-Meer geneigd zich aan de regels te houden.
-Minder behoefte aan prikkels, dus ook minder nodig om prikkelverzadigd te worden.
-Gevoeliger, ook voor veranderingen en voor details.
Je post was recht voor zijn raap en nu zei je dat een autist ook recht voor zijn raap was, vandaar mijn connectie.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:45 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Nee ik heb geen autisme. Hoezo dat?
Mooi zo, maarquote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:56 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal hele mooie eigenschappen en ik geloof (nog steeds) wel dat je die eigenschappen relatief veel bij autisten zal tegenkomen
Iedereen heeft kenmerken van, drog-argument dus.quote:, maar dan nog zijn er ook mensen zonder ASS die al deze eigenschappen bezitten
Bedoel je de DSM label of het stigmatiserende label?quote:en komt het label toch vooral vanwege de mindere eigenschappen om de hoek kijken...
Nog een voordeel paar voordelen:quote:Op dinsdag 10 mei 2016 01:16 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Je post was recht voor zijn raap en nu zei je dat een autist ook recht voor zijn raap was, vandaar mijn connectie.
Verder niks.
Het is inderdaad een afwijking, omdat het afwijkt van de gemiddelde norm.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:45 schreef wiskundenoob het volgende:
Er zijn geen positive kanten aan autisme. Het is een neurologische afwijking die je liever niet hebt als je de keuze had.
Dan lees je anders dan ik.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:56 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Ik zie Magnetron koffie of andere ASS'ers hier in het topic nergens zeggen dat de buitenwereld minder is dan hen, ook niet indirect.
Koppig zijn ze, hè?quote:
Jij blijft zelf ook nogal hangen in je eigen overtuigingen. En je hebt je over andere psychische stoornissen in andere topics ook heel negatief uitgelaten. Het siert je niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 08:41 schreef Kamina het volgende:
[..]
Dan lees je anders dan ik.
[..]
Koppig zijn ze, hè?
Gelukkig is het geen autisme of borderline oid.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 09:02 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Jij blijft zelf ook nogal hangen in je eigen overtuigingen. En je hebt je over andere psychische stoornissen in andere topics ook heel negatief uitgelaten. Het siert je niet.
Het kan ook subtiel zijn, bijvoorbeeld balen dat mensen voor redenen die jij niet begrijpt opeens boos tegen je reageren.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Een stoornis is ook maar een label en (lang?) niet alle mensen die autistisch zijn hebben er alleen maar last van.
Een belangrijk verschil is dat autisme ook veel voordelen kan hebben, maar (en dit geldt voor elk persoon) dan moet zoiemand wel op een passende manier opgegroeid zijn en dit geldt natuurlijk voor zo'n beetje iedereen, een goede jeugd zorgt ervoor dat ieder meer gelegenheid krijgt zich persoonlijk te ontplooien.
De wereld is vaak complex en diagnosticeren blijft vaak voor dokters en psychologen een well-educated guess. Er zijn zoveel stoornissen en ziektes in de wereld die overlapping met elkaar hebben dat het een opgave is om de juiste diagnose te vinden. Dan kan het wel eens gebeuren dat er pas na jaren de juiste diagnose wordt gesteld.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
Ik had het niet over een image campagne. Dit zou sowieso niet echt zinvol zijn als na zo'n campagne de impact daarvan weer wegzakt en de (zeg maar) 'niet volledige' en deels incorrecte informatie jarenlang blijft staan.
Vandaar ook dat ik aanhaalde dat die juiste informatie beschikbaar moet zijn, want dat autisme zelfs bij problematische gevallen veel te laat gezien wordt doordat het niet herkend is (en het wordt niet herkend omdat niet alle autisten even duidelijk als dusdanig te herkennen zijn, omdat het beeld dat bij mensen zit, een beeld is dat simpelweg niet kloppend genoeg is (heb hier hierboven al uitgebreider over geschreven).
Hoe kloppender het beeld van autisme dat in de samenleving leeft, hoe makkelijker een ongediagnostiseerde autist met psychische issues herkend zal worden.
Tegenwoordig duurt het vaak ja-ren voordat (na vaak een hele reeks foutieve diagnoses en daardoor niet aanslaande behandelingen (wat btw ook gewoon geldverspilling is dus)) zulke autisten eindelijk de juiste hulp krijgen, al komt dit voor velen gewoon te laat.
Ik denk niet alleen dat je misdiagnose en te weinig informatie aan het hoge zelfmoord percentage kan wijten. Er zal ook wel een deel in het autisme zelf te vinden zijn die zorgt voor dat hoge percentage.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
Zelfmoord is bij normaal- tot hoogbegaafde autisten zelfs een belangrijkere doodsoorzaak dan kanker...dat is toch erg wrang?
Lijkt me dus ook logisch dat aan deze situatie wat gedaan gaat worden. Wie zou niet over de juiste informatie willen beschikken?
Ja, ik had het filmpje al in het ASS-topic geplaatst (en elders al tegen Gary gezegd)quote:Op dinsdag 10 mei 2016 01:58 schreef Scuidward het volgende:
Ik lees elders dat de geestelijk vader van Pokemon ook asperger had.
Ik zat iets soortgelijks gisteravond ook al te denkenquote:Op dinsdag 10 mei 2016 08:26 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Het is inderdaad een afwijking, omdat het afwijkt van de gemiddelde norm.
Ik heb de gedachte dat klassiek autisme, Asperger, ADHD, ADD, etc. vroeger in de prehistorie veel vaker voorkwamen en dat het destijds niet storend maar juist functioneel was. De eigenschappen van bijvoorbeeld ADHD waren bijvoorbeeld heel functioneel voor jagers of voor degenen die de anderen moesten beschermen. Degenen die bijvoorbeeld Asperger hadden, waren de wetenschappers.
Toen ik dit las, moest ik meteen aan heksenverbrandingen denkenquote:Naarmate de menselijke beschaving zich begon te ontwikkelen, zijn de betreffende 'stoornissen' er meer uit gegaan, omdat het voor de mensheid beter is als je qua cognitieve vaardigheden flexibeler bent en je beter met de anderen kan aanpassen. Maar door het feit dat ASS en AD(H)D nu nog steeds zo vaak voorkomen valt het te betwisten of je het überhaupt stoornissen kan noemen.
Ze worden gewoonlijk natuurlijk wel degelijk gestimuleerd (dit is gewoon deel van wat bij een goede opvoeding hoort), maar zolang de ouders niet eens door hebben dat ze proberen van een autist een niet-autist te maken, zal uiteindelijk iedereen gefrustreerd worden, want dit is onmogelijk.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 09:40 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Het kan ook subtiel zijn, bijvoorbeeld balen dat mensen voor redenen die jij niet begrijpt opeens boos tegen je reageren.
Dat heeft meer met het verminderen van de negatieve symptomen te maken. Als ouders vanaf het begin het kind stimuleren zich sociale vaardigheden te eigenen kunnen de negatieve symptomen van autisme voor een deel verminderen. Dan kan zo iemand beter in de maatschappij functioneren en komen zijn positieve punten oftewel talenten meer tot zijn recht.
En die wel educated guesses worden gedaan aan de hand van de informatie en indruk die men over autisme heeft.quote:[..]
De wereld is vaak complex en diagnosticeren blijft vaak voor dokters en psychologen een well-educated guess. Er zijn zoveel stoornissen en ziektes in de wereld die overlapping met elkaar hebben dat het een opgave is om de juiste diagnose te vinden. Dan kan het wel eens gebeuren dat er pas na jaren de juiste diagnose wordt gesteld.
Maar vetgedrukte zeg ik ook helemaal niet.quote:[..]
Ik denk niet alleen dat je misdiagnose en te weinig informatie aan het hoge zelfmoord percentage kan wijten. Er zal ook wel een deel in het autisme zelf te vinden zijn die zorgt voor dat hoge percentage.
maar mag ik vragen wat je hier mee bedoelt?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 09:49 schreef Kamina het volgende:
"Voordelen van autisme" is als één schoen hoeven aantrekken omdat je een been mist.
Ja, je boft maar.
Doe mij maar twee benen.
Ik heb even snel je link gelezen (zal hem wat beter doornemen zodra ik wat meer tijd hebquote:Op dinsdag 10 mei 2016 09:21 schreef Aspergermeisje het volgende:
De voordelen van autisme kunnen in de geschikte omgeving grote voordelen zijn. Net als de beperkingen in een geschikte omgeving geen beperkingen hoeven te zijn.
Maar de voordelen die je noemt kunnen ook ergens weer een afwijking/beperking zijn. Bijvoorbeeld meer geneigd zijn om je aan de regels te houden. Ja, de politie vindt dat fijn, en mijn portemonnee ook, want boetes zal ik niet oplopen. Maar mijn vrienden op de middelbare school vonden het ontzettend irritant dat ik steeds stopte voor een rood licht. Daar maakte ik mezelf niet populair mee.
Naar mijn idee moet je als volwassene met autisme een soort middenweg proberen te vinden. Op de korte termijn is het fijn om een aangepaste omgeving te hebben, want dat levert in het nu rust en veiligheid op. Maar aan de andere kant moet je ook af en toe de onveiligheid opzoeken, omdat je daar op de lange termijn meer aan hebt als je kunt functioneren in een onaangepaste omgeving.
De maatschappij kan wat mij betreft wel wat meer leren over anders-zijn in het algemeen, en dat dat niet per se slechter hoeft te zijn. Maar ik denk dat je daar zelf ook een verantwoordelijkheid in hebt. Ik heb een hekel aan mensen die achterover leunen en zeuren over hoe slecht ze behandeld worden. Een groot deel van mijn energie zit in andere mensen uitleggen hoe ik werk (en erachter komen hoe de ander werkt), zodat we op hetzelfde level komen.
Stukje wat hierover gaat: http://www.autismeacademie.nl/2013/07/17/plan-b/
Ik denk zelf dat (gezien de inhoud van vele van zijn overige posts over niet uitsluitend autisme) zijn mening over autisme niet echt meer uitleg behoeft, Matthias24quote:Op dinsdag 10 mei 2016 10:32 schreef matthias24 het volgende:
[..]
maar mag ik vragen wat je hier mee bedoelt?
Wat is het dan?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 09:18 schreef Kamina het volgende:
[..]
Gelukkig is het geen autisme of borderline oid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twiddel
Ik denk niet dat dat het doel van ouders met autistische kinderen is. Ze hebben het beste met hun kind voort en proberen een kind naar zijn/haar kunnen te laten wennen aan de maatschappij/ weerbaarder te maken.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 10:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ze worden gewoonlijk natuurlijk wel degelijk gestimuleerd (dit is gewoon deel van wat bij een goede opvoeding hoort), maar zolang de ouders niet eens door hebben dat ze proberen van een autist een niet-autist te maken, zal uiteindelijk iedereen gefrustreerd worden, want dit is onmogelijk.
Wel vind ik dat je een opgroeiende autist op deze wereld zal moeten voorbereiden (door de opgevoede te leren dat die meer rekening moet houden met hoe deze zelf in deze maatschappij functioneert (denk ook rekening houden met overprikkeling, etc)), ten slotte is dat 1 van de primaire taken van een opvoeding.
Een autist kan het beste zijn wat die in zich heeft en zijn/haar potentieel leert te benutten.
Je kunt niet zomaar van een kat geen hond maken en omgekeerd
[..]
En die wel educated guesses worden gedaan aan de hand van de informatie en indruk die men over autisme heeft.
-Die indruk klopt niet
-Diagnoses komen vaak (heel vaak zelfs!) ja-ren te laat
-Vaak denkt men achteraf gezien "waarom heb ik die duidelijke signalen niet eerder gezien?"....omdat ze niet met autisme in verband werden gebracht.
-Vetgedrukte: 'Wel eens'???
Je weet dat autisme vaak pas na 8 jaar of zelfs langer wordt gevonden?
Als jij denkt dat het hier om 'de enkele uitzondering' gaat, dan ben je je vrijwel totaal niet bewust en/of vrijwel totaal niet op de hoogte van de ernst van deze situatie.
Dan helpt een beetje wegpoetsen niet, de cijfers spreken voor zich (heb ik in de loop der tijd in de ASS-reeks over gepost).
[..]
Maar vetgedrukte zeg ik ook helemaal niet.
En onderstreepte is een aanname (en wellicht zelfs een gevaarlijke), iemand pleegt niet zomaar zelfmoord en autisme hoeft niet automatisch depressie te betekenen.
Wat mij trouwens in dit topic opvalt, is dat er (ook afhankelijk van welke user je bekijkt) opvallend veel gehamerd wordt op de nadelen van autisme in een topic dat juist probeert de onderbelichte positieve eigenschappen van autisme meer te belichten.
Even voor de duidelijkheid: Je denkt dat -wat- precies niet het doel van ouders met autistische kinderen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 17:15 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat het doel van ouders met autistische kinderen is.
Klopt.quote:Ze hebben het beste met hun kind voort en proberen een kind naar zijn/haar kunnen te laten wennen aan de maatschappij/ weerbaarder te maken.
Kan ik niet zeggen zo uit m'n hoofd (heb je zelf al geprobeerd het antwoord hierop te vinden?)quote:Hoeveel misdiagnoses staan tegenover andere misdiagnoses van andere stoornissen ?
Echt verreweg de meesten? Dus verreweg de minderheid die zelfmoord pleegt, doet dat vanuit alle andere oorzaken (zoals ongeneselijke kanker en andere oorzaken)?quote:Een psycholoog vertelde me eens een keer dat verreweg de meeste mensen die zelfmoord plegen aan een psychische stoornis lijden. Dus autisme of een combinatie van stoornissen kan daar zeker ten grondslag aan liggen.
quote:Op dinsdag 10 mei 2016 15:40 schreef summer2bird het volgende:
nicki minaj is bekend geworden om haar assEn dan zeggen ze dat autisten geen humor hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
Die "ze"'s zijn juist zelf de grap.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 17:31 schreef Detroit het volgende:
[..]
En dan zeggen ze dat autisten geen humor hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |