Exact! En het probleem is dat mensen die zich om wat voor reden dan ook hierin willen verdiepen, dus informatie vinden (gewoonlijk online, maar andere kanalen halen deze zelfde info ook online en uiteindelijk is de bron zelf de DSM (heb al aangekaart wat de minpunten van deze situatie is)).quote:Op maandag 9 mei 2016 23:21 schreef DoubleDip het volgende:
Het lijkt me logisch dat je je 'ineens' verdiept in iets zodra je er mee te maken krijgt. In bepaalde ernstige ziektes heb ik me ook nooit verdiept want niks mee te maken. Maar zodra het dichter bij komt wil je veel meer weten: hoe werkt het? hoe kan het behandeld worden? wat staat iemand te wachten? Waarom zou ik me verdiepen in iets als ik er geen interesse in heb en verder niks mee te maken heb?
Daarbij komt dat je je nooit in alle bestaanbare ziektes kunt verdiepen. Het zijn er te veel.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:21 schreef DoubleDip het volgende:
Het lijkt me logisch dat je je 'ineens' verdiept in iets zodra je er mee te maken krijgt. In bepaalde ernstige ziektes heb ik me ook nooit verdiept want niks mee te maken. Maar zodra het dichter bij komt wil je veel meer weten: hoe werkt het? hoe kan het behandeld worden? wat staat iemand te wachten? Waarom zou ik me verdiepen in iets als ik er geen interesse in heb en verder niks mee te maken heb?
Maar wat is er eigenlijk positief aan een stoornis ? Ik snap wel dat verhalen van mensen die het hebben er toe kunnen bijdragen aan een genuanceerder beeld, maar dat neemt niet weg dat een stoornis een stoornis blijft en een negatieve factor is in het leven van mensen met die beperking.quote:Op maandag 9 mei 2016 22:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit klopt, maar de informatie die nu over autisme gepresenteerd wordt, maakt het erg makkelijk om verkeerde aannames te maken. Dit komt bijvoorbeeld ook doordat mensen die "autisme" googlen, vaak de diagnose-criteria zien voor wat autisme is, maar dit klopt natuurlijk niet helemaal (omdat de DSM autisme vanuit een ziektebeeld probeert te bekijken).
Ouders van kinderen die net de ASS-diagnose hebben gekregen en gaan googlen, vinden daardoor voornamelijk de nadelige gevolgen daarvan en verbinden dan voornamelijk nadelige gevolgen van autisme met die van hun net gediagnostiseerde kinderen waarna die kinderen vooral de negatieve effecten daarvan met autisme gelinkt krijgen. (Betrokkenen van) autisten weten natuurlijk ook wel beter, maar dat het autisme officieel nadelig benadrukt wordt, helpt zo tegen de beeldvorming van autisme zeg maar te anti-stigmatiseren.
Of iemand die bijvoorbeeld even snel wat opzoekt over een autistisch klasgenootje, de lijst met negatieve kenmerken leest, die lijst gaat vergelijken met het door de autistische klasgenoot vertoonde gedrag en concludeert dat autisme voornamelijk negatieve gevolgen heeft, want de positieve eigenschappen worden door non-autistische klasgenoot niet gelinkt aan ASS.
Afkeuring (waaronder ook publieke) van negatief gedrag van de autist zal zo makkelijker 'goedgekeurd' worden, als terecht worden gezien en 'down te road' zal dit maatschappelijk gezien negatieve gevolgen hebben, die tot in het extreme kunnen gaan (bijvoorbeeld zelfmoord van de autist).
Zodra de beschikbare informatie over autisme klopt, zal dit (voornamelijk ongediagnostiseerde) autisten minder gaan benadelen, zal er meer begrip zijn, zal er minder tegenwind voor autist en betrokkenen zijn en verloopt een eventuele psychische scheefgroei bij autist over het algemeen gesproken minder ernstig.
Dit zal over de gehele linie alle betrokkenen beschermen tegen de tegenwind die nu wel een grote rol speelt. De enigen waarbij ik me kan voorstellen dat die zich zullen verzetten tegen het beschikbaar maken van de juiste informatie, zijn de mensen die in zo'n nieuwe situatie er op achteruit zullen gaan, bijvoorbeeld mensen die het simpelweg niet willen begrijpen, maar het wel best vinden de stigmatisering van autisten van extra brandstof te voorzien omdat ze er om de 1 of andere reden baat bij lijken te hebben. Waarom iemand baat heeft bij stigmatisering van andere groepen, is iets waar anderen zich over mogen buigen, maar ik weet wel dat dit talloze keren is voorgekomen in de loop van de geschiedenis van de mens.
Ik denk dat het absoluut de moeite waard zal zijn om dit wel te doen, om de geïnteresseerden van de juiste informatie te voorzien over wat autisme nou eigenlijk is en welke gevolgen dit heeft (en niet welke negatieve gevolgen dit heeft, dat is meer voer voor de GGZ denk ik).
Jij denkt dat Sacha het voornamelijk goed bedoelt...welke goede bedoelingen had zij volgens jou dan toen ze op deze post van mijquote:Op maandag 9 mei 2016 23:28 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik denk dat sasha het voornamelijk goed bedoelt. Je kan het haar toch niet kwalijk nemen als jij je door haar niet begrepen voelt?
dit zei:quote:Op maandag 9 mei 2016 22:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit klopt, maar de informatie die nu over autisme gepresenteerd wordt, maakt het erg makkelijk om verkeerde aannames te maken. Dit komt bijvoorbeeld ook doordat mensen die "autisme" googlen, vaak de diagnose-criteria zien voor wat autisme is, maar dit klopt natuurlijk niet helemaal (omdat de DSM autisme vanuit een ziektebeeld probeert te bekijken).
Ouders van kinderen die net de ASS-diagnose hebben gekregen en gaan googlen, vinden daardoor voornamelijk de nadelige gevolgen daarvan en verbinden dan voornamelijk nadelige gevolgen van autisme met die van hun net gediagnostiseerde kinderen waarna die kinderen vooral de negatieve effecten daarvan met autisme gelinkt krijgen. (Betrokkenen van) autisten weten natuurlijk ook wel beter, maar dat het autisme officieel nadelig benadrukt wordt, helpt zo tegen de beeldvorming van autisme zeg maar te anti-stigmatiseren.
Of iemand die bijvoorbeeld even snel wat opzoekt over een autistisch klasgenootje, de lijst met negatieve kenmerken leest, die lijst gaat vergelijken met het door de autistische klasgenoot vertoonde gedrag en concludeert dat autisme voornamelijk negatieve gevolgen heeft, want de positieve eigenschappen worden door non-autistische klasgenoot niet gelinkt aan ASS.
Afkeuring (waaronder ook publieke) van negatief gedrag van de autist zal zo makkelijker 'goedgekeurd' worden, als terecht worden gezien en 'down te road' zal dit maatschappelijk gezien negatieve gevolgen hebben, die tot in het extreme kunnen gaan (bijvoorbeeld zelfmoord van de autist).
Zodra de beschikbare informatie over autisme klopt, zal dit (voornamelijk ongediagnostiseerde) autisten minder gaan benadelen, zal er meer begrip zijn, zal er minder tegenwind voor autist en betrokkenen zijn en verloopt een eventuele psychische scheefgroei bij autist over het algemeen gesproken minder ernstig.
Dit zal over de gehele linie alle betrokkenen beschermen tegen de tegenwind die nu wel een grote rol speelt. De enigen waarbij ik me kan voorstellen dat die zich zullen verzetten tegen het beschikbaar maken van de juiste informatie, zijn de mensen die in zo'n nieuwe situatie er op achteruit zullen gaan, bijvoorbeeld mensen die het simpelweg niet willen begrijpen, maar het wel best vinden de stigmatisering van autisten van extra brandstof te voorzien omdat ze er om de 1 of andere reden baat bij lijken te hebben. Waarom iemand baat heeft bij stigmatisering van andere groepen, is iets waar anderen zich over mogen buigen, maar ik weet wel dat dit talloze keren is voorgekomen in de loop van de geschiedenis van de mens.
Ik denk dat het absoluut de moeite waard zal zijn om dit wel te doen, om de geïnteresseerden van de juiste informatie te voorzien over wat autisme nou eigenlijk is en welke gevolgen dit heeft (en niet welke negatieve gevolgen dit heeft, dat is meer voer voor de GGZ denk ik).
?quote:Op maandag 9 mei 2016 22:44 schreef sacha het volgende:
magnetron, hoe gek het ook klinkt, er zijn ook mensen die wel nadenken en verder kijken dan hun neus lang is
Dat mag elke autist voor zichzelf bepalen.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:45 schreef wiskundenoob het volgende:
Er zijn geen positive kanten aan autisme.
Hier kan ik onmogelijk een zinnig antwoord op formuleren.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:45 schreef wiskundenoob het volgende:
Het is een neurologische afwijking die je liever niet hebt als je de keuze had.
Ik zie Magnetron koffie of andere ASS'ers hier in het topic nergens zeggen dat de buitenwereld minder is dan hen, ook niet indirect.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:41 schreef Kamina het volgende:
Positieve eigenschappen storen niet, dus het is logisch dat die niet als storend worden opgevat.
Negatieve eigenschappen storen wel, dus het is logisch dat die als storend worden opgevat.
Komt nog bij dat die positieve eigenschappen ook bij niet-gestoorde mensen voorkomen, dus ja, een stoornis als ASS wordt vanzelfsprekend als negatief opgevat.
Dat zelfverheerlijken van ASS'ers is feitelijk gezien nonsens, en mijns inziens eerder een gevolg van het inherente egocentrisme. Voor het ego is het fijner om als buitenbeentje te zeggen dat de buitenwereld minder is wegens je anders-zijn, dan je gebreken te erkennen.
Noem er dan een paar op.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:49 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Dat mag elke autist voor zichzelf bepalen.
[..]
Hier kan ik onmogelijk een zinnig antwoord op formuleren.
Een stoornis is ook maar een label en (lang?) niet alle mensen die autistisch zijn hebben er alleen maar last van.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:36 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Maar wat is er eigenlijk positief aan een stoornis ?
Ik snap wel dat verhalen van mensen die het hebben er toe kunnen bijdragen aan een genuanceerder beeld, maar dat neemt niet weg dat een stoornis een stoornis blijft en een negatieve factor is in het leven van mensen met die beperking.
Even voor de duidelijkheid:quote:Sowieso zullen alleen mensen die er direct te maken mee hebben ervaringsverhalen lezen of speciale fora bezoeken. En zelfs dat is vaak niet het geval. Zo'n image campagne zal dus voornamelijk alleen maar mensen die zelf autisme hebben bereiken. Het is daarom handiger om te accepteren dat mensen het niet altijd begrijpen. Sowieso zijn er nog genoeg mensen die een poging doen om begrip te tonen, ook al is dat misschien niet altijd merkbaar of wordt het verkeerd opgevat door mensen met autisme.
Dit vind ik wel mooi geformuleerd, daarom dat ik het er even uitpik. Het is in feite een antwoord op een hulpvraag, en zodra iemand geen hulp vraagt zal diegene ook geen antwoord krijgen in de vorm van een diagnose, en de mensen die op dat moment wel de behoefte hadden aan hulp vielen volgens de diagnose destijds van de persoon die ervoor gestudeerd heeft en er de boeken voor heeft gelezen in dit 'hokje'. Maar het hokje is eigenlijk je startpunt, en niet je eindpunt.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:52 schreef Wayfarer het volgende:
Soms krijgen mensen een diagnose, niet omdat het per se klopt, maar wel omdat het hulp oplevert die iemand nodig heeft, (goed voor diegene). Vreemd, maar zo zit deze wereld in elkaar, met de gevolgen dat mensen ideeën over zichzelf krijgen die ze als het ware voorgeschreven krijgen. Sommige gaan er in mee en herkennen iedere scheet die ze laten in hun diagnose en andere laten het stickertje voor wat het is en gaan hun eigen weg in de aangeboden hulp.
Ik heb voor mijzelf bepaald dat mijn analytisch inzicht en gestructureerde werkhouding een indirect gevolg zijn van. Maar je hebt gelijk dat ik niet zomaar even een lijstje uit mijn mouw kan schudden van positieve eigenschappen die elke autist gezien zijn diagnose zou moeten bezitten, maar ze worden bijvoorbeeld regelmatig geroemd om hun eerlijke drijfveren (ze leven graag volgens regeltjes) en hun unieke invalshoeken (omdat hun brein nu eenmaal anders werkt).quote:
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met dat ik mijn beeld op basis van mijn ervaringen op FOK! flink naar beneden heb bijgesteld. Niet dat autisten minderwaardige mensen zijn ofzo, zeker niet, maar dat ik autisme nu wel echt als een stoornis zie. Dat ik autisme nu wel echt zie als iets wat vooral heel veel gebreken/nadelen met zich mee brengt. Voor de persoon zelf, maar ook voor de mensen daaromheen.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:36 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Daarbij komt dat je je nooit in alle bestaanbare ziektes kunt verdiepen. Het zijn er te veel.
[..]
Maar wat is er eigenlijk positief aan een stoornis ? Ik snap wel dat verhalen van mensen die het hebben er toe kunnen bijdragen aan een genuanceerder beeld, maar dat neemt niet weg dat een stoornis een stoornis blijft en een negatieve factor is in het leven van mensen met die beperking.
Sowieso zullen alleen mensen die er direct te maken mee hebben ervaringsverhalen lezen of speciale fora bezoeken. En zelfs dat is vaak niet het geval. Zo'n image campagne zal dus voornamelijk alleen maar mensen die zelf autisme hebben bereiken. Het is daarom handiger om te accepteren dat mensen het niet altijd begrijpen. Sowieso zijn er nog genoeg mensen die een poging doen om begrip te tonen, ook al is dat misschien niet altijd merkbaar of wordt het verkeerd opgevat door mensen met autisme.
Daarin verschillen we dan in mening. De pluspunten die je opnoemt vind ik te danken aan andere (externe) factoren zoals intelligentie, opvoeding en milieu.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:59 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Dit vind ik wel mooi geformuleerd, daarom dat ik het er even uitpik. Het is in feite een antwoord op een hulpvraag, en zodra iemand geen hulp vraagt zal diegene ook geen antwoord krijgen in de vorm van een diagnose, en de mensen die op dat moment wel de behoefte hadden aan hulp vielen volgens de diagnose destijds van de persoon die ervoor gestudeerd heeft en er de boeken voor heeft gelezen in dit 'hokje'. Maar het hokje is eigenlijk je startpunt, en niet je eindpunt.
[..]
Ik heb voor mijzelf bepaald dat mijn analytisch inzicht en gestructureerde werkhouding een indirect gevolg zijn van. Maar je hebt gelijk dat ik niet zomaar even een lijstje uit mijn mouw kan schudden van positieve eigenschappen die elke autist gezien zijn diagnose zou moeten bezitten, maar ze worden bijvoorbeeld regelmatig geroemd om hun eerlijke drijfveren (ze leven graag volgens regeltjes) en hun unieke invalshoeken (omdat hun brein nu eenmaal anders werkt).
Ik snap je punt verder wel nu ik het heb laten bezinken (o.a. andere externe factoren).quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:16 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Daarin verschillen we dan in mening. De pluspunten die je opnoemt vind ik te danken aan andere (externe) factoren zoals intelligentie, opvoeding en milieu.
Misschien dat sommige hoogbegaafde mensen vanwege hun ASS dusdanig neurotisch met hun vakgebied bezig kunnen houden waardoor ze uitblinken, maar dat is slechts weggelegd voor enkelen.
Andere voordelen zijn o.a.quote:Op maandag 9 mei 2016 23:59 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik heb voor mijzelf bepaald dat mijn analytisch inzicht en gestructureerde werkhouding een indirect gevolg zijn van. Maar je hebt gelijk dat ik niet zomaar even een lijstje uit mijn mouw kan schudden van positieve eigenschappen die elke autist gezien zijn diagnose zou moeten bezitten, maar ze worden bijvoorbeeld regelmatig geroemd om hun eerlijke drijfveren (ze leven graag volgens regeltjes) en hun unieke invalshoeken (omdat hun brein nu eenmaal anders werkt).
edit: Maar als ik de keuze had zou ik niet kiezen om een ander persoon te willen zijn. Daar viel ik ook over.
Dat was toch een vermeende positive cliche eigenschap aan autisme, recht voor zijn raap, zonder poespas etcquote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:21 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik snap je punt verder wel nu ik het heb laten bezinken (o.a. andere externe factoren).
Denk dat ik in 1e instantie de boodschap vrij direct vond, ook omdat je er weinig woorden aan vuil maakte en het meer als 'feit' dropte terwijl ik denk dat elke autist een andere mening heeft over zijn diagnose en de gevolgen in dagelijks leven.
Is ook zo. Heeft wel weer als nadeel dat de ontvanger de boodschap kan missen. Ben je toevallig ook gediagnosticeerd met? Ik ben zelf het type die zo genuanceerd mogelijk probeert over te komen door alle facetten van mijn standpunt te benoemen. Althans online. Is ook makkelijker omdat ik alles wat ik typ meerdere malen kan teruglezenquote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:25 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Dat was toch een vermeende positive cliche eigenschap aan autisme, recht voor zijn raap, zonder poespas etc
Ja. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo zie ik het ook wel. Blijft natuurlijk een gradatieverhaal.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Andere voordelen zijn o.a.
-Eerlijk, open en direct zijn.
-Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
-Ook eerlijker durven zijn ondanks sociale druk.
-Kunnen zeer trouw zijn.
-Minder vatbaar voor groupthink.
-Meer geneigd zich heel erg in 1 of enkele onderwerpen te verdiepen en hebben meer de neiging diep over bepaalde onderwerpen na te denken.
-Meer geneigd zich aan de regels te houden.
-Minder behoefte aan prikkels, dus ook minder nodig om prikkelverzadigd te worden.
-Gevoeliger, ook voor veranderingen en voor details.
Ik heb zelf meer de neiging om alle facetten van mijn standpunt te benoemen (inclusief de nadelen), maar ik haal/laat ook weer veel weg omdat anderen anders niet meer door mijn posts heen schijnen te kunnen komen (heeft gelukkig niet iedereen last vanquote:Op dinsdag 10 mei 2016 00:29 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Is ook zo. Heeft wel weer als nadeel dat de ontvanger de boodschap kan missen. Ben je toevallig ook gediagnosticeerd met? Ik ben zelf het type die zo genuanceerd mogelijk probeert over te komen door alle facetten van mijn standpunt te benoemen. Althans online. Is ook makkelijker omdat ik alles wat ik typ meerdere malen kan teruglezen
Gulden wijsheid!quote:[..]
Ja. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo zie ik het ook wel. Blijft natuurlijk een gradatieverhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |