hoi ik woon hartje randstad! eerste melk boerin waar ik woon is 40 km verderop hahaquote:Op woensdag 4 mei 2016 03:03 schreef Geerd het volgende:
Zou zeggen bel gewoon bij de dichts bijzijnde boer aan, als je hem 50 cent per liter geeft is die al blij
aiiiiii nu durf ik het niet meer...quote:Op woensdag 4 mei 2016 04:23 schreef RobinOok het volgende:
Misschien ook leuk om te lezen:
https://www.nvwa.nl/actue(...)r-de-volksgezondheid
Je woonde in Rotterdam toch?quote:Op woensdag 4 mei 2016 04:12 schreef possetje het volgende:
[..]
hoi ik woon hartje randstad! eerste melk boerin waar ik woon is 40 km verderop haha
Heb je geen fiets? 5 uur vertrekken, ben je tegen 9 uur weer terug.quote:Op woensdag 4 mei 2016 04:12 schreef possetje het volgende:
[..]
hoi ik woon hartje randstad! eerste melk boerin waar ik woon is 40 km verderop haha
daar komt omdat je in al die jaren geen weerstand hebt opgebouwd.quote:Op woensdag 4 mei 2016 04:23 schreef RobinOok het volgende:
Misschien ook leuk om te lezen:
https://www.nvwa.nl/actue(...)r-de-volksgezondheid
Waar is dit op gebaseerd?quote:Op woensdag 4 mei 2016 02:45 schreef possetje het volgende:
Bij gepasteuriseerde melk zijn de waardevolle voedingsstoffen verdwenen. Het klopt dat melk nog steeds gezond is, maar dan gaat het om rauwe melk. In rauwe melk zitten de waardevolle stoffen nog, zoals vitaminen en noodzakelijke enzymen.
Kaas ontstaat niet uit vitaminen en mineralen maar oa uit bepaalde bacterien en schimmels.quote:Op woensdag 4 mei 2016 10:26 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Waar is dit op gebaseerd?
Pasteurisatie zorgt ervoor dat eventuele ziekmakers doodgaan in de melk. Vitamines en mineralen en enzymen gaan echt niet dood hoor anders kan je bv geen kaas meer maken.
Och, de gezondheidsraad en het voedingscentrum bedienen zich ook aldoor van junkscience uit de jaren 40 en 50.quote:Op woensdag 4 mei 2016 06:59 schreef Molo het volgende:
Ik vind het niet veel toevoegen overigens en een artikel uit 1929 aanhalen erover is natuurlijk belachelijk.
Als het leven niet denk ik, daarvoor moet je steriliseren (100 graden) en dan kun je er denk ik geen yoghurt of kaas meer van maken.quote:Op woensdag 4 mei 2016 10:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kaas ontstaat niet uit vitaminen en mineralen maar oa uit bepaalde bacterien en schimmels.
Bepaalde soorten kaas is alleen van rauwe melk te maken, omdat in gepasteuriseerde melk al het leven doodgemaakt is; Kaas maken met gepasteuriseerde melk geeft totaal andere kaas dan van rauwe melk.
Onzinquote:Op woensdag 4 mei 2016 10:20 schreef spierbal het volgende:
[..]
daar komt omdat je in al die jaren geen weerstand hebt opgebouwd.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je voor kaas enzymen en eiwitten nodig hebt, waarbij TS beweert dat die allemaal doodgaanquote:Op woensdag 4 mei 2016 10:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kaas ontstaat niet uit vitaminen en mineralen maar oa uit bepaalde bacterien en schimmels.
Bepaalde soorten kaas is alleen van rauwe melk te maken, omdat in gepasteuriseerde melk al het leven doodgemaakt is; Kaas maken met gepasteuriseerde melk geeft totaal andere kaas dan van rauwe melk.
De grap is dat tijdens het kaasproces de evt ziekmakers die in de rauwe melk zitten niet overleven. Kaas is een goede conserveermethode, daarom is kaas ook veel langer houdbaar dan rauwe melk; en daarom is verkoop van rauwe melk in Nederland officieel niet toegestaan, maar de verkoop van rauwmelkse kaas dan weer wel (binnen bepaalde voorwaarden).
Vertel, dat kan je vast wel onderbouwen.quote:Op woensdag 4 mei 2016 11:57 schreef Ronaldsen het volgende:
Biologisch gezien is koeien melk onmogelijk gezond voor een mens, dat kan simpelweg niet.
Maar goed, als je het met mate drinkt, zal het meestal geen kwaad kunnen.
Een mens komt niet uit een koe, dus die melk kan voor een mens niet gemaakt zijn.quote:Op woensdag 4 mei 2016 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, dat kan je vast wel onderbouwen.
En een mens komt wel uit een ei, dus een ei is voor een mens gemaakt.quote:Op woensdag 4 mei 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Een mens komt niet uit een koe, dus die melk kan voor een mens niet gemaakt zijn.
In gewone melk zit tegenwoordig ook geen antibiotica meer. Misschien zijn ze hierin ook afgegaan op info uit 1929quote:Op woensdag 4 mei 2016 02:45 schreef possetje het volgende:
Intressante weetjes voor de fijnproever,
Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie. Biologische melk is een goed alternatief, omdat hier wel de gezonde bacteriën inzitten, maar niet de antibiotica.
Ruim 70% van de Melkveestapel loopt in het zomerseizoen gewoon buiten. Minimaal 6 uur per dag maar bij veel bedrijven ook de hele dag door. In de winter staan ook biologische koeien gewoon binnen. Wat is er bij voorbaat mis met gemodificeerd voedsel?quote:Biologische koeien hebben meer ruimte en zijn veel buiten, bovendien hebben eten ze gewoon gras. Bij 'reguliere' koeien is dit anders: zij eten voedsel dat van genetisch gemodificeerde gewassen afkomstig is, en dit voer is vaak behandeld met bestrijdingsmiddelen en kunstmest.
Vitamine B12 is bij mijn weten vrij stabiel bij hogere temperaturen. Of wilden ze beweren dat we ook alleen rauw vlees moeten eten omdat in gebakken vlees de vitamine B12 is afgebroken?quote:Pasteurisatie van melk heeft veel nadelen. Dit verhitproces gebeurt met de normale winkelmelk. En dit is bij biologische melk ook het geval. Hoewel biologische melk minder stoffen bevat die schadelijk zijn, zitten door pasteurisatie de waardevolle stoffen er ook niet meer in. De goede bacteriën en enzymen worden om zeep geholpen. En eigenlijk is pasteurisatie, mits er onder hygiënische omstandigheden gewerkt wordt, niet meer nodig. Daarom bevat rauwe melk, die ongepasteuriseerd is, nog de waardevolle enzymen en bacteriën. Door verhitting beschadigen de vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine C). C verdwijnt voor de helft, en B12 verdwijnt zelfs helemaal. Ook de onverzadigde vetzuren en sporenelementen blijven niet. Melksuiker komt sneller in het bloed, omdat de lactosestructuur ook verandert.
Bron? Nooit van gehoord. Magere melk wordt meestal gewoon afgeroomd. daarna wordt dat deels weer toegevoegd om het juiste vetpercentage te krijgen.quote:Daarbij komt nog, dat na verhitting allerlei chemische stoffen worden toegevoegd. Zo worden geuren verhuld en smaak herstelt. Aan magere melk wordt bijvoorbeeld melk in poedervorm toegevoegd.
Lekker actueel.quote:Volgens een artikel van Dr. J.R. Crewe uit 1929 (publicatie in 'Certfied Milk Magazine") herstellen zieke mensen sneller, wanneer zij op rauwe melk leven.
Standaard argument tegenwoordig als iets goedkoop en eenvoudig uit te voeren is, daarom vind de medische wereld het niet interessant. Waarschijnlijker is dat die claims nooit hard te maken waren.quote:De resultaten waren enorm goed, maar de methode was zo eenvoudig dat de medische wereld er niet veel belangstelling voor had.
Het zou best kunnen dat er voor specifieke groepen gezondheidsvoordelen aan rauwe melk kunnen zitten. Daar zitten echter nog heel veel mogelijks, waarschijnlijks en misschiens aan vast.quote:Wageningen University: inzetten van rauwe melk bij luchtwegaandoeningen
Prof. Van Neerven, verbonden aan WUR, meldde in september 2014 dat bepaalde bestanddelen uit voeding, waaronder rauwe melk, een positieve invloed heeft op immuniteit in de bovenste luchtwegen. De kans op het krijgen van een allergie of infectie bij kleine kinderen vermindert hierdoor, en mogelijk dat het ook luchtweginfecties en chronische ontstekingen bij ouderen kan helpen voorkomen.
das een leugen van de melkiluminatie!quote:Op woensdag 4 mei 2016 17:19 schreef derLudolf het volgende:
Hele OP niet gelezen, maar voor jaarbasis wordt in Nederland 12 miljard liter geproduceerd.
Als je het 1 keer geproefd hebt: 4EverRawMilkquote:Op woensdag 4 mei 2016 20:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik ben best benieuwd naar rauwe melk.
Daar ben ik ook wel bang voorquote:Op woensdag 4 mei 2016 21:02 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Als je het 1 keer geproefd hebt: 4EverRawMilk
quote:Op woensdag 4 mei 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Een mens komt niet uit een koe, dus die melk kan voor een mens niet gemaakt zijn.
Geen wonder dat een groot deel van de mensheid lactose-intolerant is.
Als melk zuur wordt dan komt dat oa door melkzuur dat ontstaat doordat de melksuikers omgezet worden door melkzuurbacterien, die in overvloede in rauwe melk zitten. En melkzuur is een uitstekend conserveermiddel. Het is hetzelfde zuur dat in bijvoorbeeld gefermenteerde zuurkool zit, en dat kun je ook maanden buiten de koelkast bewaren zonder problemen. Tegenwoordig zijn we zo gewend aan koelkasten en hebben we nog steeds een overdreven, irrationele angst voor bacterien etc en veel mensen denken daardoor dat je zo'n beetje dood gaat als je iets eet dat een dag over de houdbaarheidsdatum is, of als je iets even buiten de koelkast hebt laten staan. Dat geldt voor vlees en vis vaak wel, tenzij je het pekelt of op andere manier conserveert. Maar (rauwe) melk die zuur is geworden kun je inderdaad nog prima drinken zonder ziek te worden.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 10:56 schreef hamster90 het volgende:
Mensen hier die panisch doen over welke bacteriën allemaal kunnen voorkomen in rauwe melk 😂😂
In de natuur gaat alles om balans, ook in dit geval. Naast mogelijk ziekmakende bacteriën zitten in rauwe melk ook een hoop goede bacteriën. Zo lang de balans hiervan goed is heb je helemaal geen probleem bij het drinken van rauwe melk. Dat is ook een van de redenen waarom goede rauwe melk niet bederft maar zuur wordt. Ik haal zelf vaak melk bij de boerderij en heb wel eens een fles zuur laten worden en een maand of acht bewaard. Was daarna nog steeds te drinken, niet ziek van geworden (je moet alleen van de smaak houden).
Heb je ook rekening gehouden met het verschil in hoeveelheden consumptie? In Nederland wordt er meer rauwe vis verkocht als rauwe melk. Daarmee is het logisch dat er meer voedselvergiftigingen of voedselinfecties voortkomen uit het eten van vis. Dat zegt alleen niet over de ernst of de incidentie per geconsumeerd item.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 10:56 schreef hamster90 het volgende:
Mensen hier die panisch doen over welke bacteriën allemaal kunnen voorkomen in rauwe melk 😂😂
In de natuur gaat alles om balans, ook in dit geval. Naast mogelijk ziekmakende bacteriën zitten in rauwe melk ook een hoop goede bacteriën. Zo lang de balans hiervan goed is heb je helemaal geen probleem bij het drinken van rauwe melk. Dat is ook een van de redenen waarom goede rauwe melk niet bederft maar zuur wordt. Ik haal zelf vaak melk bij de boerderij en heb wel eens een fles zuur laten worden en een maand of acht bewaard. Was daarna nog steeds te drinken, niet ziek van geworden (je moet alleen van de smaak houden).
Zoek eens op hoeveel mensen ziek zijn geworden van het eten van vis bijvoorbeeld. Daarbij vallen de getallen van rauwe melk in het niet. In mijn ogen is het ook geen reden om de verkoop ervan te verbieden, goede controle van de hygiene en dergelijke zou voldoende moeten zijn.
En even serieus, zeggen dat er weinig smaakverschil zit tussen rauwe melk en supermarkt melk? Dan heb je het gewoon niet geproefd. Alleen het mondgevoel is al totaal anders, doordat rauwe melk veel vetter is en niet is gehomogeniseerd.
Zelfs dan is rauwe melk relatief veilig. Hier een stuk gebaseerd op us data.quote:Op zaterdag 7 mei 2016 10:27 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Heb je ook rekening gehouden met het verschil in hoeveelheden consumptie? In Nederland wordt er meer rauwe vis verkocht als rauwe melk. Daarmee is het logisch dat er meer voedselvergiftigingen of voedselinfecties voortkomen uit het eten van vis. Dat zegt alleen niet over de ernst of de incidentie per geconsumeerd item.
geschreven door een absolute voorstander. Ik vind dat soort artikelen altijd wat lastig, ja die man is slim maar heeft ook een doel (het promoten van rauwe melk), dus in hoeverre is hij echt eerlijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2016 11:35 schreef hamster90 het volgende:
[..]
Zelfs dan is rauwe melk relatief veilig. Hier een stuk gebaseerd op us data.
http://www.realmilk.com/s(...)hat-you-should-know/
quote:Op zaterdag 7 mei 2016 14:34 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
geschreven door een absolute voorstander. Ik vind dat soort artikelen altijd wat lastig, ja die man is slim maar heeft ook een doel (het promoten van rauwe melk), dus in hoeverre is hij echt eerlijk.
Daarnaast is er een verschil in Amerikaanse voedselveiligheid en Nederlandse. Beide hebben voordelen en nadelen. Kortom mijn twijfel blijft.
linkjes naar onderliggende artikelen te vinden in de bron (foodlog)quote:In de VS blijkt meer dan de helft van de voedselinfecties die naar melk te herleiden zijn, verband te houden met rauwe melk. Opvallend, omdat maar zo'n 3,5% van de consumenten rauwe melk drinkt.
De laatste jaren neemt de populariteit van rauwe melk weer toe. Rauwe melk bevat meer natuurlijke antilichamen, eiwitten en bacteriën dan gepasteuriseerde melk. Voorstanders vinden het gezonder, schoner en lekkerder.
Opmerkelijk
Onderzoekers van het Amerikaanse Johns Hopkins Center for a Livable Future (CLF) bekeken 81 gepubliceerde wetenschappelijke artikelen over de gezondheidsrisico’s en voordelen van het consumeren van rauwe koemelk. Ze deden op verzoek van de staat Maryland, die overweegt het in boerderijwinkels verkopen van rauwe melk toe te staan.
In hun onderzoek kwamen de wetenschappers tot de conclusie dat de kans om een voedselinfectie op te lopen bij het drinken van rauwe melk wel 100 keer zo groot is als bij het drinken van gepasteuriseerde melk. Dat brengt ze ertoe te adviseren geen rauwe melk te drinken. De verhouding tussen het aantal - meer dan de helft - melkgerelateerde voedselinfecties en het aantal mensen dat rauwe melk consumeert, laat geen andere uitweg. In hun metastudie concluderen ze dat het risico zwaarder weegt dan de eventuele gezondheidsvoordelen, waarover nog niet zoveel bekend is.
De meest voorkomende microbiële besmettingen gevonden in melk zijn Salmonella, Campylobacter, Listeria en E. coli. Deze bacteriën kunnen overgeven, diarree en koorts veroorzaken. In uitzonderlijke gevallen leidt het zelfs tot nierfalen of de dood. Science Daily meldt dat de wetenschappers van het CLF op basis van hun onderzoek adviseren geen rauwe melk te consumeren. Dit geldt zeker voor de kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen, zwangere en mensen met een zwak immuunsysteem .
België ziet ook problemen
Ook het Belgisch Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) denkt er zo over. Het FAVV herhaalt zijn advies uit 2014 om rauwe melk voor consumptie kort te laten koken, meldt VILT. Het FAVV waarschuwt deze week ook voor afgeleide producten. De aanleiding voor het nieuwe advies van het wetenschappelijk comité van het FAVV is het terugroepen van een aantal rauwmelkse producten zoals kaas, boter, room en karnemelk in verband met een bacteriële besmetting in 2014.
De voorstanders van rauwe melk vinden juist dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de voordelen. Op dit moment zouden we nog te weinig begrijpen van de positieve werking die rauwe melk kan hebben.
Daar was ik dus al bang voor.quote:Op zaterdag 7 mei 2016 15:10 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
linkjes naar onderliggende artikelen te vinden in de bron (foodlog)
Rauwe melk is prima gezond máár er vindt zo snel verkeerde bacteriegroei in plaats.
Een heel klein beetje onhygiëne bij de boer vergroot het risico enorm, dus daar moet je goed zeker van zijn (in de meeste moderne melkstallen geen probleem, maar als er iemand eens lekker ambachtelijk gaat melken moet je echt uit de buurt van de melk blijven).
De meeste consumenten zijn natuurlijk totaal onvertrouwd met zoiets als rauwe melk. We zijn 'gewend' aan veilig eten en alles kan in de koelkast. Dat maakt mensen lui en slordig. Kan prima - maar niet met rauwe melk.
Waar haal je dit vandaan?quote:Op woensdag 25 mei 2016 20:49 schreef krakkemieke het volgende:
Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie.
Wat ik begreep is dat als kinderen op een boerderij opgroeien, rauwe melk drinken, in de modder spelen, eten uit de tuin, vies worden etc ze veel minder kans hebben een allergie te ontwikkelen dan kinderen die altijd binnen spelen in superschone woningen.quote:
Ja, kinderen die lekker vies zijn, krijgen minder vaak een allergie of astma.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat ik begreep is dat als kinderen op een boerderij opgroeien, rauwe melk drinken, in de modder spelen, eten uit de tuin, vies worden etc ze veel minder kans hebben een allergie te ontwikkelen dan kinderen die altijd binnen spelen in superschone woningen.
In de voormalige DDR nemen de hoeveelheid allergieën toe na de "wende" en hadden mensen minder darmkanker omdat ze veel meer kool aten, er was in de winter weinig anders
Nee dus.Door pasturisatie gaat lactose niet kapot waar mensen allergisch voor zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:13 schreef Manke het volgende:
Door pasturatie gaat het enzym lactase kapot, daarom kunnen lactose intoleranten rauwe en onbewerkte melk drinken.
Mensen zijn niet allergisch voor lactase, ze zijn allergisch voor lactose, een suiker.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:13 schreef Manke het volgende:
Door pasturatie gaat het enzym lactase kapot, daarom kunnen lactose intoleranten rauwe en onbewerkte melk drinken.
Dat en misschien ook omdat ze sowieso meer groenten aten. Mijn vraagteken doet het niet, lol!quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat ik begreep is dat als kinderen op een boerderij opgroeien, rauwe melk drinken, in de modder spelen, eten uit de tuin, vies worden etc ze veel minder kans hebben een allergie te ontwikkelen dan kinderen die altijd binnen spelen in superschone woningen.
In de voormalige DDR nemen de hoeveelheid allergieën toe na de "wende" en hadden mensen minder darmkanker omdat ze veel meer kool aten, er was in de winter weinig anders
mensen zijn er niet allergisch voor, maar kunnen het niet verteren door afwezigheid van lactase, het enzym dat lactose verteert. In rauwe melk zit er genoeg van in, dus die mensen kunnen het verdragen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:18 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nee dus.Door pasturisatie gaat lactose niet kapot waar mensen allergisch voor zijn.
Ja, is het niet geweldig dat de mens zomaar een extra voedselbron heeft!? Nu is het minder belangrijk, maar vele duizenden jaren had de mens gewoon relatief weinig voedsel. Degenen die dus, door een kleine mutatie, wél melk konden drinken hadden een biologisch voordeel boven diegenen die dat niet konden: Evolutie in de praktijk.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:10 schreef krakkemieke het volgende:
Aan de andere kant, de mens is ongeveer het enige dier dat als volwassene nog melk drinkt.
Niet de mens, maar Noord-Europeanen, die hebben de enzymen ervoor het te verteren en verdragen, chinezen bijvoorbeeld niet.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:10 schreef krakkemieke het volgende:
Aan de andere kant, de mens is ongeveer het enige dier dat als volwassene nog melk drinkt.
zomaar?quote:Op donderdag 26 mei 2016 08:30 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Ja, is het niet geweldig dat de mens zomaar een extra voedselbron heeft!? Nu is het minder belangrijk, maar vele duizenden jaren had de mens gewoon relatief weinig voedsel. Degenen die dus, door een kleine mutatie, wél melk konden drinken hadden een biologisch voordeel boven diegenen die dat niet konden: Evolutie in de praktijk.
Plus, wat tot mijn verbijstering veel mensen niet weten: een koe geeft alleen maar melk ('lactatieperiode') wanneer ze niet al te lang geleden een kalfje gekregen heeft.quote:Op donderdag 26 mei 2016 14:54 schreef FANN het volgende:
[..]
zomaar?
daar is niets natuurlijks aan meer aan hoor....
Een Nederlandse koe geeft gemiddeld bijna achtduizend liter melk per jaar. Dat is zo'n 22 liter per dag. De gemiddelde melkproductie is nog hoger in de Verenigde Staten, meer dan dertig liter per dag. Als een koe alleen haar kalf moet voeden, zoals de natuur het bedoeld heeft, zou dit liggen op vier tot acht liter per dag.
niet zoals de natuur het had bedoeld .....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 26-05-2016 15:36:14 ]ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op donderdag 26 mei 2016 15:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Plus, wat tot mijn verbijstering veel mensen niet weten: een koe geeft alleen maar melk ('lactatieperiode') wanneer ze niet al te lang geleden een kalfje gekregen heeft.
Dat kalfje moet tegenwoordig -nieuwe wetgeving- wel 10 hele dag bij de moeder gelaten worden; daarna worden moeder en kalf gescheiden en krijgt het kalf kunstmelk.
Dus er worden voortdurend nieuwe kalfjes gekweekt, niet omdat er nieuwe koeien nodig zijn, maar om de melkstroom te laten vloeien.Met melk meer mans zeggen ze danSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kalveren hoeven geen 10 dagen bij de koe te blijven, er is alleen een motie geweest om de staatssecretaris met een voorstel te laten komen. Deze heeft al aangegeven hier geen gehoor aan te geven. http://www.nu.nl/politiek(...)f-bij-koe-laten.htmlquote:Op donderdag 26 mei 2016 15:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Plus, wat tot mijn verbijstering veel mensen niet weten: een koe geeft alleen maar melk ('lactatieperiode') wanneer ze niet al te lang geleden een kalfje gekregen heeft.
Dat kalfje moet tegenwoordig -nieuwe wetgeving- wel 10 hele dag bij de moeder gelaten worden; daarna worden moeder en kalf gescheiden en krijgt het kalf kunstmelk.
Je hebt gelijk, denk ik. Die tien dagen is denk ik wat in de biologische sector verplicht (voor keurmerk) is.quote:Op donderdag 26 mei 2016 15:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Kalveren hoeven geen 10 dagen bij de koe te blijven, er is alleen een motie geweest om de staatssecretaris met een voorstel te laten komen. Deze heeft al aangegeven hier geen gehoor aan te geven. http://www.nu.nl/politiek(...)f-bij-koe-laten.html
Er loopt wel een onderzoek om te kijken wat nu precies het beste is.
schandalig toch?quote:Op donderdag 26 mei 2016 15:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Kalveren hoeven geen 10 dagen bij de koe te blijven, er is alleen een motie geweest om de staatssecretaris met een voorstel te laten komen. Deze heeft al aangegeven hier geen gehoor aan te geven. http://www.nu.nl/politiek(...)f-bij-koe-laten.html
Er loopt wel een onderzoek om te kijken wat nu precies het beste is.
http://www.foodallergy.org/allergens/milk-allergyquote:
Wat Manke zegt: mensen die lactose niet kunnen verdragen maken het enzym lactase niet of te weinig aan. Dat enzym is van nature volop aanwezig in melk, maar door pasteurisatie gaat het verloren (want enzymen gaan kapot boven +-42 graden). Daardoor kunnen deze mensen gepasteuriseerde melkproducten niet goed verdragen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:21 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Mensen zijn niet allergisch voor lactase, ze zijn allergisch voor lactose, een suiker.
Jij laat je kinderen zeker ook niet fietsen of buitenspelen of met de auto meerijden?quote:Op donderdag 26 mei 2016 08:33 schreef DzjieDub het volgende:
Maar rauwe melk heeft teveel risico's. Ik zal het mijn kinderen niet laten drinken totdat ze tot volle wasdom zijn gekomen - al zou ik zelf graag nog wel eens een glaasje ervan willen hebben.
Zoals ik hierboven uitleg hoeft dat geen probleem te zijn. Bovendien wordt zuivel oorspronkelijk echt niet alleen in Noord-Europa gebruikt. Denk eens aan India waar het van oudsher een belangrijk product is, omdat in delen van India een lange vegetarische traditie is. In het Himalayagebergte wordt ook veel zuivel gebruikt, met name van de waterbuffel. Dan hebben we ook nog de Mongoolse nomaden die zeer afhankelijk zijn van de zuivel van hun vee, de Bedoeïnen die op hun tochten door de woestijn lange periodes overleven op melk van hun paarden en de Masaï in Kenia, die leefden op niets anders dan melk vlees en bloed.quote:Op donderdag 26 mei 2016 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet de mens, maar Noord-Europeanen, die hebben de enzymen ervoor het te verteren en verdragen, chinezen bijvoorbeeld niet.
Nee een koe die 22 liter melk geeft is niet natuurlijk. Net als ALLE groente die je in de supermarkt kan kopen, welke een product zijn van minimaal decennia, maar soms zelfs eeuwen, aan rassenveredeling.quote:Op donderdag 26 mei 2016 14:54 schreef FANN het volgende:
[..]
daar is niets natuurlijks aan meer aan hoor....
quote:Op donderdag 26 mei 2016 15:28 schreef FANN het volgende:
[..]
Met melk meer mans zeggen ze dan
wauwSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Volgens mij wordt er ook nog veel meer geproduceerd dan de vraag ernaar. En ze hebben ook nog het quotum afgeschaft.
Het is volkomen idioot....quote:Op vrijdag 27 mei 2016 21:54 schreef Manke het volgende:
[..]
wauw![]()
Volgens mij wordt er ook nog veel meer geproduceerd dan de vraag ernaar. En ze hebben ook nog het quotum afgeschaft.
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 10:14 schreef FANN het volgende:
[..]
Het is volkomen idioot....
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ffen-melkquota.dhtmlMeer kalfsvlees eten dus, ik verheug me er op!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Toen ik nog vlees at vond ik kalfsvlees het lekkerste én sucadelappen voor hachee.quote:Op maandag 30 mei 2016 23:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meer kalfsvlees eten dus, ik verheug me er op!
Ik ken aardig wat melkveehouders die niet zitten te wachten op volk op hun erf. Laat staan met hun klauwen aan de melktank.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
Rauwe melk kun je bij zo'n beetje elke melkvee boerderij krijgen.
Maar midden in Rotterdam Centrum wordt het lastig ja
Binnenkort komt er een stadsboerderij bij Rotterdam CS. Misschien komen daar ook wel koeien.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
Rauwe melk kun je bij zo'n beetje elke melkvee boerderij krijgen.
Maar midden in Rotterdam Centrum wordt het lastig ja
De meeste boeren hebben daarvoor dus een grote boerderij hond.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ken aardig wat melkveehouders die niet zitten te wachten op volk op hun erf. Laat staan met hun klauwen aan de melktank.
En ik ken er een die wel rauwe melk verkoopt maar geen zin heeft om te verkopen aan aluminiumhoedjes en die dus al te rare vogels weert.
Heeft u een huisdier?quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:33 schreef FANN het volgende:
[..]
schandalig toch?
ook niks meer natuurlijks aan, als er niet door de mens wordt ingegrepen, verlaat het kalf de
moeder als het zes tot tien maanden oud is.
En de koe geeft van nature dus alleen melk in de periode dat ze een kalf heeft.
In een normale situatie dan.
Je moet het wel eerst even vragen he voordat je het erf op loopt en gratis melk paktquote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ken aardig wat melkveehouders die niet zitten te wachten op volk op hun erf. Laat staan met hun klauwen aan de melktank.
Meldpunt discriminatiequote:En ik ken er een die wel rauwe melk verkoopt maar geen zin heeft om te verkopen aan aluminiumhoedjes en die dus al te rare vogels weert.
. ja gezellig ik weet al waar jij naar toe wil,quote:
Waar wil ik naar toe dan?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:53 schreef FANN het volgende:
[..]
. ja gezellig ik weet al waar jij naar toe wil,
om je vraag je beantwoorden, nee ik heb géén huisdieren, ooit had ik 2 katten die had ik
uit het asiel gehaald en die zijn nu dood.
dat katjes ook heel vroeg bij hun moeder vandaan gehaald worden ofzo, weetikveelquote:
Klopt. Stuk hypocriet wat je bent.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:59 schreef FANN het volgende:
[..]
dat katjes ook heel vroeg bij hun moeder vandaan gehaald worden ofzo, weetikveel![]()
waarom stel je die vraag dan?
Probeer het eens, als je het dezelfde dag opdrinkt en je bent ook niet zwangero f hoogbejaard is er niet meer risico aan dan als je b.v. een gerecht met rauw ei eet (doen mensen in andere landen continu maar hebben we in NL een fobie voor).quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:16 schreef Helsinki het volgende:
Hier in de buurt zit een melkhuisje waar je rauw melk kunt kopen. Nog niet gedaan maar wil het wel eens proberen.
Goed van mij heh dat ik wist waar je naar toe wildequote:
O jawel want je trekt ook een beest in huis die na 8 weken bij zn moeder wordt weggehaald.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:02 schreef FANN het volgende:
[..]
Goed van mij heh dat ik wist waar je naar toe wilde![]()
enne... oh ja ik voel mij best wel eens hypocriet hoor, want ik eet wél kaas
en soms gebruik ik wel eens een mixje of een sausje of ik trek een blik soep
uit de kast, en oh ja, ik vergeet bijna mijn Irish coffee dus ja.. overal zit
wel melk in en ik eet ook eieren, eieren is eigenlijk ook best een drama, dus ja, in dat
opzicht heb je gelijk, dan ben ik dus hypocriet.
Maar ik voel me dan weer niet hypocriet omdat ik een kat uit het asiel heb gehaald
die daar door andere mensen was gedropt omdat hij niet perfect was en ook niet
over het mishandelde getraumatiseerde poesje wat ik uit het asiel heb gehaald,
nee dat dan weer niet.
Je had dus beter over kaas kunnen beginnen, dan had je wel een punt gehad, nu
eigenlijk niet.
Hij begonquote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:03 schreef Helsinki het volgende:
Wat een idiote discussie. Kunnen we het even weer over rauwe melk hebben?
En waarom denk je dat een melktap rauwe melk verkoopt?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:54 schreef sprietje76 het volgende:
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap. Ben tot noch toe maar 1 keer gestopt om te tappen, inderdaad vanwege de mogelijkheid dat je er ziek van wordt. Binnenkort nog maar eens langsgaan voor melk voor een kaas-experiment.
Er is ook een mogelijkheid dat je in een auto ongeluk terecht komt maar toch stap je elke dag in die auto.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:54 schreef sprietje76 het volgende:
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap. Ben tot noch toe maar 1 keer gestopt om te tappen, inderdaad vanwege de mogelijkheid dat je er ziek van wordt. Binnenkort nog maar eens langsgaan voor melk voor een kaas-experiment.
Euh, nee?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Er is ook een mogelijkheid dat je in een auto ongeluk terecht komt maar toch stap je elke dag in die auto.
quote:
quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:54 schreef sprietje76 het volgende:
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap.
Omdat het op de tap staat? Omdat de rauwheid van de melk dé reden is dat het onverpakt wordt aangeboden? Omdat ik naar dié boerderij werd verwezen toen ik op 'rauwe melk' googlede?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waarom denk je dat een melktap rauwe melk verkoopt?
Okay. Meeste melktaps zijn gepasteuriseerd namelijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:58 schreef sprietje76 het volgende:
[..]
Omdat het op de tap staat? Omdat de rauwheid van de melk dé reden is dat het onverpakt wordt aangeboden? Omdat ik naar dié boerderij werd verwezen toen ik op 'rauwe melk' googlede?
Whut? Dat heeft toch totaal geen zin? Dan mogen ze het ook verpakt aanbieden, waarom zouden ze het dan in een tap doen?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay. Meeste melktaps zijn gepasteuriseerd namelijk.
Dit is onzin. Een boerderij heeft echt geen pasteur staan hoorquote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay. Meeste melktaps zijn gepasteuriseerd namelijk.
Ken er verschillende. Haal mijn melk bij eentje.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 18:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit is onzin. Een boerderij heeft echt geen pasteur staan hoor
volgens mij is dat onzin en puur marketing gericht aan gezondheidsnuts.quote:Op zondag 12 juni 2016 17:12 schreef cb2013 het volgende:
In het verleden Rauwe melk gekocht bij een Boer in Delfgauw (achter Ikea delft). Alleen melk, mjah. Wat kan ik zeggen. Ik drink nooit melk, behalve dus van die boer. Alleen melk is voor de dieren, niet voor mensen?
En dan heb je A1 melk en A2 melk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |