abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161914504
Intressante weetjes voor de fijnproever,

echte melk zoals het uit de koe komt kon je vroeger gewoon kopen bij de appie , maar jammer genoeg steeds lastiger! Als je het niet interesseert of het wel of niet gezonder is zou je het TOCH eens moeten proeven maar dan gewoon omdat het lekkerder smaakt!

Rauwe melk dus.

Veel mensen vinden dat een glas melk bij de dagelijkse voeding hoort. Toch is melk verantwoordelijk voor voedselallergie. Bij gepasteuriseerde melk zijn de waardevolle voedingsstoffen verdwenen. Het klopt dat melk nog steeds gezond is, maar dan gaat het om rauwe melk. In rauwe melk zitten de waardevolle stoffen nog, zoals vitaminen en noodzakelijke enzymen. Publicaties schrijven zelfs dat rauwe melk voor herstel zorgt bij veel ziektes en dat men door een dieet van rauwe melk overtollige kilo's kwijtraakt.

Biologische rauwe melk is nog puur

Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie. Biologische melk is een goed alternatief, omdat hier wel de gezonde bacteriën inzitten, maar niet de antibiotica. Biologische koeien hebben meer ruimte en zijn veel buiten, bovendien hebben eten ze gewoon gras. Bij 'reguliere' koeien is dit anders: zij eten voedsel dat van genetisch gemodificeerde gewassen afkomstig is, en dit voer is vaak behandeld met bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Doordat biologische koeien veel buiten zijn en onbehandeld voedsel eten, zitten er in biologische melk meer omega-3-vetzuren. Tevens zit er CLA in, wat remmend op kanker werkt. Bij de reguliere koe is geen sprake van CLA in de melk, omdat CLA verdwijnt zodra de koe geraffineerd eet. Biologische melk biedt dus de voordelen, die normale melk niet biedt. Eczeem komt bijvoorbeeld minder voor onder mensen die biologische melk drinken.

Het merk Demeter heeft melk dat afkomstig is uit de biologisch dynamische landbouw en deze koeien leven zo natuurlijk als het maar kan. Er worden maar twee koeien per 100 meter gehouden en de koeien krijgen het grootste gedeelte van het voer, van het bedrijf zelf. Het homogeniseren van melk is er niet bij.

Pasteurisatie doet vitaminen en enzymen uit melk verdwijnen

Pasteurisatie van melk heeft veel nadelen. Dit verhitproces gebeurt met de normale winkelmelk. En dit is bij biologische melk ook het geval. Hoewel biologische melk minder stoffen bevat die schadelijk zijn, zitten door pasteurisatie de waardevolle stoffen er ook niet meer in. De goede bacteriën en enzymen worden om zeep geholpen. En eigenlijk is pasteurisatie, mits er onder hygiënische omstandigheden gewerkt wordt, niet meer nodig. Daarom bevat rauwe melk, die ongepasteuriseerd is, nog de waardevolle enzymen en bacteriën. Door verhitting beschadigen de vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine C). C verdwijnt voor de helft, en B12 verdwijnt zelfs helemaal. Ook de onverzadigde vetzuren en sporenelementen blijven niet. Melksuiker komt sneller in het bloed, omdat de lactosestructuur ook verandert. Daarbij komt nog, dat na verhitting allerlei chemische stoffen worden toegevoegd. Zo worden geuren verhuld en smaak herstelt. Aan magere melk wordt bijvoorbeeld melk in poedervorm toegevoegd.

Onderzoek en publicatie
Een onderzoek onderzoek gedaan naar de verschillen tussen het drinken van gepasteuriseerde en rauwe melk, liet zien het drinken van rauwe melk voor betere gebitten en groei zorgde. Calcium werd beter opgenomen. Ook kwamen allergie, hooikoorts, eczeem en oorontstekingen minder voor. Histamineniveaus halveerden.

Volgens een artikel van Dr. J.R. Crewe uit 1929 (publicatie in 'Certfied Milk Magazine") herstellen zieke mensen sneller, wanneer zij op rauwe melk leven. Het gaat dan natuurlijk om de melk die van grasetenede koeien afkomstig is, en die rijk aan natuurlijk vet is. Crewe paste 15 jaar lang rauwe melk toe bij verschillende ziektes. De resultaten waren enorm goed, maar de methode was zo eenvoudig dat de medische wereld er niet veel belangstelling voor had. Crewe haalt in zijn artikel William Ossler aan. Ossler ziet overeenkomsten tussen melk en bloed en bloed speelt de hoofdrol bij de omzetting van voeding. In deze zin, is melk nuttig voedsel. De resultaten waren met name goed bij ziekten die met hart, nieren en hoge bloeddruk te maken hadden. Ook raakte men veel overtollige kilo's kwijt. Dus werd de melkkuur succesvol toegepast bij overgewicht. Crewe stelde zelfs dat wanneer men op rauwe melk leeft, ze geen medicijnen of andere oplossingen nodig hebben uit de medische wereld. Rauwe melk bevat voldoende vitaminen, enzymen en andere noodzakelijke ingrediënten.

Wageningen University: inzetten van rauwe melk bij luchtwegaandoeningen
Prof. Van Neerven, verbonden aan WUR, meldde in september 2014 dat bepaalde bestanddelen uit voeding, waaronder rauwe melk, een positieve invloed heeft op immuniteit in de bovenste luchtwegen. De kans op het krijgen van een allergie of infectie bij kleine kinderen vermindert hierdoor, en mogelijk dat het ook luchtweginfecties en chronische ontstekingen bij ouderen kan helpen voorkomen.

http://mens-en-gezondheid(...)ond-alternatief.html

Ps omdat beetje raar is om nu naar een weiland te gaan en aan een koe-in haar uier te gaan sabbellen, kan je het ook kopen bij een zgn melkmeisje ( in de volksmond genaamd een boerinnetje ) en die heeft dan al voor JOU met de uiers zitten klooien, dus heb je dat probleem/ issue niet meer en smaakt het ook gewoon een stuk lekkerder! Ook reageren mensen minder raar op je ! )
pi_161914550
Zou zeggen bel gewoon bij de dichts bijzijnde boer aan, als je hem 50 cent per liter geeft is die al blij
Ik zwaai naar dieren.
pi_161914640
Even lurken aan de tiet van een zwangere broedmachine
pi_161914652
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 03:03 schreef Geerd het volgende:
Zou zeggen bel gewoon bij de dichts bijzijnde boer aan, als je hem 50 cent per liter geeft is die al blij
hoi ik woon hartje randstad! eerste melk boerin waar ik woon is 40 km verderop haha
  woensdag 4 mei 2016 @ 04:19:25 #5
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_161914658
Rauwe melk ^O^
Hier in Utrecht kan ik het nergens krijgen. Wel in IJsselstein maar dat is niet naast de deur. Als iemand een adres weet hoor ik het graag.
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
  woensdag 4 mei 2016 @ 04:23:21 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161914665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 04:23 schreef RobinOok het volgende:
Misschien ook leuk om te lezen:
https://www.nvwa.nl/actue(...)r-de-volksgezondheid
aiiiiii nu durf ik het niet meer...
pi_161914761
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 04:34 schreef possetje het volgende:

[..]

aiiiiii nu durf ik het niet meer...
Goedzo. Hersenvliesontsteking is niet niks...
  woensdag 4 mei 2016 @ 06:59:57 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161914780
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 04:12 schreef possetje het volgende:

[..]

hoi ik woon hartje randstad! eerste melk boerin waar ik woon is 40 km verderop haha
Je woonde in Rotterdam toch?
Deze boer heeft rauwe melk
http://zuivelvanwinden.nl

Ik vind het niet veel toevoegen overigens en een artikel uit 1929 aanhalen erover is natuurlijk belachelijk.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 4 mei 2016 @ 09:55:40 #11
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_161916067
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 04:12 schreef possetje het volgende:

[..]

Heb je geen fiets? 5 uur vertrekken, ben je tegen 9 uur weer terug.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_161916167
--edit---
oh nee, we zitten in een serieus topic, sorry
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_161916438
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 04:23 schreef RobinOok het volgende:
Misschien ook leuk om te lezen:
https://www.nvwa.nl/actue(...)r-de-volksgezondheid
daar komt omdat je in al die jaren geen weerstand hebt opgebouwd.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 4 mei 2016 @ 10:26:33 #14
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_161916508
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 02:45 schreef possetje het volgende:
Bij gepasteuriseerde melk zijn de waardevolle voedingsstoffen verdwenen. Het klopt dat melk nog steeds gezond is, maar dan gaat het om rauwe melk. In rauwe melk zitten de waardevolle stoffen nog, zoals vitaminen en noodzakelijke enzymen.
Waar is dit op gebaseerd?
Pasteurisatie zorgt ervoor dat eventuele ziekmakers doodgaan in de melk. Vitamines en mineralen en enzymen gaan echt niet dood hoor anders kan je bv geen kaas meer maken.
pi_161916835
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 10:26 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Waar is dit op gebaseerd?
Pasteurisatie zorgt ervoor dat eventuele ziekmakers doodgaan in de melk. Vitamines en mineralen en enzymen gaan echt niet dood hoor anders kan je bv geen kaas meer maken.
Kaas ontstaat niet uit vitaminen en mineralen maar oa uit bepaalde bacterien en schimmels.
Bepaalde soorten kaas is alleen van rauwe melk te maken, omdat in gepasteuriseerde melk al het leven doodgemaakt is; Kaas maken met gepasteuriseerde melk geeft totaal andere kaas dan van rauwe melk.

De grap is dat tijdens het kaasproces de evt ziekmakers die in de rauwe melk zitten niet overleven. Kaas is een goede conserveermethode, daarom is kaas ook veel langer houdbaar dan rauwe melk; en daarom is verkoop van rauwe melk in Nederland officieel niet toegestaan, maar de verkoop van rauwmelkse kaas dan weer wel (binnen bepaalde voorwaarden).
pi_161917102
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 06:59 schreef Molo het volgende:

Ik vind het niet veel toevoegen overigens en een artikel uit 1929 aanhalen erover is natuurlijk belachelijk.
Och, de gezondheidsraad en het voedingscentrum bedienen zich ook aldoor van junkscience uit de jaren 40 en 50.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 10:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kaas ontstaat niet uit vitaminen en mineralen maar oa uit bepaalde bacterien en schimmels.
Bepaalde soorten kaas is alleen van rauwe melk te maken, omdat in gepasteuriseerde melk al het leven doodgemaakt is; Kaas maken met gepasteuriseerde melk geeft totaal andere kaas dan van rauwe melk.
Als het leven niet denk ik, daarvoor moet je steriliseren (100 graden) en dan kun je er denk ik geen yoghurt of kaas meer van maken.

Ik hou zelf helemaal niet meer van melk en het idee om die warme vette schuimige melk rechtsteeks uit de koe te drinken bezorgt mij lichte kokhalsneigingen, dus ik zou zeggen maak er vooral kaas van. Helaas werkt de VWA ook dat tegen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:30:57 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161917538
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 10:20 schreef spierbal het volgende:

[..]

daar komt omdat je in al die jaren geen weerstand hebt opgebouwd.
Onzin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:47:36 #18
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_161917833
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 10:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

De grap is dat tijdens het kaasproces de evt ziekmakers die in de rauwe melk zitten niet overleven. Kaas is een goede conserveermethode, daarom is kaas ook veel langer houdbaar dan rauwe melk; en daarom is verkoop van rauwe melk in Nederland officieel niet toegestaan, maar de verkoop van rauwmelkse kaas dan weer wel (binnen bepaalde voorwaarden).
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je voor kaas enzymen en eiwitten nodig hebt, waarbij TS beweert dat die allemaal doodgaan :')
pi_161917993
Biologisch gezien is koeien melk onmogelijk gezond voor een mens, dat kan simpelweg niet.

Maar goed, als je het met mate drinkt, zal het meestal geen kwaad kunnen.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:03:31 #20
45206 Pietverdriet
pi_161918120
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:57 schreef Ronaldsen het volgende:
Biologisch gezien is koeien melk onmogelijk gezond voor een mens, dat kan simpelweg niet.

Maar goed, als je het met mate drinkt, zal het meestal geen kwaad kunnen.
Vertel, dat kan je vast wel onderbouwen.
pi_161918278
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel, dat kan je vast wel onderbouwen.
Een mens komt niet uit een koe, dus die melk kan voor een mens niet gemaakt zijn.

Geen wonder dat een groot deel van de mensheid lactose-intolerant is.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:12:03 #22
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_161918289
Cola is gezonder
  woensdag 4 mei 2016 @ 13:49:22 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161920389
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Een mens komt niet uit een koe, dus die melk kan voor een mens niet gemaakt zijn.
En een mens komt wel uit een ei, dus een ei is voor een mens gemaakt.
En een mens komt ook uit een karbonade, dus karbonade is voor een mens gemaakt.
Een mens komt wel uit een appel, dus appelsap is voor een mens gemaakt.

.....
pi_161920949
juist het idee dat er de laatste tijd steeds meer rauwe melk wordt verkocht her en der
pi_161921792
Wat een hoop onzin weer vna mens en gezondheid.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 02:45 schreef possetje het volgende:
Intressante weetjes voor de fijnproever,

Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie. Biologische melk is een goed alternatief, omdat hier wel de gezonde bacteriën inzitten, maar niet de antibiotica.
In gewone melk zit tegenwoordig ook geen antibiotica meer. Misschien zijn ze hierin ook afgegaan op info uit 1929 :')

quote:
Biologische koeien hebben meer ruimte en zijn veel buiten, bovendien hebben eten ze gewoon gras. Bij 'reguliere' koeien is dit anders: zij eten voedsel dat van genetisch gemodificeerde gewassen afkomstig is, en dit voer is vaak behandeld met bestrijdingsmiddelen en kunstmest.
Ruim 70% van de Melkveestapel loopt in het zomerseizoen gewoon buiten. Minimaal 6 uur per dag maar bij veel bedrijven ook de hele dag door. In de winter staan ook biologische koeien gewoon binnen. Wat is er bij voorbaat mis met gemodificeerd voedsel?
Overigens gelden voor biologische melkkoeien natuurlijk wel strengere eisen, dat mag best een reden zijn om voor biologisch te kiezen, ook de smaak kan best wat anders zijn door de langere weidegang en de gevarieerdere begroeiing van de wei. Een bewijs dat het voordelen oplevert voor de gezondheid is er echter niet.

quote:
Pasteurisatie van melk heeft veel nadelen. Dit verhitproces gebeurt met de normale winkelmelk. En dit is bij biologische melk ook het geval. Hoewel biologische melk minder stoffen bevat die schadelijk zijn, zitten door pasteurisatie de waardevolle stoffen er ook niet meer in. De goede bacteriën en enzymen worden om zeep geholpen. En eigenlijk is pasteurisatie, mits er onder hygiënische omstandigheden gewerkt wordt, niet meer nodig. Daarom bevat rauwe melk, die ongepasteuriseerd is, nog de waardevolle enzymen en bacteriën. Door verhitting beschadigen de vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine C). C verdwijnt voor de helft, en B12 verdwijnt zelfs helemaal. Ook de onverzadigde vetzuren en sporenelementen blijven niet. Melksuiker komt sneller in het bloed, omdat de lactosestructuur ook verandert.
Vitamine B12 is bij mijn weten vrij stabiel bij hogere temperaturen. Of wilden ze beweren dat we ook alleen rauw vlees moeten eten omdat in gebakken vlees de vitamine B12 is afgebroken?
Pasteurisatie is overigens wel nodig, voor de hygiene, rauwe melk is gewoon gevaarlijk.

quote:
Daarbij komt nog, dat na verhitting allerlei chemische stoffen worden toegevoegd. Zo worden geuren verhuld en smaak herstelt. Aan magere melk wordt bijvoorbeeld melk in poedervorm toegevoegd.
Bron? Nooit van gehoord. Magere melk wordt meestal gewoon afgeroomd. daarna wordt dat deels weer toegevoegd om het juiste vetpercentage te krijgen.

quote:
Volgens een artikel van Dr. J.R. Crewe uit 1929 (publicatie in 'Certfied Milk Magazine") herstellen zieke mensen sneller, wanneer zij op rauwe melk leven.
Lekker actueel. :')

quote:
De resultaten waren enorm goed, maar de methode was zo eenvoudig dat de medische wereld er niet veel belangstelling voor had.
Standaard argument tegenwoordig als iets goedkoop en eenvoudig uit te voeren is, daarom vind de medische wereld het niet interessant. Waarschijnlijker is dat die claims nooit hard te maken waren.

quote:
Wageningen University: inzetten van rauwe melk bij luchtwegaandoeningen
Prof. Van Neerven, verbonden aan WUR, meldde in september 2014 dat bepaalde bestanddelen uit voeding, waaronder rauwe melk, een positieve invloed heeft op immuniteit in de bovenste luchtwegen. De kans op het krijgen van een allergie of infectie bij kleine kinderen vermindert hierdoor, en mogelijk dat het ook luchtweginfecties en chronische ontstekingen bij ouderen kan helpen voorkomen.
Het zou best kunnen dat er voor specifieke groepen gezondheidsvoordelen aan rauwe melk kunnen zitten. Daar zitten echter nog heel veel mogelijks, waarschijnlijks en misschiens aan vast.

Bij melkproductie is een volkomen veilig rauw product gewoon niet haalbaar, zeker niet op industriële schaal. Voorlopig brengt het drinken van rauwe melk dan ook vooral gezondheidsrisico's met zich mee.
  Moderator woensdag 4 mei 2016 @ 17:19:18 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161924373
Hele OP niet gelezen, maar voor jaarbasis wordt in Nederland 12 miljard liter geproduceerd. :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161926706
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 17:19 schreef derLudolf het volgende:
Hele OP niet gelezen, maar voor jaarbasis wordt in Nederland 12 miljard liter geproduceerd. :P
das een leugen van de melkiluminatie!
pi_161929990
Ik ben best benieuwd naar rauwe melk.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:02:47 #29
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_161930181
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik ben best benieuwd naar rauwe melk.
Als je het 1 keer geproefd hebt: 4EverRawMilk 8-)
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
pi_161930344
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:02 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Als je het 1 keer geproefd hebt: 4EverRawMilk 8-)
Daar ben ik ook wel bang voor :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_161939022
Ik heb een tijdje raauwe melk gekocht, maar veel smaakverschil vond ik het niet hebben.
Wel serieuze gezondheidsrisico's, hou daar rekening mee en werk heel zorgvuldig.
Rauwe melk is wel minder gevaarlijk dan dit vroeger was: moderne mellkinstallaties zijn heel wat schoner dan ouderwets met de hand melken in een emmer.

Mooie film over een boer in het VK die rauwe melk produceert & verhandelt: The moo man

In Nederland mag rauwe melk niet 'verpakt' (dus in pak of fles) verkocht worden, wel 'los', bij de boer zelf. Moet de boer er wel op wijzen dat je zélf de melk moet koken. Het is overigens meer in opkomst dan dat je het steeds minder zou kunnen krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 5 mei 2016 @ 08:57:34 #32
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161939352
Ik kan wel de claim dat rauwe melk voor gewichtsverlies zorgt ondersteunen, mits je er de juiste ziekte van oploopt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_161940269
Ik kocht het in het verleden wel eens. Heb een tijdje eigen yoghurt gemaakt maar dan verhit je de melk dus wel. Wil eigenlijk binnenkort ook eens kwark maken.

De risico's van rauwe melk drinken lijken me vrij hoog, een besmetting met lysteria, e. coli of Salmonella zijn is echt niet grappig.

Ik snap niet zo goed waarom alles met een bewerking zo gewantrouwd wordt. De reden dat we in Nederland zo weinig kindersterfte kennen en dat we zeer gezond zijn is te danken aan deze bewerkingen.
De gezondheidsvoordelen wegen minder zwaar als de andere risico's maar omdat we met de die risico's niet meer bekend zijn bagatelliseren we die. Eigenlijk best bijzonder.
pi_161940680
Van bewerkte melk kan de (erg ver doorgevoerde moderne) homogenisering wel problemen veroorzaken. Het schijnt dan eerder allergische reacties op te roepen.
Ik hou er ook niet van, ik vind 'dagmelk' die meer dan twee weken houdbaar is (en dan niet zuur wordt, maar bederft), onaangenaam. Voor mij mede een reden voor demeter melk. Vind ik ook in de winter lekkerder, geen kuilsmaak.

De pasteurisatie is gewoon nodig - nu doet de fabriek dan, vroeger moest het thuis.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:43:56 #35
45206 Pietverdriet
pi_161940714
quote:
3s.gif Op woensdag 4 mei 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Geen wonder dat een groot deel van de mensheid lactose-intolerant is.
:')
  Moderator donderdag 5 mei 2016 @ 10:57:56 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161941014
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:')
Goede redenering toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161958743
Mensen hier die panisch doen over welke bacteriën allemaal kunnen voorkomen in rauwe melk 😂😂

In de natuur gaat alles om balans, ook in dit geval. Naast mogelijk ziekmakende bacteriën zitten in rauwe melk ook een hoop goede bacteriën. Zo lang de balans hiervan goed is heb je helemaal geen probleem bij het drinken van rauwe melk. Dat is ook een van de redenen waarom goede rauwe melk niet bederft maar zuur wordt. Ik haal zelf vaak melk bij de boerderij en heb wel eens een fles zuur laten worden en een maand of acht bewaard. Was daarna nog steeds te drinken, niet ziek van geworden (je moet alleen van de smaak houden).

Zoek eens op hoeveel mensen ziek zijn geworden van het eten van vis bijvoorbeeld. Daarbij vallen de getallen van rauwe melk in het niet. In mijn ogen is het ook geen reden om de verkoop ervan te verbieden, goede controle van de hygiene en dergelijke zou voldoende moeten zijn.

En even serieus, zeggen dat er weinig smaakverschil zit tussen rauwe melk en supermarkt melk? Dan heb je het gewoon niet geproefd. Alleen het mondgevoel is al totaal anders, doordat rauwe melk veel vetter is en niet is gehomogeniseerd.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 11:25:47 #38
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_161959221
Er zat enorm smaakverschil tussen rauwe en bewerkte melk.

En ik vind de rauwe zeker niet lekkerder.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_161959299
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 10:56 schreef hamster90 het volgende:
Mensen hier die panisch doen over welke bacteriën allemaal kunnen voorkomen in rauwe melk 😂😂

In de natuur gaat alles om balans, ook in dit geval. Naast mogelijk ziekmakende bacteriën zitten in rauwe melk ook een hoop goede bacteriën. Zo lang de balans hiervan goed is heb je helemaal geen probleem bij het drinken van rauwe melk. Dat is ook een van de redenen waarom goede rauwe melk niet bederft maar zuur wordt. Ik haal zelf vaak melk bij de boerderij en heb wel eens een fles zuur laten worden en een maand of acht bewaard. Was daarna nog steeds te drinken, niet ziek van geworden (je moet alleen van de smaak houden).
Als melk zuur wordt dan komt dat oa door melkzuur dat ontstaat doordat de melksuikers omgezet worden door melkzuurbacterien, die in overvloede in rauwe melk zitten. En melkzuur is een uitstekend conserveermiddel. Het is hetzelfde zuur dat in bijvoorbeeld gefermenteerde zuurkool zit, en dat kun je ook maanden buiten de koelkast bewaren zonder problemen. Tegenwoordig zijn we zo gewend aan koelkasten en hebben we nog steeds een overdreven, irrationele angst voor bacterien etc en veel mensen denken daardoor dat je zo'n beetje dood gaat als je iets eet dat een dag over de houdbaarheidsdatum is, of als je iets even buiten de koelkast hebt laten staan. Dat geldt voor vlees en vis vaak wel, tenzij je het pekelt of op andere manier conserveert. Maar (rauwe) melk die zuur is geworden kun je inderdaad nog prima drinken zonder ziek te worden.
pi_161981199
Je kan tegenwoordig ook "ongeharmoniseerde" melk kopen deze melk is alleen gepasteuriseerd en niet zoals volle melk volledig gescheiden en na afloop vet weer aan toe gevoegd om er voor te zorgen dan het weer de vereiste vet percentage heeft
pi_161981801
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin
niet
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_161982607
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 10:56 schreef hamster90 het volgende:

Zoek eens op hoeveel mensen ziek zijn geworden van het eten van vis bijvoorbeeld. Daarbij vallen de getallen van rauwe melk in het niet. In mijn ogen is het ook geen reden om de verkoop ervan te verbieden, goede controle van de hygiene en dergelijke zou voldoende moeten zijn.

En even serieus, zeggen dat er weinig smaakverschil zit tussen rauwe melk en supermarkt melk? Dan heb je het gewoon niet geproefd. Alleen het mondgevoel is al totaal anders, doordat rauwe melk veel vetter is en niet is gehomogeniseerd.
Heb je ook rekening gehouden met het verschil in hoeveelheden consumptie? In Nederland wordt er meer rauwe vis verkocht als rauwe melk. Daarmee is het logisch dat er meer voedselvergiftigingen of voedselinfecties voortkomen uit het eten van vis. Dat zegt alleen niet over de ernst of de incidentie per geconsumeerd item.
pi_161983586
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:27 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Heb je ook rekening gehouden met het verschil in hoeveelheden consumptie? In Nederland wordt er meer rauwe vis verkocht als rauwe melk. Daarmee is het logisch dat er meer voedselvergiftigingen of voedselinfecties voortkomen uit het eten van vis. Dat zegt alleen niet over de ernst of de incidentie per geconsumeerd item.
Zelfs dan is rauwe melk relatief veilig. Hier een stuk gebaseerd op us data.

http://www.realmilk.com/s(...)hat-you-should-know/
pi_161986509
Vandaag rauwe melk gekocht, hmmm
pi_161986665
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 11:35 schreef hamster90 het volgende:

[..]

Zelfs dan is rauwe melk relatief veilig. Hier een stuk gebaseerd op us data.

http://www.realmilk.com/s(...)hat-you-should-know/
geschreven door een absolute voorstander. Ik vind dat soort artikelen altijd wat lastig, ja die man is slim maar heeft ook een doel (het promoten van rauwe melk), dus in hoeverre is hij echt eerlijk.

Daarnaast is er een verschil in Amerikaanse voedselveiligheid en Nederlandse. Beide hebben voordelen en nadelen. Kortom mijn twijfel blijft.
pi_161987434
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:34 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

geschreven door een absolute voorstander. Ik vind dat soort artikelen altijd wat lastig, ja die man is slim maar heeft ook een doel (het promoten van rauwe melk), dus in hoeverre is hij echt eerlijk.

Daarnaast is er een verschil in Amerikaanse voedselveiligheid en Nederlandse. Beide hebben voordelen en nadelen. Kortom mijn twijfel blijft.
quote:
In de VS blijkt meer dan de helft van de voedselinfecties die naar melk te herleiden zijn, verband te houden met rauwe melk. Opvallend, omdat maar zo'n 3,5% van de consumenten rauwe melk drinkt.

De laatste jaren neemt de populariteit van rauwe melk weer toe. Rauwe melk bevat meer natuurlijke antilichamen, eiwitten en bacteriën dan gepasteuriseerde melk. Voorstanders vinden het gezonder, schoner en lekkerder.

Opmerkelijk
Onderzoekers van het Amerikaanse Johns Hopkins Center for a Livable Future (CLF) bekeken 81 gepubliceerde wetenschappelijke artikelen over de gezondheidsrisico’s en voordelen van het consumeren van rauwe koemelk. Ze deden op verzoek van de staat Maryland, die overweegt het in boerderijwinkels verkopen van rauwe melk toe te staan.

In hun onderzoek kwamen de wetenschappers tot de conclusie dat de kans om een voedselinfectie op te lopen bij het drinken van rauwe melk wel 100 keer zo groot is als bij het drinken van gepasteuriseerde melk. Dat brengt ze ertoe te adviseren geen rauwe melk te drinken. De verhouding tussen het aantal - meer dan de helft - melkgerelateerde voedselinfecties en het aantal mensen dat rauwe melk consumeert, laat geen andere uitweg. In hun metastudie concluderen ze dat het risico zwaarder weegt dan de eventuele gezondheidsvoordelen, waarover nog niet zoveel bekend is.

De meest voorkomende microbiële besmettingen gevonden in melk zijn Salmonella, Campylobacter, Listeria en E. coli. Deze bacteriën kunnen overgeven, diarree en koorts veroorzaken. In uitzonderlijke gevallen leidt het zelfs tot nierfalen of de dood. Science Daily meldt dat de wetenschappers van het CLF op basis van hun onderzoek adviseren geen rauwe melk te consumeren. Dit geldt zeker voor de kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen, zwangere en mensen met een zwak immuunsysteem .

België ziet ook problemen
Ook het Belgisch Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) denkt er zo over. Het FAVV herhaalt zijn advies uit 2014 om rauwe melk voor consumptie kort te laten koken, meldt VILT. Het FAVV waarschuwt deze week ook voor afgeleide producten. De aanleiding voor het nieuwe advies van het wetenschappelijk comité van het FAVV is het terugroepen van een aantal rauwmelkse producten zoals kaas, boter, room en karnemelk in verband met een bacteriële besmetting in 2014.

De voorstanders van rauwe melk vinden juist dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de voordelen. Op dit moment zouden we nog te weinig begrijpen van de positieve werking die rauwe melk kan hebben.
linkjes naar onderliggende artikelen te vinden in de bron (foodlog)

Rauwe melk is prima gezond máár er vindt zo snel verkeerde bacteriegroei in plaats.
Een heel klein beetje onhygiëne bij de boer vergroot het risico enorm, dus daar moet je goed zeker van zijn (in de meeste moderne melkstallen geen probleem, maar als er iemand eens lekker ambachtelijk gaat melken moet je echt uit de buurt van de melk blijven).

De meeste consumenten zijn natuurlijk totaal onvertrouwd met zoiets als rauwe melk. We zijn 'gewend' aan veilig eten en alles kan in de koelkast. Dat maakt mensen lui en slordig. Kan prima - maar niet met rauwe melk.
pi_161987975
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:25 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Vandaag rauwe melk gekocht, hmmm
tripreport?
pi_161988059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:33 schreef possetje het volgende:

[..]

tripreport?
Ja best spannend, zo een automaat.
pi_161993590
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:10 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

linkjes naar onderliggende artikelen te vinden in de bron (foodlog)

Rauwe melk is prima gezond máár er vindt zo snel verkeerde bacteriegroei in plaats.
Een heel klein beetje onhygiëne bij de boer vergroot het risico enorm, dus daar moet je goed zeker van zijn (in de meeste moderne melkstallen geen probleem, maar als er iemand eens lekker ambachtelijk gaat melken moet je echt uit de buurt van de melk blijven).

De meeste consumenten zijn natuurlijk totaal onvertrouwd met zoiets als rauwe melk. We zijn 'gewend' aan veilig eten en alles kan in de koelkast. Dat maakt mensen lui en slordig. Kan prima - maar niet met rauwe melk.
Daar was ik dus al bang voor. :X
pi_161994654
Rauwe melk is zo lekker!
Nostalgie in mijn stage periode van de management rundveebedrijf opleiding.
Niets was lekkerder dan een paar uur na het melken je beker onder het kraantje van de melktank te houden en in het zonnetje de rauwe melk op te drinken.
Van melkproducten krijg ik meestal last van mijn buik, maar met rauwe melk nooit last gehad.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
pi_162496618
Voor wie geïnteresseerd is in dit onderwerp en nog een half uurtje over heeft:

Een mooie podcast aflevering van Wise Traditions over rauwe melk.

https://itunes.apple.com/(...)042?mt=2&i=369201733
pi_162498310
Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie.
Waarom maak je er dan een probleem van dat sommige mensen gewoon melk willen drinken=
Mijn vraagteken doet het niet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 mei 2016 @ 21:58:12 #53
45206 Pietverdriet
pi_162500599
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 20:49 schreef krakkemieke het volgende:
Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie.

Waar haal je dit vandaan?
pi_162500822
Ik heb het ergens hier in Cul gequote.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162500860
Ik ben het er niet mee eens.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162502826
Hmm. Ik heb het ergens gelezen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 mei 2016 @ 23:05:12 #57
45206 Pietverdriet
pi_162503247
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 22:55 schreef krakkemieke het volgende:
Hmm. Ik heb het ergens gelezen.
Wat ik begreep is dat als kinderen op een boerderij opgroeien, rauwe melk drinken, in de modder spelen, eten uit de tuin, vies worden etc ze veel minder kans hebben een allergie te ontwikkelen dan kinderen die altijd binnen spelen in superschone woningen.
In de voormalige DDR nemen de hoeveelheid allergieën toe na de "wende" en hadden mensen minder darmkanker omdat ze veel meer kool aten, er was in de winter weinig anders
pi_162503390
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ik begreep is dat als kinderen op een boerderij opgroeien, rauwe melk drinken, in de modder spelen, eten uit de tuin, vies worden etc ze veel minder kans hebben een allergie te ontwikkelen dan kinderen die altijd binnen spelen in superschone woningen.
In de voormalige DDR nemen de hoeveelheid allergieën toe na de "wende" en hadden mensen minder darmkanker omdat ze veel meer kool aten, er was in de winter weinig anders
Ja, kinderen die lekker vies zijn, krijgen minder vaak een allergie of astma.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162503523
Aan de andere kant, de mens is ongeveer het enige dier dat als volwassene nog melk drinkt. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 mei 2016 @ 23:13:40 #60
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_162503623
Door pasturatie gaat het enzym lactase kapot, daarom kunnen lactose intoleranten rauwe en onbewerkte melk drinken.
pi_162503823
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:13 schreef Manke het volgende:
Door pasturatie gaat het enzym lactase kapot, daarom kunnen lactose intoleranten rauwe en onbewerkte melk drinken.
Nee dus.Door pasturisatie gaat lactose niet kapot waar mensen allergisch voor zijn.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162503932
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:13 schreef Manke het volgende:
Mensen zijn niet allergisch voor lactase, ze zijn allergisch voor lactose, een suiker.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162504330
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat en misschien ook omdat ze sowieso meer groenten aten. Mijn vraagteken doet het niet, lol!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 26 mei 2016 @ 00:22:47 #64
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_162505697
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:18 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Nee dus.Door pasturisatie gaat lactose niet kapot waar mensen allergisch voor zijn.
mensen zijn er niet allergisch voor, maar kunnen het niet verteren door afwezigheid van lactase, het enzym dat lactose verteert. In rauwe melk zit er genoeg van in, dus die mensen kunnen het verdragen.
  donderdag 26 mei 2016 @ 08:30:31 #65
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_162507903
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:10 schreef krakkemieke het volgende:
Aan de andere kant, de mens is ongeveer het enige dier dat als volwassene nog melk drinkt. ;)
Ja, is het niet geweldig dat de mens zomaar een extra voedselbron heeft!? Nu is het minder belangrijk, maar vele duizenden jaren had de mens gewoon relatief weinig voedsel. Degenen die dus, door een kleine mutatie, wél melk konden drinken hadden een biologisch voordeel boven diegenen die dat niet konden: Evolutie in de praktijk.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  donderdag 26 mei 2016 @ 08:33:57 #66
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_162507930
Overigens heb ik in het verleden ook wel eens rauwe melk gedronken, op vakantie in een klein dorpje in Duitsland - we kochten dat direct bij de boer. Onafgeroomd, wel gekoeld... lekkerste melk die ik ooit gedronken had en zelfs nu, 35 jaar na dato, kan ik me de smaak nog herinneren. Maar rauwe melk heeft teveel risico's. Ik zal het mijn kinderen niet laten drinken totdat ze tot volle wasdom zijn gekomen - al zou ik zelf graag nog wel eens een glaasje ervan willen hebben.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  donderdag 26 mei 2016 @ 09:32:09 #67
45206 Pietverdriet
pi_162508862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:10 schreef krakkemieke het volgende:
Niet de mens, maar Noord-Europeanen, die hebben de enzymen ervoor het te verteren en verdragen, chinezen bijvoorbeeld niet.
pi_162516490
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 08:30 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Ja, is het niet geweldig dat de mens zomaar een extra voedselbron heeft!? Nu is het minder belangrijk, maar vele duizenden jaren had de mens gewoon relatief weinig voedsel. Degenen die dus, door een kleine mutatie, wél melk konden drinken hadden een biologisch voordeel boven diegenen die dat niet konden: Evolutie in de praktijk.
zomaar?

daar is niets natuurlijks aan meer aan hoor....

Een Nederlandse koe geeft gemiddeld bijna achtduizend liter melk per jaar. Dat is zo'n 22 liter per dag. De gemiddelde melkproductie is nog hoger in de Verenigde Staten, meer dan dertig liter per dag. Als een koe alleen haar kalf moet voeden, zoals de natuur het bedoeld heeft, zou dit liggen op vier tot acht liter per dag.

niet zoals de natuur het had bedoeld .....
pi_162517270
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 14:54 schreef FANN het volgende:

[..]

zomaar?

Een Nederlandse koe geeft gemiddeld bijna achtduizend liter melk per jaar. Dat is zo'n 22 liter per dag. De gemiddelde melkproductie is nog hoger in de Verenigde Staten, meer dan dertig liter per dag. Als een koe alleen haar kalf moet voeden, zoals de natuur het bedoeld heeft, zou dit liggen op vier tot acht liter per dag.

niet zoals de natuur het had bedoeld .....
Plus, wat tot mijn verbijstering veel mensen niet weten: een koe geeft alleen maar melk ('lactatieperiode') wanneer ze niet al te lang geleden een kalfje gekregen heeft.
Dat kalfje moet tegenwoordig -nieuwe wetgeving- wel 10 hele dagen bij de moeder gelaten worden; daarna worden moeder en kalf gescheiden en krijgt het kalf kunstmelk.
Dus er worden voortdurend nieuwe kalfjes gekweekt, niet omdat er nieuwe koeien nodig zijn, maar om de melkstroom te laten vloeien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 26-05-2016 15:36:14 ]
pi_162517327
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Plus, wat tot mijn verbijstering veel mensen niet weten: een koe geeft alleen maar melk ('lactatieperiode') wanneer ze niet al te lang geleden een kalfje gekregen heeft.
Dat kalfje moet tegenwoordig -nieuwe wetgeving- wel 10 hele dag bij de moeder gelaten worden; daarna worden moeder en kalf gescheiden en krijgt het kalf kunstmelk.
Dus er worden voortdurend nieuwe kalfjes gekweekt, niet omdat er nieuwe koeien nodig zijn, maar om de melkstroom te laten vloeien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met melk meer mans zeggen ze dan :')

SPOILER
  donderdag 26 mei 2016 @ 15:42:47 #71
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_162517650
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat kalfje moet tegenwoordig -nieuwe wetgeving- wel 10 hele dag bij de moeder gelaten worden; daarna worden moeder en kalf gescheiden en krijgt het kalf kunstmelk.
Kalveren hoeven geen 10 dagen bij de koe te blijven, er is alleen een motie geweest om de staatssecretaris met een voorstel te laten komen. Deze heeft al aangegeven hier geen gehoor aan te geven. http://www.nu.nl/politiek(...)f-bij-koe-laten.html
Er loopt wel een onderzoek om te kijken wat nu precies het beste is.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_162523495
quote:
10s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Kalveren hoeven geen 10 dagen bij de koe te blijven, er is alleen een motie geweest om de staatssecretaris met een voorstel te laten komen. Deze heeft al aangegeven hier geen gehoor aan te geven. http://www.nu.nl/politiek(...)f-bij-koe-laten.html
Je hebt gelijk, denk ik. Die tien dagen is denk ik wat in de biologische sector verplicht (voor keurmerk) is.
pi_162524693
quote:
10s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

schandalig toch?

ook niks meer natuurlijks aan, als er niet door de mens wordt ingegrepen, verlaat het kalf de
moeder als het zes tot tien maanden oud is.

En de koe geeft van nature dus alleen melk in de periode dat ze een kalf heeft.
In een normale situatie dan.
pi_162524990
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar haal je dit vandaan?
http://www.foodallergy.org/allergens/milk-allergy

Hier bijvoorbeeld dat het de meest voorkomende allergie is bij kinderen. In de podcast waar ik hierboven naar linkte wordt het ook genoemd. Let er wel op dat het hier om gepasteuriseerde melk gaat! Sommige mensen die daar allergisch op reageren kunnen rauwe melk wel verdragen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 23:21 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Mensen zijn niet allergisch voor lactase, ze zijn allergisch voor lactose, een suiker.
Wat Manke zegt: mensen die lactose niet kunnen verdragen maken het enzym lactase niet of te weinig aan. Dat enzym is van nature volop aanwezig in melk, maar door pasteurisatie gaat het verloren (want enzymen gaan kapot boven +-42 graden). Daardoor kunnen deze mensen gepasteuriseerde melkproducten niet goed verdragen.

Mensen met een melkallergie zijn overigens vaak niet allergisch voor de lactose, maar voor het melkeiwit.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 08:33 schreef DzjieDub het volgende:
Maar rauwe melk heeft teveel risico's. Ik zal het mijn kinderen niet laten drinken totdat ze tot volle wasdom zijn gekomen - al zou ik zelf graag nog wel eens een glaasje ervan willen hebben.
Jij laat je kinderen zeker ook niet fietsen of buitenspelen of met de auto meerijden?

quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet de mens, maar Noord-Europeanen, die hebben de enzymen ervoor het te verteren en verdragen, chinezen bijvoorbeeld niet.
Zoals ik hierboven uitleg hoeft dat geen probleem te zijn. Bovendien wordt zuivel oorspronkelijk echt niet alleen in Noord-Europa gebruikt. Denk eens aan India waar het van oudsher een belangrijk product is, omdat in delen van India een lange vegetarische traditie is. In het Himalayagebergte wordt ook veel zuivel gebruikt, met name van de waterbuffel. Dan hebben we ook nog de Mongoolse nomaden die zeer afhankelijk zijn van de zuivel van hun vee, de Bedoeïnen die op hun tochten door de woestijn lange periodes overleven op melk van hun paarden en de Masaï in Kenia, die leefden op niets anders dan melk vlees en bloed.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 14:54 schreef FANN het volgende:

[..]
Nee een koe die 22 liter melk geeft is niet natuurlijk. Net als ALLE groente die je in de supermarkt kan kopen, welke een product zijn van minimaal decennia, maar soms zelfs eeuwen, aan rassenveredeling.

Voor de liefhebbers nog maar een keer het linkje naar deze mooie podcast aflevering van Wise Traditions:

https://itunes.apple.com/(...)042?mt=2&i=369201733
pi_162548953
Net als ALLE groente die je in de supermarkt kan kopen, welke een product zijn van minimaal decennia, maar soms zelfs eeuwen, aan rassenveredeling.
Ik heb geen probleem met rassenveredeling als dat gewoon via kweken gaat.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_162549063
Ik heb ook geen i-tunes maar ik lees al uit welke hoek de wind waait. Nee dank u.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 27 mei 2016 @ 21:54:33 #77
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_162552808
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:28 schreef FANN het volgende:

[..]

Met melk meer mans zeggen ze dan :')

SPOILER
wauw :{

Volgens mij wordt er ook nog veel meer geproduceerd dan de vraag ernaar. En ze hebben ook nog het quotum afgeschaft.
pi_162559761
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 21:54 schreef Manke het volgende:

[..]

wauw :{

Volgens mij wordt er ook nog veel meer geproduceerd dan de vraag ernaar. En ze hebben ook nog het quotum afgeschaft.
Het is volkomen idioot....

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ffen-melkquota.dhtml

SPOILER
pi_162559789
Ik ben benieuwd wanneer Joris Driepinter weer van stal wordt gehaald :')

http://www.nationalgeographic.nl/artikel/met-melk-meer-mans
  maandag 30 mei 2016 @ 23:17:32 #80
45206 Pietverdriet
pi_162633924
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 10:14 schreef FANN het volgende:

[..]

Het is volkomen idioot....

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ffen-melkquota.dhtml

SPOILER
Meer kalfsvlees eten dus, ik verheug me er op!
pi_162634125
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2016 23:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meer kalfsvlees eten dus, ik verheug me er op!
Toen ik nog vlees at vond ik kalfsvlees het lekkerste én sucadelappen voor hachee.
pi_162712400
Rauwe melk kun je bij zo'n beetje elke melkvee boerderij krijgen.

Maar midden in Rotterdam Centrum wordt het lastig ja :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_162713262
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 12:21 schreef sirdanilot het volgende:

Ik ken aardig wat melkveehouders die niet zitten te wachten op volk op hun erf. Laat staan met hun klauwen aan de melktank.

En ik ken er een die wel rauwe melk verkoopt maar geen zin heeft om te verkopen aan aluminiumhoedjes en die dus al te rare vogels weert.
pi_162714007
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 12:21 schreef sirdanilot het volgende:

Binnenkort komt er een stadsboerderij bij Rotterdam CS. Misschien komen daar ook wel koeien. ;)
pi_162714167
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 12:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ken aardig wat melkveehouders die niet zitten te wachten op volk op hun erf. Laat staan met hun klauwen aan de melktank.

En ik ken er een die wel rauwe melk verkoopt maar geen zin heeft om te verkopen aan aluminiumhoedjes en die dus al te rare vogels weert.
De meeste boeren hebben daarvoor dus een grote boerderij hond.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 13:31:49 #86
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_162714237
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:33 schreef FANN het volgende:

[..]

schandalig toch?

ook niks meer natuurlijks aan, als er niet door de mens wordt ingegrepen, verlaat het kalf de
moeder als het zes tot tien maanden oud is.

En de koe geeft van nature dus alleen melk in de periode dat ze een kalf heeft.
In een normale situatie dan.
Heeft u een huisdier?
pi_162714758
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 12:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Je moet het wel eerst even vragen he voordat je het erf op loopt en gratis melk pakt :') :') :')

quote:
Meldpunt discriminatie

Voor je het weet verkoopt hij het niet aan turken/negers/homo's en dan is het hek van de dam.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_162714847
Bij ons in Zeeland vroeger kon ik het gewoon krijgen (niks geen discriminatie op aluhoedjes of bijtgrage melkboerenhonden, gewoon even naar de boer bellen en je kon het komen halen à 50 cent de liter), en een snelle google leert dat er binnen zo'n 10 km fietsen van mijn huis ook aan te komen is. Alleen ben ik nogal lui en wil het niet graag genoeg. En ze rekenen meer dan die 50 cent ~1 euro de liter die het eigenlijk waard is.

Rauwe melk drink ik sowieso alleen op de dag zelf dat ik het gehaald heb, tot misschien 1 dag daarna. Daarna alleen gebruiken in warme bereidingen, of eerst koken maar gekookte melk is niet bepaald lekker, dan liever de gepasteuriseerde uit de super.
pi_162714963
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 13:31 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Heeft u een huisdier?
. ja gezellig ik weet al waar jij naar toe wil,

om je vraag je beantwoorden, nee ik heb géén huisdieren, ooit had ik 2 katten die had ik
uit het asiel gehaald en die zijn nu dood.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 13:58:31 #90
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_162715131
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 13:53 schreef FANN het volgende:

[..]

. ja gezellig ik weet al waar jij naar toe wil,

om je vraag je beantwoorden, nee ik heb géén huisdieren, ooit had ik 2 katten die had ik
uit het asiel gehaald en die zijn nu dood.
Waar wil ik naar toe dan?
pi_162715172
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 13:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Waar wil ik naar toe dan?
dat katjes ook heel vroeg bij hun moeder vandaan gehaald worden ofzo, weetikveel :')

waarom stel je die vraag dan?
  vrijdag 3 juni 2016 @ 14:16:15 #92
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_162715762
Hier in de buurt zit een melkhuisje waar je rauw melk kunt kopen. Nog niet gedaan maar wil het wel eens proberen :).
  vrijdag 3 juni 2016 @ 14:37:59 #93
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_162716491
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 13:59 schreef FANN het volgende:

[..]

dat katjes ook heel vroeg bij hun moeder vandaan gehaald worden ofzo, weetikveel :')

waarom stel je die vraag dan?
Klopt. Stuk hypocriet wat je bent.
pi_162718982
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 14:16 schreef Helsinki het volgende:
Hier in de buurt zit een melkhuisje waar je rauw melk kunt kopen. Nog niet gedaan maar wil het wel eens proberen :).
Probeer het eens, als je het dezelfde dag opdrinkt en je bent ook niet zwangero f hoogbejaard is er niet meer risico aan dan als je b.v. een gerecht met rauw ei eet (doen mensen in andere landen continu maar hebben we in NL een fobie voor).

Erg lekker en verfrissend, meer smaak dan melk uit de supermarkt. Maar het is nu oo kweer niet zó geweldig dat je dat elke dag moet gaan drinken of zo. Het is gewoon weer even iets anders en altijd leuk om iets nieuws te proberen en dan weet je wat beter wat melk nu eigenlijk precies is.

Wij hadden een deel de volgende dag in de rijstevlaai verwerkt, en die kreeg een erg pure smaak, veel puurder dan met melk uit de supermarkt. Beetje lastig te omschrijven, maar meer 'clean'. ofzo.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 17:29:23 #95
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_162720316
Ga ik doen, wordt vervolgd :Y.
pi_162721871
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 14:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Klopt. Stuk hypocriet wat je bent.
Goed van mij heh dat ik wist waar je naar toe wilde :P

enne... oh ja ik voel mij best wel eens hypocriet hoor, want ik eet wél kaas
en soms gebruik ik wel eens een mixje of een sausje of ik trek een blik soep
uit de kast, en oh ja, ik vergeet bijna mijn Irish coffee dus ja.. overal zit
wel melk in en ik eet ook eieren, eieren is eigenlijk ook best een drama, dus ja, in dat
opzicht heb je gelijk, dan ben ik dus hypocriet.

Maar ik voel me dan weer niet hypocriet omdat ik een kat uit het asiel heb gehaald
die daar door andere mensen was gedropt omdat hij niet perfect was en ook niet
over het mishandelde getraumatiseerde poesje wat ik uit het asiel heb gehaald,
nee dat dan weer niet.

Je had dus beter over kaas kunnen beginnen, dan had je wel een punt gehad, nu
eigenlijk niet.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 22:47:32 #97
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_162728117
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 19:02 schreef FANN het volgende:

[..]

Goed van mij heh dat ik wist waar je naar toe wilde :P

enne... oh ja ik voel mij best wel eens hypocriet hoor, want ik eet wél kaas
en soms gebruik ik wel eens een mixje of een sausje of ik trek een blik soep
uit de kast, en oh ja, ik vergeet bijna mijn Irish coffee dus ja.. overal zit
wel melk in en ik eet ook eieren, eieren is eigenlijk ook best een drama, dus ja, in dat
opzicht heb je gelijk, dan ben ik dus hypocriet.

Maar ik voel me dan weer niet hypocriet omdat ik een kat uit het asiel heb gehaald
die daar door andere mensen was gedropt omdat hij niet perfect was en ook niet
over het mishandelde getraumatiseerde poesje wat ik uit het asiel heb gehaald,
nee dat dan weer niet.

Je had dus beter over kaas kunnen beginnen, dan had je wel een punt gehad, nu
eigenlijk niet.
O jawel want je trekt ook een beest in huis die na 8 weken bij zn moeder wordt weggehaald.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 23:03:43 #98
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_162728653
Wat een idiote discussie. Kunnen we het even weer over rauwe melk hebben?
pi_162729038
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 23:03 schreef Helsinki het volgende:
Wat een idiote discussie. Kunnen we het even weer over rauwe melk hebben?
Hij begon :+
pi_162947892
In het verleden Rauwe melk gekocht bij een Boer in Delfgauw (achter Ikea delft). Alleen melk, mjah. Wat kan ik zeggen. Ik drink nooit melk, behalve dus van die boer. Alleen melk is voor de dieren, niet voor mensen?

En dan heb je A1 melk en A2 melk.
  zondag 12 juni 2016 @ 17:40:53 #101
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_162948769
Chocola is ook alleen voor mensen
pi_163091926
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap. Ben tot noch toe maar 1 keer gestopt om te tappen, inderdaad vanwege de mogelijkheid dat je er ziek van wordt. Binnenkort nog maar eens langsgaan voor melk voor een kaas-experiment.
  vrijdag 17 juni 2016 @ 17:55:59 #103
45206 Pietverdriet
pi_163091967
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:54 schreef sprietje76 het volgende:
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap. Ben tot noch toe maar 1 keer gestopt om te tappen, inderdaad vanwege de mogelijkheid dat je er ziek van wordt. Binnenkort nog maar eens langsgaan voor melk voor een kaas-experiment.
En waarom denk je dat een melktap rauwe melk verkoopt?
  vrijdag 17 juni 2016 @ 17:56:35 #104
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_163091983
quote:
Er is ook een mogelijkheid dat je in een auto ongeluk terecht komt maar toch stap je elke dag in die auto.
pi_163091994
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:56 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Er is ook een mogelijkheid dat je in een auto ongeluk terecht komt maar toch stap je elke dag in die auto.
Euh, nee? :+
  vrijdag 17 juni 2016 @ 17:58:06 #106
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_163092017
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:57 schreef sprietje76 het volgende:

[..]

Euh, nee? :+
quote:
Ik rijd bijna dagelijks langs zo'n melktap.
pi_163092024
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En waarom denk je dat een melktap rauwe melk verkoopt?
Omdat het op de tap staat? Omdat de rauwheid van de melk dé reden is dat het onverpakt wordt aangeboden? Omdat ik naar dié boerderij werd verwezen toen ik op 'rauwe melk' googlede?
pi_163092036
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

[..]

Ah, de enige manier van rijden is met een auto?
  vrijdag 17 juni 2016 @ 17:59:30 #109
45206 Pietverdriet
pi_163092051
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:58 schreef sprietje76 het volgende:

[..]

Omdat het op de tap staat? Omdat de rauwheid van de melk dé reden is dat het onverpakt wordt aangeboden? Omdat ik naar dié boerderij werd verwezen toen ik op 'rauwe melk' googlede?
Okay. Meeste melktaps zijn gepasteuriseerd namelijk.
pi_163092089
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Whut? Dat heeft toch totaal geen zin? Dan mogen ze het ook verpakt aanbieden, waarom zouden ze het dan in een tap doen?
  vrijdag 17 juni 2016 @ 18:06:32 #111
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_163092224
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is onzin. Een boerderij heeft echt geen pasteur staan hoor :')
  vrijdag 17 juni 2016 @ 18:09:58 #112
45206 Pietverdriet
pi_163092319
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 18:06 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Dit is onzin. Een boerderij heeft echt geen pasteur staan hoor :')
Ken er verschillende. Haal mijn melk bij eentje.
  zondag 19 juni 2016 @ 14:18:49 #113
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163137066
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 17:12 schreef cb2013 het volgende:
In het verleden Rauwe melk gekocht bij een Boer in Delfgauw (achter Ikea delft). Alleen melk, mjah. Wat kan ik zeggen. Ik drink nooit melk, behalve dus van die boer. Alleen melk is voor de dieren, niet voor mensen?

En dan heb je A1 melk en A2 melk.
volgens mij is dat onzin en puur marketing gericht aan gezondheidsnuts.
  zondag 19 juni 2016 @ 14:19:26 #114
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163137079
Melktap in Amsterdam (broek in waterland) is niet gepastureerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')