de uitspraak is vrij helder, nietwaar?quote:Op maandag 2 mei 2016 16:27 schreef druide het volgende:
Als een ingenomen standpunt geen reden is om ‘racist’ genoemd te kunnen worden, wat dan wel?
Neem een kijkje op fok zou ik zeggenquote:Op maandag 2 mei 2016 16:35 schreef Jigzoz het volgende:
Lastige term, 'racist'. Want wat betekent het?
Tegen iemand op xbox live schreeuwen dat je hem kapot gaat schieten mag wel en op straat niet. Ik snap ook niet waarom.quote:Op maandag 2 mei 2016 17:09 schreef PSVCL het volgende:
Vrijheid van meningsuiting
Iemand een racist noemen mag dus niet in Nederland...
Iemand een geitenneuker noemen dat mag weer wel....
Ben je ook racistisch als je als raadslid een speciale nazi/communistische/random andere enge ideologie school tegenwerkt of ben je alleen racistisch als je de islamitische ideologie tegenwerkt?quote:Op maandag 2 mei 2016 16:27 schreef druide het volgende:
Raadslid veroordeeld om beledigen Hilbrand Nawijn
Nu het debat over ‘vrijheid van meningsuiting’ in de belangstelling staat, is dit nieuwsbericht opvallend relevant.
Het Zoetermeerse SP-raadslid Lennart Feijen is maandag in hoger beroep veroordeeld voor belediging van mede-raadslid Hilbrand Nawijn. Het voorval had twee jaar geleden plaats. Feijen werd eerder nog vrijgesproken door de rechtbank.
In de volledige uitspraak lezen we het volgende:
Op 10 juni 2014 heeft een raadsvergadering van de gemeente Zoetermeer plaatsgevonden, waarbij moest worden besloten over het al dan niet stichten van een bijzondere Islamitische basisschool in Zoetermeer. Het College stelde voor om niet akkoord te gaan met het voornemen deze school te stichten. Dit voorstel werd gesteund door de [aangever]. [Aangever] heeft tijdens het debat het woord gevoerd en heeft hierbij verklaard dat zijn fractie vindt dat dit soort scholen niet bijdragen aan de integratie van burgers in de Nederlandse samenleving, het alleen maar anti-integratie is en dat zijn fractie daarop tegen is en derhalve voor het voorstel van het College zal stemmen.
Op de vraag van de verdachte, of [aangever] doelde op scholen op religieuze grondslag in het algemeen of op scholen op Islamitische grondslag in het bijzonder, heeft [aangever] geantwoord dat hij doelde op het laatste. Verdachte heeft toen gezegd dat [aangever] discriminatoir bezig was.
(…)
Ter terechtzitting heeft de verdachte verklaard dat hij van mening was dat de heer [aangever] door zijn uitlatingen tijdens het debat discrimineerde, waarbij een persoon die discrimineert door verdachte wordt omschreven als een racist.
De heer [aangever] voelt zich beledigd door juist deze term “racist”.
De advocaat-generaal stelt:
Om iemand voor een racist uit te maken vanwege een standpunt dat deze persoon inneemt gaat te ver.
Als een ingenomen standpunt geen reden is om ‘racist’ genoemd te kunnen worden, wat dan wel?
Feijen heeft laten weten in cassatie te gaan.
bron.
quote:Op maandag 2 mei 2016 17:25 schreef k_man het volgende:
Ik vind het van voor tot achter een nogal onbegrijpelijke zaak.
Volgens de OP is de term racist pas op de terechtzitting gebruikt. Waarvan heeft Nawijn dan in eerste instantie aangifte gedaan?
Er lijkt mij geen enkele discussie mogelijk over de vraag op je discrimineert wanneer je wel scholen van het ene, maar niet van het andere geloof wilt toestaan. Misschien met goede redenen, maar het staat buiten kijf dat het discrimineren is.
En wat voor lichtgeraakte, bijzonder lange tenen heb je als je je door iets dergelijks dusdanig beledigd voelt - in de politieke arena nota bene - dat je er aangifte van gaat doen?
quote:De verdachte had het andere gemeenteraadslid in een tweet en in een bericht op zijn facebookpagina een racist genoemd. In eerste aanleg was de verdachte door de rechtbank nog vrijgesproken.
Hij stuurde zijn tweet tijdens die raadsvergadering en noemde Nawijn daarin racist.quote:Op maandag 2 mei 2016 17:25 schreef k_man het volgende:
Ik vind het van voor tot achter een nogal onbegrijpelijke zaak.
Volgens de OP is de term racist pas op de terechtzitting gebruikt. Waarvan heeft Nawijn dan in eerste instantie aangifte gedaan?
Klopt, maar dat is niet waar de strafzaak over gaat. Hij discrimineert op geloof, dat zegt die SP-er ook, maar daar is geen aangifte van gedaan. Hij discrimineert niet op ras, laat staan dat iedereen die een keer op ras discrimineert meteen racist zou zijn.quote:Er lijkt mij geen enkele discussie mogelijk over de vraag op je discrimineert wanneer je wel scholen van het ene, maar niet van het andere geloof wilt toestaan. Misschien met goede redenen, maar het staat buiten kijf dat het discrimineren is.
Ik vind het nogal een zware aantijging. Ik zou het ook niet pikken. Hier op Fok is het bijvoorbeeld heel normaal om iedereen die kritiek op Israel heeft voor antisemiet uit te maken, maar als mij dat in het echte leven zou gebeuren zou ik ook aangifte doen denk ik. Dat hoef je je niet te laten zeggen.quote:En wat voor lichtgeraakte, bijzonder lange tenen heb je als je je door iets dergelijks dusdanig beledigd voelt - in de politieke arena nota bene - dat je er aangifte van gaat doen?
Een geheel voorwaardelijke boete hoef je niet te betalen.quote:
quote:Veroordeelt de verdachte tot een geldboete van ¤ 350,00 (driehonderdvijftig euro), bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door 7 (zeven) dagen hechtenis.
Bepaalt dat de geldboete niet ten uitvoer zal worden gelegd, tenzij de rechter later anders mocht gelasten omdat verdachte zich voor het einde van een proeftijd van 2 (twee) jaren aan een strafbaar feit heeft schuldig gemaakt.
Ik begrijp het voor een deel wel. Ik had ook al geconstateerd dat het woord 'racist' voor velen een groot deel van zijn waarde verloren heeft, omdat het in allerlei situaties zomaar gebruikt wordt.quote:Het hof is voorts van oordeel dat de uitlatingen van de verdachte niet in het politiek debat zijn gedaan, maar zijn geschreven buiten het kader van de raadsvergadering en ook anderszins buiten een politieke context. Wel zijn de uitlatingen in het maatschappelijk debat gedaan.
De waardigheid van de persoon [aangever] wordt aangetast, met name door het gebruik van het woord “racist”. Dat woord heeft immers, mede door de massale volkerenmoord op Joden, Roma en Sinti tijdens de Tweede Wereldoorlog een bijzonder negatieve lading. Deze aantasting wordt versterkt door het feit dat een ieder die gebruik maakt van sociale media kennis heeft kunnen nemen van de beledigende uitlating van de verdachte.
Het gebruik van het woord “racist” gaat veel verder dan nodig was voor de kritiek van de verdachte en is ook geenszins van toepassing op het standpunt dat aangever heeft ingenomen tijdens de raadsvergadering. De uitlating “racist” is dan ook onnodig grievend jegens de aangever.
In het kader van problemen benoem ik dus het probleem, discriminatie van een complete geloofsgemeenschap door de racist @lhn_nawijn #raad079.quote:
Grappig wel:quote:Op maandag 2 mei 2016 19:20 schreef druide het volgende:
[..]
In het kader van problemen benoem ik dus het probleem, discriminatie van een complete geloofsgemeenschap door de racist @lhn_nawijn #raad079.
bron
https://legalantiracism.w(...)cial-discrimination/quote:Definition of racial discrimination in International Convention on Elimination of All Forms of Racial Discrimination (Article 1, p. 1):
ĢIn this Convention, the term, ‘racial discrimination’ shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.ģ
ĢDirect racial discrimination shall mean any differential treatment based on a ground such as race, colour, language, religion, nationality or national or ethnic origin, which has no objective and reasonable justification. Differential treatment has no objective and reasonable justification if it does not pursue a legitimate aim or if there is not a reasonable relationship of proportionality between the means employed and the aim sought to be realised.ģ (ECRI general policy recommendation N°7 on national legislation to combat racism and racial discrimination)
ĢIndirect racial discrimination shall mean cases where an apparently neutral factor such as a provision, criterion or practice cannot be as easily complied with by, or disadvantages, persons belonging to a group designated by a ground such as race, colour, language, religion, nationality or national or ethnic origin, unless this factor has an objective and reasonable justification. This latter would be the case if it pursues a legitimate aim and if there is a reasonable relationship of proportionality between the means employed and the aim sought to be realised.ģ (ECRI general policy recommendation N°7 on national legislation to combat racism and racial discrimination)
Wat een jankerd is het ook , als ie niet met de vrijheid van meningsuiting kan omgaan moet ie maar oprrotten richting noord koreaquote:Op maandag 2 mei 2016 19:20 schreef druide het volgende:
[..]
In het kader van problemen benoem ik dus het probleem, discriminatie van een complete geloofsgemeenschap door de racist @lhn_nawijn #raad079.
bron
Als dat al illegaal is, kunnen ze het internet wel sluiten.quote:Op maandag 2 mei 2016 19:20 schreef druide het volgende:
[..]
bron
Heel eigenaardig. Je zou bijna denken dat de rechter een PVV-aanhanger is die zijn privé-opvattingen boven de wet stelt.quote:Op maandag 2 mei 2016 19:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Grappig wel:
[..]
https://legalantiracism.w(...)cial-discrimination/
Volgens dat verdrag is wat Nawijn zei dus rassen discriminatie maar toch mag je hem geen racist noemen.
Die bijvoeglijke bepaling 'onnodig' is erg mooi. Dit in tegenstelling tot grieven met enige noodzaak. Want afhankelijk van de politieke en ideologische wind vinden we het soms juist nodig om te grieven. Gaan we er nog tig schepjes bovenop gooien. Belediging moet! Gaan we "teken Mohammed dagen" organiseren of Erdogan paints op de nieuwssite zetten.quote:Het hof is voorts van oordeel [...] De uitlating “racist” is dan ook onnodig grievend jegens de aangever.
quote:Op maandag 2 mei 2016 19:54 schreef druide het volgende:
Wat mij opvalt:
- Rechtse media (Telegraaf, Geenstijl, Pownews, TPO, FOK! en DagelijkseStandaard) negeren dit nieuws compleet (terwijl ze in de afgelopen week dagelijks meerdere berichten aan Ebru Umar wijdden)
- Politici stellen geen kamervragen/ spreken er geen schande van (terwijl zelfs Rutte meermaals met zijn Turkse collega belde voor Ebru Umar)
- De bevolking reageert veel genuanceerder/ milder/ passiever dan tijdens het gebeuren met Ebru Umar.
En dat terwijl Ebru Umar dagelijks hardere woorden gebruikt dan deze SP'er.
Terwijl het om veroordeling voor belediging gaat?? Een regelrechte aanslag op de vrije meningsuiting en een dolk in de rug van de westerse waarden, Dč heilige graal van de vrijheidsridders waar ze dag in dag uit, jaar op jaar pagina's over lopen vol te huilen... maar het kan ze niks boeien??quote:Op maandag 2 mei 2016 22:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Waarschijnlijk boeit het gewoon maar weinig mensen (van beide 'kanten').
En Fok! verleent medewerking aan justitie dus sommige users hier mogen wel op gaan passenquote:Op maandag 2 mei 2016 22:07 schreef SR4 het volgende:
Ik denk dat ik op deze manier aardig wat mensen ga aangeven om ze veroordeeld te krijgen
Anders dan wat?quote:Op maandag 2 mei 2016 23:25 schreef Rica het volgende:
Jamaar jamaar dit is heul wat anders *grien grien*
Dit is strafrecht.quote:Op maandag 2 mei 2016 23:21 schreef damian5700 het volgende:
De kwestie Umar hierbij betrekken is het maken van een scheve vergelijking.
Het verschil zit hem in de relatie tussen de burger en staat versus de relatie tussen burgers onderling. Publiek recht versus privaatrecht.
Nawijn mag natuurlijk zelf weten of hij dingen pikt of niet.
Iemand uitmaken voor racist in een debat met relatie tot de islam en verwachten dat dit zomaar wordt geaccepteerd vind ik sowieso naīef.
Uiteraard. Ik was al half aan het slapen.quote:
Meestal is dat juist de zich superieur wanende Gutleut die dat gedrag er op nahoudt. Zo ook op dit forum: constant maar janken in het feedback-topic over de zogenaamd racistische uitlatingen van andere users.quote:Op maandag 2 mei 2016 18:51 schreef ems. het volgende:
Altijd een teken van zwakte als je rechters erbij gaat slepen omdat je boos bent over wat iemand (op internet) schrijft of zegt.
Nare is dat dit soort kleine mannetjes blijkbaar een positie van macht hebben.
Idd. De rechtse beweging moet men serieus nemen ipv neerzetten als racisten.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 01:35 schreef polderturk het volgende:
We hebben gezien waartoe wijdverbreide demonisering van een gemeenschap kan leiden in Rwanda en Nazi Duitsland. Ik hoop niet dat het zover gaat komen.
Ze waren toch Maoisten?quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:13 schreef Lothiriel het volgende:
Mag je een SP'er eigenlijk een stalinist noemen of is ook verboden?
Niet veel beterquote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:39 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ze waren toch Maoisten?
En daar hebben ze afstand van genomen, na veel wikken en wegen.
Je vergeet de Armeense genocide. En de genocide van IS. En hoe Erdogan zich momenteel opstelt tegen Koerden komt ook bij het genocidale in de buurt.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 01:35 schreef polderturk het volgende:
De hypocrisie druipt er vanaf. Gaat Hans Teeuwen een 'satirisch' stuk maken waarin hij Nawijn voor jongenshoer uitmaakt?
Moslimhaat is wijdverbreid en er wordt nauwelijks weerwoord gegeven. We hebben gezien waartoe wijdverbreide demonisering van een gemeenschap kan leiden in Rwanda en Nazi Duitsland. Ik hoop niet dat het zover gaat komen.
Zeiken over moslimhaat en jodenhaat heel normaal vinden.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 01:35 schreef polderturk het volgende:
De hypocrisie druipt er vanaf. Gaat Hans Teeuwen een 'satirisch' stuk maken waarin hij Nawijn voor jongenshoer uitmaakt?
Moslimhaat is wijdverbreid en er wordt nauwelijks weerwoord gegeven. We hebben gezien waartoe wijdverbreide demonisering van een gemeenschap kan leiden in Rwanda en Nazi Duitsland. Ik hoop niet dat het zover gaat komen.
Hij benoemt de holocaust als gevolg van demonisering dus ik denk niet dat hij jodenhaat normaal vind hoor? Nogal domme opmerkingquote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Zeiken over moslimhaat en jodenhaat heel normaal vinden.
Van mij mag allebei.quote:Op maandag 2 mei 2016 17:09 schreef PSVCL het volgende:
Vrijheid van meningsuiting
Iemand een racist noemen mag dus niet in Nederland...
Iemand een geitenneuker noemen dat mag weer wel....
Die reacties waren op internet, tv, radio etc.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 15:46 schreef polderturk het volgende:
Een Nederlandse journalist was veroordeeld door Egypte bij verstek tot 10 jaar cel. Waar waren toen de heftige reacties?
http://nos.nl/artikel/210(...)hartstikke-duur.html
Ontroerend en zo waarquote:Op dinsdag 3 mei 2016 16:36 schreef polderturk het volgende:
Let love win. Het leven is te kort om te haten. Geniet van wat het leven ons te bieden heeft.
Dat.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 13:40 schreef Fir3fly het volgende:
Klinkt allemaal behoorlijk dom. Iemand een racist noemen omdat diegene tegen de stichting van een islamitische school is slaat nergens op. Maar om daar dan aangifte van te doen? Beetje belachelijk.
Dat de rechter vervolgens dan overgaat tot veroordeling vind ik al helemaal raadselachtig.
Natuurlijk niet. Dat soort types zijn altijd selectief verontwaardigd.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 01:35 schreef polderturk het volgende:
twitter:FemkeHalsema twitterde op dinsdag 03-05-2016 om 10:55:52Schokkend dat een lokale politicus is veroordeeld omdat hij Nawijn een racist noemde. En waar zijn nu alle vrijheidsstrijders? reageer retweet
twitter:FemkeHalsema twitterde op dinsdag 03-05-2016 om 16:20:17Iedereen die roept 'zo werkt de rechtsstaat' moet zich realiseren dat dit Wilders' positie bij 'minder-minder'-proces niet verbetert #nawijn reageer retweet
quote:Op dinsdag 3 mei 2016 21:06 schreef druide het volgende:
twitter:FemkeHalsema twitterde op dinsdag 03-05-2016 om 10:55:52Schokkend dat een lokale politicus is veroordeeld omdat hij Nawijn een racist noemde. En waar zijn nu alle vrijheidsstrijders? reageer retweet
Het is inderdaad erg stil. Als het om een moslim zou gaan, dan zouden we nu een reeks met 10 topics hebben.quote:
Klopt. Dan was het sowieso dagenlang een dominant nieuwsitem geweest. Met veel opiniestukken en mensen die over elkaar buitelen om hun afkeer uit te kunnen spreken.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 21:50 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is inderdaad erg stil. Als het om een moslim zou gaan, dan zouden we nu een reeks met 10 topics hebben.
Godskolere, weer eentje van links lullen en rechts vullen, al lukt dat laatste blijkbaar nog niet echt. Maar wil wel de wereld rondreizen. Altijd al gedacht dat er bij die SPers , behalve Jan en Agnes dan, een steekje los zat.quote:Op maandag 2 mei 2016 19:14 schreef Physsic het volgende:
https://zoetermeer.sp.nl/onze-mensen/lennart-feijen
Fok! is geen graadmeter. Hier kun je het verwachten. Dat het in de landelijke pers en media nauwelijks aan bod is gekomen is opvallend. Vrijheid van meningsuiting! Al jarenlang een heet onderwerp, zeker nu net in het kielzog van de Erdogan hysterie, en.. stilte.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 22:20 schreef Woelwater het volgende:
Ik zie hier ook maar weinig mensen juichen dat hij veroordeeld is, of dat ze hem wel 10 jaar vast mogen zetten.. Hoogstwaarschijnlijk (is maar een idee hoor) is dat de reden dat de discussie niet zoveel publiek trekt.
De meeste hebben zich er al over uitgesproken dat een veroordeling belachelijk is. Was er een grote groep users geweest die Feijen een hoer noemde, vochtig, of weet ik wat allemaal dan was het allicht een stuk drukker geweest.
Wat? Quatsch. Dit is niet vergelijkbaar met de zaak Erdogan.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 23:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Fok! is geen graadmeter. Hier kun je het verwachten. Dat het in de landelijke pers en media nauwelijks aan bod is gekomen is opvallend. Vrijheid van meningsuiting! Al jarenlang een heet onderwerp, zeker nu net in het kielzog van de Erdogan hysterie, en.. stilte.
Dan kun je wellicht vaststellen dat het eigenlijk niet om vrijheid van meningsuiting gaat maar dat het slechts een stok om mee te slaan is? En dat het hier niet opportuun is? En laten we wel wezen, dit weet iedereen ook best.
Blijkbaar wel:quote:
quote:Op dinsdag 3 mei 2016 21:50 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is inderdaad erg stil. Als het om een moslim zou gaan, dan zouden we nu een reeks met 10 topics hebben.
Delano Felter dan? Je geklets klopt niet.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 23:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Fok! is geen graadmeter. Hier kun je het verwachten. Dat het in de landelijke pers en media nauwelijks aan bod is gekomen is opvallend. Vrijheid van meningsuiting! Al jarenlang een heet onderwerp, zeker nu net in het kielzog van de Erdogan hysterie, en.. stilte.
Dan kun je wellicht vaststellen dat het eigenlijk niet om vrijheid van meningsuiting gaat maar dat het slechts een stok om mee te slaan is? En dat het hier niet opportuun is? En laten we wel wezen, dit weet iedereen ook best.
Die uitspraak klopt idd maar dat maakt fok geen graadmeter. Het zegt alleen maar dat er hier een onevenredig groot aandeel zit die hele dagen nergens anders over post dan over moslims en islam.quote:
Precies.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 23:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Exact!quote:Op dinsdag 3 mei 2016 23:43 schreef Rica het volgende:
[..]
De zaak Delano Felter toont alleen maar aan hoe hypocriet de kritiek op Turkije/ Erdogan was. Wij bekritiseren wekenlang een ander land, terwijl wij zelf vergelijkbare wetten kennen en met enige regelmaat blijken toe te passen.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 23:49 schreef Morendo het volgende:
[..]
Delano Felter dan? Je geklets klopt niet.
Ja, en zo mogen wij ook nooit meer kritiek hebben op concentratiekampen in Noord-Korea. Want in Nederland kennen wij ook taakstraffen.quote:Op woensdag 4 mei 2016 00:14 schreef druide het volgende:
[..]
De zaak Delano Felter toont alleen maar aan hoe hypocriet de kritiek op Turkije/ Erdogan was. Wij bekritiseren wekenlang een ander land, terwijl wij zelf vergelijkbare wetten kennen en met enige regelmaat blijken toe te passen.
Het gebrek aan zelfkritiek/ -reflectie is stuitend en vermoeiend, en bewijst het gelijk van Godfried Bomans:
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
Wat? Wederom onzin.quote:Op woensdag 4 mei 2016 00:14 schreef druide het volgende:
[..]
De zaak Delano Felter toont alleen maar aan hoe hypocriet de kritiek op Turkije/ Erdogan was. Wij bekritiseren wekenlang een ander land, terwijl wij zelf vergelijkbare wetten kennen en met enige regelmaat blijken toe te passen.
Logica van likmevestje.quote:Op woensdag 4 mei 2016 00:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ja, en zo mogen wij ook nooit meer kritiek hebben op concentratiekampen in Noord-Korea. Want in Nederland kennen wij ook taakstraffen.
Op de ranglijst van The World Press Freedom Index staat Nederland tweede en Turkije 151e, maar verder is alles natuurlijk exact hetzelfde qua vrijheid en onvrijheid alleen zijn wij te arrogant om dit toe te geven.
Geen racist, maar wel een fascist, iemand die de vrijheid van meningsuiting om zeep helpt.quote:Op maandag 2 mei 2016 16:35 schreef Jigzoz het volgende:
Lastige term, 'racist'. Want wat betekent het?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |