quote:
Op dinsdag 26 april 2016 18:04 schreef Jappie111 het volgende:Het valt mij op dat niet tussen alle belangrijke steden een Intercity rijdt, dit houdt in dat er gebruik gemaakt moet maken van stoptreinen/sprinters of een omreisroute. Ik vraag me af waarom op deze trajecten niet gewoon een intercity rijdt.
Enkele voorbeelden
Utrecht-Hilversum-Almere
Arnhem-Ede/Wageningen-Amersfoort(-Amsterdam/Almere),
Arnhem-Zutphen-Hengelo-Enschede
Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Den Bosch
Den Haag-Leiden-Haarlem-Alkmaar(-Hoorn)
Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht
Enschede-Almelo-Zwolle
Enschede-Almelo-Hardenberg-Emmen
Utrecht-Leiden
Gouda-Leiden
Soms is er weinig vraag naar een IC verbinding tussen verschillende steden, soms is het aanbod aan sprinters voldoende en soms is de lijn vol om er nog een IC per kwartier in te zetten.
In je lijst staan een aantal mooie en een aantal niet haalbare voorbeelden.
Utrecht-Hilversum-Almere Deze lijn zou best een IC kunnen gebruiken. Zover ik heb begrepen is de sprinter vooral tijdens de spits erg druk. Alleen tussen Hilversum en Aansluiting Weesp zit de lijn bomvol. Daar kan op dit moment niks meer bij en daarom zal er niet snel een IC op deze lijn gezet worden.
Arnhem-Ede/Wageningen-Amersfoort(-Amsterdam/Almere), Er is al een mooie lijn tussen Arnhem-Ede -> Amsterdam. Ook Amersfoort -> Amsterdam is er al. De kippenlijn is niet geschikt om dubbel sporig te maken vanwege de dichte bebouwing eromheen. Deze verbinding is alleen nodig als je tussen Ede en Barneveld zou wonen, waar vervolgens die IC niet zou stoppen omdat het anders een stoptrein zou zijn.
Arnhem-Zutphen-Hengelo-Enschede Dit was voorheen het plan (lees: voor de electrificatie in de jaren 50) maar de lijn Deventer Almelo Hengelo is uiteindelijk verdubbeld en daardoor aantrekkelijker geworden. Overstappen in zowel Zutphen als Deventer zorgen voor niet zo'n langere reistijd.
Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Den Bosch 1x overstappen in Tilburg. Betuwelijn heeft veel krappe bochten waardoor de snelheid niet veel zal opleveren. Ook veel enkelspoor en zal miljoenen (miljarden) kosten om uit te breiden.
Den Haag-Leiden-Haarlem-Alkmaar(-Hoorn) Dat wordt keren in Haarlem (= ongewenst). Of een nieuw station op het oude stukje spoor voor legertreinen, of Bloemendaal opwaarderen tot IC station (vinden ze daar vast niet erg).
Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht Hier ben ik zeker voor. Mooie lijn van noord naar zuid. Ze gaan de lijn al electrificeren en misschien ook wel dubbel sporig maken. Dat zou, op een aantal krappe bochten na, een goede verbinding zijn als alternatief Utrecht-Maastricht
Enschede-Almelo-Zwolle Weinig alternatief. Maar waarschijnlijk niet heel veel animo voor.
Enschede-Almelo-Hardenberg-Emmen Weinig animo voor. Ik heb niks tegen het 'achterland'. Ik zou juist graag zien dat dit gebied bereikbaarder zou worden. Maar als er geen afzetmarkt is moet de overheid geen miljarden investeren om de treininfra te verbeteren. Onderhoud gaat dit jaar plaatsvinden met als gevolg snellere lijnen en 1x minder stoppen. Daarnaast rijd er ook een snelle sprinter wat eigenlijk een IC is.
Utrecht-Leiden Enkelsporig waardoor je vaak moet stoppen en wachten op de tegen trein. ik wens de aannemer succes wanneer hij hier een spoortje naast gaat leggen. Veengrond is nogal slecht daarvoor. De verbinding die er nu is is best comfortabel vanwege 0x overstappen
Gouda-Leiden Geen animo en niet een lange afstand. Den Haag als tussenstation is niet een groot probleem. De bestaande lijn tussen Gouda en Alphen doortrekken tot Leiden is misschien wel te realiseren. Gaat alleen ten koste van Utrecht-Leiden.
Daarnaast is
Utrecht-Breda niet eens genoemd door jou. Ook een belangrijke niet bestaande lijn. Veel reizigers nemen nu de bus of sprinter terwijl er naast de A27 een mooi tracé ligt.