abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161731432
Het valt mij op dat niet tussen alle belangrijke steden een Intercity rijdt, dit houdt in dat er gebruik gemaakt moet maken van stoptreinen/sprinters of een omreisroute. Ik vraag me af waarom op deze trajecten niet gewoon een intercity rijdt.

Enkele voorbeelden

Utrecht-Hilversum-Almere
Arnhem-Ede/Wageningen-Amersfoort(-Amsterdam/Almere),
Arnhem-Zutphen-Hengelo-Enschede
Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Den Bosch
Den Haag-Leiden-Haarlem-Alkmaar(-Hoorn)
Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht
Enschede-Almelo-Zwolle
Enschede-Almelo-Hardenberg-Emmen
Utrecht-Leiden
Gouda-Leiden
pi_161731527
utrecht - leiden rijdt wel een intercity toch
Niet Fokken met mij.
pi_161731547
Da's een heel traject om achter te komen.
Ook in moeilijke tijden.
pi_161731758
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 18:06 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
utrecht - leiden rijdt wel een intercity toch
Ja zo'n nep intercity, zoals vroeger ook tussen Utrecht en Almere reed, die ook stopt in woerden, bodegraven, lammeschans etc.
pi_161794003
intercity Haarlem-Alkmaar-Hoorn komt weer terug.
was uit de dienstregeling gehaald aangezien deze trein op de daluren zowat leeg rijd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_161794046
Nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 29 april 2016 @ 10:19:56 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161794515
Een aantal van de (deel)trajecten die je noemt zijn enkelspoor en/of diesellijntjes. Dat maakt het lastiger er een doorgaande intercity overheen te sturen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161794580
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 18:04 schreef Jappie111 het volgende:
Het valt mij op dat niet tussen alle belangrijke steden een Intercity rijdt, dit houdt in dat er gebruik gemaakt moet maken van stoptreinen/sprinters of een omreisroute. Ik vraag me af waarom op deze trajecten niet gewoon een intercity rijdt.

Enkele voorbeelden

Utrecht-Hilversum-Almere
Arnhem-Ede/Wageningen-Amersfoort(-Amsterdam/Almere),
Arnhem-Zutphen-Hengelo-Enschede
Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Den Bosch
Den Haag-Leiden-Haarlem-Alkmaar(-Hoorn)
Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht
Enschede-Almelo-Zwolle
Enschede-Almelo-Hardenberg-Emmen
Utrecht-Leiden
Gouda-Leiden
Soms is er weinig vraag naar een IC verbinding tussen verschillende steden, soms is het aanbod aan sprinters voldoende en soms is de lijn vol om er nog een IC per kwartier in te zetten.
In je lijst staan een aantal mooie en een aantal niet haalbare voorbeelden.

Utrecht-Hilversum-Almere
Deze lijn zou best een IC kunnen gebruiken. Zover ik heb begrepen is de sprinter vooral tijdens de spits erg druk. Alleen tussen Hilversum en Aansluiting Weesp zit de lijn bomvol. Daar kan op dit moment niks meer bij en daarom zal er niet snel een IC op deze lijn gezet worden.
Arnhem-Ede/Wageningen-Amersfoort(-Amsterdam/Almere),
Er is al een mooie lijn tussen Arnhem-Ede -> Amsterdam. Ook Amersfoort -> Amsterdam is er al. De kippenlijn is niet geschikt om dubbel sporig te maken vanwege de dichte bebouwing eromheen. Deze verbinding is alleen nodig als je tussen Ede en Barneveld zou wonen, waar vervolgens die IC niet zou stoppen omdat het anders een stoptrein zou zijn.
Arnhem-Zutphen-Hengelo-Enschede
Dit was voorheen het plan (lees: voor de electrificatie in de jaren 50) maar de lijn Deventer Almelo Hengelo is uiteindelijk verdubbeld en daardoor aantrekkelijker geworden. Overstappen in zowel Zutphen als Deventer zorgen voor niet zo'n langere reistijd.
Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem-Den Bosch
1x overstappen in Tilburg. Betuwelijn heeft veel krappe bochten waardoor de snelheid niet veel zal opleveren. Ook veel enkelspoor en zal miljoenen (miljarden) kosten om uit te breiden.
Den Haag-Leiden-Haarlem-Alkmaar(-Hoorn)
Dat wordt keren in Haarlem (= ongewenst). Of een nieuw station op het oude stukje spoor voor legertreinen, of Bloemendaal opwaarderen tot IC station (vinden ze daar vast niet erg).
Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht
Hier ben ik zeker voor. Mooie lijn van noord naar zuid. Ze gaan de lijn al electrificeren en misschien ook wel dubbel sporig maken. Dat zou, op een aantal krappe bochten na, een goede verbinding zijn als alternatief Utrecht-Maastricht
Enschede-Almelo-Zwolle
Weinig alternatief. Maar waarschijnlijk niet heel veel animo voor.
Enschede-Almelo-Hardenberg-Emmen
Weinig animo voor. Ik heb niks tegen het 'achterland'. Ik zou juist graag zien dat dit gebied bereikbaarder zou worden. Maar als er geen afzetmarkt is moet de overheid geen miljarden investeren om de treininfra te verbeteren. Onderhoud gaat dit jaar plaatsvinden met als gevolg snellere lijnen en 1x minder stoppen. Daarnaast rijd er ook een snelle sprinter wat eigenlijk een IC is.
Utrecht-Leiden
Enkelsporig waardoor je vaak moet stoppen en wachten op de tegen trein. ik wens de aannemer succes wanneer hij hier een spoortje naast gaat leggen. Veengrond is nogal slecht daarvoor. De verbinding die er nu is is best comfortabel vanwege 0x overstappen
Gouda-Leiden
Geen animo en niet een lange afstand. Den Haag als tussenstation is niet een groot probleem. De bestaande lijn tussen Gouda en Alphen doortrekken tot Leiden is misschien wel te realiseren. Gaat alleen ten koste van Utrecht-Leiden.

Daarnaast is Utrecht-Breda niet eens genoemd door jou. Ook een belangrijke niet bestaande lijn. Veel reizigers nemen nu de bus of sprinter terwijl er naast de A27 een mooi tracé ligt.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:48:10 #9
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_161796137
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 10:23 schreef bartpetat het volgende:

Daarnaast is Utrecht-Breda niet eens genoemd door jou. Ook een belangrijke niet bestaande lijn. Veel reizigers nemen nu de bus of sprinter terwijl er naast de A27 een mooi tracé ligt.
Toch vraag ik me af of bij een rechtstreekse intercity Breda-Utrecht de baten zouden opwegen tegen de hoge (aanleg)kosten (mede door de oversteek Bergse Maas, Merwede, Lek en nog wat kleinere kanalen en riviertjes).
Met een sprinter zou je wellicht nog wat extra reizigers kunnen opvegen met stations als Oosterhout, Nieuwendijk, Gorinchem West, Vianen-Hagestein en Houten West of Nieuwegein.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')