Wat is het verschil dan? Je zou voor het verzekeringsgeld een vergelijkbaar exemplaar terug moeten kunnen kopen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:26 schreef Burdie het volgende:
Dagwaarde is wat anders dan vraagprijs op marktplaats. Je kunt op internet voldoende tools vinden om je dagwaarde te berekenen, bijvoorbeeld op de site van de ANWB.
Vraagprijs is in zoverre natuurlijk wel gerelateerd dat TS van het geld in staat dient te zijn om een soortgelijk voertuig te kopen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:26 schreef Burdie het volgende:
Dagwaarde is wat anders dan vraagprijs op marktplaats. Je kunt op internet voldoende tools vinden om je dagwaarde te berekenen, bijvoorbeeld op de site van de ANWB.
nee hoor. De dagwaarde is wat een auto via een algemeen geaccepteerde regel waard zou moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat als iemand zijn auto verkoopt hij niet een hogere prijs zou kunnen vragen en krijgen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:29 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan? Je zou voor het verzekeringsgeld een vergelijkbaar exemplaar terug moeten kunnen kopen.
De aansprakelijke partij dient de andere partij schadeloos te stellen. Dat kan alleen als de vergoeding gelijk is aan de aanschafwaarde in het normaal handelsverkeer.quote:Op maandag 25 april 2016 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor. De dagwaarde is wat een auto via een algemeen geaccepteerde regel waard zou moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat als iemand zijn auto verkoopt hij niet een hogere prijs zou kunnen vragen en krijgen.
Over de overige kosten geef ik je gelijk, over het andere kan ik alleen maar zeggen: was het maar zo...quote:Op maandag 25 april 2016 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
De verzekering van de tegenpartij moet jou schadeloos stellen. Zij moeten jou dus een bedrag bieden waarmee jij al jouw schade kunt bekostigen. Dat zijn ten eerste de kosten van het terugkopen van een (tweedehands) vergelijkbare auto.
Daarnaast de kosten voor vervangend vervoer over een redelijke termijn, communicatiekosten als gevolg van het ongeval (denk aan contact met verzekering, taxateur etc).
Voordat je kosten gaat maken voor een contra expertise, kun je deze verzekeringsmaatschappij ook vragen waar je voor 7000 euro een vervangende auto kunt kopen. Met lijstjes gebaseerd op een theoretische afschrijving heb jij als consument namelijk helemaal niets te maken.
Waarom?quote:Op maandag 25 april 2016 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Over de overige kosten geef ik je gelijk, over het andere kan ik alleen maar zeggen: was het maar zo...
De waarde op de vrije markt wordt bepaald door vraag/aanbod en kwaliteit auto (regelmatig onderhoud, aantal kilometers, etc) en de dagwaarde van een auto bij een verzekeraar via statistische gegevens die de kwaltieit niet meeneemt.quote:Op maandag 25 april 2016 19:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Waarom?
Overigens wil dat niet zeggen dat het eerste bedrag direct het eindbod is. Als ts er 500-1000 bovenop gepraat krijgt zit je in de prijsklasse waar de MP voorbeelden daadwerkelijk van de hand gaan.
Is dit ook daadwerkelijk mogelijk? Ik ging er vanuit dat wanneer een expert er naar gekeken heeft, dat bedrag vast staat. En dat je als consument alleen nog de mogelijkheid hebt om zelf een contra-expert in kan schakelen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Waarom?
Overigens wil dat niet zeggen dat het eerste bedrag direct het eindbod is. Als ts er 500-1000 bovenop gepraat krijgt zit je in de prijsklasse waar de MP voorbeelden daadwerkelijk van de hand gaan.
Dat is zo. Alleen probeert de verzekeraar er doorgaans goedkoop vanaf te komen en steekt de gemiddelde Nederlander er weinig energie in om zijn recht te halen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Over de overige kosten geef ik je gelijk, over het andere kan ik alleen maar zeggen: was het maar zo...
Onderhandelen kan altijd.quote:Op maandag 25 april 2016 19:43 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Is dit ook daadwerkelijk mogelijk? Ik ging er vanuit dat wanneer een expert er naar gekeken heeft, dat bedrag vast staat. En dat je als consument alleen nog de mogelijkheid hebt om zelf een contra-expert in kan schakelen.
Ik heb begrepen van het autoschadebedrijf dat ze daadwerkelijk op MP etc gaan kijken en op basis daarvan een prijs baseren.quote:Op maandag 25 april 2016 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De waarde op de vrije markt wordt bepaald door vraag/aanbod en kwaliteit auto (regelmatig onderhoud, aantal kilometers, etc) en de dagwaarde van een auto bij een verzekeraar via statistische gegevens die de kwaltieit niet meeneemt.
De verzekeringsmaatschappijen zijn blij met consumenten als jij. Je gelooft heilig in hun sprookjes. Terwijl bij schade de gedupeerde simpelweg schadeloos gesteld moet worden conform de Nederlandse wetgeving.quote:Op maandag 25 april 2016 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De waarde op de vrije markt wordt bepaald door vraag/aanbod en kwaliteit auto (regelmatig onderhoud, aantal kilometers, etc) en de dagwaarde van een auto bij een verzekeraar via statistische gegevens die de kwaltieit niet meeneemt.
Onderhandelen kan altijd en dat doe ik ook. Ik zeg alleen dat de marktprijs van een auto niet gelijk is aan de dagwaarde van de auto. Alleen al omdat de kwaliteit en evt schade van de auto niet wordt meegenomen.quote:Op maandag 25 april 2016 19:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De verzekeringsmaatschappijen zijn blij met consumenten als jij. Je gelooft heilig in hun sprookjes. Terwijl bij schade de gedupeerde simpelweg schadeloos gesteld moet worden conform de Nederlandse wetgeving.
Ik heb enkel gekeken naar exact dezeflde auto's (zelfde opties etc.) zelfs dan kom ik nog 1000 euro hoger uit.quote:Op maandag 25 april 2016 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Onderhandelen kan altijd en dat doe ik ook. Ik zeg alleen dat de marktprijs van een auto niet gelijk is aan de dagwaarde van de auto. Alleen al omdat de kwaliteit en evt schade van de auto niet wordt meegenomen.
Of jij mij gelooft of iemand anders, maakt niks uit. Ik hoef niet iemand te overtuigen![]()
Je zult wel met fatsoenlijke argumenten moeten komen, maar dan is er zeker ruimte.quote:Op maandag 25 april 2016 19:43 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Is dit ook daadwerkelijk mogelijk? Ik ging er vanuit dat wanneer een expert er naar gekeken heeft, dat bedrag vast staat. En dat je als consument alleen nog de mogelijkheid hebt om zelf een contra-expert in kan schakelen.
Dat zou moeten, maar dat gebeurt natuurlijk al jaren niet meerquote:Op maandag 25 april 2016 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De aansprakelijke partij dient de andere partij schadeloos te stellen. Dat kan alleen als de vergoeding gelijk is aan de aanschafwaarde in het normaal handelsverkeer.
Dit dus, leuk de verzekering maar je bent altijd de lul.quote:Op maandag 25 april 2016 22:19 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat zou moeten, maar dat gebeurt natuurlijk al jaren niet meer
Je bent altijd de pineut in dit soort gevallen.
Geeft ANWB niet de verkoopwaarde, dus wat je er in de handel nog voor krijgt? Daar komt dan de marge van de verkoper bovenop - dat kan best 1500 euro zijn.quote:Op maandag 25 april 2016 19:53 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Overigens kwam de dagwaardeberekenaar van de ANWB 1500 euro lager uit: 5500 euro...
Nogmaals: alleen als je je laat afschepen met een fooi. Als je er even in bijt met de juiste argumenten zal de verzekeraar overstag gaan. Simpelweg omdat ze daar ook weten dat jij gelijk hebt en dat een lange discussie en eventuele tegen-expertise juist de verzekeringsmaatschappij alleen maar extra veel geld kwijt is. Namelijk naast de hogere uitkering ook nog de nodige personeelsuren en kosten van de in jouw opdracht uitgevoerde contra-expertise.quote:Op maandag 25 april 2016 22:19 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat zou moeten, maar dat gebeurt natuurlijk al jaren niet meer
Je bent altijd de pineut in dit soort gevallen.
Iemand die enigszins weet waar die het over heeft.quote:Op maandag 25 april 2016 22:52 schreef Norma_Jeane het volgende:
Is die 7000 niet de dagwaarde minus de restwaarde? Dus het bedrag wat je uitgekeerd zou krijgen?
Die restwaarde krijg je dan van de opkoper als je daar voor kiest. Tenzij je de restanten houdt.
Ik begreep van verzekeraar dat 7000 euro de dagwaarde is. Deze week worden er Biedingen gedaan op de 'restanten'. Ik zou dan ook zelf kunnen kiezen om de auto terug te nemen plus een bepaald bedrag (afhankelijk van de hoogte van de Biedingen van opkopers).quote:Op dinsdag 26 april 2016 21:23 schreef Popolo het volgende:
[..]
Iemand die enigszins weet waar die het over heeft.
Vraag het expertiserapport tzt op joh, maak je niet zo druk.quote:Op dinsdag 26 april 2016 22:03 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Ik begreep van verzekeraar dat 7000 euro de dagwaarde is. Deze week worden er Biedingen gedaan op de 'restanten'. Ik zou dan ook zelf kunnen kiezen om de auto terug te nemen plus een bepaald bedrag (afhankelijk van de hoogte van de Biedingen van opkopers).
Of heb ik dit volledig verkeerd begrepen?
Dat klopt dat kan, maar alleen bij economisch total loss. Bij technisch total loss moet het voertuig vernietigd worden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 22:03 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Ik begreep van verzekeraar dat 7000 euro de dagwaarde is. Deze week worden er Biedingen gedaan op de 'restanten'. Ik zou dan ook zelf kunnen kiezen om de auto terug te nemen plus een bepaald bedrag (afhankelijk van de hoogte van de Biedingen van opkopers).
Of heb ik dit volledig verkeerd begrepen?
Stel:quote:Op dinsdag 26 april 2016 22:03 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Ik begreep van verzekeraar dat 7000 euro de dagwaarde is. Deze week worden er Biedingen gedaan op de 'restanten'. Ik zou dan ook zelf kunnen kiezen om de auto terug te nemen plus een bepaald bedrag (afhankelijk van de hoogte van de Biedingen van opkopers).
Of heb ik dit volledig verkeerd begrepen?
goed punt. Ik heb die strijd gelukkig nog nooit aan hoeven gaan, dus ik weet niet hoe volhardend de verzekeraars hierin zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2016 21:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: alleen als je je laat afschepen met een fooi. Als je er even in bijt met de juiste argumenten zal de verzekeraar overstag gaan. Simpelweg omdat ze daar ook weten dat jij gelijk hebt en dat een lange discussie en eventuele tegen-expertise juist de verzekeringsmaatschappij alleen maar extra veel geld kwijt is. Namelijk naast de hogere uitkering ook nog de nodige personeelsuren en kosten van de in jouw opdracht uitgevoerde contra-expertise.
Ze proberen je alleen in de eerste 2-3 berichten met een fooi af te schepen, want als de helft er in trapt a gemiddeld 1000 euro per schadegeval is dat jaarlijks een besparing van miljoenen.
Dit is geheel onzin, 100%.quote:Op dinsdag 26 april 2016 22:32 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
goed punt. Ik heb die strijd gelukkig nog nooit aan hoeven gaan, dus ik weet niet hoe volhardend de verzekeraars hierin zijn.
Wacht eerst even af wat de opkoper voor de restanten biedt en kijk dan of je niet alsnog op die vraagprijs van vergelijkbare modellen uitkomt.quote:Op maandag 25 april 2016 19:23 schreef Droplollie het volgende:
Ik ben donderdag in mijn auto aangereden door een achterop komende auto. Achterop komende auto heeft aansprakelijkheid op zich genomen, dus mijn auto / reparaties worden vergoed.
Nu is mijn auto total loss verklaard. Als ik op marktplaats naar mijn auto kijk (zelfde kilometerstand, zelfde uitvoering) zie ik dat de vraagprijs van deze auto's nog ongeveer tussen de 8000 en 9000 euro is. De verzekeraar heeft de dagwaarde op 7000 euro getaxeerd.
Het inschakelen van een contra-expert komt voor rekening van de verzekeraar, wel is het slim om van te voren te vragen welk bedrag ze hiervoor maximaal vergoeden.quote:Heeft iemand ervaring met het inschakelen van een contra-expert? Heeft dit nut of kost het je vooral alleen maar geld?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij per ongeluk de verkeerde posting heeft gequote.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |