het geloven en vertrouwen in msm, wetenscha en politiek is een geloof.quote:Op vrijdag 22 april 2016 20:17 schreef donderdopje het volgende:
Conspiracy has a surprisingly close relationship with religions and other forms of belief.
The need to believe
We all have a need to believe. Whatever our attitudes towards science, religion, conspiracies, magic or whatever, in the end we must believe in something.
Voltaire said ‘If God did not exist, it would be necessary to invent him’. This highlights the way we will create beliefs to satisfy our deep needs. Likewise, conspiracy theorists need conspiracies to help give their lives meaning. Without the conspiracy to believe in, they would feel less invigorated and more bored.
The uncertainty of conspiracies
By definition, conspiracies are secret, with much that is unknown and usually every aspect of the conspiracy being denied by those who are accused of conspiring. Without confession or clear evidence, the conspiracy in general and specific details of it are left in an uncertain state.
Conspiracy theorists take denial as proof, yet this in itself requires belief. In fact the whole uncertainty of conspiracies means only those who are prepared to believe will join the theorists in their activism.
Doubt and faith
Uncertainty creates doubt, which necessitates belief. The more a thing cannot be proved, the more important it is that people must have faith in the tenets of the theory. Which of course it is: a theory, though its followers assume it is true rather than theory.
Science assumes all of its laws are theory, and openly calls them so, though scientists treat them as facts, as much from convenience as faith, which they still have.
The more you doubt, the more you have to believe if you are to retain the faith. In this way religious zealots often have a core doubt which they deny and cover up with loud preaching as they seek to convert others whose faith will shore up their own.
Avid believers
Goethe understood the zeal of strong believers when he said ‘We are so constituted that we believe the most incredible things; and, once they are engraved upon the memory, woe to him who would endeavour to erase them!’
In the end, while doubts may nag, belief can be self-healing, especially when it is designed to be so. Disasters that you might think a loving God would avoid are explained by tenets such as 'God moves in mysterious ways'. Conspiracy theorists likewise have stock phrases such as 'They would say that, wouldn't they'.
The conspiracy priesthood
As with religions, conspiracy theories tend to have something equivalent to a priesthood. Priests are teachers and guardians of the faith, working to sustain a common understanding and ardent faith.
Priests are organized, with a hierarchy of knowledge and faith, such that the inner circle are almost like gods themselves, where their word is taken as absolute truth that cannot be challenged.
Priests are human and often enjoy the power that priesthood brings. This can lead to dysfunctional ways of behaving, such as holding in 'secret knowledge' and exaggerating the theory in order to increase their personal status as well as that as the theory.
http://changingminds.org/(...)spiracy_religion.htm
Zeker als ik de vele topics voorbij zie komen, flat earth en Brussel, lijkt het meer op een religie dan op een complot.
Stel voor je word aangesproken op straat door een Jehova getuige sommige hebben vast al wel eens een discussie met zo'n persoon gehad, juist het is alsof je tegen een muur praat.
Leg dit naast het flat earth topic en de gelijkenis wijkt er niet veel vanaf.
Paar weekenden geleden had ik ze nog aan de deur op zondagochtend. Heb even goedendag gezegd, klein praatje en de Wachttoren aangenomen. Dacht even nog, dadelijk komen ze terug maar niet meer gezien die lui. Heb ook nog eens door omstandigheden bij de Pinkster rondgehangen,vond ze eigenlijk niet eens zo zieltjeswinnend achteraf gezien, vaste gangers moesten wel 1/10 deel inleveren van hun inkomsten dat dan weer wel.quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:06 schreef Summers het volgende:
Als je tegen een jehova zegt dat je geen interesse hebt in zijn of haar geloof word je met rust gelaten , het geloof in msm en autoriteiten blijkt een stuk agressiever en intoleranter .
Een praatje heb ik geen zin in dus nadat ik vertel dat ik geen interesse heb gaan ze weg en respecteren dat , zo hoort het .quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:22 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Paar weekenden geleden had ik ze nog aan de deur op zondagochtend. Heb even goedendag gezegd, klein praatje en de Wachttoren aangenomen. Dacht even nog, dadelijk komen ze terug maar niet meer gezien die lui. Heb ook nog eens door omstandigheden bij de Pinkster rondgehangen,vond ze eigenlijk niet eens zo zieltjeswinnend achteraf gezien, vaste gangers moesten wel 1/10 deel inleveren van hun inkomsten dat dan weer wel.![]()
Geloof in media is idd heiliger lijkt het wel dan het woordoeh wat zeg ik nu
quote:Op vrijdag 22 april 2016 20:37 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
het geloven en vertrouwen in msm, wetenscha en politiek is een geloof.
Conspiracy is het juist niet.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:06 schreef Summers het volgende:
Als je tegen een jehova zegt dat je geen interesse hebt in zijn of haar geloof word je met rust gelaten , het geloof in msm en autoriteiten blijkt een stuk agressiever en intoleranter .
Dit had ik niet verwacht.quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:22 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Paar weekenden geleden had ik ze nog aan de deur op zondagochtend. Heb even goedendag gezegd, klein praatje en de Wachttoren aangenomen. Dacht even nog, dadelijk komen ze terug maar niet meer gezien die lui. Heb ook nog eens door omstandigheden bij de Pinkster rondgehangen,vond ze eigenlijk niet eens zo zieltjeswinnend achteraf gezien, vaste gangers moesten wel 1/10 deel inleveren van hun inkomsten dat dan weer wel.![]()
Geloof in media is idd heiliger lijkt het wel dan het woordoeh wat zeg ik nu
quote:Op vrijdag 22 april 2016 20:23 schreef Manke het volgende:
Alleen zijn Conspiracy theories niet op niks gebaseerd, of op blind geloof.
Zodra je stellig gelooft in iets krijgt het religieuze trekjes. Of het nou in conspiracies is of dat er geregeerd wordt zonder dubbele agenda's. En in elk facet van die uitersten heb je de extremisten. Zodra je gelooft ben je eigenlijk al religieus bezig want geloven is niet weten en toch overtuigd zijn van [iets]. En weten doe je pas met een directe ervaring. Dus ja voor sommigen is conspiracy een religie en voor anderen de mainstream media. Doe je weinig aan.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:09 schreef donderdopje het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dit had ik niet verwacht.
Schop ik nu zo hard tegen jullie geloof aan?
Lijkt het wel op!
Ik geef alleen aan dat het erg veel overeenkomsten vertoont!
Ik zeg niet dat het identiek is!
En niet alle Jehova's reageren het zelfde, zoals ook niet alle conspiracy theorie aanhagers het zelfde reageren.
Dat wil niet zeggen dat het erg veel overeenkomsten vertoont.
Als met het geloven in een religie
gros van conspiracies zijn op feiten berustquote:
het is echt dom als je uit gaat van msm zegt de waarheid. Of wetenschap is integer. Dat is echt een geloof. Beide berust op constant bedriegen en besodemieteren.quote:Op zaterdag 23 april 2016 02:18 schreef jogy het volgende:
[..]
Zodra je stellig gelooft in iets krijgt het religieuze trekjes. Of het nou in conspiracies is of dat er geregeerd wordt zonder dubbele agenda's. En in elk facet van die uitersten heb je de extremisten. Zodra je gelooft ben je eigenlijk al religieus bezig want geloven is niet weten en toch overtuigd zijn van [iets]. En weten doe je pas met een directe ervaring. Dus ja voor sommigen is conspiracy een religie en voor anderen de mainstream media. Doe je weinig aan.
Goh, je geeft precies aan waar dit over gaat. Mensen die de bijbel geloven zeggen dat ook.quote:Op zaterdag 23 april 2016 08:07 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
gros van conspiracies zijn op feiten berust
En voor sommigen-en ik denk de meesten-zijn er nuances. Je kunt bij beiden je vraagtekens zetten.quote:Op zaterdag 23 april 2016 02:18 schreef jogy het volgende:
[..]
Zodra je stellig gelooft in iets krijgt het religieuze trekjes. Of het nou in conspiracies is of dat er geregeerd wordt zonder dubbele agenda's. En in elk facet van die uitersten heb je de extremisten. Zodra je gelooft ben je eigenlijk al religieus bezig want geloven is niet weten en toch overtuigd zijn van [iets]. En weten doe je pas met een directe ervaring. Dus ja voor sommigen is conspiracy een religie en voor anderen de mainstream media. Doe je weinig aan.
dan zijn dat stomme achterlijke randdebielen. Hoe kun je de bijbel serieus nemen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 08:11 schreef Resistor het volgende:
[..]
Goh, je geeft precies aan waar dit over gaat. Mensen die de bijbel geloven zeggen dat ook.
meestal zijn de complotten achteraf smeriger, corrupter, verstrekkender.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En voor sommigen-en ik denk de meesten-zijn er nuances. Je kunt bij beiden je vraagtekens zetten.
Klopt wel, beide hebben een hoog gehalte van cherry-picking.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:09 schreef donderdopje het volgende:
Ik zie het juist meer als het laten vallen van geloof in msm en autoriteiten , het was maar een poppenkast . Het geloof is nu meer geloof in jezelf , neem de wereld via jezelf waar , beoordeel alles zelf . Dat veroorzaakt drastische veranderingen .quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:09 schreef donderdopje het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dit had ik niet verwacht.
Schop ik nu zo hard tegen jullie geloof aan?
Lijkt het wel op!
En niet alle Jehova's reageren het zelfde, zoals ook niet alle conspiracy theorie aanhagers het zelfde reageren.
Zonder de mainstream media was er geen eens een complot, en valt youtube niet gewoon onder mainstream?quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:47 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Klopt wel, beide hebben een hoog gehalte van cherry-picking.
Ook grappig dat de MSM altijd in een verdomhoekje gezet wordt, maar zonder die MSM is het niet eens na te gaan of iets naar een complot neigt of niet. (zoiets als geloven in de bijbel zonder een bijbel)
Zelfde met wetenschap, past iets niet in het straatje dan is de wetenschapper niet integer , past het wel in het straatje dan is de wetenschapper wel integer en noemen complottheoristen het "goed"onderzoek.
Volgens mij worden veel complotten geboren uit een geloof waar gaanderweg de bewijzen erbij gezocht worden.Die worden soms wel en soms niet gevonden (i.m.o.)
Ik zeg niet dat je alles moet geloven wat de media zegt maar, je moet ook niet gelijk alles afschuiven dat er helemaal niks van klopt!quote:Op zaterdag 23 april 2016 11:51 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik zie het juist meer als het laten vallen van geloof in msm en autoriteiten , het was maar een poppenkast . Het geloof is nu meer geloof in jezelf , neem de wereld via jezelf waar , beoordeel alles zelf . Dat veroorzaakt drastische veranderingen .
Nuances zijn fijn. Of de meeste de nuance opzoeken weet ik niet maar zeker wel een paar. Punt is dat het religieus aspect niet behouden is aan de mensen die in samenzweringen geloven. Het enige echte verschil is dat de groep mensen die het normale(re) nieuws klakkeloos geloven een stuk groter is en dus als normaal gezien wordt. Persoonlijk denk ik dat de waarheid ergens in het midden zit.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En voor sommigen-en ik denk de meesten-zijn er nuances. Je kunt bij beiden je vraagtekens zetten.
Dat denk ik ook. Helemaal niet verkeerd om vraagtekens te zetten bij bepaalde dingen en ik geloof zeker dat er complotten bestaan. Neem de politiek maar en de leugens en de dingen die ze voor ons achterhouden (bijv Alphen a/d Rijn en de diefstallen in de bak) maar een appel is een appel en een ei is een ei. Soms zijn dingen gewoon wat ze zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:51 schreef jogy het volgende:
[..]
Nuances zijn fijn. Of de meeste de nuance opzoeken weet ik niet maar zeker wel een paar. Punt is dat het religieus aspect niet behouden is aan de mensen die in samenzweringen geloven. Het enige echte verschil is dat de groep mensen die het normale(re) nieuws klakkeloos geloven een stuk groter is en dus als normaal gezien wordt. Persoonlijk denk ik dat de waarheid ergens in het midden zit.
nee want iederewn kan uploaden. het is niet zo dat alles via eindredacteur gaat. En reclame afwegingen maakt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:41 schreef donderdopje het volgende:
[..]
Zonder de mainstream media was er geen eens een complot, en valt youtube niet gewoon onder mainstream?
Ik bedoel er zijn tegenwoordig meer mensen die youtube kijken dan de krant lezen
Achterklap klopt meestal wel. Is meteen een distractie van de echte problematiek.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:46 schreef donderdopje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je alles moet geloven wat de media zegt maar, je moet ook niet gelijk alles afschuiven dat er helemaal niks van klopt!
Wat ik probeer te zeggen is dat sommige mensen het TE op vatten.
Ik heb op een helpdesk gewerkt, waarbij klanten wantrouwig waren voor wifi en compleet paranoia werden van alleen al verbonden zijn met het internet.
Hun eigen fouten afschuiven op de grote boze overheid, NASA MOSSAD CIA elite Ilumminati en ga maar door!quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:42 schreef ems. het volgende:
En het nieuwe geloof in youtube en blogs beginnen
Verder eens natuurlijk. Hoewel religieuze mensen vaak wat prettiger zijn in de omgang gezien die minder hun eigen tekortkomingen projecteren op hun geloof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |