Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 09:14 |
Ik hoop dat iemand al eens van dit probleem gehoord heeft ![]() Het begon allemaal met 2 mankementen: de aandrijfriem van het maaidek moest vervangen worden en het boutje van de versnellingsbak lekte. Mijn schoonbroer is automonteur en wilde wel een poging wagen. Het maaidek is nu gerepareerd en om het lek te verhelpen heeft hij een nieuw plaatje met bout eronder gezet. We hebben de versnellingsbakolie eruit laten lopen, het bijvullen moest in een slang onder het zadel. Ik heb in eerste instantie 2 liter erin gegooid (ong. een halve liter op de grond want door de luchtbellen in de slang kwam het weer naar boven ![]() Ik kan ook echt nergens terugvinden hoeveel olie er in de versnellingsbak moet... Er zit 80W90 in. Dit is de hendel: ![]() | |
Barcaconia | donderdag 21 april 2016 @ 09:50 |
Merk type bouwjaar etc? Zomaar 80w90 in een versnellingsbak gooien gaat echt niet werken. Als het een kleine 7-traps is is de kans groot dat het met slipkoppelingen of rembanden werkt (of een afgeregelde vario, of een hydrostaat, of of of) en daar moet specifieke olie in om ze uberhaupt te laten werken. Zoek eerst maar eens uit wat het fabrieksvoorschrift is van de bak. En dan ook nog tot de rand toe vol gieten omdat ie na 2L nog niet na behoren werkt: ![]() ![]() | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 09:58 |
Bij de handel waar ze zitmaaiers verkopen hebben ze echt alleen 80W90 olie voor zitmaaiers.. Het gaat om een Motec GT-14 met Vanguard 14HP motor. Geen bouwjaar bekend, meer dan dit sowieso niet bekend. Ik heb die 2L erin gedaan omdat dat de hoeveelheid van de oude olie was, die er dus altijd ingezeten heeft toen hij goed functioneerde. Maar 2L kreeg ik er dus in eerste instantie niet in door het vacuüm. Daarna een paar dagen laten zakken en meerdere keren gestart, hij ging niet vooruit, wat je ook met de hendel deed. DAARNA dus pas weer iets van 800ML erbij gedaan, en nu zit ik dus op het punt dat hij vooruit gaat in de hoogste versnelling, maar hij loopt er dus niet trapsgewijs naartoe. | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 09:58 |
Het is trouwens een hydrostaat. | |
Barcaconia | donderdag 21 april 2016 @ 10:06 |
Nogmaals: fabrieksvoorschrift opzoeken. Zomaar er in gooien omdat "de handel dat heeft staan" gaat niet werken, zoals je inmiddels weet. Er moet toch ergens een servicehandleiding van dat ding zijn, of zelfs een smeervoorschrift op een sticker op het machientje ofzo? Evt. even naar de dealer die in dat spul doet bellen. Voor hetzelfde geld zit het in de ontluchting ipv de olie opzich oid en is het makkelijk verholpen, maar dat moet iemand die specifieke kennis van dit type heeft toch echt zeggen. | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 10:15 |
Het ding zal zo'n 30 jaar oud zijn en ik vind echt nergens iets van handleidingen, of stickers op het ding.. Heb de fabrikant maar eens gemaild, is een duits bedrijf geloof ik, hopelijk krijg ik antwoord. | |
machtpen | donderdag 21 april 2016 @ 10:46 |
Zoek maar eens op mtd zitmaaiers , dat is de orginele producent van die maaiers.. Er moet ergens een sticker staan met de nummers en dan kun je zo alles opzoeken. Ook even onder de maaier achter kijken , daar stond dat op onze maaier. | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 10:59 |
Oh is dat zo? Ik zal eens kijken als ik thuis ben, maar meen me te herinneren dat ik hem echt binnenstebuiten heb gekeerd voor stickers maar niks gevonden haha Dankjewel voor de tip! | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 13:22 |
Ik heb MTD ook eens gemaild. Een landbouwbedrijf vertelde me dat Motec ook geproduceerd werd door Yard Man. In handleidingen van gelijkwaardige machines lees ik overal dat er 10W40 moterolie in de versnellingsbak moet. Ik ben er dus nog niet 100% achter wat er nu in moet, maar kan iemand mij de consequentie uitleggen wat er gebeurt als er 80W90 inzit? Heb er nu nog niet mee gereden dus kan het nog af laten lopen. Zou het een probleem zijn als de resten van de 80W90 zich met 10W40 mengen? [ Bericht 0% gewijzigd door Audreyoot op 21-04-2016 13:51:22 ] | |
Barcaconia | donderdag 21 april 2016 @ 13:41 |
Mengen is geen probleem. Daarbij is 10W40 maar marginaal dunner (door de bank genomen, voor exacte specs kun je de PDS van beide producten nalezen) dan 80W90 dus voor de werking kan dat haast niet veel consequenties hebben. Qua prestaties in een pomp enzo kan het wel verschil maken omdat gearoil een heel ander additievenpakket heeft wat betreft limited-slip, extreme pressure (EP) en antioxidanten enzo als motorolie. Maar ook daarvoor denk ik dat het merkbare verschil marginaal is. Conclusie wat mij betreft is nog steeds dat je er achter moet komen wat nu werkelijk de verversingshandleiding is. Misschien zit het probleem wel gewoon in te veel olie/te weinig olie/ontluchting niet goed. | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 13:50 |
Dankjewel voor de toelichting, mijn oude tuinmachine monteur gaf aan dat hij zich vanzelf zou moeten ontluchten. Ik heb in ieder geval wat bedrijven aangeschreven en hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid over het apparaat kan geven ![]() | |
Barcaconia | donderdag 21 april 2016 @ 13:56 |
Ik kan ook verder niks er over vinden. Ik zou denken dat er toch wel ergens een merk/type op/in de overbrenging staat. Dan kun je het zeker vinden. | |
Audreyoot | donderdag 21 april 2016 @ 13:59 |
Ja het is een beetje vaag allemaal. Ik heb toen echt gekeken voor stickers e.d. maar niet goed aan de onderkant. Zal straks nog eens een poging wagen.. | |
Fer | donderdag 21 april 2016 @ 19:25 |
Als ik het goed begrijp, heeft de olie in een hydrostaat een compleet andere functie, dan de olie in een gewone versnelingsbak. En ik vraag me af of er uberhaubt hydraulische systemen zijn die op 80w90 werken, dat lijkt mij echt olie om de tandwielen vet te houden. http://apache.ariens.com/manuals/030305C.pdf Is dit hem misschien? [ Bericht 24% gewijzigd door Fer op 21-04-2016 20:34:20 ] | |
Osiris024 | zondag 24 april 2016 @ 15:24 |
GT 14, 14pk OHV2 cilinder Vanguard Briggs & Stratton, maaibreedte: 102cm., zijlosser, hydrostaat. Motor : Volgens de manual 1.5L bij het type Vanquard. www4.briggsandstratton.com/miscPDFs/oil_capacity_chart.pdf De olie (stroop) die je hebt meegekregen is echt heel apart ![]() Motor Oil Recommendation ![]() How To Locate Your Riding Mower Engine Model Number : https://www.briggsandstra(...)g-mower-engines.html Kan je daarvan afleiden welk baktype je hebt. [ Bericht 2% gewijzigd door Osiris024 op 24-04-2016 16:24:06 ] | |
Barcaconia | zondag 24 april 2016 @ 15:50 |
Dat is de motor niet de bak. | |
Osiris024 | zondag 24 april 2016 @ 16:21 |
Klopt. Weet jij het baktype ? | |
Barcaconia | zondag 24 april 2016 @ 16:40 |
Nee | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 16:54 |
Die lijkt er wel op! Maar ik ben er nog steeds niet uit, de oorspronkelijke fabrikant kan me ook niks meer vertellen over het ding, alleen dat normaal gesproken in hydrostaten motorolie (10W30) moet. Nog steeds geen idee hoeveel of wat er precies in moet dus.. | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 16:55 |
Wat bedoel je precies met baktype, de motor? ![]() | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 17:20 |
Nergens ook een sticker of nummer kunnen vinden. Heb wat plaatjes gemaakt: De motor: ![]() De versnellingsbak: ![]() ![]() En een sticker met een barcode: ![]() | |
Fer | zondag 24 april 2016 @ 17:30 |
Ik zou eerst die bakolie eruit te halen, dat lijkt me alleen handversnellingen en differentielen. | |
Osiris024 | zondag 24 april 2016 @ 17:33 |
Hoeveel vloeistof kwam er eigenlijk uit bij de eerste keer aftappen ? | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 17:33 |
Ja dat ga ik morgen ook maar eens doen. Overigens is 10W30 ook moeilijk verkrijgbaar. Is 5W30 een goede vervanger? Ik heb echt totaal geen verstand van olie ![]() | |
densmee | zondag 24 april 2016 @ 17:33 |
het lijkt me dat daar atf in moet | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 17:33 |
Moeilijk te zeggen omdat hij lekte in eerste instantie. Ik gok 2 liter, maar toen ik dat erin deed bewoog hij helemaal niet. | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 17:34 |
Geen idee wat dat is, de fabrikant zei SAE 30 of 10W30 maar die had het over hydrostaten in het algemeen. | |
densmee | zondag 24 april 2016 @ 17:37 |
normaal draaien hydrostaten op hydroliek olie of atf | |
Audreyoot | zondag 24 april 2016 @ 17:41 |
Naja, hij had het over hydrostaten van zitmaaiers in het algemeen, denk niet dat hij alle hydrostaat apparaten bedoelde ![]() | |
Fer | zondag 24 april 2016 @ 17:45 |
Is dat niet weer veel dunner dan 10W30?. 5W30 is iets dunner bij lage temperaturen, lijkt me geen probleem aangezien olie sowieso dunner wordt als het warmer wordt. | |
densmee | zondag 24 april 2016 @ 17:48 |
de dikte van de olie is zeker bij dit soort systeem van groot belang, een loader waar de olie 20 graden van is maar half zo snel als dat de olie 60 graden is | |
Audreyoot | maandag 25 april 2016 @ 08:16 |
Ja ik hoorde iemand anders nu ook ATF zeggen, het is alleen zo frustrerend dat iedereen iets anders zegt en ik nu nog niet zeker ben wat erin moet ![]() Als ik bv naar deze kijk, waarom staat daar 10W30 bij en niet ATF? | |
Barcaconia | maandag 25 april 2016 @ 08:51 |
10W30 is doorgaans in dit soort toepassingen universele agri olie. Bij de automotive winkel vind je dit product niet, tuinmachine handels hebben het. Dat is een universele, evt limited slip, olie voor motor, bak, hydro en achterbrug. | |
Barcaconia | maandag 25 april 2016 @ 08:52 |
En ATF is veel dunner en verder slechts zuivere hydroliekolie van zeer hoge kwaliteit. Als ATF niet specifiek voorgeschreven staat moet je het niet gebruiken. (In andere woorden: heeft het geen zin om het te gebruiken want relatief duur) | |
Audreyoot | maandag 25 april 2016 @ 08:56 |
Okey dankje voor de toelichting ![]() |