Bij de handel waar ze zitmaaiers verkopen hebben ze echt alleen 80W90 olie voor zitmaaiers.. Het gaat om een Motec GT-14 met Vanguard 14HP motor. Geen bouwjaar bekend, meer dan dit sowieso niet bekend.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:50 schreef Barcaconia het volgende:
Merk type bouwjaar etc?
Zomaar 80w90 in een versnellingsbak gooien gaat echt niet werken. Als het een kleine 7-traps is is de kans groot dat het met slipkoppelingen of rembanden werkt (of een afgeregelde vario, of een hydrostaat, of of of) en daar moet specifieke olie in om ze uberhaupt te laten werken. Zoek eerst maar eens uit wat het fabrieksvoorschrift is van de bak.
En dan ook nog tot de rand toe vol gieten omdat ie na 2L nog niet na behoren werkt:![]()
Het is trouwens een hydrostaat.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:50 schreef Barcaconia het volgende:
Merk type bouwjaar etc?
Zomaar 80w90 in een versnellingsbak gooien gaat echt niet werken. Als het een kleine 7-traps is is de kans groot dat het met slipkoppelingen of rembanden werkt (of een afgeregelde vario, of een hydrostaat, of of of) en daar moet specifieke olie in om ze uberhaupt te laten werken. Zoek eerst maar eens uit wat het fabrieksvoorschrift is van de bak.
En dan ook nog tot de rand toe vol gieten omdat ie na 2L nog niet na behoren werkt:![]()
Nogmaals: fabrieksvoorschrift opzoeken. Zomaar er in gooien omdat "de handel dat heeft staan" gaat niet werken, zoals je inmiddels weet.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:58 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Bij de handel waar ze zitmaaiers verkopen hebben ze echt alleen 80W90 olie voor zitmaaiers.. Het gaat om een Motec GT-14 met Vanguard 14HP motor. Geen bouwjaar bekend, meer dan dit sowieso niet bekend.
Ik heb die 2L erin gedaan omdat dat de hoeveelheid van de oude olie was, die er dus altijd ingezeten heeft toen hij goed functioneerde. Maar 2L kreeg ik er dus in eerste instantie niet in door het vacuüm. Daarna een paar dagen laten zakken en meerdere keren gestart, hij ging niet vooruit, wat je ook met de hendel deed. DAARNA dus pas weer iets van 800ML erbij gedaan, en nu zit ik dus op het punt dat hij vooruit gaat in de hoogste versnelling, maar hij loopt er dus niet trapsgewijs naartoe.
Het ding zal zo'n 30 jaar oud zijn en ik vind echt nergens iets van handleidingen, of stickers op het ding.. Heb de fabrikant maar eens gemaild, is een duits bedrijf geloof ik, hopelijk krijg ik antwoord.quote:Op donderdag 21 april 2016 10:06 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Nogmaals: fabrieksvoorschrift opzoeken. Zomaar er in gooien omdat "de handel dat heeft staan" gaat niet werken, zoals je inmiddels weet.
Er moet toch ergens een servicehandleiding van dat ding zijn, of zelfs een smeervoorschrift op een sticker op het machientje ofzo? Evt. even naar de dealer die in dat spul doet bellen.
Voor hetzelfde geld zit het in de ontluchting ipv de olie opzich oid en is het makkelijk verholpen, maar dat moet iemand die specifieke kennis van dit type heeft toch echt zeggen.
Oh is dat zo? Ik zal eens kijken als ik thuis ben, maar meen me te herinneren dat ik hem echt binnenstebuiten heb gekeerd voor stickers maar niks gevonden haha Dankjewel voor de tip!quote:Op donderdag 21 april 2016 10:46 schreef machtpen het volgende:
Zoek maar eens op mtd zitmaaiers , dat is de orginele producent van die maaiers.. Er moet ergens een sticker staan met de nummers en dan kun je zo alles opzoeken. Ook even onder de maaier achter kijken , daar stond dat op onze maaier.
Dankjewel voor de toelichting, mijn oude tuinmachine monteur gaf aan dat hij zich vanzelf zou moeten ontluchten. Ik heb in ieder geval wat bedrijven aangeschreven en hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid over het apparaat kan gevenquote:Op donderdag 21 april 2016 13:41 schreef Barcaconia het volgende:
Mengen is geen probleem. Daarbij is 10W40 maar marginaal dunner (door de bank genomen, voor exacte specs kun je de PDS van beide producten nalezen) dan 80W90 dus voor de werking kan dat haast niet veel consequenties hebben.
Qua prestaties in een pomp enzo kan het wel verschil maken omdat gearoil een heel ander additievenpakket heeft wat betreft limited-slip, extreme pressure (EP) en antioxidanten enzo als motorolie. Maar ook daarvoor denk ik dat het merkbare verschil marginaal is.
Conclusie wat mij betreft is nog steeds dat je er achter moet komen wat nu werkelijk de verversingshandleiding is. Misschien zit het probleem wel gewoon in te veel olie/te weinig olie/ontluchting niet goed.
Ja het is een beetje vaag allemaal. Ik heb toen echt gekeken voor stickers e.d. maar niet goed aan de onderkant. Zal straks nog eens een poging wagen..quote:Op donderdag 21 april 2016 13:56 schreef Barcaconia het volgende:
Ik kan ook verder niks er over vinden. Ik zou denken dat er toch wel ergens een merk/type op/in de overbrenging staat. Dan kun je het zeker vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How To Locate Your Riding Mower Engine Model Number :
https://www.briggsandstra(...)g-mower-engines.html
Kan je daarvan afleiden welk baktype je hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Osiris024 op 24-04-2016 16:24:06 ]
Die lijkt er wel op! Maar ik ben er nog steeds niet uit, de oorspronkelijke fabrikant kan me ook niks meer vertellen over het ding, alleen dat normaal gesproken in hydrostaten motorolie (10W30) moet. Nog steeds geen idee hoeveel of wat er precies in moet dus..quote:Op donderdag 21 april 2016 19:25 schreef Fer het volgende:
Als ik het goed begrijp, heeft de olie in een hydrostaat een compleet andere functie, dan de olie in een gewone versnelingsbak. En ik vraag me af of er uberhaubt hydraulische systemen zijn die op 80w90 werken, dat lijkt mij echt olie om de tandwielen vet te houden.
http://apache.ariens.com/manuals/030305C.pdf Is dit hem misschien?
Ja dat ga ik morgen ook maar eens doen. Overigens is 10W30 ook moeilijk verkrijgbaar. Is 5W30 een goede vervanger? Ik heb echt totaal geen verstand van oliequote:Op zondag 24 april 2016 17:30 schreef Fer het volgende:
Ik zou eerst die bakolie eruit te halen, dat lijkt me alleen handversnellingen en differentielen.
Moeilijk te zeggen omdat hij lekte in eerste instantie. Ik gok 2 liter, maar toen ik dat erin deed bewoog hij helemaal niet.quote:Op zondag 24 april 2016 17:33 schreef Osiris024 het volgende:
Hoeveel vloeistof kwam er eigenlijk uit bij de eerste keer aftappen ?
Geen idee wat dat is, de fabrikant zei SAE 30 of 10W30 maar die had het over hydrostaten in het algemeen.quote:
normaal draaien hydrostaten op hydroliek olie of atfquote:Op zondag 24 april 2016 17:34 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Geen idee wat dat is, de fabrikant zei SAE 30 of 10W30 maar die had het over hydrostaten in het algemeen.
Naja, hij had het over hydrostaten van zitmaaiers in het algemeen, denk niet dat hij alle hydrostaat apparaten bedoeldequote:Op zondag 24 april 2016 17:37 schreef densmee het volgende:
[..]
normaal draaien hydrostaten op hydroliek olie of atf
Is dat niet weer veel dunner dan 10W30?. 5W30 is iets dunner bij lage temperaturen, lijkt me geen probleem aangezien olie sowieso dunner wordt als het warmer wordt.quote:Op zondag 24 april 2016 17:37 schreef densmee het volgende:
[..]
normaal draaien hydrostaten op hydroliek olie of atf
de dikte van de olie is zeker bij dit soort systeem van groot belang, een loader waar de olie 20 graden van is maar half zo snel als dat de olie 60 graden isquote:Op zondag 24 april 2016 17:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Is dat niet weer veel dunner dan 10W30?. 5W30 is iets dunner bij lage temperaturen, lijkt me geen probleem aangezien olie sowieso dunner wordt als het warmer wordt.
Ja ik hoorde iemand anders nu ook ATF zeggen, het is alleen zo frustrerend dat iedereen iets anders zegt en ik nu nog niet zeker ben wat erin moetquote:Op zondag 24 april 2016 17:48 schreef densmee het volgende:
[..]
de dikte van de olie is zeker bij dit soort systeem van groot belang, een loader waar de olie 20 graden van is maar half zo snel als dat de olie 60 graden is
Okey dankje voor de toelichtingquote:Op maandag 25 april 2016 08:52 schreef Barcaconia het volgende:
En ATF is veel dunner en verder slechts zuivere hydroliekolie van zeer hoge kwaliteit. Als ATF niet specifiek voorgeschreven staat moet je het niet gebruiken. (In andere woorden: heeft het geen zin om het te gebruiken want relatief duur)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |