Gisteren wilde ik wat omleidingen over Venlo scoren maar bleek dat door een 8 uur vertraagde goederentrein en de bediening van Kaldenkirchen (staalrollen) de dag heel anders verliep dan van te voren gedacht:
![26400375481_210c18f550_c.jpg]()
De lente is eindelijk begonnen nu het frisse lentegroene blad weer aan de bomen en struiken bloeit. Vandaag voor de omleidingen rond Venlo wezen kijken. In een bijna twee uur durend zongat (terwijl boven Venlo veel wolken hingen) vertrokken er vier goederentreinen 'de berg op' naar Kaldenkirchen. Hoogtepunt was toch wel deze flink vertraagde Milaan-shuttle uit Blerick naar Italië. Met aan kop de BLS 186 108, die nog geen anderhalf uur hiervoor de trein uit Milaan in Venlo afleverde, vertrekt het geheel hier met een vertraging van ruim 8 uur als trein 41023 richting Basel.
![25862547944_489a0d62b7_c.jpg]()
Vandaag werd er sinds lange tijd weer een trein met staaldraad gelost in Kaldenkirchen. Aan het begin van de middag heeft het personeel er al zeker 6 uur werk op zitten en pauzeert even waardoor dit plaatje gemaakt kon worden van de fraaie Ost-V100 202 330 van EBM met vier schuifwandwagens naast de vervallen en binnenkort te slopen loods van het oude Güterbahnhof Kaldenkirchen. Om deze bediening te kunnen fotograferen moet je of geen zon hebben of het moet in de avond plaatsvinden.
![26441724336_90610e134a_c.jpg]()
Om het lossen te vergemakkelijken duwde de 202 330 de vier schuifwandwagens enige tijd later verder naar achteren zodat het personeel met de heftruck ook de twee wagens aan de lok makkelijk kon lossen.
![26401830961_ca44848a39_c.jpg]()
Toen de lichtomstandigheden aan het begin van de tweede helft van middag opeens een stuk beter werden was er gelukkig weer wat beweging waar te nemen. Lege en beladen wagens werden heen en weer gerangeerd tussen de drie sporen die EBM vandaag gebruikte. Tussen alle standaardkliks ontstond dit vrij frontale plaatje bij dit wissel met rechts daarvan de oude vervallen loods van Kaldenkirchen.
![25865270273_547968bf48_c.jpg]()
Nadat alle wagens gelost waren werd de trein in twee delen naar het vertrekspoor gerangeerd. Dit wordt gedaan via het uithaalspoor aan de Venlose kant van Kaldenkirchen. Pas na een half uur wachten mocht de trein het beveiligde gedeelte van Kaldenkirchen opgeduwd worden en toen was de zon inmiddels gaan schijnen. Op de achtergrond zien de de enige jaren geleden verlegde Autobahn A61.
![25863507254_bdb6f1647e_c.jpg]()
Het ophalen van het tweede deel van de lege trein ging een stuk sneller dan de eerste. Wel was inmiddels de zon weer compleet achter een dit pak wolken verdwenen waardoor ik er voor koos om aan de andere kant van de spoorlijn te staan, waar de zon altijd fout staat. We zien hier de EBM 202 330 met een sleep lege schuifwandwagens naar het vertrekspoor in Kaldenkirchen rangeren. Helaas had het rangeer- en overig personeel de treinpapieren niet meer geregeld waardoor de machinist van de SBB 482 041 dit zelf moest doen. Mede hierdoor werd na anderhalf uur wachten besloten om het voor gezien te houden en huiswaarts te keren.
Vandaag nog een keer naar Venlo gegaan voor de omgeleide Rheincargo ivm werkzaamheden elders.
![26416391591_57eb8b33d7_c.jpg]()
Gedurende het weekend van 16 en 17 april 2016 werd er weer eens op de Betuweroute aan het spoor gewerkt en was tevens Arnhem-Ede Wageningen buiten dienst. Hierdoor werd het goederenvervoer voor het overgrote deel omgeleid via de grensovergang bij Venlo. Vast hoogtepunt van de zondagochtend is dan al jaren de containertrein van de Rotterdamse Maasvlakte naar Düsseldorf en Keulen, die ook wel DuKo genoemd wordt. Twee jaar geleden kon ik deze fraaie Rheincargo-dieseltraxx voor het eerst op de foto zetten maar toen zonder zon en op de standaard route via Emmerich. Omdat ik de Betuweroute saaier dan saai vind zul je mij daar niet zo snel vinden, maar bij dit omleidingenweekend nu eindelijk maar eens de gok gewaagd. De trein van Rheincargo was de derde in de zondagmorgen-optocht van de Kijfhoek naar Venlo maar mocht verrassend genoeg non-stop door Venlo heen en kon zo met de DE804 op kop 'berg op' in een laatste zongat op de foto worden gezet.