* Lathund partij schoolkranten opgraaftLeve het CGBN! Een aantal 'lerariteiten' uit vele jaargangen schoolkrant (en dit is maar een selectie
![]()
)
Wiskunde (Koster, geniale vent!):
Leerlingen: we mogen de mediatheek niet in
Leraar: wie controleert dat?
lln: niemand
Leraar: nou, dan is het probleem toch opgelost?
ll: Mijnheer, als ik deze grafiek plot, komt het niet goed uit.
Leraar: Eh jaah... eens even kijken, (houdt hem op de kop) zo klopt hij beter, misschien heb je de batterijen er op de kop in.
ll: Mijnheer, we hebben officieel les in lokaal 110.
Leraar: nee hoor, dat ik heb ik veranderd. Kwam mij beter uit.
(diezelfde leraar heeft overigens een keer de biologieleraar uit het lokaal getrapt waar hij les wilde geven, terwijl die leraar daar een repetitie aan het afnemen was)
Kruisje plus rondje plus stippeltje plus wormpje is 360º...
Het maakt niet uit wat voor driehoek je tekent, zolang hij maar willekeurig is.
Als je 6 miljoen keer met een dobbelsteen gooit, is de kans groot dat je 1 miljoen keer een 1 gooit. Ja, het kan wel eentje schelen, maar wat maakt het uit als je negentig milj... euh... negenennegentig honderd... ehh... neg... euh... 1 minder dan 1 miljoen keer een 1 gooit?
Er zijn voldoendes, en dat vind ik best knap.
Iedereen weet het: de Basisvorming is mislukt, dus jullie zijn ook mislukt.
De stof wordt nog een keer weer herhaald.
En dan opdracht 10e... die snap ik niet, slaan we over.
Sinus half pi, dat moet je uit je hoofd weten, op de basisschool al!
(even later:) Euhm, 18 + 36, euh, ehh, (pakt rekenmachine) 54.
(Er wordt op de deur geklopt)
lln: Euh hallo, mogen wij even...
Leraar: Nee, natuurlijk niet (doet deur dicht)
Economie (Sinnema, heeft ook een grafstenenzaakje):
Grafstenen, dat is toch het einde?
Het is maar goed dat ik een paar grafstenen achter in mijn auto heb, want die is zo licht, hij waait zo weg.
Je zult niet altijd willen werken, tenzij je een workalcoholist bent.
En nu stil of ik doe een kwartier bij de les! Ik moet namelijk opschieten...
ll: Mijnheer, nu kan je Y niet berekenen!
Leraar: beter een half Y dan een lege dop.
Gisteren werd ik gebeld door de ouders van mijn zoontje.
ll: Mijnheer, wat zijn uw hobbby's?
Leraar: Daar zijn jullie nog wat te jong voor...
(vertelt over zijn leven:) Nou ehh... dammen was belangrijk en euh... drank en mooie vrouwen natuurlijk.
De man... euh, laten we het realistisch houden: de vrouw kan het werk niet meer aan.
Hiervoor moet je een appeltje voor de dorst hebben. Of een pilsje natuurlijk.
ll: Rookt u niet?
Leraar: Nee, ik drink.
Ik had me als kind zoveel van het leven voorgesteld: overdag een anonieme armoedzaaier en 's nachts een koele misdaadbestrijder. Nou ja, het is me in ieder geval voor de helft gelukt.
Natuurkunde (Herbschleb):
ll: Heeft u morgen de examens nagekeken?
Leraar: Er zijn drie mogelijkheden: of ik heb ze morgen nagekeken, of ik heb ze morgen niet nagekeken en ik kon niet naar school, of ik heb ze morgen nagekeken en ik kom nooit meer naar school. Dan heb ik mezelf opgeknoopt.
Dat zijn van die snoezige kleine slakjes die heel zacht kraken als je erop gaat staan.
Biologie (Westra):
Ga heen en haal een briefje.
Laten we simpel beginnen met de eerste mogelijkheid: autosomale monohybride kruising.
Deze polymeer is iets meer poly dan die andere polymeer.
Klassieke talen (Tijsseling):
ll: Er zit een tegenstrijdigheid in mijn vertaling.
Leraar: Oh boy! Er zit een contradictio in jouw terminis!
(over afstanden): het klopt voor geen meter.
(over vliegtuigkapingen): doe eens wat terug, kaap een kameel.
Ik ben niet eng, behalve in mijn zwembroek misschien.
Eveneens klassieke talen (Cuypers, lang geleden ontslagen toen ze dronken in de klas zat):
Italianen kunnen niet goed zwemmen, maar ze kunnen wel goed italiaans.
Ik moet wel hele saaie lessen geven als ik zie wat ik hier zo op de muur staat.
Als jullie nu niet ophouden met praten, gaan we bij wijze van spreken langer door.
Wie nu nog zit te leuteren, wat ik zelf ook vaak doe...
Leraar: Wat was het Nederlandse woord voor kolonist ook alweer?
ll: Kolonist
Leraar: Oh ja.
ll: U moet niet altijd zo op mij zitten te zeiken!
Leraar: Bij mijn weten lijd ik niet aan incontinentie.
Nog meer klassieke talen (Wubs):
"De arm onder de toga houden," wat wil dat zeggen? Nee, niet dat soort associaties!
Het is moeilijk Latijn, ook in het Nederlands.
Wat betekent "O tempora, o mores?"
ll: Komt tijd, komt Grolsch
Nederlands (Keizer):
Men zegt wel eens dat als men een groep Japanners of Chinezen ziet: hoe kun je ze ooit uit elkaar houden? Bij eersteklassers is dat net zo.
ll: Dat is klote
Leraar: Dat is inderdaad zeer onprettig ja.
Vertel nog eens wat je niet onder woorden kan brengen.
Aardrijkskunde (Geertsma):
En na vraag 27, eh... die snap ik niet, laten we een videootje gaan kijken.
Ik wil niet constant dat gestoord gedrag vertonen
Het grote verschil tussen het steppe- en woestijnklimaat is dat het steppeklimaat droog is... en het woestijnklimaat ook.
Scheikunde (Feitsma):
Het ureum verdwijnt met de plas in de gootsteen.
Lood gaat nogal graag in vet zitten. Dus iemand die dik is, is nogal zwaar.
Engels (Kleine):
De gespreksvaardigheid wordt dit jaar mondeling getoetst.
En God zei: "Er zij licht!" En er was licht. Nou, en toen zei Hij nog een heleboel...
Geschiedenis (Banen):
Om het nuttige met het aangename te verenigen, spannen mijn vriendin en ik bij het tongen altijd een flosdraadje tussen onze tanden.
Duits (Witteveen):
Over keuzevoorzetsels: 'Ik kots de tafel onder' is toch heel wat anders dan 'ik kots onder de tafel'?
Duits/Frans (Stigter):
Ik heb de hele dag nog geen les gegeven en dat wilde ik graag zo houden
Als je gaat frauderen, ben je gediskwalficeerd of zoiets en krijg je bovenaan de blaadje een lang, smal streepje en het is geen 7. Ra ra, wat is het?
Allemaal bekken dicht anders kan ik me niet concen... eh, eh, weet ik niet meer wat ik moet doen.
Leraar: Dus het antwoord is: donderdag
ll: in de tekst staat ook: vrijdag.
Leraar: Goh. Vraag 5...
Stil nou, ik wil vanavond ook nog met mijn vrouw praten en dat lukt niet met een strot van beschuit.