FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Wet van Dam en buitenlandse bedrijven.
icecreamfarmer_NLdinsdag 5 april 2016 @ 19:04
Ik heb vorig jaar een DB bahncard genomen omdat ik veel in Duitsland moest zijn.
Door omstandigheden is dat nu niet meer nodig maar heeft DB de kaart wel weer met een jaar verlengd (tot 3 april 2017). Ik dacht dat ik op tijd was maar blijkbaar moet het 6 weken van te voren ipv een maand. Door de trage afhandeling bij DB kwam ik daar pas vandaag achter. Misschien beter moeten lezen enzo maar dat maakt nu niets meer uit.

Nu is mijn vraag het volgende:
Is de wet van Dam ook van toepassing op buitenlandse bedrijven welke zich richten op de NL markt? Want de bahncard site is in zijn geheel in het NL vertaald en richt zich duidelijk op de NL consument.

Of ga ik voor ¤60 het schip in met een kaart die ik niet ga gebruiken |:( .
vaduzdinsdag 5 april 2016 @ 19:29
Nee, Ja je gaat het schip in.
DeaDLocK2Kdinsdag 5 april 2016 @ 19:32
Klaag op internet via Twitter, soms helpt dat.
FortunaHomedinsdag 5 april 2016 @ 19:51
Deze heb ik ooit eens doorgelezen en de rechter oordeelde als volgt:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2015:1452

Artikel 6 lid 2 van Rome I bepaalt – kort gezegd – dat bij een overeenkomst tussen een beroepsmatig handelende partij en een in Nederland wonende consument het gevolg van de rechtskeuze niet mag zijn dat de consument de bescherming verliest die de consument geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het Nederlands recht. Dit geldt alleen als de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in Nederland of dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op verscheidene landen met inbegrip van Nederland en de overeenkomst onder die activiteiten valt.

Het blijft lastig of het in jouw geval ook geldt. Wordt iig een lange weg om je gelijk te halen.
Kun je niet met DB contact opnemen en het uitleggen en melden dat jij je als NL consument op NL recht beroept?
icecreamfarmer_NLwoensdag 6 april 2016 @ 09:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:51 schreef FortunaHome het volgende:
Deze heb ik ooit eens doorgelezen en de rechter oordeelde als volgt:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2015:1452

Artikel 6 lid 2 van Rome I bepaalt – kort gezegd – dat bij een overeenkomst tussen een beroepsmatig handelende partij en een in Nederland wonende consument het gevolg van de rechtskeuze niet mag zijn dat de consument de bescherming verliest die de consument geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het Nederlands recht. Dit geldt alleen als de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in Nederland of dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op verscheidene landen met inbegrip van Nederland en de overeenkomst onder die activiteiten valt.

Het blijft lastig of het in jouw geval ook geldt. Wordt iig een lange weg om je gelijk te halen.
Kun je niet met DB contact opnemen en het uitleggen en melden dat jij je als NL consument op NL recht beroept?
Dankje, hier kan ik wat mee. ^O^
Ja ik heb al contact opgenomen met DB en idd min of meer bovenstaande gemeld dat de NL consumentenwet boven de Duitse gaat. Wacht hun antwoord af maar was benieuwd naar eerdere ervaringen.
icecreamfarmer_NLvrijdag 15 april 2016 @ 09:42
Wat heeft DB een trage communicatie zeg. Maar goed hier is het antwoord:

quote:
Thank you for your e-mail.

Unfortunately it is not possible to switch your BahnCard contract to another person.

Our BahnCards are subject to the German law and jurisdiction.

For all offers available for booking on www.bahn.de, a contract is created only when a booking dialogue has been ended. The booking dialogue is ended when the "Send order" button is clicked.

Before you complete your order, you must accept the general terms and conditions for the purchase and use of the BahnCard. This means that you acknowledged these when you made the online booking and declared yourself to be in agreement with them.
Vraag mij af of het zo simpel is maar het is ook niet de moeite van een rechtszaak.
Innisdemonvrijdag 15 april 2016 @ 11:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:29 schreef vaduz het volgende:
Nee, Ja je gaat het schip in.
of de trein :p
hottentotvrijdag 15 april 2016 @ 12:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want de bahncard site is in zijn geheel in het NL vertaald en richt zich duidelijk op de NL consument.
Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.

Beter beroep je je erop dat het gegeven dat gesteld moet worden dat DB zich met haar activiteiten richt op de Nederlandse markt en aldus moet voldoen aan het Nederlands recht aangaande producten welke zij in Nederland levert correct is en word geleverd door de combinatie van het gebruik van de Nederlandse taal het aanbieden van een Nederlandstalige Hotline met een Nederlands telefoonnummer, zij haar producten ook te koop aanbied bij de treinreiswinkels in Amsterdam en Leiden. Dat DB dient te weten dat zij zich ook op buitenlanden richt met het aanbieden van een emailadres voor mensen welke niet in Duitsland woonachtig zijn voor het bestellen van diensten. En zo kun je nog meer voorbeelden zelf vinden. Maak een lijstje en probeer ze te overtuigen, en anders kun je nog een bericht sturen naar de Europese consumenten organisatie in de hoop dat zij zich uitspreekt en DB dit volgt, en anders rest alleen de rechtbank.

Mijn persoonlijke mening: Ze zetten wel heel erg duidelijk hun werkwijze neer aangaande verlenging, hier had je zelf alerter op moeten zijn i.p.v. aannemen dat het in het buitenland wel net zo zou zijn als in Nederland.
icecreamfarmer_NLvrijdag 15 april 2016 @ 16:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:26 schreef hottentot het volgende:

[..]

Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.

Beter beroep je je erop dat het gegeven dat gesteld moet worden dat DB zich met haar activiteiten richt op de Nederlandse markt en aldus moet voldoen aan het Nederlands recht aangaande producten welke zij in Nederland levert correct is en word geleverd door de combinatie van het gebruik van de Nederlandse taal het aanbieden van een Nederlandstalige Hotline met een Nederlands telefoonnummer, zij haar producten ook te koop aanbied bij de treinreiswinkels in Amsterdam en Leiden. Dat DB dient te weten dat zij zich ook op buitenlanden richt met het aanbieden van een emailadres voor mensen welke niet in Duitsland woonachtig zijn voor het bestellen van diensten. En zo kun je nog meer voorbeelden zelf vinden. Maak een lijstje en probeer ze te overtuigen, en anders kun je nog een bericht sturen naar de Europese consumenten organisatie in de hoop dat zij zich uitspreekt en DB dit volgt, en anders rest alleen de rechtbank.

Mijn persoonlijke mening: Ze zetten wel heel erg duidelijk hun werkwijze neer aangaande verlenging, hier had je zelf alerter op moeten zijn i.p.v. aannemen dat het in het buitenland wel net zo zou zijn als in Nederland.
Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.
Dat wordt dus betalen. Overigens was een berichtje voor de termijn afloopt wel netjes geweest van DB.

Rechtsbijstandsverzekering heb ik niets aan gok ik want het bedrag is te laag. Al blijf ik het een naaistreek vinden van DB om zo'n lange opzegtermijn te hanteren voor zo'n generiek product.
hottentotvrijdag 15 april 2016 @ 17:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.
Dat wordt dus betalen. Overigens was een berichtje voor de termijn afloopt wel netjes geweest van DB.

Rechtsbijstandsverzekering heb ik niets aan gok ik want het bedrag is te laag. Al blijf ik het een naaistreek vinden van DB om zo'n lange opzegtermijn te hanteren voor zo'n generiek product.
Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.
icecreamfarmer_NLvrijdag 15 april 2016 @ 18:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:

[..]

Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.
Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo. :P

Overigens doet DB er echt meer dan een week over om op een email te reageren.
hottentotvrijdag 15 april 2016 @ 19:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo. :P

Overigens doet DB er echt meer dan een week over om op een email te reageren.
^O^
icecreamfarmer_NLvrijdag 22 april 2016 @ 08:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:05 schreef hottentot het volgende:

[..]

^O^
Standaard antwoord terug (na een week :') ):

quote:
Thank you for your e-mail dated 15 April 2016.

With the purchase of a BahnCard a contract is created. This contract is subject to terms and conditions. These terms and conditions were acknowledged by you with the purchase of your initial BahnCard.

The invoiced amount needs to be paid in full.
Ongelooflijk dat het zolang duurt voordat je zo'n shit on onderbouwd antwoord terug krijgt.
icecreamfarmer_NLdinsdag 3 mei 2016 @ 19:26
Update _O_ :

quote:
Onze collega’s zullen uw klacht na acceptatie bestuderen en afhankelijk van deze bestudering contact opnemen met de ondernemer om te proberen tot een oplossing te komen. Mochten onze collega’s behoefte hebben aan meer informatie over de klacht, dan zullen wij u dit zo snel mogelijk laten weten. Er kan enige tijd verstrijken voor u weer van ons hoort. Klachten worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De duur van de bemiddeling hangt af van de werkdruk van de ECC’s, maar ook van de reactietijd van de ondernemer.

Tot slot, berichten wij u dat wij het eens zijn met uw argumentatie aangaande het toepasselijk recht. Het is echter de vraag of de ondernemer bereid is van standpunt te veranderen. Indien de ondernemer bij zijn standpunt blijft en onze Duitse collega’s geen oplossing kunnen vinden dan kunt u deze kwestie altijd nog aan de rechter voorleggen. Zodra wij informatie van ons collega ECC ontvangen, brengen wij u daarvan op de hoogte.
De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd. ^O^
hottentotdinsdag 3 mei 2016 @ 19:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Update _O_ :

[..]

De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd. ^O^
^O^

Goed bezig.

Vraagje: ga je uiteindelijk voor een rechter, of denk je dan "Dat gezeik koop ik wel af voor die paar tientjes, ben ik er in elk geval vanaf"

Voordeel voor jou is dat jij duidelijk in je gelijk blijkt te staan, en dat zij uiteindelijk het of erbij moeten laten zitten of zelf naar de rechter moeten gaan, jij kunt in principe achterover leunen, genieten en het allemaal op je af laten komen.

(ik ga er even vanuit dat zij het geld nog niet hebben)
icecreamfarmer_NLdinsdag 3 mei 2016 @ 19:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 19:42 schreef hottentot het volgende:

[..]

^O^

Goed bezig.

Vraagje: ga je uiteindelijk voor een rechter, of denk je dan "Dat gezeik koop ik wel af voor die paar tientjes, ben ik er in elk geval vanaf"

Voordeel voor jou is dat jij duidelijk in je gelijk blijkt te staan, en dat zij uiteindelijk het of erbij moeten laten zitten of zelf naar de rechter moeten gaan, jij kunt in principe achterover leunen, genieten en het allemaal op je af laten komen.

(ik ga er even vanuit dat zij het geld nog niet hebben)
Ik (of beter gezegd iemand anders) heeft al betaald (antwoord ECC liet lang op zich wachten en ik wilde geen aanmaningskosten). Het is nu een principe kwestie naar de rechter gaan wordt daarentegen wel prijzig.
icecreamfarmer_NLdinsdag 24 mei 2016 @ 11:38
Update:
quote:
Graag informeren wij u inzake uw klacht over DB Fernverkehr.

Onze Duitse collega’s zijn van mening dat uw klacht beter behandeld kan worden door de SÖP, een Duits geschilbeslechtingsorgaan dat gespecialiseerd is in de rechten van passagiers. Zij zullen contact opnemen met DB Fernverkehr en proberen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Meer informatie over de SÖP kunt u hier vinden: http://soep-online.de/hartelijk-welkom.html.

Omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk zal plaatsvinden in het Duits, nemen onze collega’s de communicatie voor hun rekening. Zij zullen daarom contact opnemen met ons zodra er meer bekend is in uw dossier. Uiteraard zullen wij u daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Eigenlijk voel ik dat het nu een enorme verkwisting van belastinggeld gaat worden nu er 3 organisaties mee bezig zijn. 8)7 .

Ik ben benieuwd waar deze trein gaat stoppen. Maar uiteindelijk zal ik iedereen hier op de hoogte houden zodat het in het vervolg duidelijk is.
MutedFaithdinsdag 24 mei 2016 @ 12:41
Het is in elk geval grotendeels Duits belastinggeld..
Niznodinsdag 24 mei 2016 @ 12:59
Heel goed juist dat je dit wel doorzet. Dit geeft de DB ook een mooie leerschool, wie weer leren ze er ook echt van :)
FortunaHomedonderdag 26 mei 2016 @ 17:05
Klasse TS. En nu ook doorzetten totaan de rechtbank. Dat zal ze leren :Y
WebHawkvrijdag 27 mei 2016 @ 12:16
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe er voor 2016-2017 betaald is, en of je dat al hebt gedaan? Want als je nog niet betaald hebt en ze het niet onherroepelijk ergens van kunnen afschrijven, lijkt het me ook dat je natuurlijk altijd nog de optie hebt om niet te betalen.
#ANONIEMvrijdag 27 mei 2016 @ 12:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 12:41 schreef MutedFaith het volgende:
Het is in elk geval grotendeels Duits belastinggeld..
Hadden ze normaal gesproken in ons kunnen investeren. ;(
hottentotvrijdag 27 mei 2016 @ 15:54
Kwestie van tijd dat je je geld terugkrijgt, het is zo duidelijk dat zij zich op de Nederlandse markt richten dat zij wel moeten voldoen aan de regels hier.

Dat ze maximaal tegenspartelen begrijp ik ook wel, maar hoe willen ze dit ooit winnen?

Als zij echt niet willen voldoen aan de regels dan kun je klachten indienen met als doel dat zij zich van de Nederlandse markt terugtrekken :)
icecreamfarmer_NLvrijdag 27 mei 2016 @ 15:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:16 schreef WebHawk het volgende:
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe er voor 2016-2017 betaald is, en of je dat al hebt gedaan? Want als je nog niet betaald hebt en ze het niet onherroepelijk ergens van kunnen afschrijven, lijkt het me ook dat je natuurlijk altijd nog de optie hebt om niet te betalen.
Nee ik had de kosten vergoed gekregen en uiteindelijk toch maar betaald omdat het antwoord van de ECC lang op zich liet wachten. Dat heb ik gedaan dmv bankoverschrijving.

Dat is trouwens nog een soap op zich want die betaling werd niet geregistreerd en na een maand had ik nog geen bevestiging van betaling ontvangen. Na wat gebakkelei krijg ik opeens een ander Bahncard nummer het andere hadden ze al afgesloten. Ergo ze hadden zelf ook wel door dat hier niets te halen viel en het opgegeven. Het ergerlijke is nu dat ze dat mij niet hebben laten weten en nu twee partijen niet blij zijn, ik zit met een Bahncard waar ik niets mee kan en zij hebben ondertussen al zoveel tijd aan besteed dat de winst ook wel weg is. Had die klantenservice miep gelijk meegedacht en niet zo halsstarrig vastgehouden aan haar imaginaire gelijk dan had dit beide partijen veel geld en tijd kunnen schelen.
icecreamfarmer_NLdinsdag 19 juli 2016 @ 13:15
Update:

quote:
Onze collega’s hebben een reactie van de geschillencommissie ontvangen (12-07-2016) waarin DB akkoord gaat met de aanbeveling van de geschillencommissie. DB zal de vordering laten vallen; de BahnCard wordt niet verlengd tot 03.04.2017 en is met terugwerkende kracht geëindigd op 03.04.2016. De aanbeveling van de geschillencommissie wordt pas bindend wanneer u de BahnCard retour stuurt. Deze dient uiterlijk op 25 juli 2016 ontvangen te zijn door DB. Het adres waar de BahnCard naartoe opgestuurd kan worden kunt u terugvinden in de bijlagen (e-mail) en is:

Deutsche Bahn AG
Zentraler Kundendialog
Vorstandsangelegenheiten
Salzufer 6, 10587 Berlin

Indien u akkoord gaat met de aanbeveling dient u de BahnCard direct te retourneren, het heeft de voorkeur dit te doen per aangetekende post.
Vertalen heeft even geduurd dus ik moet nu als de wieder weerga die Bahncard terugsturen.
Overigens geld teruggave is nog niet helemaal duidelijk.

Maar tot nu toe lijkt het af te steven op een overwinning van de bureaucratie. *O*
hottentotdinsdag 19 juli 2016 @ 13:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 13:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Update:

[..]

Vertalen heeft even geduurd dus ik moet nu als de wieder weerga die Bahncard terugsturen.
Overigens geld teruggave is nog niet helemaal duidelijk.

Maar tot nu toe lijkt het af te steven op een overwinning van de bureaucratie. *O*
Gefeliciteerd.

En ja jij krijgt je geld terug als zij die kaart tijdig in bezit hebben. Daarmee geef jij namelijk te kennen akkoord te gaan met hun voorstel ter ontbinding van de overeenkomst met terugwerkende kracht, de betalingsplicht vervalt daarmee dus ook.

TIP: Neem priority service voordat je brief er 8 dagen over doet.
icecreamfarmer_NLdinsdag 19 juli 2016 @ 14:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 13:49 schreef hottentot het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.

En ja jij krijgt je geld terug als zij die kaart tijdig in bezit hebben. Daarmee geef jij namelijk te kennen akkoord te gaan met hun voorstel ter ontbinding van de overeenkomst met terugwerkende kracht, de betalingsplicht vervalt daarmee dus ook.

TIP: Neem priority service voordat je brief er 8 dagen over doet.
Dank u.

Hierbij de Duitse uitspraak:

quote:
Die Beschwerdegegnerin beteiligt sich im vorliegenden Fall am Schlichtungsverfahren der söp. Der Rechtsstreit kann daher zeitnah erledigt und der Aufwand für eine nähere Aufklärung des Sachverhalts vermieden werden. Damit vermeiden die Beteiligten zugleich das mit einem möglichen Gerichtsverfahren verbundene Prozess- und Kostenrisiko. Zudem ist eine solche Erledigung des Konflikts geeignet, zur Wiederherstellung der Kundenzufriedenheit beizutragen.
Nach Abwägung aller Umstände (insbesondere automatische Vertragsverlängerungsklausel nach
niederländischem Recht unwirksam) regen wir zur einvernehmlichen Streitbeilegung und Wiederherstellung der Kundenzufriedenheit an, den BahnCard-Vertrag (ggf. gegen Rückgabe der BahnCard) rückwirkend zum 03.04.2016 zu beenden und auf die offene Forderung zu verzichten.
Het jammere is dat ik nu weer ¤11,50 kwijt ben aan het verzenden van die bahncard maar soit het was een principekwestie.

DB blijft trouwens aangeven dat men vindt dat ze goed zitten maar dat ze het amicaal willen oplossen. Een proefproces was enerzijds wel tof geweest maar ik denk dat, dat wel heel veel gaat kosten. Enerzijds voel ik mij al bezwaard als ik zie hoeveel mensen zich met dit circus hebben bezig gehouden.

+10 Voor de EU ^O^ .
icecreamfarmer_NLdinsdag 2 augustus 2016 @ 09:38
En het geld wordt terug gestort.
Sandymandinsdag 2 augustus 2016 @ 09:54
Altijd prettig om een topic wat je vanaf het begin gemist hebt, in 1x van voor naar achter uit te kunnen lezen met een uitslag. *O*
icecreamfarmer_NLdinsdag 2 augustus 2016 @ 10:02
Wel nog een klacht over PostNL wat zelfs voor ¤11,50 het niet voor elkaar krijgt om een simpele brief binnen een week in Duitsland te bezorgen.

Het is dat of hun tracking website werkt niet.

ma 25 jul.07:35 Bezorger is onderweg
ma 25 jul.07:34 Bezorger is onderweg
vr 22 jul.15:10 Ontvangen in land van bestemming
do 21 jul.03:40 NL Verzonden naar land van bestemming
wo 20 jul.22:31 NL Zending gescand door business balie
di 19 jul.18:38 NL Zending is ontvangen door PostNL
di 19 jul.18:35 Zending is aangemeld maar nog niet ontvangen door PostNL

Eens kijken of we deze knakkers moeten bellen.
nils7woensdag 3 augustus 2016 @ 10:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 10:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wel nog een klacht over PostNL wat zelfs voor ¤11,50 het niet voor elkaar krijgt om een simpele brief binnen een week in Duitsland te bezorgen.

Het is dat of hun tracking website werkt niet.

ma 25 jul.07:35 Bezorger is onderweg
ma 25 jul.07:34 Bezorger is onderweg
vr 22 jul.15:10 Ontvangen in land van bestemming
do 21 jul.03:40 NL Verzonden naar land van bestemming
wo 20 jul.22:31 NL Zending gescand door business balie
di 19 jul.18:38 NL Zending is ontvangen door PostNL
di 19 jul.18:35 Zending is aangemeld maar nog niet ontvangen door PostNL

Eens kijken of we deze knakkers moeten bellen.
Fijn dat je gewonnen hebt.
Overigens op Fok lopen er wel mensen rond die je voor een no cure no pay willen helpen met een rechtzaak.

off topic
Damn ik moet een brief naar Parijs snel daar hebben, hoop niet dat dat ook een week duurt.
hottentotwoensdag 3 augustus 2016 @ 13:08
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 10:33 schreef nils7 het volgende:
Damn ik moet een brief naar Parijs snel daar hebben, hoop niet dat dat ook een week duurt.
Spoedservice, dan zou hij de volgende dag in Parijs moeten zijn, kost je wel ¤ 32,95
nils7woensdag 3 augustus 2016 @ 13:24
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:08 schreef hottentot het volgende:

[..]

Spoedservice, dan zou hij de volgende dag in Parijs moeten zijn, kost je wel ¤ 32,95
Ja spoed is gevraagd aan de balie en deze optie werd alleen geboden (aangetekend) :(
Heb het zelf niet geregeld helaas.
Fotolijst99maandag 22 augustus 2016 @ 15:44
Bedankt voor je verhaal icecreamfarmer_NL

Helaas ben ik in hetzelfde grapje van DB gestapt. Ze sturen vrolijk een rekening 5 weken voor de automatisch vernieuwing van je bahncard en wanneer je probeert op te zeggen krijg je de mededeling dat je dat 6 weken van tevoren had moeten doen :(.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Graag informeren wij u inzake uw klacht over DB Fernverkehr.

Onze Duitse collega’s zijn van mening dat uw klacht beter behandeld kan worden door de SÖP, een Duits geschilbeslechtingsorgaan dat gespecialiseerd is in de rechten van passagiers. Zij zullen contact opnemen met DB Fernverkehr en proberen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Meer informatie over de SÖP kunt u hier vinden: http://soep-online.de/hartelijk-welkom.html.

Omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk zal plaatsvinden in het Duits, nemen onze collega’s de communicatie voor hun rekening. Zij zullen daarom contact opnemen met ons zodra er meer bekend is in uw dossier. Uiteraard zullen wij u daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Bellen met de helpdesk leverde mij niets op. Ik ga het ook via het ECC en de SOEP proberen
hottentotmaandag 22 augustus 2016 @ 15:51
quote:
18s.gif Op maandag 22 augustus 2016 15:44 schreef Fotolijst99 het volgende:
Bedankt voor je verhaal icecreamfarmer_NL

Helaas ben ik in hetzelfde grapje van DB gestapt. Ze sturen vrolijk een rekening 5 weken voor de automatisch vernieuwing van je bahncard en wanneer je probeert op te zeggen krijg je de mededeling dat je dat 6 weken van tevoren had moeten doen :(.

[..]

Bellen met de helpdesk leverde mij niets op. Ik ga het ook via het ECC en de SOEP proberen
Misschien kun je van TS in PM zijn abonnementsnummer krijgen, en dan met vermelding naar die zaak hen voorstellen om het hierbij te laten of dat zij op kosten gejaagd willen worden met een extra slechte vermelding in de dossiers.
Fotolijst99maandag 22 augustus 2016 @ 15:55
Goed idee hottentot ga ik doen,

edit:
over 10 dagen en 8 berichtjes... ik ben net lid

[ Bericht 54% gewijzigd door Fotolijst99 op 22-08-2016 16:10:24 ]
icecreamfarmer_NLmaandag 22 augustus 2016 @ 16:54
quote:
14s.gif Op maandag 22 augustus 2016 15:55 schreef Fotolijst99 het volgende:
Goed idee hottentot ga ik doen,

edit:
over 10 dagen en 8 berichtjes... ik ben net lid
Wat je kunt doen is gewoon niet betalen en verwijzen naar de verschillende wetgeving.
Ze geven gewoon op en boeken het af.

Daarom had ik, toen ik, toch maar betaalde een ander bahncard nummer gehad. Zorg ervoor dat ze hem niet opsturen.
Fotolijst99dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:37
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 16:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat je kunt doen is gewoon niet betalen en verwijzen naar de verschillende wetgeving.
Ze geven gewoon op en boeken het af.

Daarom had ik, toen ik, toch maar betaalde een ander bahncard nummer gehad. Zorg ervoor dat ze hem niet opsturen.
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb in contact met de klantenservice ook gevraagd om me niet de kaart sturen. Heb jij misschien nog de tekst naar welke wetten jij hebt verwezen?

Ik heb ook net mijn eerste reactie van het SOP

quote:
thank you for the trust you put in our conciliation body.

Please note that our conciliation body is an independent institution and we therefore do not have access to those documents that might be already submitted to the Deutsche Bahn.

Please be advised that we cannot take any actions if your case has already been filed with another institution such as a German Court. Please let us know if this is the case here.

Should your matter be settled in the meantime or should you intend to take a different remedy, we would appreciate a short notice. Please let us also have a copy of all documents regarding your case you may receive in the future.

Finally, we would like to inform you that we have asked the public transport operator to suspend any enforcement or incasso proceedings, if any. You may still receive enforcement or other debt collection letters [“Inkasso”] which you may consider irrelevant for the time of the conciliation proceeding.
Ik neem aan dat de laatste alinea betekend dat DB mij niks meer stuurt en dat ik inderdaad niet hoef te betalen totdat er een uitspraak is.
icecreamfarmer_NLdinsdag 23 augustus 2016 @ 19:30
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 16:37 schreef Fotolijst99 het volgende:

[..]

Bedankt voor de waarschuwing, ik heb in contact met de klantenservice ook gevraagd om me niet de kaart sturen. Heb jij misschien nog de tekst naar welke wetten jij hebt verwezen?

Ik heb ook net mijn eerste reactie van het SOP

[..]

Ik neem aan dat de laatste alinea betekend dat DB mij niks meer stuurt en dat ik inderdaad niet hoef te betalen totdat er een uitspraak is.
Je hebt PM
Fotolijst99donderdag 25 augustus 2016 @ 09:43
Bedankt Icecreamfarmer!

nog geen reactie van DB of het SOP
mgroenvrijdag 22 november 2019 @ 11:31
@icecreamfarmer bedankt voor je verhaal.

Ik zit nu met een vergelijkbare kwestie: Jimdo (hosting bedrijf), heeft een jaar contract "stilzwijgend" verlengd, waar ik tegen in beroep aan het gaan ben. Zojuist al een klacht bij ECC gemeld (dank je voor de tip die in deze thread las, ik wist niet eens van het bestaan van het ECC af).

Mocht er interesse zijn over het verdere verloop, kan ik het hier posten.. hoor t wel of die interesse er is
nogeenoudebekendevrijdag 22 november 2019 @ 11:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 11:31 schreef mgroen het volgende:
@:icecreamfarmer bedankt voor je verhaal.

Ik zit nu met een vergelijkbare kwestie: Jimdo (hosting bedrijf), heeft een jaar contract "stilzwijgend" verlengd, waar ik tegen in beroep aan het gaan ben. Zojuist al een klacht bij ECC gemeld (dank je voor de tip die in deze thread las, ik wist niet eens van het bestaan van het ECC af).

Mocht er interesse zijn over het verdere verloop, kan ik het hier posten.. hoor t wel of die interesse er is
Dit topic is 3 jaar oud. Wellicht even een eigen topic openen. ^O^.
icecreamfarmer_NLmaandag 25 november 2019 @ 11:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 11:31 schreef mgroen het volgende:
@:icecreamfarmer bedankt voor je verhaal.

Ik zit nu met een vergelijkbare kwestie: Jimdo (hosting bedrijf), heeft een jaar contract "stilzwijgend" verlengd, waar ik tegen in beroep aan het gaan ben. Zojuist al een klacht bij ECC gemeld (dank je voor de tip die in deze thread las, ik wist niet eens van het bestaan van het ECC af).

Mocht er interesse zijn over het verdere verloop, kan ik het hier posten.. hoor t wel of die interesse er is
Altijd leuk om te lezen. Je moet wel een lange adem hebben.
mgroenzaterdag 4 januari 2020 @ 21:15
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Altijd leuk om te lezen. Je moet wel een lange adem hebben.
Leuk dat je ook nog reageert ;)
Een update: heb een klacht bij het ECC gemeld, deze zouden zij in behandeling nemen.
Verder mijn rechtsbijstand ingeseind, zij staan op ":standby".
Maar het belangrijkste, van "de boosdoener" Jimdo, niets meer vernomen... ik vermoed dat zij (laat ik het netjes zeggen), meer inzicht in de wet en regelgeving hebben gekregen :)