Dankje, hier kan ik wat mee.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:51 schreef FortunaHome het volgende:
Deze heb ik ooit eens doorgelezen en de rechter oordeelde als volgt:
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2015:1452
Artikel 6 lid 2 van Rome I bepaalt – kort gezegd – dat bij een overeenkomst tussen een beroepsmatig handelende partij en een in Nederland wonende consument het gevolg van de rechtskeuze niet mag zijn dat de consument de bescherming verliest die de consument geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het Nederlands recht. Dit geldt alleen als de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in Nederland of dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op verscheidene landen met inbegrip van Nederland en de overeenkomst onder die activiteiten valt.
Het blijft lastig of het in jouw geval ook geldt. Wordt iig een lange weg om je gelijk te halen.
Kun je niet met DB contact opnemen en het uitleggen en melden dat jij je als NL consument op NL recht beroept?
Vraag mij af of het zo simpel is maar het is ook niet de moeite van een rechtszaak.quote:Thank you for your e-mail.
Unfortunately it is not possible to switch your BahnCard contract to another person.
Our BahnCards are subject to the German law and jurisdiction.
For all offers available for booking on www.bahn.de, a contract is created only when a booking dialogue has been ended. The booking dialogue is ended when the "Send order" button is clicked.
Before you complete your order, you must accept the general terms and conditions for the purchase and use of the BahnCard. This means that you acknowledged these when you made the online booking and declared yourself to be in agreement with them.
Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want de bahncard site is in zijn geheel in het NL vertaald en richt zich duidelijk op de NL consument.
Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.quote:Op vrijdag 15 april 2016 12:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.
Beter beroep je je erop dat het gegeven dat gesteld moet worden dat DB zich met haar activiteiten richt op de Nederlandse markt en aldus moet voldoen aan het Nederlands recht aangaande producten welke zij in Nederland levert correct is en word geleverd door de combinatie van het gebruik van de Nederlandse taal het aanbieden van een Nederlandstalige Hotline met een Nederlands telefoonnummer, zij haar producten ook te koop aanbied bij de treinreiswinkels in Amsterdam en Leiden. Dat DB dient te weten dat zij zich ook op buitenlanden richt met het aanbieden van een emailadres voor mensen welke niet in Duitsland woonachtig zijn voor het bestellen van diensten. En zo kun je nog meer voorbeelden zelf vinden. Maak een lijstje en probeer ze te overtuigen, en anders kun je nog een bericht sturen naar de Europese consumenten organisatie in de hoop dat zij zich uitspreekt en DB dit volgt, en anders rest alleen de rechtbank.
Mijn persoonlijke mening: Ze zetten wel heel erg duidelijk hun werkwijze neer aangaande verlenging, hier had je zelf alerter op moeten zijn i.p.v. aannemen dat het in het buitenland wel net zo zou zijn als in Nederland.
Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.quote:Op vrijdag 15 april 2016 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.
Dat wordt dus betalen. Overigens was een berichtje voor de termijn afloopt wel netjes geweest van DB.
Rechtsbijstandsverzekering heb ik niets aan gok ik want het bedrag is te laag. Al blijf ik het een naaistreek vinden van DB om zo'n lange opzegtermijn te hanteren voor zo'n generiek product.
Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo.quote:Op vrijdag 15 april 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.
quote:Op vrijdag 15 april 2016 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo.![]()
Overigens doet DB er echt meer dan een week over om op een email te reageren.
Standaard antwoord terug (na een weekquote:
Ongelooflijk dat het zolang duurt voordat je zo'n shit on onderbouwd antwoord terug krijgt.quote:Thank you for your e-mail dated 15 April 2016.
With the purchase of a BahnCard a contract is created. This contract is subject to terms and conditions. These terms and conditions were acknowledged by you with the purchase of your initial BahnCard.
The invoiced amount needs to be paid in full.
De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd.quote:Onze collega’s zullen uw klacht na acceptatie bestuderen en afhankelijk van deze bestudering contact opnemen met de ondernemer om te proberen tot een oplossing te komen. Mochten onze collega’s behoefte hebben aan meer informatie over de klacht, dan zullen wij u dit zo snel mogelijk laten weten. Er kan enige tijd verstrijken voor u weer van ons hoort. Klachten worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De duur van de bemiddeling hangt af van de werkdruk van de ECC’s, maar ook van de reactietijd van de ondernemer.
Tot slot, berichten wij u dat wij het eens zijn met uw argumentatie aangaande het toepasselijk recht. Het is echter de vraag of de ondernemer bereid is van standpunt te veranderen. Indien de ondernemer bij zijn standpunt blijft en onze Duitse collega’s geen oplossing kunnen vinden dan kunt u deze kwestie altijd nog aan de rechter voorleggen. Zodra wij informatie van ons collega ECC ontvangen, brengen wij u daarvan op de hoogte.
quote:Op dinsdag 3 mei 2016 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Update:
[..]
De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd.
Ik (of beter gezegd iemand anders) heeft al betaald (antwoord ECC liet lang op zich wachten en ik wilde geen aanmaningskosten). Het is nu een principe kwestie naar de rechter gaan wordt daarentegen wel prijzig.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 19:42 schreef hottentot het volgende:
[..]![]()
Goed bezig.
Vraagje: ga je uiteindelijk voor een rechter, of denk je dan "Dat gezeik koop ik wel af voor die paar tientjes, ben ik er in elk geval vanaf"
Voordeel voor jou is dat jij duidelijk in je gelijk blijkt te staan, en dat zij uiteindelijk het of erbij moeten laten zitten of zelf naar de rechter moeten gaan, jij kunt in principe achterover leunen, genieten en het allemaal op je af laten komen.
(ik ga er even vanuit dat zij het geld nog niet hebben)
Eigenlijk voel ik dat het nu een enorme verkwisting van belastinggeld gaat worden nu er 3 organisaties mee bezig zijn.quote:Graag informeren wij u inzake uw klacht over DB Fernverkehr.
Onze Duitse collega’s zijn van mening dat uw klacht beter behandeld kan worden door de SÖP, een Duits geschilbeslechtingsorgaan dat gespecialiseerd is in de rechten van passagiers. Zij zullen contact opnemen met DB Fernverkehr en proberen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Meer informatie over de SÖP kunt u hier vinden: http://soep-online.de/hartelijk-welkom.html.
Omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk zal plaatsvinden in het Duits, nemen onze collega’s de communicatie voor hun rekening. Zij zullen daarom contact opnemen met ons zodra er meer bekend is in uw dossier. Uiteraard zullen wij u daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Hadden ze normaal gesproken in ons kunnen investeren.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 12:41 schreef MutedFaith het volgende:
Het is in elk geval grotendeels Duits belastinggeld..
Nee ik had de kosten vergoed gekregen en uiteindelijk toch maar betaald omdat het antwoord van de ECC lang op zich liet wachten. Dat heb ik gedaan dmv bankoverschrijving.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 12:16 schreef WebHawk het volgende:
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe er voor 2016-2017 betaald is, en of je dat al hebt gedaan? Want als je nog niet betaald hebt en ze het niet onherroepelijk ergens van kunnen afschrijven, lijkt het me ook dat je natuurlijk altijd nog de optie hebt om niet te betalen.
Vertalen heeft even geduurd dus ik moet nu als de wieder weerga die Bahncard terugsturen.quote:Onze collega’s hebben een reactie van de geschillencommissie ontvangen (12-07-2016) waarin DB akkoord gaat met de aanbeveling van de geschillencommissie. DB zal de vordering laten vallen; de BahnCard wordt niet verlengd tot 03.04.2017 en is met terugwerkende kracht geëindigd op 03.04.2016. De aanbeveling van de geschillencommissie wordt pas bindend wanneer u de BahnCard retour stuurt. Deze dient uiterlijk op 25 juli 2016 ontvangen te zijn door DB. Het adres waar de BahnCard naartoe opgestuurd kan worden kunt u terugvinden in de bijlagen (e-mail) en is:
Deutsche Bahn AG
Zentraler Kundendialog
Vorstandsangelegenheiten
Salzufer 6, 10587 Berlin
Indien u akkoord gaat met de aanbeveling dient u de BahnCard direct te retourneren, het heeft de voorkeur dit te doen per aangetekende post.
Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 13:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Update:
[..]
Vertalen heeft even geduurd dus ik moet nu als de wieder weerga die Bahncard terugsturen.
Overigens geld teruggave is nog niet helemaal duidelijk.
Maar tot nu toe lijkt het af te steven op een overwinning van de bureaucratie.
Dank u.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 13:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
En ja jij krijgt je geld terug als zij die kaart tijdig in bezit hebben. Daarmee geef jij namelijk te kennen akkoord te gaan met hun voorstel ter ontbinding van de overeenkomst met terugwerkende kracht, de betalingsplicht vervalt daarmee dus ook.
TIP: Neem priority service voordat je brief er 8 dagen over doet.
Het jammere is dat ik nu weer ¤11,50 kwijt ben aan het verzenden van die bahncard maar soit het was een principekwestie.quote:Die Beschwerdegegnerin beteiligt sich im vorliegenden Fall am Schlichtungsverfahren der söp. Der Rechtsstreit kann daher zeitnah erledigt und der Aufwand für eine nähere Aufklärung des Sachverhalts vermieden werden. Damit vermeiden die Beteiligten zugleich das mit einem möglichen Gerichtsverfahren verbundene Prozess- und Kostenrisiko. Zudem ist eine solche Erledigung des Konflikts geeignet, zur Wiederherstellung der Kundenzufriedenheit beizutragen.
Nach Abwägung aller Umstände (insbesondere automatische Vertragsverlängerungsklausel nach
niederländischem Recht unwirksam) regen wir zur einvernehmlichen Streitbeilegung und Wiederherstellung der Kundenzufriedenheit an, den BahnCard-Vertrag (ggf. gegen Rückgabe der BahnCard) rückwirkend zum 03.04.2016 zu beenden und auf die offene Forderung zu verzichten.
Fijn dat je gewonnen hebt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 10:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wel nog een klacht over PostNL wat zelfs voor ¤11,50 het niet voor elkaar krijgt om een simpele brief binnen een week in Duitsland te bezorgen.
Het is dat of hun tracking website werkt niet.
ma 25 jul.07:35 Bezorger is onderweg
ma 25 jul.07:34 Bezorger is onderweg
vr 22 jul.15:10 Ontvangen in land van bestemming
do 21 jul.03:40 NL Verzonden naar land van bestemming
wo 20 jul.22:31 NL Zending gescand door business balie
di 19 jul.18:38 NL Zending is ontvangen door PostNL
di 19 jul.18:35 Zending is aangemeld maar nog niet ontvangen door PostNL
Eens kijken of we deze knakkers moeten bellen.
Spoedservice, dan zou hij de volgende dag in Parijs moeten zijn, kost je wel ¤ 32,95quote:Op woensdag 3 augustus 2016 10:33 schreef nils7 het volgende:
Damn ik moet een brief naar Parijs snel daar hebben, hoop niet dat dat ook een week duurt.
Ja spoed is gevraagd aan de balie en deze optie werd alleen geboden (aangetekend)quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Spoedservice, dan zou hij de volgende dag in Parijs moeten zijn, kost je wel ¤ 32,95
Bellen met de helpdesk leverde mij niets op. Ik ga het ook via het ECC en de SOEP proberenquote:Op dinsdag 24 mei 2016 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Graag informeren wij u inzake uw klacht over DB Fernverkehr.
Onze Duitse collega’s zijn van mening dat uw klacht beter behandeld kan worden door de SÖP, een Duits geschilbeslechtingsorgaan dat gespecialiseerd is in de rechten van passagiers. Zij zullen contact opnemen met DB Fernverkehr en proberen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Meer informatie over de SÖP kunt u hier vinden: http://soep-online.de/hartelijk-welkom.html.
Omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk zal plaatsvinden in het Duits, nemen onze collega’s de communicatie voor hun rekening. Zij zullen daarom contact opnemen met ons zodra er meer bekend is in uw dossier. Uiteraard zullen wij u daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Misschien kun je van TS in PM zijn abonnementsnummer krijgen, en dan met vermelding naar die zaak hen voorstellen om het hierbij te laten of dat zij op kosten gejaagd willen worden met een extra slechte vermelding in de dossiers.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:44 schreef Fotolijst99 het volgende:
Bedankt voor je verhaal icecreamfarmer_NL
Helaas ben ik in hetzelfde grapje van DB gestapt. Ze sturen vrolijk een rekening 5 weken voor de automatisch vernieuwing van je bahncard en wanneer je probeert op te zeggen krijg je de mededeling dat je dat 6 weken van tevoren had moeten doen.
[..]
Bellen met de helpdesk leverde mij niets op. Ik ga het ook via het ECC en de SOEP proberen
Wat je kunt doen is gewoon niet betalen en verwijzen naar de verschillende wetgeving.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:55 schreef Fotolijst99 het volgende:
Goed idee hottentot ga ik doen,
edit:
over 10 dagen en 8 berichtjes... ik ben net lid
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb in contact met de klantenservice ook gevraagd om me niet de kaart sturen. Heb jij misschien nog de tekst naar welke wetten jij hebt verwezen?quote:Op maandag 22 augustus 2016 16:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat je kunt doen is gewoon niet betalen en verwijzen naar de verschillende wetgeving.
Ze geven gewoon op en boeken het af.
Daarom had ik, toen ik, toch maar betaalde een ander bahncard nummer gehad. Zorg ervoor dat ze hem niet opsturen.
Ik neem aan dat de laatste alinea betekend dat DB mij niks meer stuurt en dat ik inderdaad niet hoef te betalen totdat er een uitspraak is.quote:thank you for the trust you put in our conciliation body.
Please note that our conciliation body is an independent institution and we therefore do not have access to those documents that might be already submitted to the Deutsche Bahn.
Please be advised that we cannot take any actions if your case has already been filed with another institution such as a German Court. Please let us know if this is the case here.
Should your matter be settled in the meantime or should you intend to take a different remedy, we would appreciate a short notice. Please let us also have a copy of all documents regarding your case you may receive in the future.
Finally, we would like to inform you that we have asked the public transport operator to suspend any enforcement or incasso proceedings, if any. You may still receive enforcement or other debt collection letters [“Inkasso”] which you may consider irrelevant for the time of the conciliation proceeding.
Je hebt PMquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 16:37 schreef Fotolijst99 het volgende:
[..]
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb in contact met de klantenservice ook gevraagd om me niet de kaart sturen. Heb jij misschien nog de tekst naar welke wetten jij hebt verwezen?
Ik heb ook net mijn eerste reactie van het SOP
[..]
Ik neem aan dat de laatste alinea betekend dat DB mij niks meer stuurt en dat ik inderdaad niet hoef te betalen totdat er een uitspraak is.
Dit topic is 3 jaar oud. Wellicht even een eigen topic openen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:31 schreef mgroen het volgende:
@:icecreamfarmer bedankt voor je verhaal.
Ik zit nu met een vergelijkbare kwestie: Jimdo (hosting bedrijf), heeft een jaar contract "stilzwijgend" verlengd, waar ik tegen in beroep aan het gaan ben. Zojuist al een klacht bij ECC gemeld (dank je voor de tip die in deze thread las, ik wist niet eens van het bestaan van het ECC af).
Mocht er interesse zijn over het verdere verloop, kan ik het hier posten.. hoor t wel of die interesse er is
Altijd leuk om te lezen. Je moet wel een lange adem hebben.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:31 schreef mgroen het volgende:
@:icecreamfarmer bedankt voor je verhaal.
Ik zit nu met een vergelijkbare kwestie: Jimdo (hosting bedrijf), heeft een jaar contract "stilzwijgend" verlengd, waar ik tegen in beroep aan het gaan ben. Zojuist al een klacht bij ECC gemeld (dank je voor de tip die in deze thread las, ik wist niet eens van het bestaan van het ECC af).
Mocht er interesse zijn over het verdere verloop, kan ik het hier posten.. hoor t wel of die interesse er is
Leuk dat je ook nog reageertquote:Op maandag 25 november 2019 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Altijd leuk om te lezen. Je moet wel een lange adem hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |