abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2016 @ 10:24:53 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161190000
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 09:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zijn helaas een boel misvattingen over depressie. Heb er ooit het boek kikker gaat fietsen over gelezen, een erg mooi boek over iemand die zelf depressief was en uitlegt hoe verstikkend het kan zijn. Het lijkt me geen aandoening waar je lichtzinnig over kunt doen.
Die schrijver zat ook bij Wim Brands aan tafel om over dat boek/zijn ervaringen te praten. :{
The love you take is equal to the love you make.
pi_161190086
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die schrijver zat ook bij Wim Brands aan tafel om over dat boek/zijn ervaringen te praten. :{
Liet dhr Brands toen ook al wat los over zijn eigen psychische problemen.
Joost Zwagerman was daar geloof ik wel open over..
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 5 april 2016 @ 10:33:33 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161190169
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Liet dhr Brands toen ook al wat los over zijn eigen psychische problemen.
Joost Zwagerman was daar geloof ik wel open over..
Voor zover ik uit de berichten heb begrepen had Brands geen geschiedenis van depressiviteit.
pi_161190388
Interessant:

http://pwdegids.nl/artike(...)risico-op-zelfmoord/
http://toptienlijst.nl/10-banen-verhoogde-kans-zelfmoord/

10. Entertainers en Komedianten

Entertainers plegen gemiddeld 1,9 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

9. Artsen

Artsen plegen gemiddeld 1,94 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

8. Schrijnwerkers

Schrijnwerkers plegen gemiddeld 2 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.
* Schrijnwerkers voegen hout bij elkaar voor het maken van deuren en raamkozijnen.

7. Schilders, Beeldhouwers

Schilders en kunstenaars plegen gemiddeld 2,12 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

6. Fotografen

Fotografen plegen gemiddeld 2,5 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

5. Schrijvers

Schrijvers plegen gemiddeld 2,6 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

4. Balletdansers

Balletdansers plegen gemiddeld 2,67 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

3. Acteurs

Acteurs plegen gemiddeld 2,8 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

2. Muzikanten

Muzikanten plegen gemiddeld 3,6 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

1. Tandartsen

Tandartsen plegen maarliefst 5,45 x vaker zelfmoord dan het gemiddelde.

Schrijvers, nummer 5

Cultuurfiguren en artsen/tandartsen en schrijnwerkers.

Tandartsen en dokters:
Toegang tot en kennis van pijnloze euthanasie-middelen?

Schrijnwerkers????
Misschien kunnen die handiger een galg timmeren?
  dinsdag 5 april 2016 @ 10:44:53 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161190407
Moet dat?
pi_161190719
quote:
8s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:44 schreef Lienekien het volgende:
Moet dat?
Ik vond een statistische analyse wel interessant. Met deels iets wat ik verwacht had, en deels een onverwacht resultaat. En bij het laatste probeer ik een verklaring te vinden. Ik vind de humor binnen de grenzen.
  dinsdag 5 april 2016 @ 11:04:18 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161190784
Ik vind het niet relevant en niet op zijn plek.
pi_161190971
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het niet relevant en niet op zijn plek.
Dat kan.
pi_161191083
Ik kon trouwens niet vinden welke beroepen het minst neiging tot zelfdoding veroorzaken.
Ik denk dat het beroepen zijn die dicht bij de natuur staan.
Zoals hoveniers. Want die snoeien bv iets en verheugen zich op het jaargetijde dat de bloei weer teweegbrengt. Die zijn veel met "straks" bezig. En verheugen zich op "straks", en zijn benieuwd naar "straks".
pi_161191156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik kon trouwens niet vinden welke beroepen het minst neiging tot zelfdoding veroorzaken.
Dat is irrelevant in een topic over Wim Brands.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Moderator dinsdag 5 april 2016 @ 11:19:38 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161191169
Ik denk niet dat het persee beroepsafhankelijk is en ik denk ook dat depressie niet door een beroep veroorzaakt wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 5 april 2016 @ 11:19:48 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161191179
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:19 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

en dit.
pi_161191249
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:19 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In het licht van het feit dat hij zelfdoding heeft verricht, en met in het achterhoofd "Joost Zwagerman", vind ik het wel een interessante vraag of dit inherent is aan het vak van auteur.
En dat blijkt zo te zijn. Ik vind het niet vreemd om dan verder op die materie in te gaan. Als hij door een auto-ongeluk zou zijn omgekomen, of zou zijn vermoord, is de doodsoorzaak toch ook interessant, en niet alleen de terugblik op zijn levensloop.
  dinsdag 5 april 2016 @ 11:22:50 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161191263
Nee.
  Moderator dinsdag 5 april 2016 @ 11:23:05 #40
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161191269
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In het licht van het feit dat hij zelfdoding heeft verricht, en met in het achterhoofd "Joost Zwagerman", vind ik het wel een interessante vraag of dit inherent is aan het vak van auteur.
En dat blijkt zo te zijn. Ik vind het niet vreemd om dan verder op die materie in te gaan. Als hij door een auto-ongeluk zou zijn omgekomen, of zou zijn vermoord, is de doodsoorzaak toch ook interessant, en niet alleen de terugblik op zijn levensloop.
Open er een topic over.
pi_161191442
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Open er een topic over.
Dit idd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Moderator dinsdag 5 april 2016 @ 11:37:50 #42
42184 crew  DaMart
pi_161191569
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat is dan meer iets voor een apart topic (open het gerust :) ), maar een uitgebreide discussie daarover past niet echt in dit topic. .
  dinsdag 5 april 2016 @ 15:15:58 #43
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_161196429
In de eerste nacht

In de eerste nacht nadat ik had
gehoord dat hij ziek was
schrok ik wakker.

Het waaide buiten. Het waait, zei
jij, die nog geen oog dicht had
gedaan, en je glimlachte.

Ik begreep het pas later.

Wat er ook is, het zal de natuur
een zorg zijn.

Het waait, het waaide – buiten klonk
de troost van de onverschilligheid.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_161197232
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 09:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik hoorde het gisteren op de radio... jemig zeg. Toch een groot onderdeel van mijn vaste blokje zondag ochtend zen tv, vrije geluiden gevolgd door boeken (zonder reclame ertussen!).

Rust Zacht meneer Boeken.

(deze zondag was Wim Brands wegens persoonlijke reden niet bij Boeken toch erg snel gegaan)
Ja dat was echt heerlijk samen met Buitenhof erna. De meest culturele uurtjes tv van de week.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_161197457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik denk dat het beroepen zijn die dicht bij de natuur staan.
Zoals hoveniers. Want die snoeien bv iets en verheugen zich op het jaargetijde dat de bloei weer teweegbrengt. Die zijn veel met "straks" bezig. En verheugen zich op "straks", en zijn benieuwd naar "straks".
Nee dat zijn gewoon -al dan niet bijstands- retards. Simpele mensen plegen minder vaak zelfmoord.
pi_161198126
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 15:59 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Nee dat zijn gewoon -al dan niet bijstands- retards. Simpele mensen plegen minder vaak zelfmoord.
Wat een waanzin theorie.
pi_161198136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 16:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat een waanzin theorie.
Ok
  Trouwste user 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 17:03:42 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_161199052
De VPRO schrapt na het overlijden van presentator Wim Brands (57) de herhalingen van het programma Boeken. Die stonden gepland voor zaterdag 9 en zaterdag 16 april (NPO 1). Zondag, de reguliere uitzenddag van het literaire programma, stond er geen aflevering op de rol omdat de NOS dan de marathon van Rotterdam uitzendt.

Brands overleed op 57-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam. Dat maakte de VPRO bekend. Brands presenteerde onder meer het tv-programma VPRO Boeken op zondagochtend. Dat deed hij sinds 2005. De VPRO zegt 'een van zijn bekende en gewaardeerde makers te hebben verloren'.

Brands was samen met Wim Noordhoek oprichter van het radioprogramma De Avonden.

Hij maakte geruime tijd op Radio 1 het wekelijks interviewprogramma Brands met Boeken en was bekend van vele VPRO-radio-uitzendingen, vooral op het terrein van literatuur en filosofie. Ook werkte hij voor de omroep Human.

In 2014 reed schrijver Henk van Straten mee met Wim Brands. 'Meer mensen hebben dat idee, dat ik een alleenstaande man ben'

'Wim kampte sinds kort met een depressie die hem totaal onverwacht naar een zelf gekozen einde dreef. De VPRO en literatuurminnend Nederland zullen hem verschrikkelijk missen', zegt Karen de Bok, hoofdredacteur van VPRO televisie, over de zelfmoord van de programmamaker.

De Bok: 'Wim was de man van hét literatuurprogramma op de Nederlandse televisie. Onze dierbare boekenman en mooie dichter had onlangs een pauze moeten inlassen: rust. Wij zagen uit naar zijn terugkeer. Maar hij keert niet terug.'

Brands, geboren in Brummen op 29 maart 1959, begon zijn journalistieke loopbaan bij het Leidsch Dagblad en was ook dichter. Al op 19-jarige leeftijd werd er werk van hem gepubliceerd. Zijn laatste bundel, 's Middags zwem ik in de Noordzee, verscheen in 2014. Brands zat ook in de jury van de ECI Literatuurprijs.

Naar aanleiding van het overlijden van Brands zendt de VPRO dinsdagavond laat een In Memoriam uit. Daarin is de uitzending Boeken op reis, met de Amerikaanse schrijfster Annie Proulx, uit 2013 te zien.

De uitzending van het radioprogramma 'Nooit meer slapen' staat dinsdagnacht helemaal in het teken van de presentator. Zondag 17 april volgt een speciale uitzending, met daarin zijn mooiste interviews.

Zal eens terug gaan luister. Vreemd dat zo'n vertrouwd "gezicht" plots weg is.
Bij hem had ik juist altijd een lichtvoetig gevoel. Kristal, transparant. Wel kwets-en breekbaar.

De wanhoop die iemand moet voelen.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_161200346
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 09:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:? Ik zag hem regelmatig lachen in dat programma. En wat is er mis met serieus...

Verder denk ik dat je blij mag zijn dat je niet begrijpt dat iemand een einde aan zijn leven maakt.
Niks mis met serieus, maar het had op mij in ieder geval een naargeestige uitwerking. Heb dus ook nooit lang genoeg gekeken totdat er gelachen werd.
Ik ken wel mensen met depressies in mijn directe omgeving, dus ik zie wel wat het doet, maar het is niet na te voelen of daadwerkelijk te begrijpen als je het zelf niet hebt (gehad). Juist dit niet. Je hebt maar 1 leven. Daarna is het voorgoed voorbij. Ik heb eerder doodsangst en verlangen naar de dood lijkt zo tegennatuurlijk.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  Trouwste user 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 22:55:37 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_161210193
Naar aanleiding van het overlijden van presentator Wim Brands zendt de VPRO dinsdagavond laat een In Memoriam uit. Daarin is een aflevering van Boeken op reis met de Noorse schrijver Karl Ove Knausgard uit 2013 te zien. Brands presenteerde bij de VPRO elke zondag het programma Boeken. Maandag overleed hij op 57-jarige leeftijd.

De uitzending van het radioprogramma 'Nooit meer slapen' staat dinsdagnacht helemaal in het teken van de presentator. Zondag 17 april volgt een speciale uitzending, met daarin zijn mooiste interviews.

Brands was sinds de jaren tachtig bekend van veel VPRO-programma's - vooral radio - op het terrein van literatuur en filosofie. Zo was hij samen met Wim Noordhoek oprichter van het programma De Avonden. Brands presenteerde op tv Boeken sinds 2005. Ook zat hij in de jury van de ECI Literatuurprijs. De VPRO liet weten dat Brands leed aan een depressie ,,die hem totaal onverwacht naar een zelfgekozen einde dreef''.
’Boek dicht’

Op de dood van Brands is op sociale media onthutst gereageerd, ook door psychologen, schrijvers en politici. Taalkundige Wim Daniëls schrijft op Twitter: ,,Een treurige dag voor de literatuur nu zelfs de grootste pleitbezorger ervan het boek heeft dichtgeslagen.''

De herhalingen van het boekenprogramma die de komende twee zaterdagen op tv zouden zijn, zijn geschrapt. Komende zondag, de reguliere uitzenddag van het literaire programma, stond er geen aflevering op de rol omdat de NOS dan de marathon van Rotterdam uitzendt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')