http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)abrikanten-aan.dhtmlquote:Onder druk van toezichthouder ACM kan een abonnement op een maaltijdbox van Hello Fresh of andere bedrijven voortaan binnen 2 weken worden opgezegd. De kleine lettertjes in het contract worden aangepast.
De Autoriteit Consument en Markt komt in actie na honderden klachten over de opdringerige verkoopmethoden van met name het bedrijf Hello Fresh. Veel klanten klagen dat hun abonnement moeilijk valt op te zeggen en dat ze vervolgens nog lange tijd telefonisch worden lastiggevallen.
De laatste jaren zijn maaltijdboxen zeer populair geworden. Honderdduizenden Nederlanders laten dagelijks zo'n 'gemaksdoos' met verse ingrediënten plus recept bezorgen. Maar de wettelijke regels werden daarbij opgerekt. Volgens Hello Fresh en andere aanbieders gold de wettelijke bedenktijd van 2 weken niet bij nieuwe abonnementen, omdat verse producten uitgezonderd waren. De ACM bestrijdt dat.
Bedenktijd
Hello Fresh en aanbieders Beebox, de Krat, Marley Kroon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox hebben nu afgesproken zich tóch aan de bedenktijd van 2 weken te houden. Ook zullen ze nieuwe klanten actief over de opzegmogelijkheden informeren.
De ACM is verheugd. ,,Steeds vaker worden producten als maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden," zegt Anita Vegter, bestuurslid van de ACM. ,,Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je zo'n abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat."
Hello Fresh, dat 150.000 klanten in ons land en in België heeft, zegt te hebben geleerd van de klachten. ,,Elke klacht is er één te veel, we nemen ze serieus en de afgelopen tijd nóg serieuzer," zegt Maartje Frederiks, directeur van Hello Fresh Nederland.
Wat een onzin Is helemaal niet moeilijk op te zeggen! Juist bijzonder eenvoudig.quote:Op woensdag 11 mei 2016 07:08 schreef borisz het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)abrikanten-aan.dhtml
Het gaat inderdaad om die bedenktijd bij koop op afstand en colportage/straatverkoop.quote:Op woensdag 11 mei 2016 07:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat een onzin Is helemaal niet moeilijk op te zeggen! Juist bijzonder eenvoudig.
Maar misschien kon je het niet opzeggen als je een uurtje na het aangaan van het abonnement al dacht: neuh, toch maar niet...
Maar nu zou je het dus in principe gewoon kunnen opzeggen na 1 box bij hellofresh en kunnen ze je niet verplichten een tweede box af te nemen? Of zou dat dan alsnog een uitzondering zijn?quote:Op woensdag 11 mei 2016 07:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat een onzin Is helemaal niet moeilijk op te zeggen! Juist bijzonder eenvoudig.
Maar misschien kon je het niet opzeggen als je een uurtje na het aangaan van het abonnement al dacht: neuh, toch maar niet...
Dat lijkt me niet. Of ze moeten dat ook aanpassen. Maar het ging dat je geen bedenktijd had als je een box bestelde en b.v de volgende dag besloot het toch niet te doen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 08:53 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Maar nu zou je het dus in principe gewoon kunnen opzeggen na 1 box bij hellofresh en kunnen ze je niet verplichten een tweede box af te nemen? Of zou dat dan alsnog een uitzondering zijn?
zoals ik het lees gaat je 2 weken pas in nadat je box 1 ontvangen hebt, althans, volgens mij kun je dit niet echt anders opvatten: Op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox gaan de twee weken bedenktijd in. Het toch afzien van een abonnement kan zonder opgave van redenen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:46 schreef Najieto het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet. Of ze moeten dat ook aanpassen. Maar het ging dat je geen bedenktijd had als je een box bestelde en b.v de volgende dag besloot het toch niet te doen.
Edit: na wat artikelen gelezen te hebben ben ik naar wat jij bedoeld toch wel benieuwd. Als de eerste box binnen de 2 weken valt of je daarna ook gelijk kunt opzeggen.
quote:Goed geraden Arno! Vanaf vandaag is het mogelijk om de box van week 21 (en alle daarna) zelf samen te stellen en dus jouw eigen maaltijden te kiezen. Morgen ontvang je bericht meer meer informatie en uitleg voor het online account Groetjes,
quote:
Om hier nog even op terug te komen, dit is een reactie van HF zelf op FBquote:Op woensdag 11 mei 2016 11:55 schreef Panthera1984 het volgende:
Het kan natuurlijk zijn dat ze ipv 'eerste box gratis' naar 'tweede box gratis' gaan. Dan is de kans dat mensen iig ook nog de tweede afnemen veel groter, want ze hebben al betaald voor de eerste.
quote:Hallo Reini, sorry voor de verwarring! Sinds deze woensdag zijn de voorwaarden aangepast, er geldt nu geen minimale afname meer. Je kan de HelloFresh Box nu dus wekelijks opzeggen! Als je dit maar uiterlijk 48 uur voor onze besteldag van donderdag doet smile-emoticon
Zou ik je mogen vragen waar jij dit hebt gelezen? Dan zal ik dit gelijk terugkoppelen naar mijn collega's. Groetjes, Rianne
Oh wow, HF!quote:
Nou,bij MS hoefde je ook nooit te kiezen als je niet wilde. Daar stond dan automatisch 3 maaltijden geselecteerd die je krijgt als je niet kiest. Dus als je niet wilt kiezen, gewoon niet kijkenquote:Op donderdag 12 mei 2016 23:39 schreef AnneX het volgende:
Djeezus...ik heb eigenlijk al weer keuze stress.
Ik ging meteen enthousiast op de site kijken, maar ik vond maar 2,5 gerecht aantrekkelijk.quote:Op donderdag 12 mei 2016 23:28 schreef Najieto het volgende:
Ze hebben toch geluisterd
Nice. ik kan vanaf week 21 uit 8 gerechten kiezen
[ afbeelding ]
Nu moet ik wel elkke week uit 15 recepten kiezen welke ik wil hebben. Zoveel keus
Je hoeft niet te kiezen, bijv bij Veggie zou het gek zijn als je ineens vlees krijgt opgestuurd als je niet kiest ;-)quote:Op zaterdag 14 mei 2016 16:28 schreef Bleie het volgende:
Ik ben er wel blij mee, maar snapt iemand of er nou nog verschil is tussen de Original-, Veggie- en Familybox? Volgens mij zijn er gewoon 8 gerechten in totaal waar je uit kunt kiezen toch? Dus waarom maken ze dat onderscheid dan nog in je account?
Volgens mij strandde ik op 1....quote:Op vrijdag 13 mei 2016 18:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ging meteen enthousiast op de site kijken, maar ik vond maar 2,5 gerecht aantrekkelijk.
Haha, ik baalde er stiekem van dat je (net als bij Marley Spoon) (nog) niet voor vier maaltijden kunt kiezenquote:
Vond ik ook, maar het staat bij 'Jouw maaltijden'.quote:Op maandag 16 mei 2016 19:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan niet echt vinden op de site hoe ik kan kiezen. Ik vind het vrij onduidelijk.
Ik heb het uiteindelijk ook gevonden, inderdaad. Wel even zoeken, en als ik één ergernis heb over HelloFresh is het hun site wel. Onoverzichtelijk en traag.quote:Op maandag 16 mei 2016 19:49 schreef Bleie het volgende:
[..]
Vond ik ook, maar het staat bij 'Jouw maaltijden'.
Wij hadden vandaag trouwens de schelvis met groene asperges. Erg lekker!
Zou ik graag een keer proberen! Tot nu toe Marley Spoon geprobeerd, was prima, dus ben benieuwd naar HelloFresh nu!quote:Op zaterdag 21 mei 2016 13:25 schreef Trusten het volgende:
Mocht iemand interesse hebben in gratis HelloFresh Box, ik mag er weer drie weggeven
Wil je je emailadres in een pb sturen?quote:Op zaterdag 21 mei 2016 19:10 schreef Bevestigingsmail het volgende:
[..]
Zou ik graag een keer proberen! Tot nu toe Marley Spoon geprobeerd, was prima, dus ben benieuwd naar HelloFresh nu!
mquote:Op zondag 22 mei 2016 10:39 schreef Trusten het volgende:
[..]
Wil je je emailadres in een pb sturen?
Nog 1tje over..
Als je ook je e-mailadres even wil sturen via een pb merci!quote:
Bedankt!quote:Op zondag 22 mei 2016 10:39 schreef Trusten het volgende:
[..]
Wil je je emailadres in een pb sturen?
Nog 1tje over..
Het is zeker een verbeteringquote:Op dinsdag 24 mei 2016 19:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo, ik meld me hier ook weer eens. HF is blijkbaar op zoek naar mij. Hebben al gebeld en kreeg ook al een kortingscode in de mail. Site maar eens bekeken en blijkbaar kun je nu dus ook gerechten kiezen . Dan wordt het mogelijk weer iets aantrekkelijker.
staat die niet onder anuleren net buiten beeld?quote:Op donderdag 26 mei 2016 23:45 schreef tombolafan het volgende:
Oh Help
Ik wil opzeggen bij Marley Spoon. dat kan heel eenvoudig in je account volgens de FAQ...
Maarrrrr;
[ afbeelding ]
Nergens zit een [bevestigen] waar je op kan klikken
nee dit is echt alles wat in beeld komt, kan scrollen wat ik wilquote:Op vrijdag 27 mei 2016 06:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
staat die niet onder anuleren net buiten beeld?
aan de manier waarop hij onder recht afgekapt wordt itt ronde hoekjes bovenaan zou je echt vermoeden dat je een deel mist. Valt hij nog binnen scherm naar boven te verplaatsen?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 07:00 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nee dit is echt alles wat in beeld komt, kan scrollen wat ik wil
quote:Dominik Richter, medeoprichter van maaltijdboxbezorger HelloFresh, weet als geen ander hoe je een start-up snel kunt laten groeien: in vier jaar tijd steeg de omzet van het Duitse bedrijf van ¤2,3 mln in 2012 naar ¤303 mln in 2015. Dat 140 consumenten met klachten over opdringerige verkooptactieken het succesverhaal van de start-up onderuit kunnen halen, had Richter niet voorzien. De jonge ondernemer heeft zijn les geleerd: ‘De klant heeft altijd gelijk, zelfs al heeft hij dat niet.’
Dat consumenten machtig zijn, wist Richter wel. Maar hoe groot die macht is, heeft hij onderschat, zo zei Richter donderdag op de StartupFest-conferentie F&A Next in Wageningen. ‘Veel kranten hebben over onze verkooptactieken geschreven. In totaal hebben 140 van de 75.000 klanten (Benelux, red.) geklaagd. Op sociale media is de boodschap snel verspreid. Daar heb je geen controle over. Een kleine minderheid kan tot veel opschudding leiden.’
De ondernemer, die met HelloFresh tot nu toe $255,5 mln heeft opgehaald, adviseert start-ups ook om de succesverhalen van andere bedrijven met gezond wantrouwen aan te horen en tegen hypes in te gaan. ‘Achteraf ziet alles er makkelijk uit. Maar zo werkt het niet. Kijk naar Facebook: vier jaar geleden waren er veel vragen bij de introductie van advertenties. Gebruikers zouden weglopen en Facebook zou er geen geld aan kunnen verdienen. Nu is Facebook een van de grootste advertentienetwerken. Houd dat in je achterhoofd als je een beslissing maakt.'
Illusie armer
Startende ondernemers die denken dat ze binnen twee tot vier jaar een succesvol bedrijf hebben, waren na de presentatie van Richter een illusie armer. 'Je doet er geen drie jaar over, maar misschien wel twintig. Je moet er dus zeker van zijn dat jij een verschil kan maken, anders is het lastig om gemotiveerd te blijven.'
HelloFresh is in 2011 opgericht door Richter en zijn studiegenoot Thomas Griesel, die elkaar leerden kennen op de London Business School. Het bedrijf, dat bij de laatste financieringsronde op ¤2,6 mrd werd gewaardeerd, heeft inmiddels 900 werknemers in dienst en bezorgt nu 7,5 miljoen maaltijden per maand. In totaal zijn er 845.000 actieve gebruikers in landen als de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland. Plannen voor een beursgang zijn eerder uitgesteld.
ja dat dacht ik ook, maar verplaatsen/uitzoomen etc werkt niet. Nu idd maar gepauzeerd en op pc eens kijkenquote:Op vrijdag 27 mei 2016 08:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
aan de manier waarop hij onder recht afgekapt wordt itt ronde hoekjes bovenaan zou je echt vermoeden dat je een deel mist. Valt hij nog binnen scherm naar boven te verplaatsen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |