Dat geloof ik dus weer niet.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste is juist wat men wenst te voorkomen.
En Dutroux... Zo iemand laat men echt niet meer vrij hoor. Het enige wat met de nieuwe wet gebeurt is dat men na 25 jaar herhaalt dat hij in een donker hol mag blijven zitten.
Die laatste mogelijk blijft.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de vergelding. Het gevoel dat de rechtstaat recht doet heeft meer belanghebbenden. Er zijn heel veel mensen die vinden dat in uitzonderlijke gevallen mensen nooit meer vrij mogen komen. Dat geeft een gevoel van veiligheid en rechtvaardigheid.
Je mag dat best ter discussie stellen. Maar ik vind dat je de mogelijkheid moet hebben in uitzonderlijke gevallen iemand nooit meer vrij te laten.
Waarom dan? Waarom zouden rechters die de straffen die ze een aantal jaar terug oplegden opeens inhumaan noemen er niet toe in staat zijn meervoudige moordenaars vrij te laten? Erg naïef gedacht.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
Zo iemand laat men echt niet meer vrij hoor.
die mogelijkheid zal er altijd blijven, denk ik. tbs.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de vergelding. Het gevoel dat de rechtstaat recht doet heeft meer belanghebbenden. Er zijn heel veel mensen die vinden dat in uitzonderlijke gevallen mensen nooit meer vrij mogen komen. Dat geeft een gevoel van veiligheid en rechtvaardigheid.
Je mag dat best ter discussie stellen. Maar ik vind dat je de mogelijkheid moet hebben in uitzonderlijke gevallen iemand nooit meer vrij te laten.
Gewoon heel praktisch: omdat waarschijnlijk geen rechter meer levenslang op gaat leggen indachtig de uitspraak van het EHRM. En dus komt dan iedereen vrij (tenzij TBS, of eerder dood).quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat geloof ik dus weer niet.
En als we vinden dat er een categorie straffen naast levenslang moet komen kan men dat invoeren. Ik zie niet in waarom levenslang daarvoor moet worden afgeschaft.
Ik vind dat menndienoverweging al gemaakt heeft bij het geven van de straf.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is gewoon een heroverwegingsmoment. Er wordt m.i. teveel van gemaakt.
Pak het probleem dan bij de bron aan: die misinterpretatie van het verdrag, in plaats van symptoombestrijding.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:52 schreef VEM2012 het volgende:
Gewoon heel praktisch: omdat waarschijnlijk geen rechter meer levenslang op gaat leggen indachtig de uitspraak van het EHRM. En dus komt dan iedereen vrij (tenzij TBS, of eerder dood).
Het zijn niet dezelfde rechters. En verder: 0 berouw, groot risico op recidive en maatschappelijke onrust.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:51 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Waarom dan? Waarom zouden rechters die de straffen die ze een aantal jaar terug oplegden opeens inhumaan noemen er niet toe in staat zijn meervoudige moordenaars vrij te laten? Erg naïef gedacht.
Ik herhaal het maar: dit voorstel is gedaan om te voorkomen dat levenslang niet meer wordt opgelegd. Het is geen verzwakking, maar een versterking van het strafsysteem.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:52 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind dat menndienoverweging al gemaakt heeft bij het geven van de straf.
Levenslang is levenslang. Dat krijg je niet zomaar. Zelfs Volkert kreeg dat niet. Alleennuiterst gevaarlijke debielen die eigenlijk alleen dood beter voor de samenleving zijn krijgen deze straf.
Het is geen misinterpretatie. Anders was er geen probleem geweest.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:54 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Pak het probleem dan bij de bron aan: die misinterpretatie van het verdrag, in plaats van symptoombestrijding.
Zucht... dat is nou net de discussie...quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:39 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Weet niet of je het nu aan mij vraagt :p
Maar geef dan geen levenslang als er een kans is op vervroegde vrijlating...
Het is wel degelijk een misinterpretatie, de rechterlijke macht is zo willekeurig als maar kan. Hoe vaak komt het niet voor dat een rechtbank, het Hof en de Hoge Raad totaal verschillende straffen opleggen. Het probleem is alleen dat er geen Superhof boven het EHRM zit, waardoor we nu dus zitten opgescheept met deze misinterpretatie.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is geen misinterpretatie. Anders was er geen probleem geweest.
Ik vraag het ook aan de voorstanders van dit idee.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:59 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zucht... dat is nou net de discussie...
Hier in Nederland is levenslang echt levenslang. Dit is de zwaarste straf die we hebben en die wordt dus ook alleen maar opgelegd in het geval van zéér ernstige delicten (meervoudige moord, bijzondere moord zoals Theo v. Gogh etc), waarbij de samenleving ernstig geschokt is. Kortom, je praat bepaald niet over lieverdjes. Je moet héél wat voor elkaar boksen om levenslang opgelegd te krijgen. Maar kennelijk zijn ze zo zielig, dat we ze toch maar weer in onze samenleving door de strot gedouwd krijgen.
En dat uitgerekend door de VVD, je weet wel, diezelfde partij die orde en veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan. Die altijd bezworen heeft dat levenslang, levenslang moet blijven. Die momenteel geen urgentere problemen heeft, zoals een ingevlogen terrorist of zo.
Waar het gewoon om draait, is dat dit gewoon de opmaat is voor de zoveelste "hervorming" (lees: bezuiniging), waarbij de overheid zich niks aantrekt van haar zorgplicht tov de samenleving, maar criminelen (in dit geval werkelijk zware jongens) weer los laat, zodat er weer wat nette hardwerkende burgers (cipiers etc) op straat gezet cq wegbezuinigd kunnen worden.
En terwijl jij en ik steeds meer worden geconfronteerd met allerlei criminaliteit, zitten zij veilig en wel in hun zwaar beveiligde enclaves (want daar is opvallend genoeg wél veel blauw op straat) en lachen hun broek aan flarden.
Nee eigenlijk niet, en in sommige heel zeldzame gevallen (kan eigenlijk alleen Breivik en soortgelijke meervoudig moordende terroristen bedenken ) zou ik de doodstraf ook niet ongewenst vinden. Ben me bewust dat dat in Europa niet haalbaar is,maar dan mag ik het nog wel vinden :p .quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij vindt iemand levenslang opsluiten zonder enig perspectief niet iets wat wellicht na 25 jaar getoetst dient te worden zodat die persoon wellicht wat meer vrijheden in de bajes krijgt?
We zijn binnen de EU op dit punt gewoon de uitzondering, dus het lijkt mij niet dat je andere landen mee zal krijgen.
Zoals ik al zei: het is een smoesje om in feite een bezuiniging erdoor te kunnen jagen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:01 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik vraag het ook aan de voorstanders van dit idee.
Maar dat snapt niemand hier.
quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:31 schreef watisernouweer het volgende:
Ik vind het wel een goed idee. Het betekent namelijk niet dat er de zekerheid is dat de gevangene na 25 jaar vrijkomt. Als de gevangene nog een gevaar voor de samenleving is, komt hij niet vrij. Maar in een enkel geval is de gevangene misschien veranderd, en is het niet langer nodig hem op te sluiten. Vrijlating onder voorwaarden is ook een mogelijkheid. En de gevangene heeft iets om naar toe te leven, zodat het ook zinvol wordt om tijdens de gevangenisstraf een poging te wagen om te veranderen.
Maar hé, niets aan de hand mensen, vooral doorlopen!quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:41 schreef Childofthe90s het volgende:
Zeer slechte ontwikkeling. Het zal niet lang duren voordat figuren als Mohammed B. naar de Hoge Raad stappen en een vervroegde vrijlating eisen, en dat allemaal omdat wat rechters weer hebben lopen interpreteren zonder rekening te houden met de bedoelingen van de verdragsluitende partijen.
Ik begin te begrijpen dat jij het een misinterpretatie vindt, omdat de uitspraak jou niet bevalt.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:00 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een misinterpretatie, de rechterlijke macht is zo willekeurig als maar kan. Hoe vaak komt het niet voor dat een rechtbank, het Hof en de Hoge Raad totaal verschillende straffen opleggen. Het probleem is alleen dat er geen Superhof boven het EHRM zit, waardoor we nu dus zitten opgescheept met deze misinterpretatie.
Nederland krijgt bijzonder vaak een tik op de vingers van het EHRM.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:12 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nee eigenlijk niet, en in sommige heel zeldzame gevallen (kan eigenlijk alleen Breivik en soortgelijke meervoudig moordende terroristen bedenken ) zou ik de doodstraf ook niet ongewenst vinden. Ben me bewust dat dat in Europa niet haalbaar is,maar dan mag ik het nog wel vinden :p .
Ik ben sowieso niet echt een voorstander van het Europees hof voor mensenrechten. Ik bedoel maar dat we in Nederland een goed rechtssysteem hebben en dat we zeker capabel zijn om mensenrechten verdragen te interpreteren en op basis daarvan recht spreken kunnen.
Dat geeft het risico op rechtsongelijkheid binnen Europa maar dat neem ik voor lief. Gelijktrekken van rechtspraak zie ik liever pas gebeuren als Europa veel verder politiek geïntegreerd is ( als het daar nog van gaat komen met de huidige gang van zaken )
Wat een ongefundeerde kletspraat is dit zeg.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:14 schreef stopnaald het volgende:
Zoals ik al zei: het is een smoesje om in feite een bezuiniging erdoor te kunnen jagen.
Men begint al met een aanname (dat rechters minder vaak levenslang zullen opleggen) en vervolgens verschuilen PvdA en VVD zich achter Europa (EHRM) waarbij het uiteindelijk om ordinaire platte partijbelangen draait.
PvdA maakt mooie zier, want kunnen hun "sociale" blazoen weer wat oppoetsen.
VVD kan weer wat overheid weg "reorganiseren", wat weer leuke economische rapportjes van de CPB oplevert. Allebei denken ze dat dit is wat hun achterbannen belangrijk (zo niet het belangrijkste) vinden. Allebei steken ze (al dan niet welbewust) hun kop in het zand, want volgens mij maakt de gemiddelde burger zich over heel andere dingen druk. Ze missen simpelweg het aanvoelen van de tijdgeest.
Nou nee. Het plan hier betreft een kans na zoveel jaar wanneer wordt beoordeeld of zo'n figuur weer op straat kan. Dus niet een afkapping van de straf en vaarwel.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:59 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zucht... dat is nou net de discussie...
Hier in Nederland is levenslang echt levenslang. Dit is de zwaarste straf die we hebben en die wordt dus ook alleen maar opgelegd in het geval van zéér ernstige delicten (meervoudige moord, bijzondere moord zoals Theo v. Gogh etc), waarbij de samenleving ernstig geschokt is. Kortom, je praat bepaald niet over lieverdjes. Je moet héél wat voor elkaar boksen om levenslang opgelegd te krijgen. Maar kennelijk zijn ze zo zielig, dat we ze toch maar weer in onze samenleving door de strot gedouwd krijgen.
En dat uitgerekend door de VVD, je weet wel, diezelfde partij die orde en veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan. Die altijd bezworen heeft dat levenslang, levenslang moet blijven. Die momenteel geen urgentere problemen heeft, zoals een ingevlogen terrorist of zo.
Waar het gewoon om draait, is dat dit gewoon de opmaat is voor de zoveelste "hervorming" (lees: bezuiniging), waarbij de overheid zich niks aantrekt van haar zorgplicht tov de samenleving, maar criminelen (in dit geval werkelijk zware jongens) weer los laat, zodat er weer wat nette hardwerkende burgers (cipiers etc) op straat gezet cq wegbezuinigd kunnen worden.
En terwijl jij en ik steeds meer worden geconfronteerd met allerlei criminaliteit, zitten zij veilig en wel in hun zwaar beveiligde enclaves (want daar is opvallend genoeg wél veel blauw op straat) en lachen hun broek aan flarden.
Whatever......quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een ongefundeerde kletspraat is dit zeg.
Als het EHRM strijdigheid ziet met mensenrechten, dan zullen de rechters in Nederland die het EHRM terecht heel hoog hebben zitten daarmee rekening gaan houden.
En bezuinigingen. Wat, op die paar gevallen? Dat is echt heel erg lachwekkend!
quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:50 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Nou nee. Het plan hier betreft een kans na zoveel jaar wanneer wordt beoordeeld of zo'n figuur weer op straat kan. Dus niet een afkapping van de straf en vaarwel.
Verder is de bezuiniging dat de hardwerkende burger niet meer de kosten van zo'n gevangene die geen gevaar is hoeft te betalen.
Je kunt het gewoon van tevoren zien aankomen.......maar dan moet je het wel willen zien....quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:41 schreef Childofthe90s het volgende:
Zeer slechte ontwikkeling. Het zal niet lang duren voordat figuren als Mohammed B. naar de Hoge Raad stappen en een vervroegde vrijlating eisen, en dat allemaal omdat wat rechters weer hebben lopen interpreteren zonder rekening te houden met de bedoelingen van de verdragsluitende partijen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |