Bron: http://www.nu.nl/gezondhe(...)t-in-open-brief.htmlquote:Bekende Nederlanders uiten zorg over NIP-test in open brief
AMSTERDAM (ANP) - Tientallen bekende Nederlanders spreken maandag in een open brief in de Volkskrant hun zorg uit over de introductie van de NIP-test in Nederland. Met deze test kunnen zwangere vrouwen nagaan of hun kind lijdt aan het syndroom van Down.
De brief is een initiatief van de ChristenUnie en Linda Germs, moeder van een zoon met down, en is ondertekend door onder anderen cabaretier Herman Finkers, wielrenster Marianne Vos en zangeres Willeke Alberti.
De ondertekenaars pleiten ervoor de test niet standaard aan te bieden. ,,Hoe laagdrempeliger het wordt om te screenen op het syndroom van Down, hoe sterker we de richting uitgaan van een samenleving waarin steeds minder plek is voor kinderen met down. Een kind met het downsyndroom wordt dan steeds meer een kind dat voorkomen had kunnen worden.''
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en een meerderheid in de Tweede Kamer willen de test in Nederland toelaten voor alle zwangeren. Nu is die alleen beschikbaar voor vrouwen met een verhoogd risico op een kind met down. De schrijvers van de brief voorzien dat de test straks standaard wordt uitgevoerd, waarna ouders kiezen voor abortus. ,,Met het breed aanbieden van de NIP-test zegt de overheid impliciet: je hoeft er niet te zijn.''
?quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Nip test prima zo lang er geen moord volgt op het kind
Wat een drogredenering zeg. Dan zou je dus alle mogelijke afwijkingen in stand moeten laten omdat anders de mensen met een afwijking zich ongewenst gaan voelen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
,,Hoe laagdrempeliger het wordt om te screenen op het syndroom van Down, hoe sterker we de richting uitgaan van een samenleving waarin steeds minder plek is voor kinderen met down. Een kind met het downsyndroom wordt dan steeds meer een kind dat voorkomen had kunnen worden.''
Nog niet, er zijn mensen die het graag zo willen houden.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:34 schreef Elan het volgende:
Zo'n test is überhaupt niet verplichtwat een crap
Nouja, van een verplichting kan ik de tegenstanders nog wel begrijpen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nog niet, er zijn mensen die het graag zo willen houden.
Zelf ben ik een voorstander van die verplichting.
Ik niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:45 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Nouja, van een verplichting kan ik de tegenstanders nog wel begrijpen.
Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan. Voor mij staat het belang van het nog te geboren worden kind voorop, op een hele grote afstand gevolgd door het belang van de ouders en de maatschappij.quote:Als je gaat filteren op down en gaat zeggen dat bepaalde kinderen niet geboren mogen worden, dan maak je ruim baan voor een overheid die op den duur gaat bepalen welke kinderen goed genoeg zijn om geboren te worden.
Ooh, verplichte test. Ik dacht verplichte "uw kind krijgt misschien down -> abortus!" redenering.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik niet.
[..]
Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan.
Ik deed die uitspraak hier en ik heb absoluut nooit enige druk uitgeoefend op het vanzelfsprekend aborteren, ik heb zelfs gesteld dat de moeder altijd een veto heeft. Ik heb tevens nadrukkelijk aangegeven dat ik de keuze van de ouders respecteer zolang ze naar eer en geweten het belang van het nog te geboren worden kind voorop stellen bij hun afweging.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Laat het ajb niet doorslaan in een maatschappelijke druk tot het vanzelfsprekend aborteren van kinderen met wat voor beperking dan ook.
Ik bespeur die gedachtengang hier ook, mede onder het mom van "het belang van het kind".
In andere gevallen juist meer onmenselijk maar dat is een andere discussie die we hier niet moeten voeren.quote:(namelijk in veel gevallen niet zo onmenselijk als het lijkt)
Het schijnt nog een serieus probleem te zijn ook voor sommige mensen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:50 schreef jo.de.jong het volgende:
Ik zie graag dat er ook een dergelijke test beschikbaar komt om te zien of de embryo rood haar heeft. Voor velen een levensecht probleem. Laatst nog zat ik in de bus met een zogehete 'gember'. Om te kotsen. Hierbij komt het probleem dus niet alleen voor rekening van de ouder, maar voor de samenleving als geheel.
Nee, maar ze doen inderdaad wel alsof dat dit is wat speelt. Het glijdende-schaal-'argument'.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:47 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Ooh, verplichte test. Ik dacht verplichte "uw kind krijgt misschien down -> abortus!" redenering.
Dat zegt hij in feite wel, met zijn "in het belang van het kind" argument. Daarmee kom je al heel snel bij het standpunt dat velen het onmenselijk vinden om een kind met beperkingen geboren te laten worden, zeker als je de keuze hebt, zo is de gedachtengang. Althans, zo interpreteer ik de beredenatie van een aantal.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:47 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Ooh, verplichte test. Ik dacht verplichte "uw kind krijgt misschien down -> abortus!" redenering.
dus voor de zekerheid maar koudmaken dat kind. Het kan niet gelukkig wordenquote:Op donderdag 31 maart 2016 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik niet.
[..]
Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan. Voor mij staat het belang van het nog te geboren worden kind voorop, op een hele grote afstand gevolgd door het belang van de ouders en de maatschappij.
Hier reageer ik niet eens op.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:53 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
dus voor de zekerheid maar koudmaken dat kind. Het kan niet gelukkig worden
aandoeningen zijn dus de meetlat voor geluk, leven en dood.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:54 schreef snakelady het volgende:
Ik word er we beetje moe van dat sommige down zien als een "ras" of iets dergelijks.
Natuurlijk moet je doen willen voorkomen, het is een ernstige geestelijke en fysieke aandoening.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:54 schreef snakelady het volgende:
Ik word er we beetje moe van dat sommige down zien als een "ras" of iets dergelijks.
Wanneer je het over het geluk van de ouders hebt; ja.quote:Op donderdag 31 maart 2016 00:55 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
aandoeningen zijn dus de meetlat voor geluk, leven en dood.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |