abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161065531
Voor wie het niet in de gaten heeft, dit is het tweede deel van een lopende discussie. De OP is niet van mij.

ANP Producties 21 maart 2016 7:07
quote:
Bekende Nederlanders uiten zorg over NIP-test in open brief
AMSTERDAM (ANP) - Tientallen bekende Nederlanders spreken maandag in een open brief in de Volkskrant hun zorg uit over de introductie van de NIP-test in Nederland. Met deze test kunnen zwangere vrouwen nagaan of hun kind lijdt aan het syndroom van Down.
De brief is een initiatief van de ChristenUnie en Linda Germs, moeder van een zoon met down, en is ondertekend door onder anderen cabaretier Herman Finkers, wielrenster Marianne Vos en zangeres Willeke Alberti.
De ondertekenaars pleiten ervoor de test niet standaard aan te bieden. ,,Hoe laagdrempeliger het wordt om te screenen op het syndroom van Down, hoe sterker we de richting uitgaan van een samenleving waarin steeds minder plek is voor kinderen met down. Een kind met het downsyndroom wordt dan steeds meer een kind dat voorkomen had kunnen worden.''
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en een meerderheid in de Tweede Kamer willen de test in Nederland toelaten voor alle zwangeren. Nu is die alleen beschikbaar voor vrouwen met een verhoogd risico op een kind met down. De schrijvers van de brief voorzien dat de test straks standaard wordt uitgevoerd, waarna ouders kiezen voor abortus. ,,Met het breed aanbieden van de NIP-test zegt de overheid impliciet: je hoeft er niet te zijn.''
Bron: http://www.nu.nl/gezondhe(...)t-in-open-brief.html

Mijn mening hierover is het volgende:

Er zijn heel veel kinderen, overal in de wereld, die met het syndroom van Down worden geboren. Gelukkig zijn er ouders die zich emotioneel en financieel kunnen permitteren om deze kinderen een zorgeloos en gelukkig leven te bieden. Maar er zijn ook ouders die zich dat niet kunnen veroorloven en ervaren deze kinderen daardoor een armoedig, eenzaam en ongelukkig leven. Ik kan mij niet voorstellen dat er ouders zijn die zich niet over de toekomst van deze kinderen zorgen maken, zoals onbegrip, afwijzing, uitbuiting en misbruik door derden. Ouders met een invalide kind en ook met een kind met het downsyndroom zijn over het algemeen niet gelukkig, ze zijn heel ongerust, piekeren vaak en zijn oververmoeid. En als je aan een volwassen kind met het syndroom van Down – zonder beïnvloeding van buitenaf – zou vragen of hij/zij liever een normaal kind zou zijn, dat hij/zij dat dan eerlijk zou toegeven met ja als antwoord. Daarom is het zeer belangrijk dat de NIP-test voor iedereen toegankelijk wordt gemaakt. En de ouders die er zelf voor zo’n kind kiezen, ondanks de uitslag van de NIP-test, die maken dan een bewuste keus voor een kind dat er zelf niet om gevraagd heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-03-2016 00:41:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161065578
De zogenoemde bekende Nederlanders hebben zelf de down syndroom dus hun mening boeit ook niet erg veel.
Verder is zo'n test juist een verademing.
pi_161065596
Nip test prima zo lang er geen moord volgt op het kind
pi_161065605
Zo'n test is überhaupt niet verplicht :') wat een crap
blablablabla
pi_161065612
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Nip test prima zo lang er geen moord volgt op het kind
?
  donderdag 31 maart 2016 @ 00:35:41 #6
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_161065622
Nu ben ik niet het type linkse gutmensch, maar ik vind het wel erg hard, die standpunten van sommigen in het deel 1 topic hierover.

Je kunt mensen toch prima zelf laten kiezen? De meesten zullen toch wel kiezen voor afbraak vermoed ik zo. Maar waarom zou je dat verplicht stellen?
Er valt natuurlijk een hoop voor te zeggen, maar goed. De keuze laten lijkt me niks mis mee.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_161065651
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:34 schreef loni55 het volgende:

[..]

?
wel nip, geen abortus
pi_161065668
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
,,Hoe laagdrempeliger het wordt om te screenen op het syndroom van Down, hoe sterker we de richting uitgaan van een samenleving waarin steeds minder plek is voor kinderen met down. Een kind met het downsyndroom wordt dan steeds meer een kind dat voorkomen had kunnen worden.''
Wat een drogredenering zeg. Dan zou je dus alle mogelijke afwijkingen in stand moeten laten omdat anders de mensen met een afwijking zich ongewenst gaan voelen.

Je hebt nu eenmaal een afwijking, deal with it. Als we dat kunnen voorkomen: dikke prima!
pi_161065703
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:34 schreef Elan het volgende:
Zo'n test is überhaupt niet verplicht :') wat een crap
Nog niet, er zijn mensen die het graag zo willen houden. ;)
Zelf ben ik een voorstander van die verplichting.
#NoDAPL
pi_161065708
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:38 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

wel nip, geen abortus
Ach zo. Ik ben het met je eens.
pi_161065739
Ik volg deze discussie nog steeds met interesse.

Ik blijf benadrukken dat ik vind dat iedereen zich moet kunnen laten testen maar dat we hier als samenleving wel de grootst mogelijke zorgvuldigheid bij moeten betrachten.

Laat het ajb niet doorslaan in een maatschappelijke druk tot het vanzelfsprekend aborteren van kinderen met wat voor beperking dan ook.

Ik bespeur die gedachtengang hier ook, mede onder het mom van "het belang van het kind". Maar we weten simpelweg het belang van het kind niet, maar wat ik wel weet is dat er in veel gevallen een prima leven valt te leiden met een beperking en dat er over het algemeen het stelligst over abortus bij beperkingen wordt gesproken door mensen die totaal niet weten hoe het is om te leven met een beperking (namelijk in veel gevallen niet zo onmenselijk als het lijkt).

Daarom ben ik voor grote voorzichtigheid hierin, en pleit ik voor meer diepgang, ook om eens na te denken wat er van onze solidariteit overblijft voor mensen die iets mankeren, als we alle foutjes gaan verwijderen, gewoon omdat het kan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_161065740
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nog niet, er zijn mensen die het graag zo willen houden. ;)
Zelf ben ik een voorstander van die verplichting.
Nouja, van een verplichting kan ik de tegenstanders nog wel begrijpen.
Als je gaat filteren op down en gaat zeggen dat bepaalde kinderen niet geboren mogen worden, dan maak je ruim baan voor een overheid die op den duur gaat bepalen welke kinderen goed genoeg zijn om geboren te worden.
pi_161065749
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:45 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Nouja, van een verplichting kan ik de tegenstanders nog wel begrijpen.
Ik niet.

quote:
Als je gaat filteren op down en gaat zeggen dat bepaalde kinderen niet geboren mogen worden, dan maak je ruim baan voor een overheid die op den duur gaat bepalen welke kinderen goed genoeg zijn om geboren te worden.
Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan. Voor mij staat het belang van het nog te geboren worden kind voorop, op een hele grote afstand gevolgd door het belang van de ouders en de maatschappij.
#NoDAPL
pi_161065763
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik niet.

[..]

Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan.
Ooh, verplichte test. Ik dacht verplichte "uw kind krijgt misschien down -> abortus!" redenering.
pi_161065771
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Laat het ajb niet doorslaan in een maatschappelijke druk tot het vanzelfsprekend aborteren van kinderen met wat voor beperking dan ook.

Ik bespeur die gedachtengang hier ook, mede onder het mom van "het belang van het kind".
Ik deed die uitspraak hier en ik heb absoluut nooit enige druk uitgeoefend op het vanzelfsprekend aborteren, ik heb zelfs gesteld dat de moeder altijd een veto heeft. Ik heb tevens nadrukkelijk aangegeven dat ik de keuze van de ouders respecteer zolang ze naar eer en geweten het belang van het nog te geboren worden kind voorop stellen bij hun afweging.

quote:
(namelijk in veel gevallen niet zo onmenselijk als het lijkt)
In andere gevallen juist meer onmenselijk maar dat is een andere discussie die we hier niet moeten voeren.
#NoDAPL
pi_161065792
Ik zie graag dat er ook een dergelijke test beschikbaar komt om te zien of de embryo rood haar heeft. Voor velen een levensecht probleem. Laatst nog zat ik in de bus met een zogehete 'gember'. Om te kotsen. Hierbij komt het probleem dus niet alleen voor rekening van de ouder, maar voor de samenleving als geheel.
pi_161065805
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:50 schreef jo.de.jong het volgende:
Ik zie graag dat er ook een dergelijke test beschikbaar komt om te zien of de embryo rood haar heeft. Voor velen een levensecht probleem. Laatst nog zat ik in de bus met een zogehete 'gember'. Om te kotsen. Hierbij komt het probleem dus niet alleen voor rekening van de ouder, maar voor de samenleving als geheel.
Het schijnt nog een serieus probleem te zijn ook voor sommige mensen. :')
#NoDAPL
pi_161065813
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:47 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Ooh, verplichte test. Ik dacht verplichte "uw kind krijgt misschien down -> abortus!" redenering.
Nee, maar ze doen inderdaad wel alsof dat dit is wat speelt. Het glijdende-schaal-'argument'.
#NoDAPL
pi_161065815
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:47 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dat zegt hij in feite wel, met zijn "in het belang van het kind" argument. Daarmee kom je al heel snel bij het standpunt dat velen het onmenselijk vinden om een kind met beperkingen geboren te laten worden, zeker als je de keuze hebt, zo is de gedachtengang. Althans, zo interpreteer ik de beredenatie van een aantal.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_161065831
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik niet.

[..]

Nee, je geeft met die test slechts de benodigde informatie om verantwoord te kunnen kiezen, niemand verplicht de vrouw in kwestie om een abortus te ondergaan. Voor mij staat het belang van het nog te geboren worden kind voorop, op een hele grote afstand gevolgd door het belang van de ouders en de maatschappij.
dus voor de zekerheid maar koudmaken dat kind. Het kan niet gelukkig worden :')
  donderdag 31 maart 2016 @ 00:54:29 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_161065838
Ik word er we beetje moe van dat sommige down zien als een "ras" of iets dergelijks.
Natuurlijk moet je down willen voorkomen, het is een ernstige geestelijke en fysieke aandoening.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_161065843
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:53 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

dus voor de zekerheid maar koudmaken dat kind. Het kan niet gelukkig worden :')
Hier reageer ik niet eens op.
#NoDAPL
pi_161065844
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:54 schreef snakelady het volgende:
Ik word er we beetje moe van dat sommige down zien als een "ras" of iets dergelijks.
Natuurlijk moet je doen willen voorkomen, het is een ernstige geestelijke en fysieke aandoening.
aandoeningen zijn dus de meetlat voor geluk, leven en dood.
pi_161065846
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:54 schreef snakelady het volgende:
:?
#NoDAPL
pi_161065849
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 00:55 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

aandoeningen zijn dus de meetlat voor geluk, leven en dood.
Wanneer je het over het geluk van de ouders hebt; ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')