Dat zal ik dan eens doen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:56 schreef KomtTijd... het volgende:
Je bedoelt het filesysteem? Zou m gewoon ext4 formatteren ipv exfat.
10 jaar geleden vond ik het geweldig om met PC's te rommelen, ik bouwde ze zelf, ging met alle instellingen aan de slag. Ik kon daar van genieten. Nu ben ik een stukje verder en en heb ik bij veel dingen het volgende. Het moet nu gewoon werken. Ik heb niet altijd zin meer zelf te knutselen, google af te moeten struinen om iets werkend te krijgen etc.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:56 schreef KomtTijd... het volgende:
En Windows 10 vind je prettig? Persoonlijk heb ik het er nooit zo op als er in het geniep gegevens van mijn systeem naar Amerikaanse bedrijven gestuurd wordt. Maar ok whatever floats your boat. Overigens hekel ik het ook dat alle opties bij iedere Windows versie weer een laag dieper in allerlei doorklikvenstertjes verdwijnen. Het doolhof wordt steeds groter.
Ik ben juist weer van plan om af te stappen van de Windows phone (naar de Nexus 5). Met name juist vanwege Windows 10.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:18 schreef Molleman het volgende:
Mijn volgende telefoon wordt ook gewoon weer een Windows 10 Mobile telefoon, na een uitstapje van een paar jaar met een Nexus 5 wil ik gewoon weer terug naar hoe eenvoudig, stabiel en snel mijn Windows Phone was.
Ik wacht sowieso nog even tot het een half jaar tot een jaar draait en de eerste updates uitgerold zijn. Dit is natuurlijk de eerste versie van Windows 10 Mobile, wacht het nog even af. Maar ben voornamelijk geïnteresseerd in W10M icm Continuum hoe zich dat gaat ontwikkelen met hopelijk x86 architectuur in de toekomst. Dan ben ik over.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:39 schreef Lod het volgende:
[..]
Ik ben juist weer van plan om af te stappen van de Windows phone (naar de Nexus 5). Met name juist vanwege Windows 10.
Hiervoor had ik Windows phone 8(.1?) en dat was inderdaad een verademing. Maar sinds ik er Windows 10 op heb staan, vind ik het een stuk minder.
Ik denk dat ze Windows 10 op allerlei apparaten willen laten werken, met als gevolg dat de focus op het zijn van een telefoon-OS verdwenen is. En daarom bepaalde functies niet meer zo handig zijn.
Dat is juist waarom ik Ubuntu nu zo waardeer. Alles werkt gewoon out-of-the box. In tegenstelling tot windows waar je zelfs voor je trackpad of toetsenbord al zelf op zoek moet naar drivers. Dat gekloot ben ik idd ook ontgroeid.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:18 schreef Molleman het volgende:
[..]
10 jaar geleden vond ik het geweldig om met PC's te rommelen, ik bouwde ze zelf, ging met alle instellingen aan de slag. Ik kon daar van genieten. Nu ben ik een stukje verder en en heb ik bij veel dingen het volgende. Het moet nu gewoon werken. Ik heb niet altijd zin meer zelf te knutselen, google af te moeten struinen om iets werkend te krijgen etc.
Dat valt toch ook wel mee hoor. Bij m'n vorige 2 laptops en desktop (met Windows dus) deed alles het ook gewoon zonder extra moeitequote:Op vrijdag 1 april 2016 17:31 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is juist waarom ik Ubuntu nu zo waardeer. Alles werkt gewoon out-of-the box. In tegenstelling tot windows waar je zelfs voor je trackpad of toetsenbord al zelf op zoek moet naar drivers. Dat gekloot ben ik idd ook ontgroeid.
Dat is echt bullshit.quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Mijn vriendin is laatst nog 2 uur bezig geweest met het zoeken naar en installeren van de drivers van de touchpad van haar laptop waar ze W10 op gezet heeft.
Ik blijf het altijd een hoop gedoe vinden om dingen te installeren op Windows, en drivers al helemaal (überhaupt het feit dat je daar over na moet denken eigenlijk).
Nee. Tenzij je per se proprietary drivers wilt.quote:Op zaterdag 2 april 2016 09:23 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit.
Op Linux kan je evenveel problemen hebben met drivers als op Windows. Misschien wel meer zelfs, als je even buiten de bekende distributies om kijkt waar de drivermaker een debje of rpm heeft.
Hou op man. Voor bepaalde dingen als vingerafdruklezers of randapparatuur moet je vaak zat de gekste capriolen uithalen om het te laten werken binnen Linux.quote:Op zaterdag 2 april 2016 10:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nee. Tenzij je per se proprietary drivers wilt.
Voor bepaalde hardware is er niets anders, en dan is het in Linux meer gekloot om het aan de gang te krijgen dan in Windows.quote:Op zaterdag 2 april 2016 10:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Voor mijn Nvidia Optimus laptop echt wel. Anders gebruik je maar 1 kaart of heel erg crappy 'twee' kaarten.quote:Op zaterdag 2 april 2016 10:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik heb geen van datsoort exotische randapparatuur. En gebruik ook geen exotische distributies. Ik heb een heel simpel laptopje met scrollfunctie op het touchpad en FN-toetsen op het toetsenbord. In Windows werken die hele simpele dingen niet naar behoren voordat je eerst op internet een zoektocht gehouden hebt naar de juiste drivers voor dit type laptop. Daar moet je dan een installer van doorlopen en dan zit je gelijk allerlei gebruiksvoorwaarden te accepteren en met een beetje mazzel krijg je er ook nog een update daemon bij die altijd op de achtergrond meedraait en homecalls doet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 12:20 schreef Afwazig het volgende:
[..]
Hou op man. Voor bepaalde dingen als vingerafdruklezers of randapparatuur moet je vaak zat de gekste capriolen uithalen om het te laten werken binnen Linux.
Op zakelijke laptops is een fingerprintreader niet exotisch hoor.quote:Op zondag 3 april 2016 00:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik heb geen van datsoort exotische randapparatuur. En gebruik ook geen exotische distributies. Ik heb een heel simpel laptopje met scrollfunctie op het touchpad en FN-toetsen op het toetsenbord. In Windows werken die hele simpele dingen niet naar behoren voordat je eerst op internet een zoektocht gehouden hebt naar de juiste drivers voor dit type laptop. Daar moet je dan een installer van doorlopen en dan zit je gelijk allerlei gebruiksvoorwaarden te accepteren en met een beetje mazzel krijg je er ook nog een update daemon bij die altijd op de achtergrond meedraait en homecalls doet.
Ik was een jaar of 3 geleden echt stomverbaasd dat zoiets simpels nog steeds zo'n gedoe is in Windows, en blijkbaar is het nog steeds geen haar beter (zie ervaring van mijn vriendin van afgelopen week). Dat vind ik best wel bizar. Ubuntu had in het begin ook van dit soort issues, maar die zag je bij iedere release minder worden. Tegenwoordig draait een livestick op vrijwel ieder systeem gewoon vlekkeloos en 100% functioneel, zonder ook maar enige configuratie toe te hoeven passen. Terwijl Windows juist bij iedere release minder gebruiksvriendelijk lijkt te worden. En dat snap ik gewoon niet.
Ik wil zeker niet beweren dat met Linux alles koek en ei is, want idd die problemen met exotische videokaarten en fingerprintreaders zijn ook niet uit de duim gezogen. Maar je ziet het iig de goeie kant op bewegen, met grote snelheid. En wat mij betreft is de balans van gebruiksvriendelijkheid echt al jaren geleden omgeslagen in het voordeel van Ubuntu en/of Mint. Waar ik het vroeger gebruikte uit nieuwsgierigheid en om te kloten, is dat nu gewoon omdat het echt gewoon veel makkelijker is in gebruik. En dat zelfde hoor ik ook van niet-computergeeks die Ubuntu gebruiken (ja die zijn er, ik ken er best een paar en heb ze het niet eens zelf aangesmeerd).
Wat zegt smart?quote:Op maandag 4 april 2016 21:41 schreef Fixers het volgende:
Ik geloof dat het issue toch in mijn harde schijf zit. Na het niet meer opstarten van vorige week nu een nieuwe installatie aan het draaien. Maar ook om de haverklap input/output errors en falende Installatie (tot 4 keer toe). Terwijl het systeem vanaf een live USB prima draait. Heb uiteraard een nieuwe stick aangemaakt met een verse download.
Van de week maar een nieuwe HD regelen.
De vorige keer dat ik dat deed geen gevonden fouten. Maar ik krijg door wat er gebeurt toch sterk het vermoeden dat het in de HD zit.quote:
Heb je al een long scan gedaan met smart?quote:Op dinsdag 5 april 2016 09:38 schreef Fixers het volgende:
[..]
De vorige keer dat ik dat deed geen gevonden fouten. Maar ik krijg door wat er gebeurt toch sterk het vermoeden dat het in de HD zit.
Ehm?quote:Op dinsdag 5 april 2016 23:02 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Win10 drivers problemen worden opgelost door een Linux distro.
Mijn nieuwe skylake-based hardware wordt anders nog niet echt lekker ondersteund, dat komt hopelijk over twee weken goed met Ubuntu 16.04.quote:Op dinsdag 5 april 2016 23:02 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Win10 drivers problemen worden opgelost door een Linux distro.
I7 processor?quote:Op woensdag 6 april 2016 09:21 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Mijn nieuwe skylake-based hardware wordt anders nog niet echt lekker ondersteund, dat komt hopelijk over twee weken goed met Ubuntu 16.04.
i3 6100 voor in m'n mediabak, maar de helft van de moederbord hardware wordt als 'Intel Corporation Device' geidentificeerd. Op zich is het allemaal niets ernstigs, ik ben allang blij dat de nieuwe Intel NIC het doet, anders had ik nu al op de beta over moeten stappen. Zodra 16.04 uit is kan ook de nVidia-kaart er uit en kan ik over op Intel graphics en heb ik meteen x265 hardware support. Sensors uitlezen lukt ook nog niet. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar daarin zie je dat een gemiddelde distro met een halfjaarlijkse release cycle toch al achter de feiten aanrent. Skylake is al weer een tijdje op de markt.quote:
Ik heb de i7 skylake 6700 met Intel graphics en draait probleemloos op 15.10quote:Op woensdag 6 april 2016 12:13 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
i3 6100 voor in m'n mediabak, maar de helft van de moederbord hardware wordt als 'Intel Corporation Device' geidentificeerd. Op zich is het allemaal niets ernstigs, ik ben allang blij dat de nieuwe Intel NIC het doet, anders had ik nu al op de beta over moeten stappen. Zodra 16.04 uit is kan ook de nVidia-kaart er uit en kan ik over op Intel graphics en heb ik meteen x265 hardware support.
Heb je de grafische drivers via de Intel installer die pasgeleden is uitgekomen geupdate?quote:Op woensdag 6 april 2016 12:16 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik heb de i7 skylake 6700 met Intel graphics en draait probleemloos op 15.10
Ik heb geen installer gebruikt.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:18 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Heb je de grafische drivers via de Intel installer die pasgeleden is uitgekomen geupdate?
Ja, het geeft beeld inderdaad. Dat zegt niet per definitie dat alles probleemloos werkt. Maar goed, het gaat in mijn geval om x265 support aangezien het een mediabak is met kodi als headend. Er draait verder geen desktopomgeving, en daar zijn nog wat problemen als ik nu al over zou stappen. Vandaar dat geadviseerd werd om eerst te upgraden naar 16.04 en daarna het videogedeelte naar Intel over te zetten op een skylake gebaseerd systeem aangezien 16.04 op de 4.4 kernel draait waar de nieuwe Intel driver al in zit. Misschien dat je op een standaard desktopomgeving niet tegen bepaalde zaken aanloopt, daar kan ik niet over oordelen. Maar het is ook in jouw geval aan te raden om de Intel installer te draaien voor volledige Skylake support. Je kan het vinden op de site van Intel:quote:Op woensdag 6 april 2016 12:19 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik heb geen installer gebruikt.
Ubuntu geïnstalleerd en alles werkte probleemloos.
Ok, nog een paar weekjes wachten dan.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:24 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ja, het geeft beeld inderdaad. Dat zegt niet per definitie dat alles probleemloos werkt. Maar goed, het gaat in mijn geval om x265 support aangezien het een mediabak is met kodi als headend. Er draait verder geen desktopomgeving, en daar zijn nog wat problemen als ik nu al over zou stappen. Vandaar dat geadviseerd werd om eerst te upgraden naar 16.04 en daarna het videogedeelte naar Intel over te zetten op een skylake gebaseerd systeem aangezien 16.04 op de 4.4 kernel draait waar de nieuwe Intel driver al in zit. Misschien dat je op een standaard desktopomgeving niet tegen bepaalde zaken aanloopt, daar kan ik niet over oordelen. Maar het is ook in jouw geval aan te raden om de Intel installer te draaien voor volledige Skylake support. Je kan het vinden op de site van Intel:
https://01.org/linuxgraphics
https://01.org/linuxgraph(...)nstaller-linux-1.4.0
Geen haast inderdaad. Wat ik gisteren heb gedaan was al weer spannend genoeg voor deze week. Partities verkleinen en verplaatsen en dat uiteindelijk klonen naar een SSD. Dat ging op de swap partitie na vlekkeloos, maar dat was met wat knutselen met een live usb-stick ook zo gefikst.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:28 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ok, nog een paar weekjes wachten dan.
Ik weet er eerlijk gezegd weinig van, ik lees wel mee maar meestal snap ik er geen hol van.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:32 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Geen haast inderdaad. Wat ik gisteren heb gedaan was al weer spannend genoeg voor deze week. Partities verkleinen en verplaatsen en dat uiteindelijk klonen naar een SSD. Dat ging op de swap partitie na vlekkeloos, maar dat was met wat knutselen met een live usb-stick ook zo gefikst.
Volgens mij moet je bij Ubuntu altijd een wachtwoord invoeren als je updates gaat installeren.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:31 schreef borbit het volgende:
Kan ik zorgen dat updates automatisch geïnstalleerd worden?
Haha, goed verhaal. Soms is de oplossing makkelijker dan je denkt.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:49 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik weet er eerlijk gezegd weinig van, ik lees wel mee maar meestal snap ik er geen hol van.
Ik ben weken bezig geweest om met Ubuntu een live USB te maken van kali.
Ik had van alles geprobeerd met de terminal maar niks lukte.
Klik ik met de rechtse muisknop op het ISO bestand en daarna ging ik naar openen met en zie ik staan image schrijver.
Binnen 5 minuten klaar.
Ik denk vaak te moeilijk.
Je weet het welquote:
quote:Op woensdag 6 april 2016 09:21 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Mijn nieuwe skylake-based hardware wordt anders nog niet echt lekker ondersteund, dat komt hopelijk over twee weken goed met Ubuntu 16.04.
Nee hoeft lang niet altijd. Alleen voor pakketten buiten de userspace is een wachtwoord vereist. En er is (behalve voor Security updates) niet echt een makkelijke manier om dat uit te zetten. Natuurlijk zou je iets als apt-get update met NOPASSWD in je sudoers file kunnen zetten, maar dat zou ik niet direct iedereen aan willen raden.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:51 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Volgens mij moet je bij Ubuntu altijd een wachtwoord invoeren als je updates gaat installeren.
Misschien dat je dat uit kan zetten, dat weet ik niet.
Superidee.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:17 schreef d4v1d het volgende:
Gewoon altijd inloggen en werken onder root.
Zoals?quote:Op donderdag 7 april 2016 13:19 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ja, nooit meer problemen met rechten.
Wel kans op een ander groter probleem
Leuk, maar wat vind je er nou zelf van?quote:Op donderdag 14 april 2016 20:26 schreef d4v1d het volgende:
http://askubuntu.com/ques(...)bad-to-login-as-root
Wat moet ik er van vinden? Het is gewoon een slecht ideequote:Op donderdag 14 april 2016 20:32 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Leuk, maar wat vind je er nou zelf van?
Ah.quote:Op donderdag 14 april 2016 20:38 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Wat moet ik er van vinden? Het is gewoon een slecht idee
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |