Bij mij bevat de hele eerste zoekpagina sites met uitleg, wanneer ik zoek op 'chiral'.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart.
Gek dat het begrip zo slecht te vinden is. Had wel een vermoeden dat het zoiets als 'asymmetrisch' was, maar het begrip is voor mij compleet nieuw.
https://arxiv.org/abs/1512.01151quote:Op dinsdag 28 februari 2017 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart.
Gek dat het begrip zo slecht te vinden is. Had wel een vermoeden dat het zoiets als 'asymmetrisch' was, maar het begrip is voor mij compleet nieuw.
Rechtsdraaiende yoghurt heeft geen aangetoonde gezondheidsvoordelen tov klassiekequote:
Ah zo. Klopt, rechtsdraaiend is alleen wat makkelijker en dus sneller af te breken van linksdraaiend. Dat maakt voor volwassenen geen bal uit, hoogstens voor kleine kinderen of mensen die overgevoelig zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2017 08:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rechtsdraaiende yoghurt heeft geen aangetoonde gezondheidsvoordelen tov klassieke
Dus het Coriolis effect heeft hier geen invloed?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Motus inter corpera relativus tantum est" - Christiaan Huygens.
Het betekent: "de onderlinge beweging van objecten is uitsluitend relatief".
Als je in een trein zit en je vraagt aan de conducteur "wanneer komt deze trein langs station Woerden?", dan is de vraag "wanneer komt station Woerden langs deze trein?" een even legitieme vraag. Het is maar net wat je aanwijst als nul-referentie.
Dus lang verhaal kort: het antwoord op je vraag is "nee". Dat heeft geen invloed. Of je nu oost of west vliegt, het gaat om je snelheid ten opzichte van de grond. (= relatief)
Het is een verleidelijke gedachte om te denken dat er een soort "absolute stilstand" bestaat, een objectieve nul-referentie. En dat is tegelijk de kern van wat Huygens zegt: die bestaat niet.
De vraag ging over reistijd. Waarom zou het Corioliseffect daar invloed op hebben?quote:Op donderdag 2 maart 2017 21:15 schreef kibo het volgende:
[..]
Dus het Coriolis effect heeft hier geen invloed?
quote:Op donderdag 2 maart 2017 21:35 schreef kibo het volgende:
Het Corioliseffekt geeft afwijkingen aan van voorwerpen die zonder wrijving tov het aardoppervlak bewegen.
Dit wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde tijdens de vlucht van het voorwerp.
Gaat dit voorwerp van noord naar zuid, dan is de afwijking naar rechts.
Ik stel mij voor dat bij een westwaartse richting van het voorwerp dit effect zodanig optreedt dat het voorwerp sneller beweegt tov het aardoppervlak doordat het aardoppervlak onder het vliegende voorwerp in tegengestelde richting beweegt ( door de draaiing van de aarde dus)
Als de afstand tot de rotatieas niet verandert is de coriolisversnelling 0.quote:Wanneer een punt zich verplaatst binnen een roterend systeem in een richting die niet evenwijdig is met de rotatieas, dan treedt er altijd een verandering op van de grootte en/of de richting van zijn absolute snelheid, dus een versnelling. Als deze versnelling een component heeft die loodrecht staat op de rotatieas – dus wanneer de afstand tot de rotatieas verandert –, is deze component de coriolisversnelling.
Ik heb 10x (5 reizen) in mijn leven gevolgen en altijd was de reis naar het westen sneller dan de reis naar het oosten.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Motus inter corpera relativus tantum est" - Christiaan Huygens.
Het betekent: "de onderlinge beweging van objecten is uitsluitend relatief".
Als je in een trein zit en je vraagt aan de conducteur "wanneer komt deze trein langs station Woerden?", dan is de vraag "wanneer komt station Woerden langs deze trein?" een even legitieme vraag. Het is maar net wat je aanwijst als nul-referentie.
Dus lang verhaal kort: het antwoord op je vraag is "nee". Dat heeft geen invloed. Of je nu oost of west vliegt, het gaat om je snelheid ten opzichte van de grond. (= relatief)
Het is een verleidelijke gedachte om te denken dat er een soort "absolute stilstand" bestaat, een objectieve nul-referentie. En dat is tegelijk de kern van wat Huygens zegt: die bestaat niet.
De kans dat dat toevallig gebeurt als er geen enkel effect meespeelt is 1 op 32. Niet wereldschokkend.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:38 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ik heb 10x (5 reizen) in mijn leven gevolgen en altijd was de reis naar het westen sneller dan de reis naar het oosten.
Ik kan me best voorstellen dat op bepaalde trajecten de wind vaker de ene dan de andere kant op staat inderdaad. Maar dat heeft dan verder weinig te maken met de rotatie van de aarde, en meer met klimaat en configuratie van landmassa's.quote:
Meer nog:quote:Corioliseffect
Het belangrijkste voorbeeld van het corioliseffect in de praktijk is het effect dat de draaiing van de aarde heeft op bewegende lucht, dat wil zeggen op de wind. Door het corioliseffect gaat de wind niet meer rechtuit ten opzichte van het aardoppervlak, maar vertoont de lucht een draaiing, de geostrofische wind. Het effect is omschreven in de Wet van Buys Ballot. Op soortgelijke manier treedt het corioliseffect op in zeestromingen, de gradiëntstroom.
Merkwaardig, want de straalstroom gaat altijd van west naar oost en vliegmaatschappijen maken daar graag gebruik van, PanAm begon daar als eerste in de jaren 50 mee en bracht hun vluchttijd met een derde terug van Tokyo naar LA. Tegenwoordig is de besparing aan tijd niet meer zo dramatisch omdat de vliegtuigen sneller geworden zijn, maar een rugwind van een slordige 200Kmh is nog steeds veel, en doet het brandstofverbruik flink lager worden.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:38 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ik heb 10x (5 reizen) in mijn leven gevolgen en altijd was de reis naar het westen sneller dan de reis naar het oosten.
Maar een satelliet in een geostationaire baan staat stil tov een vast punt op het aardoppervlak.quote:Op donderdag 2 maart 2017 21:40 schreef Molurus het volgende:
Het corioliseffect treedt als je het mij vraagt op als je van breedtegraad verandert. Dus zoals je zegt: als je van noord naar zuid gaat (of andersom).
Als je van oost naar west vliegt blijf je op dezelfde breedtegraad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect
[..]
Als de afstand tot de rotatieas niet verandert is de coriolisversnelling 0.
Overigens zou het mij verbazen als dit bij vluchten van Amsterdam naar Johannesburg of terug wel invloed heeft op de reistijd. En als dat verschil er is dan is dat verschil in beide richtingen hetzelfde.
In theorie zou de middelpuntsvliedende kracht groter moeten zijn als je met de rotatie van de aarde meevliegt in vergelijking met tegen de rotatie van de aarde in. Maar ik vermoed dat dat verschil verwaarloosbaar klein is bij het soort snelheden dat vliegtuigen hebben. Ik zal dat morgen eens narekenen als ik eraan denk.quote:Op maandag 6 maart 2017 23:23 schreef kibo het volgende:
[..]
Maar een satelliet in een geostationaire baan staat stil tov een vast punt op het aardoppervlak.
Uiteraard veel hoger en sneller dan een vliegtuig, maar een soortgelijk effect, welliswaar in veel minder mate, zou toch ook moeten gelden voor een vliegtuig dat op 10 km hoogte van west naar oost vliegt ( dus met de draaiing van de aarde mee) ?
Ligt eraan, hoe worden priemgetallen gezocht.quote:Op dinsdag 25 april 2017 20:30 schreef Molurus het volgende:
Ok... hier is er 1tje waar ik met gegoogle niet echt uit kom:
--> Wat is het grootste priemgetal X waarvan bekend is hoe veel priemgetallen kleiner dan X er zijn?
(Dat lijkt me niet noodzakelijk hetzelfde als het grootste priemgetal dat ooit is gevonden, maar misschien mis ik iets.)
Interessante vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 25 april 2017 20:30 schreef Molurus het volgende:
Ok... hier is er 1tje waar ik met gegoogle niet echt uit kom:
--> Wat is het grootste priemgetal X waarvan bekend is hoe veel priemgetallen kleiner dan X er zijn?
(Dat lijkt me niet noodzakelijk hetzelfde als het grootste priemgetal dat ooit is gevonden, maar misschien mis ik iets.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |