http://www.ad.nl/ad/nl/38(...)-gehandicapten.dhtmlquote:’Overheidsorganisaties durven gehandicapten in dienst niet aan’
De overheid heeft sinds begin 2013 nog maar 152 extra banen gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarover schrijft Trouw vrijdag op basis van een tussentijdse meting van het UWV, dat tot oktober 2015 de banen heeft geteld.
In een kwart van de 35 arbeidsregio's die Nederland telt, zijn er nu zelfs minder banen voor mensen met een beperking bij overheidsinstellingen dan drie jaar geleden. Nog eens een kwart van de regio's heeft niet meer dan een handjevol extra dienstverbanden.
De overheidsorganisaties moesten eind 2015 3000 werkplekken hebben geregeld voor mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is afgesproken met staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken.
Koudwatervrees
Volgens René Paas, voorzitter van Divosa, de vereniging van gemeentelijke sociale diensten, durven overheidsorganisaties het niet aan. Dat komt doordat het mensen betreft met enorme beperkingen die veel begeleiding nodig hebben. Sinds de invoering van de Participatiewet (2015) en de daarmee gepaarde bezuiniging is het alleen maar moeilijker geworden voor arbeidsbeperkten om een baan te vinden, aldus Paas.
Betaalt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Koos nog bedankt dat jij mijn uitkering betaald.
En de mijnequote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:
ik betaal de wajong van mijn vriendin 😬quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Tja, maar die deden dan ook geen zware fysieke arbeidquote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:11 schreef Knip het volgende:
Iemand die gehandicapt is kan bijvoorbeeld president van de VS worden
[ afbeelding ]
of vooraanstaand natuurkundige
[ afbeelding ]
het is ook wat degene er zelf voor doet.
Zou het ook afhangen van de manier waarop je gehandicapt bent en je andere eigenschappen?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:11 schreef Knip het volgende:
Iemand die gehandicapt is kan bijvoorbeeld president van de VS worden
[ afbeelding ]
of vooraanstaand natuurkundige
[ afbeelding ]
het is ook wat degene er zelf voor doet.
Nee, kwestie van willen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:12 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Zou het ook afhangen van de manier waarop je gehandicapt bent en je andere eigenschappen?
Die zijn niet afgeschaft.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:46 schreef Hexagon het volgende:
Wat een geweldig idee zeg om sociale werkplaatsen af te schaffen.
Ja dat zeg ik ook elke keer als ik die lamme takken hoor janken over geen banen.quote:
Het gaat ook inderdaad om het creëren van banen, passend werk voor mensen met een beperking en dus niet deze mensen laten solliciteren op "mainstream" banen. Dan is het ronduit schandalig dat dezelfde overheid die sociale werkplaatsen liet vallen als vliegen in totaal 152 banen heeft weten te creëren.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:37 schreef The_Temp het volgende:
Tha, als je 50 kandidaten hebt, waarom zou je dan de kandidaat nemen die al jaren thuis zit met een zware persoonlijkheidsstoornis?
Als je deze mensen aan het werk wil zetten, zul je meer moeten doen dan afspraken maken over aantallen.
Klopt, het enige dat Stephen Hawking onderscheid van andere mensen is dat hij gewoon héél graag een briljant natuurkundige wilde worden.quote:
Exact.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:35 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Klopt, het enige dat Stephen Hawking onderscheid van andere mensen is dat hij gewoon héél graag een briljant natuurkundige wilde worden.
Nee dat klopt. Strikt genomen is het een sterfhuisconstructie wat betreft de Sociale Werkplaatsen.quote:
Er zitten heel veel mensen thuis met een WAO, Wajong of WIA, die prima kunnen typen, bijvoorbeeld. Hier op Fok lopen er genoeg rond, waaronder ondergetekende.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:12 schreef Ludachrist het volgende:
Zou het ook afhangen van de manier waarop je gehandicapt bent en je andere eigenschappen?
En dan zijn we terug bij af.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Strikt genomen is het een sterfhuisconstructie wat betreft de Sociale Werkplaatsen.
Iedereen die daar momenteel werkt mag er blijven werken, maar er worden geen nieuwe mensen meer toegelaten tot de sociale werkplaatsen.
Uiteindelijk zal - op de zeer lange termijn - alle sociale werkplaatsen zijn gesloten, en moeten alle arbeidsgehandicapten op de reguliere arbeidsmarkt een baan zien te vinden.
Ik ben helamaal voor dit planquote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zitten heel veel mensen thuis met een WAO, Wajong of WIA, die prima kunnen typen, bijvoorbeeld. Hier op Fok lopen er genoeg rond, waaronder ondergetekende.
Ik heb zelf al meermalen gevraagd om bemiddeling in telewerken door het UWV. Maar daar bemiddelen ze niet in. Bedrijven staan telewerken toe voor eigen personeel.
Wel zou je voor jezelf kunnen beginnen. Maar bij veel handicaps is het dan onmogelijk je te verzekeren tegen tijdelijke of langdurige arbeidsongeschiktheid. Niet omdat het te duur is; ze willen je niet verzekeren.
Als bedrijven en UWV samen zouden werken om mensen die moeilijk buitenshuis kunnen werken, thuis, in loondienst, aan het werk te krijgen, dan zou dat al veel mensen helpen.
Helemaal mee eens. UWV zou met de tijd mee moeten gaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zitten heel veel mensen thuis met een WAO, Wajong of WIA, die prima kunnen typen, bijvoorbeeld. Hier op Fok lopen er genoeg rond, waaronder ondergetekende.
Ik heb zelf al meermalen gevraagd om bemiddeling in telewerken door het UWV. Maar daar bemiddelen ze niet in. Bedrijven staan telewerken toe voor eigen personeel.
Wel zou je voor jezelf kunnen beginnen. Maar bij veel handicaps is het dan onmogelijk je te verzekeren tegen tijdelijke of langdurige arbeidsongeschiktheid. Niet omdat het te duur is; ze willen je niet verzekeren.
Als bedrijven en UWV samen zouden werken om mensen die moeilijk buitenshuis kunnen werken, thuis, in loondienst, aan het werk te krijgen, dan zou dat al veel mensen helpen.
Omdat die goed tussen de andere ambtenaren past?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:37 schreef The_Temp het volgende:
Tha, als je 50 kandidaten hebt, waarom zou je dan de kandidaat nemen die al jaren thuis zit met een zware persoonlijkheidsstoornis?
Als je deze mensen aan het werk wil zetten, zul je meer moeten doen dan afspraken maken over aantallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |