abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160915858
quote:
15s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:35 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Als je dit gedrag onder vrijheid van meningsuiting wil scharen...
Als vrijheid van meningsuiting uitsluitend meelopen met de heersende opinie is, dan kun je het net zo goed afschaffen.
pi_160915893
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als vrijheid van meningsuiting uitsluitend meelopen met de heersende opinie is, dan kun je het net zo goed afschaffen.
Dus je mag roepen wat je wil, want 'vrijheid van meningsuiting'? Dacht het niet, ook dat recht heeft beperkingen.
BFF met GGMM
  donderdag 24 maart 2016 @ 18:42:27 #53
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_160915989
Daar begint de discussie al.

Als we kijken naar de leeftijd van die gastjes, zeker aanpakken. Maar het zijn wel pubers en die zeggen en denken wel vaker domme dingen.
Keihard vervolgen is wat overdreven in mijn ogen
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_160916024
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:42 schreef MissButterflyy het volgende:

Als we kijken naar de leeftijd van die gastjes, zeker aanpakken. Maar het zijn wel pubers en die zeggen en denken wel vaker domme dingen.
Je hoeft ze niet keihard te vervolgen, maar ze moeten het idee hebben dat dat wel mogelijk is. ;)
BFF met GGMM
pi_160916026
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:37 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Dus je mag roepen wat je wil, want 'vrijheid van meningsuiting'? Dacht het niet, ook dat recht heeft beperkingen.
Ik weet dat. Dat maakt het niet minder slecht dat er een strafprocedure tegen deze gasten loopt.
pi_160916088
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik weet dat. Dat maakt het niet minder slecht dat er een strafprocedure tegen deze gasten loopt.
Ik woon in Brussel, zelfs in Molenbeek. Geloof me, ze mogen hier best wat harder optreden tegen dit soort zaken. En al werkt deze ene zaak alleen al voldoende afschrikwekkend om 1 of 2 'onschuldige pubers' van hetzelfde gedrag af te houden, dan is het al geslaagd.

Het respect voor hulpdiensten, de overheid is al minimaal. Het minste dat je kan proberen af te dwingen is respect voor medemensen.
BFF met GGMM
pi_160916183
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:47 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Ik woon in Brussel, zelfs in Molenbeek. Geloof me, ze mogen hier best wat harder optreden tegen dit soort zaken. En al werkt deze ene zaak alleen al voldoende afschrikwekkend om 1 of 2 'onschuldige pubers' van hetzelfde gedrag af te houden, dan is het al geslaagd.

wat schiet je er mee op als ze het niet meer hardop zeggen maar nog wel denken?
pi_160916243
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:52 schreef computergirl het volgende:

[..]

wat schiet je er mee op als ze het niet meer hardop zeggen maar nog wel denken?
Dit kan je op 2 manieren benaderen:

1. Het zijn echt pubers die maar wat stoer doen: dan werkt het afschrikwekkend
2. Ze hebben deze gedachten echt: je gunt in elk geval personen de mogelijkheid om niet een dag na een tragedie geconfronteerd te worden met mensen die feesten om jouw tragedie in jouw buurt.
BFF met GGMM
pi_160916296
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:47 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Het respect voor hulpdiensten, de overheid is al minimaal. Het minste dat je kan proberen af te dwingen is respect voor medemensen.
Mooi man de overheid die jou gaat opleggen waar je respect voor moet hebben. Wat kan er fout gaan?
pi_160916325
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi man de overheid die jou gaat opleggen waar je respect voor moet hebben. Wat kan er fout gaan?
Dit is zo'n vreemde reactie op hetgeen ik postte, dat ik niet meer verder op jouw berichten zal reageren.
BFF met GGMM
pi_160916384
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:55 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Dit kan je op 2 manieren benaderen:

1. Het zijn echt pubers die maar wat stoer doen: dan werkt het afschrikwekkend
2. Ze hebben deze gedachten echt: je gunt in elk geval personen de mogelijkheid om niet een dag na een tragedie geconfronteerd te worden met mensen die feesten om jouw tragedie in jouw buurt.
ik snap dat laatste argument wel, maar als je radicalisering in de gaten wil houden is dit wel contra productief
pi_160916463
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:01 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik snap dat laatste argument wel, maar als je radicalisering in de gaten wil houden is dit wel contra productief
Je gaat ze toch niet kunnen stoppen vrees ik, dan liever in elk geval wat symptomenbestrijding dan helemaal niks.
BFF met GGMM
  donderdag 24 maart 2016 @ 19:03:58 #63
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_160916479
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Best wel ironisch eigenlijk
RED ONS HENNIEGOD
pi_160916803
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:59 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Dit is zo'n vreemde reactie op hetgeen ik postte, dat ik niet meer verder op jouw berichten zal reageren.
:D
pi_160916860
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

In welke cocon heb jij geleefd? Haat zaaien is dé uitzondering op de vrijheid van meningsuiting. Hoe kun je iemand meer haten dan je eigen leven willen geven om die ander te beschadigen? Of dit soort gedrag openlijk aanmoedigen?

Met juichen wanneer er zojuist een terroristische aanslag is gepleegd is geef je wat mij betreft aan dat je anti-Westerse sentimenten hebt en dus blijkbaar ook geen prijs stelt op de Westerse verworvenheden als vrijheid van meningsuiting.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2016 19:21:47 ]
pi_160916895
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:42 schreef MissButterflyy het volgende:

Vervolgen is niet nodig. Dit is alleen weer een van de vele uitingen van het onderliggende probleem/oorzaak: Een breedgedragen antipathie jegens de Westerse levensstijl, voortvloeiend uit een anti-Westerse en non-tolerante interpretatie van de Islam.
pi_160917088
Deze al voorbij gekomen? Film van vlak na de aanslag:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)huilend-de-puinhopen
I´m back.
pi_160917284
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:28 schreef Ryan3 het volgende:
Deze al voorbij gekomen? Film van vlak na de aanslag:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)huilend-de-puinhopen
Hoop het nooit mee te maken.
pi_160917335
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoop het nooit mee te maken.
Nee, dit is wel de horror.
I´m back.
pi_160917587
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dit is wel de horror.
Hier in Den Haag is er geen metro maar stel dat ik ergens zou wonen waar die er wel is zou ik toch andere manier proberen te vinden om te reizen.

En de kans is zo klein dat je de pech hebt om op zo'n plek te zijn maar toch spookt het in mijn hoofd.
pi_160917634
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:20 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Vervolgen is niet nodig. Dit is alleen weer een van de vele uitingen van het onderliggende probleem/oorzaak: Een breedgedragen antipathie jegens de Westerse levensstijl, voortvloeiend uit een anti-Westerse en non-tolerante interpretatie van de Islam.
Door mensen in westerse trainingspakken, voorzien van de laatste westerse technologische snufjes verlangend naar westerse auto's.

Toch een beetje vreemd ;)
pi_160917747
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Door mensen in westerse trainingspakken, voorzien van de laatste westerse technologische snufjes verlangend naar westerse auto's.

en in veel gevallen genieten van westerse uitkering
pi_160917750
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de hypocrisie en daarom geloof ik ook meer dat dit soort gasten gebrainwashed worden.
pi_160918074

http://nieuws.vtm.be/binn(...)roers-el-bakraoui-op

quote:
De broers El Bakraoui groeiden op in Laken. In de buurt waar de broers van afkomstig zijn wil niemand openlijk praten over hen. Toch gelooft niet iedereen dat het slechte mannen waren, hun vrienden nemen het zelfs nu nog op voor hen.

Bij de oudere generatie heerst vooral ongeloof. Ongeloof dat de politie niets doorhad. Volgens een inwoner die anoniem wil blijven, praatten de broers openlijk over wat ze van plan waren. “Mocht de buurtpolitie hier nog bestaan, was dit nooit gebeurd.”
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_160918135
quote:
En dan heb je nog van die PvdA indoctrinanten die zichzelf maar de schuld blijven geven.

Dit toont dus gewoon aan dat er gewoon een breedgedragen anti-Westers sentiment in de vorm van goedkeuring, steun en passiviteit bestaat onder een significante groep moslims.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2016 20:12:29 ]
pi_160918181
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:19 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

In welke cocon heb jij geleefd? Haat zaaien is dé uitzondering op de vrijheid van meningsuiting. Hoe kun je iemand meer haten dan je eigen leven willen geven om die ander te beschadigen? Of dit soort gedrag openlijk aanmoedigen?

Met juichen wanneer er zojuist een terroristische aanslag is gepleegd is geef je wat mij betreft aan dat je anti-Westerse sentimenten hebt en dus blijkbaar ook geen prijs stelt op de Westerse verworvenheden als vrijheid van meningsuiting.
Of dat je een kutpuber bent. Of misschien inderdaad ongeschikt. Hoe ze het bloed ook onder je nagels vandaan halen, lekker laten gaan. Weet je meteen wie je in de gaten moet houden.

Maar goed, al hadden ze een stempel VERY URGENT...dan nog werden ze gemist blijkbaar.
If you have a problem... if no one else can help... and if you can find them... maybe you can hire... The A- Team.
pi_160918203
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:13 schreef Jihawti het volgende:

[..]

Of dat je een kutpuber bent. Of misschien inderdaad ongeschikt. Hoe ze het bloed ook onder je nagels vandaan halen, lekker laten gaan. Weet je meteen wie je in de gaten moet houden.

Maar goed, al hadden ze een stempel VERY URGENT...dan nog werden ze gemist blijkbaar.
Het zijn amper volwassenen die dit soort daden plegen. Zie niet in waarom pubers minder in de gaten gehouden moeten worden dan volwassenen.
pi_160918382
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:14 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Het zijn amper volwassenen die dit soort daden plegen. Zie niet in waarom pubers minder in de gaten gehouden moeten worden dan volwassenen.
Nee ik ook niet. Dat zeg ik dan ook niet.
If you have a problem... if no one else can help... and if you can find them... maybe you can hire... The A- Team.
  donderdag 24 maart 2016 @ 20:32:49 #79
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_160918677
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

...van het einde van de vrijheid van meningsuiting. Als het verboden is om te zeggen dat een terroristische aanslag misschien wel niet zo heel erg is dan moet je zo'n tuchtprocedure starten tegen iedereen die Nelson Mandela wel een toffe peer vond.
Tuchtprocedure heb ik niet zo'n probleem mee, dat is een zaak voor de school. Zou het wel kwalijk vinden als het openbaar ministerie actie onderneemt en zo de idiotie van Frankrijk na de Charlie Hebdo aanslagen herhaalt, waar men dagen na een betoging voor de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting een hoop mensen arresteerde wegens het uiten van een foute mening...
are we infinite or am I alone
pi_160919331
Klopt het wat ik vandaag op de radio hoorde? Turkije heeft 1 van de (of meerdere) aanslagplegers eerder opgepakt en (terug)gestuurd naar Nederland/Belgie en dat er hier niks is gedaan met die gasten?
pi_160919368
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:51 schreef xaban06 het volgende:
Klopt het wat ik vandaag op de radio hoorde? Turkije heeft 1 van de (of meerdere) aanslagplegers eerder opgepakt en (terug)gestuurd naar Nederland/Belgie en dat er hier niks is gedaan met die gasten?
Dat nieuws zag ik gister al ergens voorbij komen, dus dat zal wel.
pi_160919451
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:52 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dat nieuws zag ik gister al ergens voorbij komen, dus dat zal wel.
Syriëgangers sluit je toch gewoon op? Als dat niet gaat ga je ze op zijn minst toch blijven volgen?
pi_160919898
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:54 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Syriëgangers sluit je toch gewoon op? Als dat niet gaat ga je ze op zijn minst toch blijven volgen?
hij zat niet in Syrie, maar in oost Turkije
pi_160920436
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 21:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

Is hij niet opgepakt omdat hij Syrie in wilde? Of waarom is hij opgepakt en teruggestuurd?
pi_160920673
Ik schrik elke keer toch weer van de TT. Alsof er iets nieuws is. Misschien veranderen in #nabespreking
pi_160922271
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:51 schreef xaban06 het volgende:
Volgens de Nederlandse regering heeft Turkije hem hier gedumpt zonder een verklaring. Dus geen "dit is een terrorist" maar een "alstu, deze EUburger is niet meer welkom bij ons".
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2016 @ 22:14:47 #87
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_160922653
Ik lees net dit http://www.nu.nl/terreur-(...)se-terreurlijst.html

Echt he, hoeveel fouten wil je maken als een land. Dit soort soft gedrag (niet alleen tegen terroristen, maar in het algemeen tegen criminaliteit) zorgt er toch voor dat niemand respect heeft voor de regel- en wetgeving in een land.

Ik heb dat stukje rustig gelezen en bij iedere paar zinnen viel mijn mond weer open. Er zijn zoveel fouten gemaakt m.b.t. die broers.

- Ene broer was aangehouden in Turkije en uitgezet naar Nederland/België en er is niks mee gebeurd.

- Andere broer stond op terreurlijst van USA, maar niet op die van Nederland/België. Communicatie mensen!

- Die gast is zelfs vervroegd vrijgelaten, terwijl hij vast zat voor een gewapend overval!

- Hij was voorwaardelijk vrijgelaten en heeft meerdere malen de voorwaarden geschonden. Hij werd echter niet weer opgesloten, omdat hij maar één van de acht voorwaarden had geschonden, dus dan kon het wel.

Seriously? Vinden wij het dan nog echt gek dat die gasten het geen kut boeit wat de regering, politie of wat dan ook doet/zegt. Stelletje zwakke mafkezen zijn wij hier zeg .... de tering.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2016 @ 22:19:08 #88
416575 crew  Evenstar
pi_160922785
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 21:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hij is opgepakt omdat hij Syrië in wilde.

Doet Turkije een keer iets goeds, doen wij er hier niks mee ....
pi_160923077
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:14 schreef Kyran het volgende:

- Andere broer stond op terreurlijst van USA
De halve wereld staat op die lijst
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2016 @ 22:36:06 #90
416575 crew  Evenstar
pi_160923232
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:30 schreef computergirl het volgende:

[..]

De halve wereld staat op die lijst
Sta jij er op? Sta ik er op? Nee, vast niet.

Als iemand op een terreurlijst staat dan is daar vast een aanleiding voor. Jij geeft altijd zulke makkelijke antwoorden en het valt me op dat je dingen heel erg makkelijk wegwuift. Weet niet wat je invalshoek precies is, maar het valt me wel op.
pi_160923275
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:36 schreef Kyran het volgende:

[..]

Als iemand op een terreurlijst staat dan is daar vast een aanleiding voor. Jij geeft altijd zulke makkelijke antwoorden en het valt me op dat je dingen heel erg makkelijk wegwuift. Weet niet wat je invalshoek precies is, maar het valt me wel op.
Ach ja, de PKK staat er ook op. Ook op de Europese terreurlijst, maar toch staat Brussel toe dat ze een tent op zetten en demonstreren. Blijkbaar boeit het ze niet echt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2016 @ 22:41:54 #92
416575 crew  Evenstar
pi_160923364
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:38 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ach ja, de PKK staat er ook op. Ook op de Europese terreurlijst, maar toch staat Brussel toe dat ze een tent op zetten en demonstreren. Blijkbaar boeit het ze niet echt.
Inderdaad, dus het is weer een te softe aanpak waardoor het misgaat. Iemand komt niet opeens op een terreurlijst. Ik zeg niet dat iedereen die daar op staat ook daadwerkelijk een terrorist is of meteen opgepakt moet worden, maar een beetje opletten mag wel zeg.

Hoeveel meer "red flags" moet iemand hebben?

Gewapend overval, carjacking, voorwaarde van vrijlaten schenden door om te gaan met een ex-gedetineerde, Syrië proberen binnen te komen en Turkije uitgezet worden, niet op komen dagen bij gesprek met je reclasseringsambtenaar, niet op komen dagen bij een rechtszaak.

Wat moet iemand tegenwoordig nog doen om opgepakt te worden?

Dat hele gedoe met PKK in België is net zo iets. Ze staan op een freaking terreurlijst, dus hoe laat je zoiets toe? Haal ze of van die lijst af en zeg dat PKK geen terroristische organisatie is of laat ze op het lijstje staan, maar pak ze dan ook keihard aan. Je kan niet beide kanten te vriend houden.
pi_160923491
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:36 schreef Kyran het volgende:

[..]

geen idee, maar een arabische of indonesische naam is al genoeg volgens mij. Of twitteren dat je niet van donuts houdt
pi_160923640
Uitstekend interview door Jan Roos met Wim van Rooy.

Exact wat ik zelf al regelmatig schrijf: Er is geen gematigde islam, de islam is een militaire beweging.
  donderdag 24 maart 2016 @ 23:21:08 #95
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_160924394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 22:14 schreef Kyran het volgende:
Ik lees net dit http://www.nu.nl/terreur-(...)se-terreurlijst.html

Echt he, hoeveel fouten wil je maken als een land. Dit soort soft gedrag (niet alleen tegen terroristen, maar in het algemeen tegen criminaliteit) zorgt er toch voor dat niemand respect heeft voor de regel- en wetgeving in een land.

Ik heb dat stukje rustig gelezen en bij iedere paar zinnen viel mijn mond weer open. Er zijn zoveel fouten gemaakt m.b.t. die broers.

- Ene broer was aangehouden in Turkije en uitgezet naar Nederland/België en er is niks mee gebeurd.

- Andere broer stond op terreurlijst van USA, maar niet op die van Nederland/België. Communicatie mensen!

- Die gast is zelfs vervroegd vrijgelaten, terwijl hij vast zat voor een gewapend overval!

- Hij was voorwaardelijk vrijgelaten en heeft meerdere malen de voorwaarden geschonden. Hij werd echter niet weer opgesloten, omdat hij maar één van de acht voorwaarden had geschonden, dus dan kon het wel.

Seriously? Vinden wij het dan nog echt gek dat die gasten het geen kut boeit wat de regering, politie of wat dan ook doet/zegt. Stelletje zwakke mafkezen zijn wij hier zeg .... de tering.
De Amerikanen zeggen dat ze VOOR DINSDAG op de lijst stonden. So fucking what?! De Belgische en franse veiligheidsdiensten kenden hen ook reeds voor dinsdag, want hun namen doken op in het onderzoek naar de aanslagen in Parijs.
"Vóór dinsdag" betekent niet dat ze reeds op 14 juli, mmanden vóór de aanslagen in Parijs, op de Amerikaanse lijst stonden.
quote:
According to two U.S. officials, Khalid and Ibrahim El Bakraoui were known to U.S. counter terrorism authorities prior to Tuesday morning.
Sinds ie teruggekeerd is uit Turkije was ie spoorloos, dus konden ze hem sowieso niet arresteren.
are we infinite or am I alone
pi_160924653
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 20:54 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Turkije, het land dat je oppakt als je iets slechts over Erdogan schrijft, zag schijnbaar geen reden om hem zelf vast te houden. Dus schoppen we hem maar richting EU, proberen jullie het eens.
.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2016 @ 23:39:07 #97
416575 crew  Evenstar
pi_160924849
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 23:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Turkije, het land dat je oppakt als je iets slechts over Erdogan schrijft, zag schijnbaar geen reden om hem zelf vast te houden. Dus schoppen we hem maar richting EU, proberen jullie het eens.
Waarom moet Turkije hem daar houden? Het was iemand met een Belgisch paspoort. Als ze normaal gesproken iemand met een EU paspoort aanhouden is het meteen gehuil vanuit de EU. Hij wilde de grens oversteken naar Syrië en Turkije heeft dit voorkomen en gezegd dat hij het land uit moest en uiteindelijk uitgezet naar Nederland.

Kan Nederland nog wat van leren.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben één van de grootste tegenstanders die je kan vinden als het op Erdogan aankomt, maar hier heeft Turkije goed gehandeld en is het echt de schuld van Nederland/België dat ze iedereen maar binnenlaten.
pi_160924946
Aanslag nabij Parijs verijdeld lees ik net.
pi_160924973
Met elke nieuwe aanhouding komt natuurlijk een schat aan informatie vrij.
pi_160925018
HLN_BE twitterde op donderdag 24-03-2016 om 23:43:07 Politieactie aan de gang in Brussel: zes aanhoudingen https://t.co/RqZQXrRPN8 #hln https://t.co/vwotQLMTAt reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')