Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je moet hier wel mee op letten.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Steeds maar zaken als werkloosheid en armoede (een relatief begrip) erbij slepen is pas simplisme. Criminaliteit is een keuze; religie trouwens ook. En radicalisering ook.
Deze man schrijft gewoon vanuit zijn ervaring en ik denk dat hij de vinger perfect op de zere plek legt. Het strookt ook met wat blijkt uit grote onderzoeken: grote groepen moslims in een land als Nederland (en vast ook België) voelen zich in eerste instantie moslim, daarna Turk/Marokkaan en daarna wellicht nog Nederlander/Belg.
Ze leven in hun eigen mini-samenleving, steeds meer afgesloten van de onze. En ze houden elkaar de handen boven het hoofd.
Volgens mij steekt de westerse samenleving al decennia een uitgestoken hand en open portemonnee uit, waar alleen maar in wordt gespuugd door een groep moslims die zodanig groot en aanwezig is dat hij kleur geeft aan het algemene beeld wat wij van moslims krijgen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je moet hier wel mee op letten.
Als we alle moslims gaan wantrouwen, heeft IS zijn zin. Hun doel is om moslims en niet-moslims in Europa tegen elkaar op te zetten.
Misschien zijn die jongens die ik hier in de wijk gewoon groet, ook wel bezig met radicaliseren. Dat zie je niet aan hun neus. Ik ga ervan uit dat dit niet het geval is, maar ben niet verbaasd als het straks wel zo blijkt te zijn.
Als mensen ergens onterecht van verdacht worden, is de kans natuurlijk groter dat ze dan maar aan die verwachtingen gaan voldoen. Want ze worden verdacht door de buurt, door werkgevers, door politie, door OV-personeel en ga nog maar even door.
Laten we vooral allemaal proberen om samen te werken tegen dit kwaad.
Niet de islam, niet moslims, maar terroristen/IS
Hoe weet jij nou wat ISIS wil? Hoe weet je uberhaubt of die moordenaars in opdracht van ISIS handelden, of uit persoonlijke overtuiging?quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:27 schreef Gia het volgende:
Als we alle moslims gaan wantrouwen, heeft IS zijn zin. Hun doel is om moslims en niet-moslims in Europa tegen elkaar op te zetten.
Er is in het testament van de jongens met explosieven ook niets terug te lezen over een religieuze motivatie of IS las ik.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:30 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou wat ISIS wil? Hoe weet je uberhaubt of die moordenaars in opdracht van ISIS handelden, of uit persoonlijke overtuiging?
Het is echt ontzettend irritant dat iedereen, ook in de media, maar roept van "Doe niet xxx, want dat is precies wat ISIS wil", zonder enige data om die beweringen te onderbouwen.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:30 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou wat ISIS wil? Hoe weet je uberhaubt of die moordenaars in opdracht van ISIS handelden, of uit persoonlijke overtuiging?
Het is echt ontzettend irritant dat iedereen, ook in de media, maar roept van "Doe niet xxx, want dat is precies wat ISIS wil", zonder enige data om die beweringen te onderbouwen.
Ook dit klopt, maar verwezenlijk je die verandering door een groep, ook dat deel dat wel westers denkt, dwars te gaan zitten.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:26 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Jouw normen hoeven ook niet te stroken met de westerse samenleving, zolang je er gewoon in participeert en niet actief of passief een islamitische revolte faciliteert.
In de westerse wereld zijn kansen genoeg, maar het wij-zij denken van uit die bepaalde anti-westerse interpretatie van de Islam zorgt per definitie al voor een onbegrip, uitsluiting en frustratie bij die jongeren en daarmee voor een voedingsbodem voor excessen. Wie of wat is dan het probleem? Mij lijkt het dat de aanpasbare variabele dat anti-westerse denken is, want het westerse is een omstandigheid die niet gaat veranderen.
Het is geen goedpraten. Het is onzin om van de ene collega bepaald gedrag verdacht te vinden, terwijl je dat van een andere collega niet verdacht vindt, omdat de eerste toevallig moslim is.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:30 schreef kapiteintje het volgende:
De tijd van goedpraten is voorbij. We ontvangen ze nog altijd graag en met open armen, maar in godsnaam doe íets van moeite om ook onze levenswijze tegemoet te komen en te begrijpen.
Wie zegt er hier dat ze dat doen dan? Dit snapt elk weldenkend mens toch wel?quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is geen goedpraten. Het is onzin om van de ene collega bepaald gedrag verdacht te vinden, terwijl je dat van een andere collega niet verdacht vindt, omdat de eerste toevallig moslim is.
Ik heb het helemaal niet over vertroetelen, nog meer geven, nog meer knuffelen, maar juist over ze behandelen zoals we alle Nederlanders behandelen.
Ik ben sterk voorstander van het wijzigen van de grondwet op het punt 'vrijheid van geloof'. Er wordt teveel opgehangen aan deze wet, teveel misbruik van gemaakt. Wmb mag je geloven wat je wilt, maar in je eigen tijd, in je eigen omgeving. De wet moet voor iedereen gelijk zijn, ongeacht uitzonderingen. Geen uitzonderingen om geloofsredenen of culturele redenen.
Oftewel: Behandel iedereen in Nederland als een Nederlander.
Als er een wet is die het rondlopen met gezichtsbedekking verbiedt, dan moet dat voor iedereen in Nederland gelden, zonder één uitzondering. Als dat wil zeggen dat je met carnaval geen masker op mag, m.u.v. meelopers in een optocht, voor de duur van die optocht, dan is dat maar zo.
Als je zonder pet op een pasfoto voor een paspoort moet, terwijl je altijd een pet draagt en er dus altijd zo uitziet, dan moet dit ook gelden voor hoofddoekjes.
Maar ga willekeurige moslims niet met argusogen nakijken alsof ze ieder moment kunnen ontploffen. Helemaal nergens voor nodig.
Nee niet dus... (of althans hier is weldenkend het begrip dat gedefinieerd moet worden)quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Wie zegt er hier dat ze dat doen dan? Dit snapt elk weldenkend mens toch wel?
Er wordt hier gesproken over moslimcollega's met verdacht gedrag melden bij de politie.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Wie zegt er hier dat ze dat doen dan? Dit snapt elk weldenkend mens toch wel?
Isis heeft een tijdschrift waarin ze nu dit precies roepen, vanaf het begin.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:30 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
We weten nog niet eens of die dudes in opdracht van ISIS handelden.....quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:59 schreef Jihawti het volgende:
Isis heeft een tijdschrift waarin ze nu dit precies roepen, vanaf het begin.
Dat laatste week ik zo net nog niet. Ik heb Turkse ouders, ben zelf geboren in Nederland. Je kan aan mij duidelijk zien dat ik geen Nederlander ben, toch heb ik nooit het gevoel dat ik verdacht ben. Ik word nooit aangehouden uit het niks, ik word nooit gediscrimineerd en ik word nooit aangesproken over dat ik geen Nederlander ben. Ik heb nooit het idee gehad dat ik anders word behandeld dan een Nederlander met blauwe ogen en blond haar.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je moet hier wel mee op letten.
Misschien zijn die jongens die ik hier in de wijk gewoon groet, ook wel bezig met radicaliseren. Dat zie je niet aan hun neus. Ik ga ervan uit dat dit niet het geval is, maar ben niet verbaasd als het straks wel zo blijkt te zijn.
Als mensen ergens onterecht van verdacht worden, is de kans natuurlijk groter dat ze dan maar aan die verwachtingen gaan voldoen. Want ze worden verdacht door de buurt, door werkgevers, door politie, door OV-personeel en ga nog maar even door.
Laten we vooral allemaal proberen om samen te werken tegen dit kwaad.
Niet de islam, niet moslims, maar terroristen/IS
Van wie zou dit wel of niet mogen? Heeft god 6000 jaar geleden een stel regels opgesteld waar wij nu voor altijd aan vast zitten of zo? Ik weet niet wat de wet hierover zegt, maar ik weet wel dat wetten er zijn om ons te dienen en dat de politiek er is om wetten aan te passen, te verwijderen of nieuwe te verzinnen zou dat nodig blijken te zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:31 schreef skysherrif het volgende:
Weet iemand of het mag, om bijvoorbeeld mensen in molenbeek waarvan bekend is dat ze aan het radicaliseren zijn nu preventief op te pakken/vast te zetten naar aanleiding van de terroristische aanvallen?
Je quote mij, maar ik heb het helemaal niet over kansarme jongeren in mijn post!quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:03 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat laatste week ik zo net nog niet. Ik heb Turkse ouders, ben zelf geboren in Nederland. Je kan aan mij duidelijk zien dat ik geen Nederlander ben, toch heb ik nooit het gevoel dat ik verdacht ben. Ik word nooit aangehouden uit het niks, ik word nooit gediscrimineerd en ik word nooit aangesproken over dat ik geen Nederlander ben. Ik heb nooit het idee gehad dat ik anders word behandeld dan een Nederlander met blauwe ogen en blond haar.
Er bestaan geen kansarme jongeren in Nederland. Als je hier vindt dat je kansarm bent dan weet je gewoon niet om te gaan met je kansen. Daarom geloof ik niet zo in dat "ja, maar dat speelt vooral onder de kansarme jongeren". Mijn ouders zijn niet rijk, nooit echt veel geld gehad. Mijn moeder is arbeidsongeschikt, mijn vader heeft zich te pleuris gewerkt in een fabriek en is nu met pensioen. Toch hebben zij het goed en heb ik kunnen studeren, mede door de kansen die de staat aanbiedt aan te pakken en er iets nuttigs mee te doen.
Mijn ouders zijn ZEER gematigde moslims. Dragen geen hoofddoek, bidden niet vijf keer per dag en volgens mij heeft geen van beiden ooit een moskee van binnen gezien (behalve die als musea dienen). Mij hebben ze altijd vrijgelaten in wat ik doe of geloof. Heb nu een Nederlandse vrouw en ben geen moslim.
Waarom vertel ik dit? Omdat ik genoeg heb van al dat gezeik over dat dit vooral voorkomt bij kansarme jongeren. Nogmaals, er bestaan geen kansarme jongeren in Nederland. Alleen jongeren die of hun kansen niet weten te benutten of jongeren die hun kansen niet willen benutten. Het is namelijk veel makkelijker om van alle daken te schreeuwen dat je gediscrimineerd wordt en ondertussen lekker "veilig" met je eigen soort om blijft gaan.
Probleem is dus niet dat ze kansarm zijn. Probleem is dat ze niet kansrijk willen zijn en liever op een kluitje blijven zitten en zo dus idiote ideeën en denkbeelden kunnen krijgen die ze baseren op de Islam.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:03 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat laatste week ik zo net nog niet. Ik heb Turkse ouders, ben zelf geboren in Nederland. Je kan aan mij duidelijk zien dat ik geen Nederlander ben, toch heb ik nooit het gevoel dat ik verdacht ben. Ik word nooit aangehouden uit het niks, ik word nooit gediscrimineerd en ik word nooit aangesproken over dat ik geen Nederlander ben. Ik heb nooit het idee gehad dat ik anders word behandeld dan een Nederlander met blauwe ogen en blond haar.
Er bestaan geen kansarme jongeren in Nederland. Als je hier vindt dat je kansarm bent dan weet je gewoon niet om te gaan met je kansen. Daarom geloof ik niet zo in dat "ja, maar dat speelt vooral onder de kansarme jongeren". Mijn ouders zijn niet rijk, nooit echt veel geld gehad. Mijn moeder is arbeidsongeschikt, mijn vader heeft zich te pleuris gewerkt in een fabriek en is nu met pensioen. Toch hebben zij het goed en heb ik kunnen studeren, mede door de kansen die de staat aanbiedt aan te pakken en er iets nuttigs mee te doen.
Mijn ouders zijn ZEER gematigde moslims. Dragen geen hoofddoek, bidden niet vijf keer per dag en volgens mij heeft geen van beiden ooit een moskee van binnen gezien (behalve die als musea dienen). Mij hebben ze altijd vrijgelaten in wat ik doe of geloof. Heb nu een Nederlandse vrouw en ben geen moslim.
Waarom vertel ik dit? Omdat ik genoeg heb van al dat gezeik over dat dit vooral voorkomt bij kansarme jongeren. Nogmaals, er bestaan geen kansarme jongeren in Nederland. Alleen jongeren die of hun kansen niet weten te benutten of jongeren die hun kansen niet willen benutten. Het is namelijk veel makkelijker om van alle daken te schreeuwen dat je gediscrimineerd wordt en ondertussen lekker "veilig" met je eigen soort om blijft gaan.
Probleem is dus niet dat ze kansarm zijn. Probleem is dat ze niet kansrijk willen zijn en liever op een kluitje blijven zitten en zo dus idiote ideeën en denkbeelden kunnen krijgen die ze baseren op de Islam.
Wat mij betreft pakken ze als eerste die jongeren op die op scholen aan het applaudisseren waren na de aanslagen in Parijs en/of Brussel. Oppakken, paspoorten afpakken en samen met de ouders meteen een enkeltje zandbak geven. Zolang we dit niet durven te doen in Nederland (en in Europa zelfs) komen we nooit verder. Dit zijn de terroristen van morgen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:06 schreef tfors het volgende:
[..]
Van wie zou dit wel of niet mogen? Heeft god 6000 jaar geleden een stel regels opgesteld waar wij nu voor altijd aan vast zitten? Ik weet niet wat de wet hierover zegt, maar ik weet wel dat wetten er zijn om ons te dienen en dat de politiek er is om wetten aan te passen, te verwijderen of nieuwe te verzinnen zou dat nodig blijken te zijn.
Ja, sorry ging een beetje kromquote:Op donderdag 24 maart 2016 14:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Je quote mij, maar ik heb het helemaal niet over kansarme jongeren in mijn post!
... en toen ik toch bezig was ging ik meteen even door op iets anders! Sorry was niet persoonlijk bedoeldquote:Als mensen ergens onterecht van verdacht worden, is de kans natuurlijk groter dat ze dan maar aan die verwachtingen gaan voldoen. Want ze worden verdacht door de buurt, door werkgevers, door politie, door OV-personeel en ga nog maar even door.
Ik blijf me afvragen waaraan je ziet dat ze radicaliseren?quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:06 schreef tfors het volgende:
[..]
Van wie zou dit wel of niet mogen? Heeft god 6000 jaar geleden een stel regels opgesteld waar wij nu voor altijd aan vast zitten? Ik weet niet wat de wet hierover zegt, maar ik weet wel dat wetten er zijn om ons te dienen en dat de politiek er is om wetten aan te passen, te verwijderen of nieuwe te verzinnen zou dat nodig blijken te zijn.
Okay daar heb je een punt kansloze jongeren dan... Misschien ben ik te geforceerd opzoek naar iets maar ik heb het gevoel dat je zoiets als wat deze belgen gedaan hebben niet zomaar doet, dat daar een reden voor moet zijn, iets aan ten grondslag moet liggen. Maar het kan zijn dat het gewoon compleet random is.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:03 schreef Kyran het volgende:
[..]
Naar Syrie reizen. Als we eens beginnen met dudes die terugkomen van het moord en rapefest in Syrie op te pakken. Zou een mooi begin zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:11 schreef Gia het volgende:
Nogmaals, wat is verdacht gedrag? Waar moeten we dan opletten?
Dat betekent niet dat je counterinsurgency taktieken kan toepassen om ze te bestrijden. typisch voorbeeld van iemand die denkt dat de oplossingen uit zijn "vakgebied" overal toepasbaar zijn. Als dat zo was dan zouden we geen onderscheid maken tussen counterterrorism en counterinsurgency... Die gasten willen terreur zaaien, that's all. Die zijn niet bezig met gebied te veroveren of regime change in Europa te bereiken, dan moet je ook niet afkomen met theorieën van Von Clausewitz.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Steeds maar zaken als werkloosheid en armoede (een relatief begrip) erbij slepen is pas simplisme. Criminaliteit is een keuze; religie trouwens ook. En radicalisering ook.
Deze man schrijft gewoon vanuit zijn ervaring en ik denk dat hij de vinger perfect op de zere plek legt. Het strookt ook met wat blijkt uit grote onderzoeken: grote groepen moslims in een land als Nederland (en vast ook België) voelen zich in eerste instantie moslim, daarna Turk/Marokkaan en daarna wellicht nog Nederlander/Belg.
Ze leven in hun eigen mini-samenleving, steeds meer afgesloten van de onze. En ze houden elkaar de handen boven het hoofd.
Hij vertaalt COG als zwaartekracht ipv zwaartepunt btw. Lijkt me trouwens een beperkt inzicht in counterinsurgency te hebben als ie denkt dat COG in alle gevallen doorslaggevend is. Om FM 3-24 te quoten:quote:Deze bevolking noemen wij: center of gravity (COG), oftewel zwaartekracht. Dit houdt globaal in dat elke groepering die actief is in een bepaalde regio steun moet krijgen van deze COG. Zonder COG zullen zij niet kunnen bestaan en krijgen zij dus geen vaste voet aan de grond. Deze steun kan bijvoorbeeld bestaan uit het bieden van onderdak, logistiek, rekrutering, etcetera.
http://usacac.army.mil/cac2/Repository/Materials/COIN-FM3-24.pdfquote:In model making, the model describes an approach to the COIN campaign, initially as a hypothesis. The model includes operational terms of reference and concepts that shape the language governing the conduct (planning, preparation, execution, and assessment) of the operation. It addresses questions like these: Will planning, preparation, execution, and assessment activities use traditional constructs like center of gravity, decisive points, and LLOs? Or are other constructs—such as leverage points, fault lines, or critical variables—more appropriate to the situation?
Dit zou wmb inderdaad mogen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:12 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Naar Syrie reizen. Als we eens beginnen met dudes die terugkomen van het moord en rapefest in Syrie op te pakken. Zou een mooi begin zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |