quote:Doden en gewonden na aanslagen in Brussel
Bij aanslagen in Brussel op luchthaven Zaventem en bij metrostation Maalbeek zijn dinsdagochtend doden en gewonden gevallen.
Bij een vertrekhal op de Brusselse luchthaven waren rond 8.00 uur twee explosies. Volgens de brandweer zijn als gevolg van de ontploffingen zeker elf doden gevallen. Het gaat om een zelfmoordaanslag, bevestigt het Belgische federaal parket.
Ooggetuigen vertellen aan het Belgische persbureau Belga dat er voorafgaand aan de explosies is geschoten en dat er in het Arabisch is geschreeuwd. De autoriteiten kunnen dit niet bevestigen. Ook berichten van het Koerdische nieuwsorgaan Rudaw dat terreurbeweging IS de aanslagen heeft opgeëist, zijn niet bevestigd.
De explosies waren in de vertrekhal van Zaventem, bij SN Brussels Airlines en bij de balie van American Airlines.
Aanslagen Brussel
Metrostations
De explosie in het centrum van Brussel was in een metrostel tussen de stations Kust-West en Maalbeek. Ook hier ging het volgens het federaal parket om een zelfmoordaanslag. Berichten over meerdere dodelijke slachtoffers zijn vooralsnog niet door de Belgische autoriteiten bevestigd.
Het dreigingsniveau in België is opgeschaald naar het hoogste niveau, van 3 naar 4, en er is een rampenplan in werking getreden. Het openbaar vervoer in Brussel is stilgelegd. Metro's, bussen en treinen rijden niet.
De NS laat geen treinen rijden van en naar België. Station Hoofddorp is dinsdag rond 11.15 uur ontruimd en hermetisch afgesloten. Ook bussen rijden vanaf Schiphol niet naar Hoofddorp. Het arrestatieteam is ingezet. Een verband met de aanslagen in Brussel is niet door de autoriteiten bevestigd.
Dreigingsniveau
De Belgische premier Charles Michel roept zijn landgenoten op het huis niet te verlaten als dat niet nodig is. Eerder gold deze waarschuwing alleen voor de inwoners van Brussel. De grens tussen België en Frankrijk wordt gesloten. België zendt 225 militairen naar Brussel.
De omgeving van het kantoor van premier Michel en het parlement in Brussel worden ontruimd. Ook is het centraal station van de Vlaamse hoofdstad Antwerpen ontruimd.
Michel gaf rond 11.45 uur een persconferentie. "We vreesden een terroristische aanslag en dat is gebeurd", aldus Michel. Hij roept de Belgen op "solidair te blijven in deze moeilijke omstandigheden".
Frankrijk zet 1.600 extra agenten in bij de grenzen. Gare du Nord, een belangrijk treinstation in Parijs, is afgesloten.
Nederland
In Nederland worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen, meldt de Nationale Coördinator Terreurbestrijding en Veiligheid (NCTV).
Aan de zuidgrens van Nederland en op de vliegvelden Schiphol, Eindhoven en Rotterdam komen extra controles. Ook komt er extra politie op de treinstations in de vier grote steden en op de stations van Roosendaal, Breda en Arnhem.
Het treinverkeer van en naar Brussels Airport is stilgelegd. Alle vluchten zijn geannuleerd. Het vliegverkeer dat onderweg was naar Brussel, wordt omgeleid naar Schiphol.
Patrouilles
De eerste vluchten die moesten uitwijken zijn inmiddels geland op Schiphol, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Zeker negen vliegtuigen die eigenlijk op Zaventem hadden moeten landen, konden terecht op Schiphol. Een ander vliegtuig landde op het vliegveld van Maastricht.
Live Blogsquote:Nieuwe huiszoekingen in Brussel na aanslagen
De politie in Brussel zoekt actief naar mensen, onder meer met patrouilles op straat, na de aanslagen vandaag in Brussel.
Gerechtelijke bronnen hebben aan de Franstalige omproep RTBF meegedeeld dat in de regio Brussel huiszoekingen aan de gang zijn. De veiligheidsdiensten zouden op zoek zijn naar verdachten van de aanslagen van vandaag. Ook politiepatrouilles op straat zoeken naar verdachten.
bron: http://nos.nl/artikel/209(...)entem-verspreid.htmlquote:Belgische media hebben een foto in handen van de drie vermoedelijke daders van de aanslagen op de luchthaven Zaventem. De mannen lopen achter een bagagekarretje. De foto zou door de politie zijn getwitterd, terwijl het beeld eigenlijk voor intern gebruik was.
Of zij allemaal zijn omgekomen, is niet duidelijk. Bij de aanslagen in de vertrekhal gingen kort na elkaar twee bommen af. De Belgische minister Reynders van Buitenlandse Zaken zei eerder vandaag dat er rekening mee wordt gehouden dat er nog een dader voortvluchtig is. Het gevaar is nog niet geweken, waarschuwde hij.
http://www.telegraaf.nl/f(...)d_The_Passion__.htmlquote:Omdat men vreest over een mogelijke aanslag bij The Passion heeft de politie, gemeente Amersfoort en de producent van The Passion besloten om dinsdagmiddag overleg te voeren over de veiligheid.
Het jaarlijkse tv-spektakel rond Pasen is donderdagavond op en rond het Eemplein. Er zijn al veel veiligheidsmaatregelen van kracht. "The Passion is altijd al maximaal voorbereid door de politie, overheid en organisatie", zegt een woordvoerder van de EO.
Doelwit
Amersfoorters spreken hardop hun angst uit over een mogelijke aanslag bij The Passion. Op Facebook zeggen mensen niet meer naar het Eemplein te willen na 'Brussel'. "Na vandaag, de aanslagen in Brussel....ik denk niet dat ik kom. Het is een Christelijk FEEST..angst in mijn hart. En wellicht een ( Paas ) spreekwoordelijk gezegde : ''....ik kies eieren voor mijn geld...'''en ga de uitzending via tv volgen", schrijft iemand als reactie. "Durf ik nog wel naar The Passion donderdag? Lijkt me een ideaal doelwit voor een aanslag",laat een ander weten via Twitter.
"Er zijn al afspraken met politie en gemeenten. En er zijn nog geen nieuwe maatregelen genomen, ook omdat het nieuws zich nu nog snel opvolgt."
Er zijn veel posts verwijderd.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
[off topic]Hoe kan het dat het vorige topic pas na 316 posts sloot?[/off topic]
door de weggehaalde posts.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
Dat gebeurt als er posts verwijderd worden.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
Omdat er een aantal posts verwijderd zijn, maar de postcount dat niet telt als je je pagina niet vernieuwd.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
Ijverige mods die nutteloze posts verwijderenquote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
Het is eerder gebeurd ivm AZC's he, de politie die langskomt om te adviseren over meningsuitingen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:31 schreef starla het volgende:
[..]
Ik geloof die hele tweet eigenlijk niet.
twitter:ADnl twitterde op dinsdag 22-03-2016 om 15:35:22Belgische minister van veiligheid kondigt drie dagen van nationale rouw aan https://t.co/LgqAF1X3M1 reageer retweet
ja er zijn dus posts verwijdert...zeg maar.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef Coelho het volgende:
twitter:HLN_BE twitterde op dinsdag 22-03-2016 om 15:35:36Dit zijn de verdachten van de aanslag in #Zaventem ! #hln https://t.co/sJ7gQRTJhb https://t.co/V5hQGf8t6j reageer retweet
denk je nou echt dat dit simpel is om uit te voeren?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:37 schreef Childofthe90s het volgende:
Er zijn mensen met kalasjnikovs en bomgordels in Brussel. Vervolgens worden deze op drukke plekken gebruikt. Waarom zijn er dan allemaal 'experts' die ons vertellen dat je zoiets niet even plant, volgens mij zijn dit de meest simpele vormen van een aanslag uitvoeren.
Bomgordels moeten gemaakt worden, die liggen normaal gesproken niet in een schuurtje opgeslagen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:37 schreef Childofthe90s het volgende:
Er zijn mensen met kalasjnikovs en bomgordels in Brussel. Vervolgens worden deze op drukke plekken gebruikt. Waarom zijn er dan allemaal 'experts' die ons vertellen dat je zoiets niet even plant, volgens mij zijn dit de meest simpele vormen van een aanslag uitvoeren.
Je wilt Belgen tegenhouden?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:33 schreef matthias24 het volgende:
lieve mensen word het nou niet eens tijd dat de grenzen gesloten worden.
Ze hebben een islamitische uiterlijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:36 schreef Infection het volgende:
[ afbeelding ]twitter:HLN_BE twitterde op dinsdag 22-03-2016 om 15:35:36Dit zijn de verdachten van de aanslag in #Zaventem ! #hln https://t.co/sJ7gQRTJhb https://t.co/V5hQGf8t6j reageer retweet
Ja.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:38 schreef matthias24 het volgende:
[..]
denk je nou echt dat dit simpel is om uit te voeren?
Omdat je niet ff een ak koopt en bommen maakt in je huis binnen 3 dagen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:37 schreef Childofthe90s het volgende:
http://speld.nl/2016/03/22/nederland-preventief-ontruimd/quote:Het kabinet is begonnen aan het preventief ontruimen van Nederland naar aanleiding van de aanslagen in Brussel. De regering wil het zekere voor het onzekere nemen en alles goed doorzoeken voordat het land weer wordt vrijgegeven.
Rutte: “Op dit moment is er geen concrete dreiging en gaan we uit voorzorg Nederland ontruimen. Ik roep alle 17 miljoen Nederlanders op rustig het land te verlaten. De angst mag niet regeren.”
Rutte verwacht dat de evacuatie soepel zal verlopen. Naar verwachting kunnen de eerste inwoners vanavond al weer terug naar huis. Let op: dit is GEEN oefening!
Ja ik was net aan het typen dat het me sterk leek dat er bij The Passion een aanslag gepleegd zou worden na zo'n grote aanslag als deze, maar voordat ik op Invoeren klikte, bedacht ik me eigenlijk: "Waarom niet?"quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:37 schreef Childofthe90s het volgende:
Het lijken wel reizigers, zo met zo'n bagagetrolleyquote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:38 schreef superniger het volgende:
[..]
Ze hebben een islamitische uiterlijk.
Ja, maar die hadden ze dus al. Bij de NOS zei zo'n expert, dat dit geen reactie kan zijn op de arrestatie van Abdeslam, want "zoiets organiseer je niet binnen drie dagen".quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Bomgordels moeten gemaakt worden, die liggen normaal gesproken niet in een schuurtje opgeslagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |