Een kan aan de weg?quote:Op maandag 21 maart 2016 14:05 schreef spierbal het volgende:
Hallo juristen eb brammetjes en vrienden van de officiers ik heb een vraag aan jullie.
Vandaag reed ik over een weg van 30 km/u. Op deze weg naderde ik een zebrapad en voor het zebrapad stond er een vrachtwagen stil en was aan het uitladen/lossen.
Aan die kan hing er een stilstaan verbod voor die kan aan de weg, en hij stond ook stil, in de 5 meter voor een zebrapad wat ook niet mag. Nu naderde ik al stapvoets de zebrapad vanwege de onoverzichtelijke situatie en niet wetende of er wat achter de vrachtwagen vandaan kwam.
Maar stel nou en dit wordt dus mijn vraag. Stel nou als er een voetganger over het zebrapad liep, die zag ik te laat ondanks ik mijn snelheid en dergelijke had aangepast maar stel nou ik zou de voetganger over het hoofd of te laat zien en hier een aanrijding mee krijgen.
Wordt dan de schuld volledig op mij verhaald, of is de vrachtwagen ook deels aansprakelijk/schuldig voor het feit voor binnen in de 5m van een zebrapad stilstaan en het stilstaan verbod negeren waardoor er een gevaarlijke situatie wordt gecreëerd en andere weggebruikers in gevaar brengt?
Dit vroeg ik mij even af.
Dit denk ikquote:Op maandag 21 maart 2016 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Tevens, een "stilstaan-verbod"? Wat is dat?
Tja, dat heeft niks te maken met laden en lossen.quote:
Jawel, bij zo'n bord mag je niet stilstaan en ook niet laden en lossen.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:26 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tja, dat heeft niks te maken met laden en lossen.
Lekker hoor hoeveel geld heb je geïncasseerd.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:22 schreef blomke het volgende:
Mij overkomen, automobiliste draaide voor alle schuld + kosten op. Te hard gereden.
Wat versta jij onder 'snelheid aanpassen' als je blijkbaar toch zo hard reed dat je niet meer kunt stoppen voor een overstekende voetganger op een plek waar je n.b. overstekende voetgangers verwacht?quote:Op maandag 21 maart 2016 14:05 schreef spierbal het volgende:
Maar stel nou en dit wordt dus mijn vraag. Stel nou als er een voetganger over het zebrapad liep, die zag ik te laat ondanks ik mijn snelheid en dergelijke had aangepast maar stel nou ik zou de voetganger over het hoofd of te laat zien en hier een aanrijding mee krijgen.
Even nagekeken. Jullie hebben gelijk. Verbod op stilstaan is idd ook een verbod op laden en lossen.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jawel, bij zo'n bord mag je niet stilstaan en ook niet laden en lossen.
Nieuwe spijkerbroek.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:37 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Lekker hoor hoeveel geld heb je geïncasseerd.
Ja nogal wiedes, hoe wil jij laden en lossen als je niet mag stilstaan?quote:Op maandag 21 maart 2016 14:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Even nagekeken. Jullie hebben gelijk. Verbod op stilstaan is idd ook een verbod op laden en lossen.
Neemt natuurlijk nog niet weg dat de automobilist in de OP te hard rijdt voor de omstandigheden en dus fout is.
Er kan wel een onderbord hangen waarop een uitzondering gemaakt wordt voor laden en lossen.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Even nagekeken. Jullie hebben gelijk. Verbod op stilstaan is idd ook een verbod op laden en lossen.
Neemt natuurlijk nog niet weg dat de automobilist in de OP te hard rijdt voor de omstandigheden en dus fout is.
Acht steeds meer 50km wegen die verlaagd worden naar 40 of 30km. Dan halen ze de zebrapaden niet axhteraf weg.quote:Op maandag 21 maart 2016 16:37 schreef ThaBrain het volgende:
In een 30km zone is het eigenlijk niet de bedoeling om zebrapaden aan te leggen. In een 30km zone kan je altijd verwachten dat er zomaar iemand kan oversteken. Denk bijvoorbeeld aan onverwachts overstekende kinderen.
Het wordt wel eens gedaan om een situatie te verduidelijken, maar dat is een afwijking van de norm die de CROW stelt. Je hoort gewoon een gepaste snelheid aan te houden in een 30 km zone.
Terecht uiteraard.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:12 schreef Fe2O3 het volgende:
De boete die je zou krijgen voor het niet verlenen van voorrang aan een voetganger bij het zebrapad ga je jezelf trouwens ook een ongeluk van schrikken wanneer een overijverige agent die zou schrijven bij een evt. ongeval.
van 30 naar 10kmu tot aan stapvoets. Maja als een hardloper gebruikt maakt van het zebrapad kan je leuk gematigde snelheid hebben maar.grote kans dat dat foutnafloopt.quote:Op maandag 21 maart 2016 14:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Wat versta jij onder 'snelheid aanpassen' als je blijkbaar toch zo hard reed dat je niet meer kunt stoppen voor een overstekende voetganger op een plek waar je n.b. overstekende voetgangers verwacht?
Als je niet kunt op tijd stoppen reed je per definitie te hard in de gegeven situatie.
Daarom stoppen als je het niet kan zien ...quote:Op maandag 21 maart 2016 19:17 schreef spierbal het volgende:
[..]
van 30 naar 10kmu tot aan stapvoets. Maja als een hardloper gebruikt maakt van het zebrapad kan je leuk gematigde snelheid hebben maar.grote kans dat dat foutnafloopt.
Het zou wat zijn om aansprakelijkheid af te kunnen schuiven als een derde partij een overtreding begaat.quote:Art 19, RVV1990:
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
40 bestaat niet. En bij 30 km weg hoort 30 km inrichting, met auto en fiets gemengd, geen zebra en gelijkwaardige kruispunten.quote:Op maandag 21 maart 2016 16:44 schreef Fer het volgende:
[..]
Acht steeds meer 50km wegen die verlaagd worden naar 40 of 30km. Dan halen ze de zebrapaden niet axhteraf weg.
Denk et niet. Is er nog een andere rede om stil te staan bij een stopverbod?quote:Op maandag 21 maart 2016 16:19 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Er kan wel een onderbord hangen waarop een uitzondering gemaakt wordt voor laden en lossen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |