abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160807006
Alweer enige tijd geleden had ik een gesprek met mijn partner over de schoolkeuze van ons kind. Mijn partner komt uit het buitenland en voor haar zijn cultuur en creatieve inhoud erg belangrijk.
De vrije school is dus haar voorkeur. Lekker tijdens handenarbeid de provincies figuurzagen, dan doe je gelijk topografie. Volgens mij moet je in het leven ook domweg kunnen stampen, stil zitten luisteren en met cijfertjes en taal bezig zijn. We hebben daar best wel wat woorden om gehad, maar ons kind gaat nu 1 jaar naar de vrije school.

Vorige week kwam mijn partner thuis dat de ouders van een van de klasgenoten van ons kind verteld hadden dat ze hun kind naar een andere school zouden brengen volgend haar. Reden, er werd te weinig aan taal en rekenen gedaan. Mijn partner vond dit ook en ons kind moet in haar ogen dus naar de andere school ook.

U voelt het al aankomen: waarom luistert mijn vrouw wel naar vreemden maar niet naar mij? Dit is namelijk niet het enige voorbeeld waarbij ze de mening van mij niet serieus neemt, en als haar vriendinnen later hetzelfde als ik zeggen het opeens wel serieus wordt genomen?

Ik vraag me wel eens af of dit niet een soort machtstrijd is? Dat je als partner vooral niet (betere?) argumenten moet hebben?

Waarom kan een vrouw (niet alle vrouwen zijn zo ik weet) zonder enige wanklank en kritische vraag advies van vriendinnen volgen maar wordt elk woord van de partner gewogen terwijl je mag aannemen dat deze toch het beste voor heeft (met partner, of kind in dit voorbeeld, of gezin in het algemeen)?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  zondag 20 maart 2016 @ 13:10:12 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160807049
Bitches, mang.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_160807209
je kind zit een jaar op school en nu wordt het kind in kwestie van school gehaald omdat het type onderwijs niet bevalt?

Waarom heeft je partner zich niet beter verdiept in de school, lesmethode enz enz?

Als je je kind elke keer van school haalt als het niet helemaal gaat zoals je wilt kun je elk jaar wel wisselen.

Ook de vrije scholen moeten aan het eind van groep 8 een bepaald niveau laten zien. Vrijheid blijheid is maar relatief.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 20 maart 2016 @ 13:49:34 #4
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_160807934
Aangezien je aangeeft dat dit vaker gebeurd, ziet ze in mijn ogen jou als de mindere in de relatie. Zij heeft overduidelijk de broek aan.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_160808036
Zeker een postorderbruidje uit het oostblok.
pi_160808982
Raar verhaal. De VS doet in de kleuterklassen niets aan taal en rekenen, dat is hun beleid, bijzonder om daar nu over te vallen.

Verder herken ik het niet. De vrouwen die ik ken hechten veel waarde aan de mening van hun partner.
pi_160809113
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:18 schreef Ticootje het volgende:
je kind zit een jaar op school en nu wordt het kind in kwestie van school gehaald omdat het type onderwijs niet bevalt?

Waarom heeft je partner zich niet beter verdiept in de school, lesmethode enz enz?

Als je je kind elke keer van school haalt als het niet helemaal gaat zoals je wilt kun je elk jaar wel wisselen.

Ook de vrije scholen moeten aan het eind van groep 8 een bepaald niveau laten zien. Vrijheid blijheid is maar relatief.
Ja, daarom heb ik nu zo iets van moet dat nu weer. Maar goed, dat was een voorbeeld van hoe weinig ze van haar partner wil aannemen en als haar vriendinnen iets zeggen...
pi_160809139
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:49 schreef davako het volgende:
Aangezien je aangeeft dat dit vaker gebeurd, ziet ze in mijn ogen jou als de mindere in de relatie. Zij heeft overduidelijk de broek aan.
Er is inderdaad sprake van haar eigen referentiekader en die van anderen die anders zijn. Daarom ook mijn opmerking over machtsstrijd aka territoriumdrift bij bepaalde onderwerpen.
pi_160809198
Als zij uit zichzelf ideeën aanbrengt, kunnen random zaken zijn, hoe reageer jij dan? Neem je ze serieus, of ga je er gelijk tegenin? Hoe vaak neemt zij een beslissing?
pi_160809545
TS is duidelijk geen kapitein op het schip :P
pi_160812172
quote:
5s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:07 schreef Koral het volgende:
U voelt het al aankomen: waarom luistert mijn vrouw wel naar vreemden maar niet naar mij? Dit is namelijk niet het enige voorbeeld waarbij ze de mening van mij niet serieus neemt, en als haar vriendinnen later hetzelfde als ik zeggen het opeens wel serieus wordt genomen?
Andere manier van communiceren misschien?
Krijg je wel rapport en is ze het gewoon niet eens tot een ander het ook zegt of dendert ze misschien een beetje door in de mama-weet-het-beter-modus ofzo?

quote:
Ik vraag me wel eens af of dit niet een soort machtstrijd is? Dat je als partner vooral niet (betere?) argumenten moet hebben?
Is het wel een strijd ja? Vraagt ze op andere vlakken ook naar je mening en neemt ze die dan ook serieus? Of geldt dit vooral met betrekking tot de kleine?

quote:
Waarom kan een vrouw (niet alle vrouwen zijn zo ik weet) zonder enige wanklank en kritische vraag advies van vriendinnen volgen maar wordt elk woord van de partner gewogen terwijl je mag aannemen dat deze toch het beste voor heeft (met partner, of kind in dit voorbeeld, of gezin in het algemeen)?
Tsja, sommige mensen hechten gewoon nogal aan zo een kuddeconsensus om zich gesterkt te voelen in hun mening. Hoe weet je dat ze niet kritisch is naar hen toe? Was je erbij?
Is het je in den beginne niet zo opgevallen of is het er door de jaren heen ingeslopen? In het geval van het laatste, zou je voor meer inzicht kunnen kijken naar wat het misschien in werking heeft gezet destijds.

Gaat het verder wel ok in de relatie? Balans ditdat..
pi_160814802
Ik herken dit niet. Ik hecht juist heel veel waarde aan de mening van mijn partner. Eerder te veel dan te weinig denk ik en in ieder geval hecht ik meer waarde aan zijn mening dan aan de mening van familie, vrienden, collega's, e.d.
Tails tell tales
pi_160821153
Vrije school, dat zijn antroposofen. Echt meest waardeloos onderbouwde onderwijsvorm van Nederland. Stuur je kind naar een jenaplan school. Ruimte voor sociale en creatieve ontwikkeling maar ingebed in goed projectgericht onderwijs.
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
  Moderator zondag 20 maart 2016 @ 21:40:02 #14
5428 crew  miss_sly
pi_160822582
Weet je zeker dat het zo is als je het nu ervaart? Dat zij kritiekloos anderen volgt, maar jou uit principe (?) niet volgt? is dat wat je wil, dat ze jou volgt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160825590
Met alle respect, maar het klinkt ook niet alsof je heel doortastend genoeg bent, TS. Wat heeft jou er doen besloten om toch haar zin te geven over die vrije school? Het gaat over de opvoeding van je kind.

Ik ben het namelijk met je eens dat een kind ook moet leren dat sommige dingen in het leven niet leuk zijn en dat niet alles lang leve de lol is.
pi_160826724
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:06 schreef Bananenpap het volgende:
Met alle respect, maar het klinkt ook niet alsof je heel doortastend genoeg bent, TS. Wat heeft jou er doen besloten om toch haar zin te geven over die vrije school? Het gaat over de opvoeding van je kind.

Ik ben het namelijk met je eens dat een kind ook moet leren dat sommige dingen in het leven niet leuk zijn en dat niet alles lang leve de lol is.
Meer voordeel van twijfel ipv doortastendheid. De statistieken die de school kon overleggen de laatste jaren qua uitstroom naar middelbare school. Beter dan andere 'normale' scholen hier in de buurt.

Maar goed, schoolkeuze was een voorbeeld. Niet het onderwerp.
pi_160826756
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:40 schreef miss_sly het volgende:
Weet je zeker dat het zo is als je het nu ervaart? Dat zij kritiekloos anderen volgt, maar jou uit principe (?) niet volgt? is dat wat je wil, dat ze jou volgt?
Vind mensen met eigen mening juist prettig. Heb hier echter de indruk dat het niet om inhoud gaat, maar meer wie iets zegt? Wat meer consensus zou wel fijn zijn.
pi_160826799
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 17:50 schreef Forbry het volgende:
Ik herken dit niet. Ik hecht juist heel veel waarde aan de mening van mijn partner. Eerder te veel dan te weinig denk ik en in ieder geval hecht ik meer waarde aan zijn mening dan aan de mening van familie, vrienden, collega's, e.d.
Dat was bij ons ook zo toen we nog niet samenwoonden. Nog geoefend met sollicitaties bv. Kwamen alle vragen voorbij die we geoefend hadden. Ze kon kiezen uit 3 banen. Is nu wel anders :')
  zondag 20 maart 2016 @ 23:59:58 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_160826815
Soms zit je met je partner in bepaalde patronen, kan me zo voorstellen dat dit aangaande een gezamenlijk kind nogal sterk kan manifesteren. Je partner dacht waarschijnlijk echt dat ze het beter wist en daarnaast wilde ze haar cultuur doorgeven (heeft ze het gevoel dat ze daar te weinig ruimte voor heeft?). En dan praat je er met anderen over en dan is het ineens veel makkelijker om toe te geven dat je de verkeerde keus gemaakt hebt, mogelijk omdat je koppig was of in een patroon verzand bent.
Resistance is futile.
  maandag 21 maart 2016 @ 00:02:46 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_160826873
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:56 schreef Koral het volgende:

[..]

Vind mensen met eigen mening juist prettig. Heb hier echter de indruk dat het niet om inhoud gaat, maar meer wie iets zegt? Wat meer consensus zou wel fijn zijn.
Of misschien hoe een bepaald persoon iets zegt? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij domweg weinig overtuigend overkomt op haar. Dat betekent niet automatisch dat dit aan jou ligt trouwens, meer over de verstandhouding tussen jullie.
Resistance is futile.
pi_160827005
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 16:27 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Andere manier van communiceren misschien?
Krijg je wel rapport en is ze het gewoon niet eens tot een ander het ook zegt of dendert ze misschien een beetje door in de mama-weet-het-beter-modus ofzo?

[..]

Is het wel een strijd ja? Vraagt ze op andere vlakken ook naar je mening en neemt ze die dan ook serieus? Of geldt dit vooral met betrekking tot de kleine?

[..]

Tsja, sommige mensen hechten gewoon nogal aan zo een kuddeconsensus om zich gesterkt te voelen in hun mening. Hoe weet je dat ze niet kritisch is naar hen toe? Was je erbij?
Is het je in den beginne niet zo opgevallen of is het er door de jaren heen ingeslopen? In het geval van het laatste, zou je voor meer inzicht kunnen kijken naar wat het misschien in werking heeft gezet destijds.

Gaat het verder wel ok in de relatie? Balans ditdat..
Communiceren is niet altijd eenvoudig. Als je een voorbeeld geeft om de essentie te illustreren is voor haar de verleiding groot het voorbeeld ter discussie te stellen. Ook is zij meer wollig en langdradig en ik meer kort en krachtig. Zou willen dat ik daar wat veelzijdiger in was.

Op bepaalde gebieden is het wel een beetje mama weet het beter. Maar met haar omscholingstraject evenzo.

Viel me vanavond weer op dat bij haar ouders de moeder ook alles denkt beter te weten (maar die heeft wel iets wat bij mij onder de noemer gezond verstand valt).

Eerlijk gezegd speelt dit al enige tijd terug. Relatie is ondertussen nog verslechterd. Wil hier meer lering uit trekken, al dan niet voor eventueel een volgende relatie.

Bedankt voor je reactie. Je vragen hebben me wel aan het denken gezet.
pi_160827053
quote:
2s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Of misschien hoe een bepaald persoon iets zegt? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij domweg weinig overtuigend overkomt op haar. Dat betekent niet automatisch dat dit aan jou ligt trouwens, meer over de verstandhouding tussen jullie.
Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb niet het idee dat ik heel anders praat dan vroeger. Toen liep ik niet zovaak hier tegen aan met haar?
  maandag 21 maart 2016 @ 00:18:30 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_160827086
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:15 schreef Koral het volgende:

[..]

Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb niet het idee dat ik heel anders praat dan vroeger. Toen liep ik niet zovaak hier tegen aan met haar?
Komt dit vooral naar voren als het om jullie kleine gaat dan?
Resistance is futile.
pi_160827097
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:59 schreef Seven. het volgende:
Soms zit je met je partner in bepaalde patronen, kan me zo voorstellen dat dit aangaande een gezamenlijk kind nogal sterk kan manifesteren. Je partner dacht waarschijnlijk echt dat ze het beter wist en daarnaast wilde ze haar cultuur doorgeven (heeft ze het gevoel dat ze daar te weinig ruimte voor heeft?). En dan praat je er met anderen over en dan is het ineens veel makkelijker om toe te geven dat je de verkeerde keus gemaakt hebt, mogelijk omdat je koppig was of in een patroon verzand bent.
Als iemand uit een ander land komt en daardoor dingen mist, dan wordt dat versterkt. Daar heb ik begrip voor. Anderszijds vind ik dat mijn opvoeding, scholing en cultuur ook positieve punten heeft, en wil ik daar ook wel wat van terug zien? Zo ervaring we blijkbaar beide te weinig ruimte.

Dat van die patronen daar heb je denk ik wel gelijk in. Stof tot nadenken. Bedankt!
pi_160827136
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Komt dit vooral naar voren als het om jullie kleine gaat dan?
Eerst ook met andere dingen. Onze relatie is nu meer gegroeid naar 100% ouder en 0% echtgeno(o)t(e) rol, dus 'kind discussies' hebben wel de overhand.
  maandag 21 maart 2016 @ 00:23:39 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_160827138
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:22 schreef Koral het volgende:

[..]

Eerst ook met andere dingen. Onze relatie is nu meer gegroeid naar 100% ouder en 0% echtgeno(o)t(e) rol, dus 'kind discussies' hebben wel de overhand.
Misschien moet je dat patroon doorbreken.
Resistance is futile.
pi_160827372
Een emotioneel sterke band, oftewel dat je je verhaal bij mekaar kwijt kunt, dat je met mekaar kunt lachen, huilen, etc. Vertrouwen en eerlijkheid vind ik ook heel belangrijk. Ik begin ook pas een relatie als ik het gevoel heb dat het ook op de lange termijn wel iets kan worden. Als ik dat gevoel mis of als ik daar aan twijfel dan zal ik er niet aan beginnen.
Qua uiterlijk moet de vrouw er natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk uitzien (verzorgd en een normaal figuur), maar ze moet niet overdrijven. Wat de jeugd tegenwoordig verstaat onder 'chicks' is voor mij een afknapper. Je hoeft er niet als Barbie bij te lopen om een goede partner te zijn. Sterker nog, de vrouwen met de 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' mentaliteit zijn vaak de betere partners.
pi_160839479
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:12 schreef Koral het volgende:

[..]

Communiceren is niet altijd eenvoudig. Als je een voorbeeld geeft om de essentie te illustreren is voor haar de verleiding groot het voorbeeld ter discussie te stellen. Ook is zij meer wollig en langdradig en ik meer kort en krachtig. Zou willen dat ik daar wat veelzijdiger in was.
Heb je weleens geprobeerd om het om te draaien? Niet haar te laten proberen aan te sluiten bij jou, maar haar zelf te laten denken over wat de nee in een ja zou kunnen veranderen enzo? Wat zou het verschil maken wanneer?
Vanuit Amerikaanse traditie zou je het voor de gein kunnen debaten vanuit elkaars standpunt, maar dat is misschien iets te speels en te vermoeiend..

quote:
Op bepaalde gebieden is het wel een beetje mama weet het beter. Maar met haar omscholingstraject evenzo.

Viel me vanavond weer op dat bij haar ouders de moeder ook alles denkt beter te weten (maar die heeft wel iets wat bij mij onder de noemer gezond verstand valt).
Zo een stukje cultuur zit er dus wel ingebed. Hebben jullie de relatie van haar ouders weleens besproken? Is ze zich bewust van (het gebrek aan) de dynamiek bij hen?

quote:
Eerlijk gezegd speelt dit al enige tijd terug. Relatie is ondertussen nog verslechterd. Wil hier meer lering uit trekken, al dan niet voor eventueel een volgende relatie.
Heb je besproken hoe je een en ander ervaart? Weet ze wel het de verkeerde kant uitgaat zo?
Actie ondernomen door weer eens even uit ouderrol te stappen en weer eens romantisch te gaan doen ofzo?

quote:

[..]

Als ze niet oververmoeid is en jullie kind los kan laten naar een logeerpartijtje ofzo, dan is een weekendje weg misschien wel een idee om de sleur te doorbreken. Indien het type het toe laat, ga uit eten naar een wat sjiekere tent. Weer eens moeite steken in uiterlijk vertoon, daar waardering voor krijgen, stoel aanschuiven, dansje wagen, wine&dine, jwz. Of grijp terug op iets memorabels uit jullie beginperiode, om weer herinnert te worden aan hetgeen wat jullie in elkaar aantrok enzo.. Rekindle the flame ditdat

Sterkte in ieder geval en succes!
  maandag 21 maart 2016 @ 21:28:23 #29
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_160844888
quote:

[..]

Ik heb het idee dat het omscholingstraject/beslissingen nemen eerder symptoom is van een groter algemeen relatieprobleem dan het probleem an sich.

Je lijkt al aan een volgende relatie te denken. Kennelijk heb je zelf al (gedeeltelijk) afstand genomen van deze relatie. Als dat het geval is, in hoeverre kan je dan nog verwachten dat zij jouw mening serieus neemt, als jij de relatie die je hebt met haar hebt (gedeeltelijk) al vaarwel hebt gezegd?

Ik denk dat je meer geholpen bent met een open gesprek over hoe jullie relatie nu in elkaar steekt, dan het te hebben over de (manier van) schoolkeuze van jullie kind.
  Vis een optie? dinsdag 22 maart 2016 @ 00:56:20 #30
70532 loveli
N
pi_160848815
Bij elke discussie zoeken naar de oplossing waar jullie allebei achter staan. Nu is het resultaat een winnaar en een verliezer, zulke scorelijstjes zijn op de lange termijn funest.

Keukentegeltje: Een goede relatie kenmerkt zich niet door het aantal conflicten, maar door de manier hoe deze conflicten worden opgelost.

Wat eten we vanavond? De een wil chinees - de ander houdt niet van chinees en wil mexicaans. de een krijgt buikpijn van mexicaans. Oplossing: je eet niks tot je tot een gezamenlijk besluit bent gekomen.

Hoe meer je oefent, des te makkelijker kom je tot een gezamelijke oplossing (na 3 weken honger heb je echt wel een maaltijd onderhandeld die voor allebei bevredigend is). Voorwaarde is wel dat je respectvol blijft.
crap in = crap out
  dinsdag 22 maart 2016 @ 01:32:02 #31
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160848955
Wat betreft scholing, in Nederland ben ik geen fan van vrije scholen, maar wij wonen in Denemarken en daar is de "vrije" school de standaard, hier is de maatschappij er ook op ingespeeld en ik vind het persoonlijk heerlijk voor kinderen. Hier hebben de meeste scholen ook geen hek om de school heen, en toch lopen de kinderen niet weg.
Dat kweekt vertrouwen.
Veel aandacht voor muziek, handen arbeid, natuur enz.

Wat betreft je vraag, geen idee, de mening van mijn man weegt voor mij zwaarder dan de mening van derden, maar misschien heeft je vriendin meerdere meningen nodig om overtuigd te raken?

Hoe ervaart jullie kind de school zelf?

[ Bericht 3% gewijzigd door snakelady op 22-03-2016 01:46:25 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_160848989
Vrije school :') hopelijk is je kind nog te redden
pi_160876397
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:58 schreef Koral het volgende:

[..]

Dat was bij ons ook zo toen we nog niet samenwoonden. Nog geoefend met sollicitaties bv. Kwamen alle vragen voorbij die we geoefend hadden. Ze kon kiezen uit 3 banen. Is nu wel anders :')
Dat ik veel waarde hecht aan de mening van mijn partner wil niet zeggen dat wij het fenomeen ´machtsstrijd´ niet kennen. Op een andere manier komt dat bij ons ook wel eens voor. Wat door anderen al gezegd is: mogelijk zijn het bepaalde patronen die jullie moeten zien te doorbreken.

Alles bij elkaar genomen klink je niet bepaald positief over de relatie... erg vervelend, zeker omdat er ook een kind in het spel is... ik hoop dat één en ander toch nog op te lossen valt... veel sterkte/succes!
Tails tell tales
pi_160878086
quote:
5s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:07 schreef Koral het volgende:
Waarom kan een vrouw (niet alle vrouwen zijn zo ik weet)
mischien moet je ook realiseren dat het niet 'een' vrouw, is maar gewoon jouw partner en het dus gewoon om een relatieconflict gaat dat jullie onderling moet leren regelen.

daarin is het imho weinig interssant dat je partner 'een vrouw' is of dat ze uit een andere cultuur zou komen..
Ik denk dat de gronden vooral in het pesoonlijke liggen en tussen jullie beiden persoonlijk
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_160886131
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Moet het laten bezinken.

Wel of niet doorgaan? En ongeacht wel of niet doorgaan, hoe door elkaars' communicatieve filters te komen?

Wat betreft schoolkeuze, imo is er niet een ideale school. Alle vaardigheden die niet of onvoldoende op school aan bod komen zullen links of rechts om buitenschools een aandacht moeten krijgen.

Nogmaals dank iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')