Kan je nu al vertellen dat dit stukquote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:02 schreef Anna_33 het volgende:
Hoi ik weet er niks vanaf. Ik wist ook niet zo gied waar dit te plaatsen...
Juridisch, werkgerelateerd of wetenschap?
Voor het laatste gekozen.
Juridisch zal het wel ok zijn omdat het 'vrijwillig' is.
Vanuit mijn werk mag/moet ik deelnemen aan een management training.
en dit;quote:DNA af wil staan voor onderzoek naar je innerlijke zelf
niks anders dan dom gelul is.quote:Met behulp van een unieke DNA analyse onderzoeken we waar jouw natuurlijke talenten vandaan komen."
Dit. En dan vooral omdat de invloed van epigenetica verre van duidelijk is. Ik zeg BS.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:14 schreef MarieAlice het volgende:
Ik vind het een beetje vreemd. Volgens mij is er nog niemand in geslaagd om een causaliteit tussen genen en talent vast te leggen. Correlaties tussen bepaalde genen en bepaalde vaardigheden wel, maar dan nog lijkt hun claim zoals die daar staat nogal vreemd...
Neen. Ik heb gezegd dat er correlaties zijn tussen aanleg voor bepaalde dingen en genetische markers. Dus dat bepaalde markers vaker voorkomen bij mensen met een bepaalde aanleg. HOWEVER: dat wil niet zeggen dat die markers ook het gedrag gaat verklaren. Er zijn immers ook mensen die die marker niet hebben en wel een aanleg hebben, er zijn mensen met die marker die toch geen aanleg vertonen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:09 schreef Anna_33 het volgende:
Hierboven schrijft iemand dat uit DNA wel bepaalde aanleg voor bepaalde vaardigheden gehaald kan worden? Dat zou de beweringen van dit bureau ten goede komen natuurlijk.
DNA is het materiaal, waarvan de chromosomen zijn opgebouwd. Genen zijn de eigenschappen die bepaalde delen van de chromosomen bepalen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:29 schreef Anna_33 het volgende:
Maar genen en vaardighede wel?
Genen is toch DNA? Of staat dat weer los van elkaar? Je ziet het: is niet echt mijn specialiteit :-)
Dit, het is dus niet aan de TS om aan te tonen dat het BS is, maar aan dat bedrijf die de cursus aanbied om aan te tonen wat men nu precies wilt gaan aantonen met het DNA van de TS.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:31 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Neen. Ik heb gezegd dat er correlaties zijn tussen aanleg voor bepaalde dingen en genetische markers. Dus dat bepaalde markers vaker voorkomen bij mensen met een bepaalde aanleg. HOWEVER: dat wil niet zeggen dat die markers ook het gedrag gaat verklaren. Er zijn immers ook mensen die die marker niet hebben en wel een aanleg hebben, er zijn mensen met die marker die toch geen aanleg vertonen.
Het is niet zo dat je gen A hebt en dus gedrag X zult vertonen. Gedrag X heeft meestal te maken met genen A, B, C, D, E, met de interactie tussen die genen en dan nog eens met de interactie tussen de genen en de omgeving. Gen A zal op zijn beurt niet alleen gedrag x, maar ook y, z, x1, x2,... beïnvloeden.
Daarnaast: er is heel weinig geweten van gen-gen en gen-omgevingsinteractie, terwijl die dingen heel belangrijk blijken te zijn. En dan is er feit dat bvb talent voor leiding geven een zeer complex gedrag is (je hebt een verbale component, een non-verbale component, een affectieve component, een cognitieve component). Het lijkt mij zelfs zinvoller en makkelijker om zo'n talenten aan je omgevingsfactoren te koppelen dan aan je dna...
Poeh... dit moet ergens wettelijk niet deugen. Maar om dat als specifieke werknemer in een specifieke situatie hard te maken lijkt me nog knap lastig.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 20:50 schreef Anna_33 het volgende:
Niet gaan is geen optie. Dat staat gelijk aan carrière stilstand bij dit bedrijf. Wat overigens verder superleuk is...
BS er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:02 schreef Anna_33 het volgende:
Hoi ik weet er niks vanaf. Ik wist ook niet zo gied waar dit te plaatsen...
Juridisch, werkgerelateerd of wetenschap?
Voor het laatste gekozen.
Juridisch zal het wel ok zijn omdat het 'vrijwillig' is.
Vanuit mijn werk mag/moet ik deelnemen aan een management training.
De eerste inhoudelijke bijeenkomst wordt gevraagd of je je DNA af wil staan voor onderzoek naar je innerlijke zelf. Zoals ze zelf zeggen:
www.insightyou.com:
"DNA vormt de basis van wat je bij je geboorte hebt meegekregen. Met behulp van een unieke DNA analyse onderzoeken we waar jouw natuurlijke talenten vandaan komen."
Ze kijken niet naar ziekten etc...(kunnen ze schijnbaar niet)
Gaan vertrouwelijk met deze data om. Wordt separaat opgeslagen van naw data.
Met googelen kom ik niet veel verder.
Ik zie zo snel nergens of het überhaupt mogelijk is om een soort profiel van je innerlijke zelf. M.i. Gericht op karakter vaardigheden uit je DNA te halen?
In theorie kan je zo iemand een stempel geven dat hij helemaal niet verdient, toch?
Kan dit?
Mag dit?
We kunnen niets voorspellen maar wel post hoc verklarenquote:‘Wie we zijn’ en ‘wat we doen’ is het gevolg van een complex samenspel tussen nature (DNA) en nurture (omgeving). Het is daarom onmogelijk om alleen op basis van DNA iets over een persoon te zeggen. Onze biologische identiteit ontwikkelt zich immers ook door de manier waarop we opgevoed zijn en onze verdere levenservaringen. Het is daarom niet mogelijk om op basis van DNA voorspellingen te doen over een persoon. DNA heeft wel een verklarende waarde: het helpt je te begrijpen waar jouw natuurlijke gedrag vandaan komt.
Een mooie reactie voor op die vent:quote:Op maandag 21 maart 2016 07:45 schreef oompaloompa het volgende:
Heb wat wetenschappelijks gevonden, tientallen toetsen en dan een "significante" .04 en .07 dat je daar in 2014 mee weg komt en een phd voor krijgt is beschamend.
Maar Oxyticine en dopamine is toch verhoogd aanwezig in bepaalde situaties? dus is het toch wel beïnvloedbaar?quote:KAN IK MIJN DNA BEÏNVLOEDEN?
Je kunt je DNA niet beïnvloeden. Dit betekent dat de uitslag van een DNA analyse altijd gelijk zal zijn. Dit
betekent niet dat jij nooit verandert, de rest van jouw levenservaringen bepalen natuurlijk ook voor een groot
deel hoe jij je verder ontwikkeld hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |