Dat vind ik ook het meest bijzondere. Het is toch retespannend, een huis kopen. Al die data stonden in onze agenda's.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:24 schreef DrMarten het volgende:
Je houdt toch wel zelf de datum van verstrijken van ontbindende voorwaarden in de gaten of niet
Ik heb ook net een huis gekocht en daar zat ook wat vertraging in het rond krijgen van de hele papierwinkel. Uiteindelijk had de hypotheekboer wel het uitstel geregeld, maar reken maar dat ik zenuwachtig werd en er achteraan heb lopen bellen. Doe je dat niet, ga je gewoon achterover zitten zonder zelf iets in de gaten te houden dan ben je gewoon een enorme prutser en verdien je het om nu op de blaren te zitten.
Oh, maar ik denk dat TS het nu ook wel spannend vindquote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:42 schreef mootie het volgende:
[..]
Dat vind ik ook het meest bijzondere. Het is toch retespannend, een huis kopen. Al die data stonden in onze agenda's.
Denk je? Hij neemt nog steeds geen verantwoordelijkheid, is nog steeds bezig een andere partij aan te wijzen als schuldige. Kan hij het huis nog wel kopen binnen enkele dagen, nu er een vordering van 10k ligt? Daar zou hij nu zijn energie in moeten steken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:59 schreef hottentot het volgende:
Oh, maar ik denk dat TS het nu ook wel spannend vind
En terecht toch? Iedereen legt hier het feit even terzijde dat TS meerdere malen zijn adviseur heeft gebeld over de status, daar ligt een verantwoordelijkheid voor de adviseur. Wanneer hij de status krijgt 'ze zijn bezig' kan hij verder niets doen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 08:48 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Denk je? Hij neemt nog steeds geen verantwoordelijkheid, is nog steeds bezig een andere partij aan te wijzen als schuldige. Kan hij het huis nog wel kopen binnen enkele dagen, nu er een vordering van 10k ligt? Daar zou hij nu zijn energie in moeten steken.
De andere partij waar ik op doelde is niet de adviseur:quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:17 schreef xzaz het volgende:
En terecht toch? Iedereen legt hier het feit even terzijde dat TS meerdere malen zijn adviseur heeft gebeld over de status, daar ligt een verantwoordelijkheid voor de adviseur. Wanneer hij de status krijgt 'ze zijn bezig' kan hij verder niets doen.
De overdracht is aanstaande dinsdag al en dan moet TS 5k meebrengen, hij steekt zijn energie nu echt in de verkeerde dingen.quote:bekentenis te halen bij SVN
Maar we weten niet wat ze afgesproken hebben. Lijkt me niet geheel onlogisch dat adviseur zich alleen bezig houdt met financiering aangezien het niet een aankoopmakelaar genoemd wordt.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:17 schreef xzaz het volgende:
En terecht toch? Iedereen legt hier het feit even terzijde dat TS meerdere malen zijn adviseur heeft gebeld over de status, daar ligt een verantwoordelijkheid voor de adviseur. Wanneer hij de status krijgt 'ze zijn bezig' kan hij verder niets doen.
Ik verwacht wel dat hij mij laat weten dat we de deadline niet gaan halen. Daarna kan je overleggen wie de andere partijen gaat bellen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:04 schreef nikao het volgende:
[..]
Maar we weten niet wat ze afgesproken hebben. Lijkt me niet geheel onlogisch dat adviseur zich alleen bezig houdt met financiering aangezien het niet een aankoopmakelaar genoemd wordt.
Weet zo'n adviseur uberhaupt de opleverdatum? en waarom zou het zijn verantwoordelijkheid zijn om te zorgen dat koper z'n zaakjes met verkoper regelt als die datum niet gehaald wordt?
Misschien had hij geen notaris erbij. Ik heb het voorlopig contract ook getekend zonder notaris.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:05 schreef potjecreme het volgende:
Wat ik mij nog afvraag is hoe het er bij het tekenen van het voorlopig koopcontract aan toeging. Bij mij vertelde de notaris hoe belangrijk het is om tijdig te laten weten als ik de deadline niet zou halen. Dat het echt een balangrijke datum was en goed was om dit in je agenda te zetten.
Dit inderdaad. Ik heb het toentertijd gedaan met mijn aankoopmakelaar. En daarna bij de notaris voor de puntjes op de i.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:10 schreef Platina het volgende:
[..]
Misschien had hij geen notaris erbij. Ik heb het voorlopig contract ook getekend zonder notaris.
Je moet toch wat als je opjezelf wilt wonen en er zijn geen sociale huurwoningen te krijgen de eerste 10 jaar.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:56 schreef Etsu het volgende:
[..]
Tja, sowieso is het niet gewoon om op je 22ste al een huis te kopen.
Dan koop je inderdaad een mooi huisje als je het kunt betalen (lees: als je een mooie spaarrekening hebt, iets wat TS is vergeten).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:21 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Je moet toch wat als je opjezelf wilt wonen en er zijn geen sociale huurwoningen te krijgen de eerste 10 jaar.
Rechtsbijstand is niet alleen voor een eigenhuis maar voor alle juridische conflicten die je in leven kan tegen komen. Auto, verzekringen, enzquote:Op woensdag 16 maart 2016 19:37 schreef Thomasju het volgende:
@Ticootje Nee hiervoor heb ik geen huis gehad, dus nooit nodig gehad. (Dacht ik)
Ligt er maar net aan welke modules je kiest.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:24 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Rechtsbijstand is niet alleen voor een eigenhuis maar voor alle juridische conflicten die je in leven kan tegen komen. Auto, verzekringen, enz
Wat een verhaal, zoals ik het lees heeft jou adviseur behoorlijk wat steken laten vallen. Het is normaal dat er een clausule in je verlopig koopcontract staat met betrekking het in gebreken blijven om de verkopende partij te compenseren voor de tijd dat hij het huis langer moet onderhouden, het is daar in tegen grove nalatigheid dat jou adviseur niet heeft gevraagd om uitstel en hij zou ook zeker moeten weten wat daar de consequenties van zijn. Het is voor jullie natuurlijk het vervelendst omdat de claim aan jullie wordt door berekend.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:24 schreef Thomasju het volgende:
Beste Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig geweest met het kopen van mijn eerste huis.
Dit heeft heel wat langer geduurd dan gedacht en de verkoper, en de makelaar die aandringt bij de verkoper, eist de ingebrekestelling op van 10.000 euro.
Nu word er gezegd door mijn adviseur, die teven heel het proces in handen kreeg van mij, dat de SVN(een instantie die de starterslening verleend) ingebrekengesteld moet worden aangezien zij aantoonbaar 3 a bijna 4 weken het werk hebben laten liggen en dus voor een maand vertraging hebben gezorgd.
Nu zegt de verkopende makelaar dat er wel meer is dan alleen de SVN die fout zit, namelijk;
"Wij begrijpen heel goed dat uw opdrachtgevers door deze situatie in een moeilijk pakket komen, echter twijfelen wij of de schuld hiervan alleen aan SVN is toe te schrijven. Het niet tijdig rondkrijgen van de financiering is slechts een gedeelte van de ontstane problematiek.
Waarom is, de reeds op 5 december ondertekende koopakte, pas op 17 december (1 dag voor het kerstreces) bij SVN ingediend?
Waarom is er nooit door kopers, of door u, om enig uitstel verzocht zoals te doen gebruikelijk?
Waarom is de bankgarantie niet tijdig verstrekt en heeft de notaris hier middels een schrijven om moeten verzoeken? Naar nu blijkt is de bankgarantie, per 5 maart, ook nog eens is ingetrokken?
Waarom is er überhaupt geen enkele vorm van communicatie geweest van u (of de kopers), tenzij hier nadrukkelijk door de notaris, of door de makelaar, op werd aangedrongen?
Hoewel het appartement per direct beschikbaar was hebben we voor een overdrachtsdatum van 25 januari gekozen, juist om die extra twee weken te ”winnen” i.v.m. de kerstperiode.
Ook na het verlopen van deze datum hebben we nog twee weken lang kopers in de gelegenheid gesteld om de financiering op orde te krijgen. Daarna is (uiteindelijk) een ingebrekestelling verstuurd met nogmaals een week uitstel. Het meest vervelende hierin is dat ook de kopers zelf niet inzichtelijk hadden wat er nu wel/niet was ondernomen inzake de financiering en waar het wachten nu op was.
De reden dat de heer *** het appartement voor deze prijs (resulterend in een flinke restschuld) heeft willen verkopen (i.p.v. het plaatsen van een nieuwe huurder), was dat hij van de zorgen af wilden zijn omdat het aanhouden van dit appartement zwaar op zijn gemoed drukte. Juist om die reden is de ontstane situatie voor de heer ***** extreem stressvol geweest en hard aangekomen. Het totale gebrek aan elke van vorm van communicatie van uw zijde, en van de kopers, en de stress (letterlijk slapeloze nachten) die deze onzekerheid heeft opgeleverd doet ons er toe bewegen vast te houden aan de boete.
De makelaar heeft dagelijks contact met de heer **** gehad omdat hij zich zorgen maakten over de voortgang. De enige manier om hier enigszins duidelijkheid in te verkrijgen was door te communiceren via het notariskantoor. Het notariskantoor heeft zelfs enkele malen (mede op het verzoek van de makelaar) zelf contact gezocht met Argenta en SVN om iets van duidelijkheid te krijgen.
Pas op 14 maart (9 weken na het verlopen van het voorbehoud financiering, en 7 weken na de originele overdrachtsdatum) is de financiering op orde. Wanneer we hier 3 weken vertraging vanuit SVN (de oorzaak van deze situatie?) vanaf trekken, zou het appartement nog “boetevrij” hebben kunnen passeren. De schuldvraag over het hoe & waarom van deze situatie is echter iets tussen u en uw opdrachtgevers (en wellicht SVN)
Om de overdracht toch doorgang te kunnen laten vinden is ons voorstel is het volgende;
Indien het transport op de voorgestelde datum van 22 maart plaats heeft zullen wij de boete maximeren op ¤ 10.000,- (i.p.v. ¤ 11.750,-) De helft van dit bedrag (¤ 5000,-) wordt door kopers op de dag van het transport beschikbaar gesteld om in ieder geval de directe financiële schade vanuit te kunnen voldoen. Voor de overige ¤ 5000,- wordt een schuldbekentenis opgemaakt en door de kopers bij de notaris ondertekend. Kopers zullen dit bedrag uiterlijk binnen een half jaar, na de datum van het transport, aan verkoper voldoen. Daarmee hebben kopers de tijd om de schade op u, of SVN, te verhalen voorafgaand aan de voldoening hiervan."
Ik weet niet precies hoe ik erachter kan komen wie hier precies fout zit en zoek dan ook hopeloos om hulp!!!!
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik me moet melden?!!?!?
Met vriendelijke groeten,
Thomas
Ga je nou beweren dat 1000 euro voor een hypotheekadviseur veel is?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:17 schreef xzaz het volgende:
[..]
Goed, toen ik een huis kocht heb ik alle partijen gebeld (tegen het advies in van mijn adviseur!) maar eigenlijk zou alleen de adviseur bellen genoeg moeten zijn; hij gaat zoals eerder in dit topic aangegeven niet alleen over het afsluiten van de hypotheek maar ook over de andere zaken (zoals de communicatie naar de notaris) welke rondom het kopen van een huis spelen. Dat zie je ook aan de prijs terug á ¤1000,-. Ga je naar een zaak zoals hypotheek24 dan moet je het zelf doen maar dat is alleen puur voor het afsluiten van de hypotheek. Een adviseur doet en moet meer dan dat doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Je kunt dit ook omdraaien. De verkoper zit met een paar maanden dubbele lasten. Als ik even uit ga van 800 euro per maand aan lasten (ik noem maar wat), en 5 maanden later dan gepland passeren.. Waar moet de verkoper die 4000,- vandaan halen?quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:42 schreef Thomasju het volgende:
[..]
En dus moet hij 10.000euro opeisen, om z'n 2 maanden kosten te dekken?
Dit zou je toch onmenselijk kunnen noemen? Mijn vriendin en ik zijn beiden 22, waar moeten wij 10.000,- vandaan halen.
Dat kan hij wel. Hij kan in ieder geval netjes de verkopende partij op de hoogte houden dat hij de deadlines niet gaat halen. Hij kan uitstel voor die deadlines aanvragen of hij kan de overeenkomst ontbinden vanwege het niet halen van deadlines.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:17 schreef xzaz het volgende:
[..]
maar helaas ga jij het op dit punt niet winnen. Als dit waar is:quote:Op donderdag 17 maart 2016 19:34 schreef Thomasju het volgende:
Hartelijk bedankt!
Eindelijk iets wat van toepassing is op mijn probleem.
Dan was je, naast dat je dat al had moeten zijn, toen zeker met je neus op de feiten gedrukt. Jij had toen, toen die week bijna voorbij was, of de gok moeten nemen dat het goed zou komen (met risico 10k betalen) of je had moeten ontbinden.quote:Daarna is (uiteindelijk) een ingebrekestelling verstuurd met nogmaals een week uitstel.
In het algemeen is dit niet waar. Wanneer een koper de hypotheek niet rond krijgt, maar ook niet om die reden heeft ontbonden (en dus ontbindende voorwaarde is vervallen) dan is het simpelweg niet mogelijk om de koper aan de koop vast te houden. Immers, hij kan niet betalen dus kan er ook niet gekocht worden. Dan blijft dus alleen de 10% boete over.quote:Voor de duidelijkheid: Omdat de ontbindende voorwaarde termijn al is verstreken is er geen mogelijkheid meer om niet te kopen, de koop zal sowieso door gaan. (Tenzij de koper en verkoper samen besluiten om de koopovereenkomst te ontbinden.)
De boete komt hier 'gewoon' bij, deze is niet in plaats van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |